2013-05-28, 17:52
Bannlyst
Ja inget nytt under solen och att det står värre till hos oss och andra extremradikala feministregimer likt Sverige är även det givet.
Desto mer feminismen ett land har indoktrinerats med desto mer förnekelse av det kvinnliga våldet som ju inte finns om man ska tro svenska nazifeminister.

Undrar hur det står till rättsligt i Tyskland med fällande misshandelsdomar för relationsvåld och om deras rättsröta ligger i nivå med Sverige där 98% av dom som döms är män trots ca 50/50 i faktiskt våld.
Citera
2013-05-28, 17:57
Medlem
Blommandagens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VlnteJoBaRokaHasch
Nej, men man måste ju fundera kring rapporteringsbias. Att det potentiellt är ett stort problem i den här studien framgår ju av att andelen kvinnor (män) som utsatts för våld inte alls speglas av andelen män (kvinnor) som utsatt sin partner för våld. Vilket redan har påpekats i tråden.

Andelen kvinnor som har utsätt sitt partner för våld är större, andelen kvinnor som utsätts för våld är också större. Således finns det en liten grupp våldsamma män som har många partners, och en större grupp våldsamma kvinnor som har få partners. Det går ihop alldeles utmärkt.
Citera
2013-05-28, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blommandagen
Andelen kvinnor som har utsätt sitt partner för våld är större, andelen kvinnor som utsätts för våld är också större. Således finns det en liten grupp våldsamma män som har många partners, och en större grupp våldsamma kvinnor som har få partners. Det går ihop alldeles utmärkt.

Så undersökningen gällde inte bara i nuvarande förhållande utan över hela livet eller?
Citera
2013-05-28, 18:04
Medlem
VlnteJoBaRokaHaschs avatar
Senaste året. Man kan naturligtvis ha fler partners samtidigt eller byta ofta under året, men jag tycker att det luktar rapporteringsbias lång väg. Vilket man också borde förvänta sig i.o.m. att det är mer skambelagt att slå en tjej.
Citera
2013-05-28, 18:11
Medlem
roflmao123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LittlePervert
I en ny studie där 6000 tyska människor fått svara på ett gäng frågor ja.

Jag tycker inte att 6000 personer är tillräckligt underlag för att konstatera någon sanning i det hela.

Det är ju å andra sidan inget man tycker något om. 6000 individer är långt över vad som krävs för att med statistisk säkerhet fastställa ett samband. Det handlar inte om andel av totalpopulation utan storlek på stickprovet. 6000 är ett gigantiskt stickprov, även om du inte tycker det.

Citat:
Dessutom gäller studien endast personer i Tyskland och är inte allmängiltig.

Detta är en annan femma. Men varför skulle det föreligga på det viset? Främjar den tyska kulturen barbariska kvinnor? Eller är tyska kvinnor genetiskt relativt mer farliga än deras manliga motsvarighet? Är du kulturimperialist/rasbiolog?
Senast redigerad av roflmao123 2013-05-28 kl. 18:14.
Citera
2013-05-28, 18:47
Medlem
RadikalFails avatar
man kan ju se våld på olika sätt. Och sen så är det ju personen i fråga som avgör om dom anser att det är våld som används eller inte.

Men om vi ska se detta ur en annan synvinkel så tror jag att det delvis kan stämma att kvinnor tar till våld i hemmet, kanske inte så att mannen är misshandlad grovt med ger en man lättare slag.
Citera
2013-05-28, 19:15
Medlem
filipjanssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roflmao123
Detta är en annan femma. Men varför skulle det föreligga på det viset? Främjar den tyska kulturen barbariska kvinnor? Eller är tyska kvinnor genetiskt relativt mer farliga än deras manliga motsvarighet? Är du kulturimperialist/rasbiolog?

Om du gör en undersökning i land A som visar att männen anser sig ha rätten att kräva samlag från sin hustru - vare sig hon samtycker eller ej - så kan du inte nödvändigtvis säga att det samma gäller för land B.

Det vore helt enkelt felaktigt att hävda att MÄN (oavsett var de befinner sig), generellt, anser sig ha rätten till sin frus kropp oavsett vad hon själv tycker utifrån en sådan undersökning.
Citera
2013-05-28, 19:31
Medlem
Blommandagens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av filipjansson
Om du gör en undersökning i land A som visar att männen anser sig ha rätten att kräva samlag från sin hustru - vare sig hon samtycker eller ej - så kan du inte nödvändigtvis säga att det samma gäller för land B.

Det vore helt enkelt felaktigt att hävda att MÄN (oavsett var de befinner sig), generellt, anser sig ha rätten till sin frus kropp oavsett vad hon själv tycker utifrån en sådan undersökning.

Fast Sverige och Tyskland är rätt lika, så det är inte osannolikt att studien är relevant även här. Även om det såklart vore säkrare att göra en studie på svenska förhållanden.
Citera
2013-05-28, 19:45
Medlem
roflmao123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av filipjansson

Varför bytte du exempel? Vi vet ju inget om population: land A resp. land B. Däremot vet vi något om population: Tyskland resp. Sverige. Halmgubbe så det smäller om det.

Diskussionen rör huruvida ett statistiskt fenomen som påvisas i en population gäller för en annan population. Klassisk validitetsproblematik.

H0: "Tyska kvinnor misshandlar lika ofta eller mer sällan än tyska män" har förkastas.
TS: "Män misshandlar mer sällan än kvinnor"
Littlepervert: Tyska förhållande är inte representativa för svenska förhållande
Jag: Varför inte?

Vad TS säger är inte en analys, det är en slutsats. Slutsatser är av naturen mer vågade än resultatet. Man extrapolerar med viss försiktighet.

Nu har TS extrapolerat resultatet av tyska förhållandet. En slutsats som har förkastats av dig och Littlepervert på basis av att validiteten brister. Utan att ange varför validiteten brister. Det var det jag frågade Littlepervert: Varför skulle inte tyska förhållanden vara giltiga i Sverige; beror det på kulturella eller biologiska faktorer?

Huruvida man köper en slutsats är individuellt. Men man fattar inte vad en slutsats fyller för syfte om man förkastar den på basis av att validiteten brister utan att ange varför den brister.
Senast redigerad av roflmao123 2013-05-28 kl. 19:49.
Citera
2013-05-28, 20:23
Medlem
filipjanssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roflmao123
Varför bytte du exempel? Vi vet ju inget om population: land A resp. land B. Däremot vet vi något om population: Tyskland resp. Sverige. Halmgubbe så det smäller om det.

Var är halmgubben menar du?
I allmänhet så säger inte ett fenomen i land A att samma sak måste gälla i ett annat land (B). Det vore underligt att dra sådana slutsatser utan större underlag för varför.

Citat:
Nu har TS extrapolerat resultatet av tyska förhållandet. En slutsats som har förkastats av dig och Littlepervert på basis av att validiteten brister. Utan att ange varför validiteten brister. Det var det jag frågade Littlepervert: Varför skulle inte tyska förhållanden vara giltiga i Sverige; beror det på kulturella eller biologiska faktorer?

Var någonstans står det att jag har förkastat någonting? Om du läser mitt inlägg en gång till ser du att det finns ett ord som heter »nödvändigtvis» - slutsatsen kan mycket väl vara riktig, men inte nödvändigtvis. Jag vet inte, jag har för lite underlag för att kunna göra en sådan bedömning.

Jag vet inte hur tyskars biologi skiljer sig från övriga världen. Att det kan vara kulturellt betingat - om det nu skulle vara så att tyskarna skiljer sig från andra länder vad gäller detta fenomen - är också en möjlighet. Olika kulturer producerar olika fenomen och beteenden - det har varit rätt uppenbart inom antropologin de senaste 100 åren så jag ser inte varför det vore någonting kontroversiellt.

Men om jag inte har något underlag från andra länder i denna frågan så kan jag ju omöjligen göra någon förklaring huruvida detta är ett isolerat tyskt fenomen, och om det kan förklaras med kulturella skillnader eller biologi. Det enda jag kan säga är att bara för att en undersökning i Tyskland visar en tendens att kvinnor misshandlar sina män i hemmet oftare än vad män misshandlar sina kvinnor så måste samma tendens inte finnas i Sverige, eller i något annat land.

Självklart kan jag spekulera, men jag ser inget skäl till det.
Citera
2013-05-28, 20:29
Medlem
filipjanssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blommandagen
Fast Sverige och Tyskland är rätt lika, så det är inte osannolikt att studien är relevant även här. Även om det såklart vore säkrare att göra en studie på svenska förhållanden.

Det finns tillräckliga skillnader för att det ska finnas en påtaglig osäkerhet. Men självklart är det inte helt osannolikt.

Exempelvis så har två studier - som inte har någonting med varandra att göra - gjorts i två olika länder, två olika kulturer (som har sina likheter), av olika forskare i olika ämnen och kommit fram till liknande resultat. Dessa två är Fanny Ambjörnssons (Sverige) I en klass för sig och CJ Pascoes (USA) Dude, You’re a Fag där båda visar på hur genuset är viktigare än sexualiteten i hur en person blir bemött.

I det fallet så visar det att Sverige och USA inte skiljer sig så mycket på den fronten - men då hade jag möjligheten att göra en jämförelse.
Citera
2013-05-28, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InsanityWolf
Kommentarer ? Anmärkningar ?

Det alla intuitivt vet, bekräftas av ytterligare en undersökning från ytterligare ett västland.
Hur många undersökningar skall det egentligen behövas?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in