2013-05-14, 18:30
Medlem
Chinamans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyril
Någon som suttit på storboda i rosersberg?
Jag är dömd till 1,5 år och ska sitta där

Fyfan.. ett zoo
Citera
2013-05-16, 00:52
Medlem
turbo4lifes avatar
min pappa har suttit inne 13 gånger på anstalterna Brinkeberg Borås Rävlanda Lindome anstalten som jag kommer ihåg men han sa att den bästa av dom va Borås Rävlanda finns inte längre och lindome anstalten är till tjejer nu för tiden
min farbror har där i mot suttit på Kumla hall Tidaholm och någon i Malmö han sa att den värsta anstalten va i Malmö så välj för fan inte Malmö anstalten sitter bara idioter och pundar jävlar där
Senast redigerad av turbo4life 2013-05-16 kl. 01:14.
Citera
2013-05-19, 19:18
Avstängd
Carl-Ann von ss avatar
Hur var det att sitta på isoleringen?
Citera
2013-05-20, 15:36
Medlem
Hee-mans avatar
Finns det tillfällen då man tänker '' Fan vad skönt detta är'' i fängelset? Eller är det bara ångest dygnet runt?

Hur mycket vänjer man sig att sitta i fängelse efter något år eller två? Eller blir det bara värre med tiden?
Citera
2013-05-21, 11:19
Medlem
downbelows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hee-man
Finns det tillfällen då man tänker '' Fan vad skönt detta är'' i fängelset? Eller är det bara ångest dygnet runt?

Hur mycket vänjer man sig att sitta i fängelse efter något år eller två? Eller blir det bara värre med tiden?

Läs min blogg .
Det blir bättre ju längre tiden går.
Början är den värsta tiden. då man mår som sämst, När man väl kommer in i livet där inne hur saker fungerar så rullar det mesta på.
En sak som är "enkel" där inne är att du slipper allt ansvar när det gäller vissa saker.Ex räkningar eller "vanliga" saker man måste göra då man är fri.
Det finns dock andra saker på anstallt som är ganska hård.
Skulle vilja säga att dom med mest tålamod klarar sig enklast
Citera
2013-05-21, 13:00
Medlem
Hee-mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av downbelow
Läs min blogg .
Det blir bättre ju längre tiden går.
Början är den värsta tiden. då man mår som sämst, När man väl kommer in i livet där inne hur saker fungerar så rullar det mesta på.
En sak som är "enkel" där inne är att du slipper allt ansvar när det gäller vissa saker.Ex räkningar eller "vanliga" saker man måste göra då man är fri.
Det finns dock andra saker på anstallt som är ganska hård.
Skulle vilja säga att dom med mest tålamod klarar sig enklast

Ok förstår, du skrev att det finns andra saker på anstalten som är hårt, vad är det?
hur hittar jag din blogg?
Citera
2013-05-28, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chinaman
Fyfan.. ett zoo

Förklara mer vad du menar med det tack
Citera
2013-05-28, 20:21
Medlem
Skullheads avatar
Det är slappt att sitta på kåken, tar väl ca 2 veckor sen kommer man in i gemenskapen bra, olika avdelningar är olika lugna men överlag rätt slappt.

Långtråkigt som fan bara, men knappast jobbigt
Citera
2013-05-28, 21:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hee-man

Minns inte vilket film det sas i, men det stämmer så satans bra om fängelser!

"Först avskyr man det, sedan vänjer man sig, sedan klarar man sig inte utan det (blir beroende av fängelset så att säg)."
Citera
2013-05-28, 22:06
Medlem
Malingins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Centon
Minns inte vilket film det sas i, men det stämmer så satans bra om fängelser!

"Först avskyr man det, sedan vänjer man sig, sedan klarar man sig inte utan det (blir beroende av fängelset så att säg)."

Shawshank Redemption, Nyckel till Frihet. "Först hatar man den, sedan vänjer man sig vid den, till sist blir man beroende av den (muren)."

Är det verkligen sant att folk blir beroende av fängelset och har svårt att klara sig ute?
Citera
2013-05-28, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malingin
Shawshank Redemption, Nyckel till Frihet. "Först hatar man den, sedan vänjer man sig vid den, till sist blir man beroende av den (muren)."

Är det verkligen sant att folk blir beroende av fängelset och har svårt att klara sig ute?
Men tänk dig själv.Du har levt kanske 20 år som en robbot.Fasta rutiner.Allt serverat.Inga vardagsbekymmer.Du träffar bara likasinnade i kurran.Du kommer in i en cirkel som ändå är en viss trygghet.Sen blir du fri.Allt blir annorlunda .Försörjning,betala räkningar,en egen bostad,sociala kontakter.Ja det blir ett nytt liv som kan verka skrämmande.För i finkan finns iallafall vardagsrutinerna som du vet hur det fungerar.
Citera
2013-05-29, 06:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av moldova1992
Men tänk dig själv.Du har levt kanske 20 år som en robbot.Fasta rutiner.Allt serverat.Inga vardagsbekymmer.Du träffar bara likasinnade i kurran.Du kommer in i en cirkel som ändå är en viss trygghet.Sen blir du fri.Allt blir annorlunda .Försörjning,betala räkningar,en egen bostad,sociala kontakter.Ja det blir ett nytt liv som kan verka skrämmande.För i finkan finns iallafall vardagsrutinerna som du vet hur det fungerar.

Exakt. Vissa klarar knappt öppna en dörr, de bara står och väntar på att någon ska öppna den.

Jag satt själv under en jobbig del av mitt liv och jag tyckte verkligen om det pga man slipper allt vad ansvar heter tex, det är som en egen liten värld där inne, ett eget samhälle där allt finns, läkare, tandläkare, arbete, kurser, bibliotek, biljard, ja allt... Samt vill man ha något så skriver man bara en anhållan så fixar någon annan det. Man blir väckt på morgonen innan arbetet. Är det något så ropar plitarna i högtalarna bara...

Självklart så är det en jävla massa regler också, både mellan interner och sedan mot plitarna. Saker och ting kan spåra ut totalt därinne också, för små jävla skitsaker. En blev stabad med en gaffel där de två pinnarna i mitteln var borttagna, för att han hade lovat killen en flaska sköljmedel som han hade lånat, i en månad... Han bara drog ut på det, då hade det ändå varit två löner och åtta kioskdagar. Så inte bara ligga i sängen och mysa "kaffe" (kalla det vad ni vill) och varma mackor var kväll :-)

Jag minns min första 8 timmars permis jag fick efter ett ganska bra tag, jag gick en bit till bussen och satte mig på den för att åka till mitt boende på utsidan. Efter bara en halvtimme så funderade jag seriöst på om jag skulle vända tillbaka "hem" till anstalten. Dels för där kände man sig "säker" och dels för alla intryck, så man blev redan efter den halvtimmen helt slut i huvet. Jag hade tex inte sett en bil på ett ganska bra tag, sedan såg man hundratals, alla människor och allt ansvar som som en käftsmäll..

Tiden jag satt innan permisen så hade jag kunnat göra allt för att slippa det skitstället, men ja, när dagen väl kom så förändrades Allt...
Samt så bör det nämnas (som alla med lagom långa straff kommer känna igen sig i), att natten till sin första permis så sover man inte en jävla sekund, man är så satans nervös bara för att lämna anstalten, just för att tex sitta på en buss, "tänk om den blir sen", för att träffa fru och barn i andra miljöer osv. Detta plus att man är inlåst på den lilla ytan, den natten är en plåga rakt igenom!

Jag är har arbete, bostadsrätt osv, men kommer stundtals funderingar om om att man kanske skulle sitta delen också.
Senast redigerad av Centon 2013-05-29 kl. 06:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in