2013-05-28, 20:43
Moderator
sosweets avatar
Kommentarer/anmärkningar... En slutsats skulle kunna vara att kvinnor mer ogärna talar om att de utsätts för våld i hemmet. Är det inte så förklaringen brukar lyda?

Nej, det var ju inga roliga siffror det där, oaktat om studien är representativ eller inte. Vi kan möjligen trösta oss med våldet kanske inte är av den riktigt grova sorten, den som ställer riktig, riktig skada. Det gör det för all del inte mer rätt, men ändå.
Citera
2013-05-28, 20:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ManManne
Det alla intuitivt vet, bekräftas av ytterligare en undersökning från ytterligare ett västland.
Hur många undersökningar skall det egentligen behövas?

Men hallå eller kan la inte jämföra svenskor och tyskor är ju miiiiiiiiiiiiiiils skillnad. Tydligen.
Feminister kommer aldrig ge upp våldsmonopolet oavsett hur många undersökningar som kommer.
Citera
2013-05-28, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sosweet
Kommentarer/anmärkningar... En slutsats skulle kunna vara att kvinnor mer ogärna talar om att de utsätts för våld i hemmet. Är det inte så förklaringen brukar lyda?

Snarare skäms män över att tala om sådant. De är ju inga riktiga karlar då...
I vilket fall som helst är både kvinnor och män självklart avsedda för varandra och i någon mening anpassade för att klara av varandra oavsett hur man mäter sånt här. Det man kan tycka är väl att samhället borde förstå att den oskyldiga kvinnan är en myt. T o m när det är klart vem som bevisligen slår, skall man leta hela sanningen innan man kommer med försök till lösningar.
Citera
2013-05-28, 21:14
Moderator
sosweets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManManne

Snarare skäms män över att tala om sådant. De är ju inga riktiga karlar då...
I vilket fall som helst är både kvinnor och män självklart avsedda för varandra och i någon mening anpassade för att klara av varandra oavsett hur man mäter sånt här. Det man kan tycka är väl att samhället borde förstå att den oskyldiga kvinnan är en myt. T o m när det är klart vem som bevisligen slår, skall man leta hela sanningen innan man kommer med försök till lösningar.
Ja, gissningsvis tycker män att det är jobbigt att tala om sådant, och om jag dristar mig till att gissa, så gissar jag att det alltid kommer att vara så. Men, man skulle hoppas att det kanske lättar med tiden, så att bilden samhället ser blir mindre skev. Men det förutsätter att män blir bättre på det här med anmälningar. Nu har jag ingen aning om ifall det finns en motsvarande svensk studie som visar samma resultat, men jag vill minnas att jag läst någon, någon gång. En jämförelse vore på sin plats.
Citera
2013-05-28, 21:20
Medlem
roflmao123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av filipjansson
Var är halmgubben menar du?
I allmänhet så säger inte ett fenomen i land A att samma sak måste gälla i ett annat land (B). Det vore underligt att dra sådana slutsatser utan större underlag för varför.

Det är det här som är halmgubben. Istället för att bemöta Tyskland vs Sverige bemöter du land A vs land B. Jag har inte sagt något om land A vs land B. Underlaget för varför i Tyskland vs Sverige är naturligtvis att Tyskland och Sverige är snarlika populationer. Något som vi inte vet om land A och B är. Både:

1)Om du gör en undersökning i land A som visar att männen anser sig ha rätten att kräva samlag från sin hustru - vare sig hon samtycker eller ej - så kan du inte nödvändigtvis säga att det samma gäller för land B.

2)
Det vore helt enkelt felaktigt att hävda att MÄN (oavsett var de befinner sig), generellt, anser sig ha rätten till sin frus kropp oavsett vad hon själv tycker utifrån en sådan undersökning.

Är halmgubberetorik. EDIT: givet att det du skrev var menat som ett svar på vad jag skrev.

Eftersom Tyskland och Sverige är snarlika populationer är det rimligt att som slutsats påstå att resultatet är generaliserbart till Sverige. Att du påpekar att det inte nödvändigtvis är så är lika givande som om jag går in i en tråd i "Fysik, Matematik och teknologi" och förkastar vad de säger med en hänvisning till Descartes.

Citat:
Var någonstans står det att jag har förkastat någonting? Om du läser mitt inlägg en gång till ser du att det finns ett ord som heter »nödvändigtvis» - slutsatsen kan mycket väl vara riktig, men inte nödvändigtvis. Jag vet inte, jag har för lite underlag för att kunna göra en sådan bedömning.

"Det vore helt enkelt felaktigt att hävda att halmgubbar (oavsett var de befinner sig), generellt, anser sig ha rätten till sin halmfrus kropp [...] utifrån en sådan undersökning." –filipjansson

Här förkastar du extrapolering som idé. Det du inte fattar är att det du vill diskutera är vad alla andra redan fattar och accepterar, se vad jag tidigare skrev om att gå in i "Vetenskap" och hänvisa till Descartes. Det tillför inget.

1. Eftersom A hände så kommer B hända.

2. Det förefaller rimligt att A kommer föranleda B givet [logiskt resonemang].

Vi förstår att alt. 1 är felaktigt. Det du gör är att förkasta att A kommer föranleda B på basis av resonemang 1 istället för att kritisera [logiskt resonemang].

[logiskt resonemang] i detta fall är: Tysklands population är snarlik den svenska. Således är det rimligt att diskutera denna nya forskning i ämnet. Hade det varit en undersökning i Somalia så hade diskussionen haft en helt annan karaktär. Då hade frågeställningen istället varit: Kvinnor i Somalia är våldsammare än män, varför skiljer vi oss åt?
Senast redigerad av roflmao123 2013-05-28 kl. 21:26.
Citera
2013-05-29, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sosweet
Ja, gissningsvis tycker män att det är jobbigt att tala om sådant, och om jag dristar mig till att gissa, så gissar jag att det alltid kommer att vara så. Men, man skulle hoppas att det kanske lättar med tiden, så att bilden samhället ser blir mindre skev. Men det förutsätter att män blir bättre på det här med anmälningar. Nu har jag ingen aning om ifall det finns en motsvarande svensk studie som visar samma resultat, men jag vill minnas att jag läst någon, någon gång. En jämförelse vore på sin plats.

Ja, det finns sådana studier. Från wikipedia:
Citat:
Enligt en sammanställning (meta-analys) av 82 studier om parkonflikter (couple-conflict study) från år 2000[2][3][4][5][6] är kvinnor lika benägna, eller mer benägna, att använda fysiskt våld mot sin man än vice versa. Tittar man närmare på olika typer av partnervåld framträder emellertid vissa könsskillnader. Vid Common Couple Violence, ett begrepp myntat av forskaren Michael P Johnson, är den totala utsattheten jämnt fördelat mellan könen. När det handlar om så kallad Coercive Controlling Violence (som kan jämföras med grov kvinnofridskränkning) är kvinnor mer utsatta.[7] Enligt brottsförebyggande rådets rapport om våld mot kvinnor och män i nära relationer utsätts kvinnor fem gånger oftare för grov fridskränkning än män och rapporterar oftare hot och misshandel, medan män oftare rapporterar att de blivit utsatta för trakasserier[8]
http://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A5ld_i_n%C3%A4ra_relationer#cite_note-Archer-2

Från BRÅ:
Citat:
...en svensk pilotstudie av 900 högskolestuderande (Gill och Remahl 2005). En tredjedel av både män och kvinnor uppger att de blivit utsatta för någon typ av våld från sin partner under det senaste året (knuffar, dragande i håret, kastande av
saker, slag m.m.). På frågan om huruvida man blivit slagen av sin partner svarade 11 procent män och 5 procent kvinnor jakande. Lika många kvinnor som män uppger att de blivit utsatta för allvarlig misshandel (6 procent). Frågan är dock hur väl högskolestuderande representerar övrig befolkning. Studien genomfördes med hjälp av en webbenkät och det saknas uppgifter om bortfall. Med andra ord saknas det en representativ svensk studie om våld i nära relationer där både män och kvinnor stu-
deras som eventuella offer och/eller förövare. Sådana studier har däremot genom förts i andra nordiska länder och även dessa tyder på en relativt liten könsskillnad i utsatthet för relationsvåld. I Norge har man exempelvis funnit att bland cirka 2 200 unga (genomsnittsåldern 22 år) hade 6 procent av männen och 4 procent av kvinnorna under det senaste halvåret utsatts för fysiskt våld av sin partner (Pape 2003).

http://www.bra.se/download/18.cba82f7130f475a2f180002016/2009_12_vald_kvinnor_man_nara_relationer.pdf

På ett sätt är dock högskolestuderande relevanta då de representerar framtiden. Men det verkar stämma bra även i Sverige (även USA och UK) att kvinnor är mer aggressiva. Dessutom finns det en studie (som jag inte hittar just nu) som visade att kvinnor, förutom att använda fysiskt våld mer, desutom var mer benägna att använda tillhyggen.

Har inte tid att läsa mer nu då det är sent, men borde vara intressant att läsa hela brå-länken och leta rätt på de andra studierna.
Citera
2013-05-29, 14:38
Bannlyst
en kvinna slår en man, mannen tar det som en man, en man slår en kvinna och kvinnan är plötsligt helt hjälplös.

blir en massa skriverier om en kvinna blir slagen
ingen bryr sej om en kvinna slår en man

Sjävl tycker jag att det är lika illa om en kvinna slår en man som tvärtom, man ska givetvis ha rätten att försvara sig även om man är man och blir slagen av en kvinna.

feministerna målar upp sig själva här som underlägsna och försvarslösa samtidigt som dom vill vara jämnställda, jämnställdhet involverar både kvinnar och män.
Citera
2013-05-29, 16:28
Medlem
SMBHs avatar
Det är få studier som använder mer än 6000 deltagare. Det är väl ganska standard har jag för mig. Så länge det inte handlar om metastudier.

Och nej, det är ingen direkt skillnad på tyskar och svenskar.

Har inte tid eller ork att läsa in något i den här studien just nu dock.
Citera
2013-05-29, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SMBH
Det är få studier som använder mer än 6000 deltagare. Det är väl ganska standard har jag för mig. Så länge det inte handlar om metastudier.

Och nej, det är ingen direkt skillnad på tyskar och svenskar.

Har inte tid eller ork att läsa in något i den här studien just nu dock.

Tyskar går mer på bordeller och får därför en smäll av "sin" kvinna?
Citera
2013-05-30, 04:15
Medlem
SMBHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garmethew
Tyskar går mer på bordeller och får därför en smäll av "sin" kvinna?

Okej låt oss fundera på det då. Är det många män som är i en relation som går till bordell i Tyskland? Är det knappt några svenska män som köper sex? Men egentligen oviktigt med själva köpet av sex, för är det så att tyska män generellt är mer otrogna? Är svenska män mindre otrogna? Är svenska/tyska kvinnor mindre eller mer otrogna?

Sexköp är antagligen mer vanligt i Tyskland, för ja, så blir det när något är lagligt. Men att fler tyska män än svenska skulle vara beredda att svika sin partner, antingen via sexköp eller "vanlig" otrohet låter väl ganska långsökt?

Oavsett, är det okej att ge sin partner en smäll för att denne är otrogen?
Citera
2013-05-30, 08:27
Medlem
Kavalleristens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roflmao123
Det är det här som är halmgubben. Istället för att bemöta Tyskland vs Sverige bemöter du land A vs land B. Jag har inte sagt något om land A vs land B. Underlaget för varför i Tyskland vs Sverige är naturligtvis att Tyskland och Sverige är snarlika populationer. Något som vi inte vet om land A och B är. Både:

1)Om du gör en undersökning i land A som visar att männen anser sig ha rätten att kräva samlag från sin hustru - vare sig hon samtycker eller ej - så kan du inte nödvändigtvis säga att det samma gäller för land B.

2)
Det vore helt enkelt felaktigt att hävda att MÄN (oavsett var de befinner sig), generellt, anser sig ha rätten till sin frus kropp oavsett vad hon själv tycker utifrån en sådan undersökning.

Är halmgubberetorik. EDIT: givet att det du skrev var menat som ett svar på vad jag skrev.

Eftersom Tyskland och Sverige är snarlika populationer är det rimligt att som slutsats påstå att resultatet är generaliserbart till Sverige. Att du påpekar att det inte nödvändigtvis är så är lika givande som om jag går in i en tråd i "Fysik, Matematik och teknologi" och förkastar vad de säger med en hänvisning till Descartes.

"Det vore helt enkelt felaktigt att hävda att halmgubbar (oavsett var de befinner sig), generellt, anser sig ha rätten till sin halmfrus kropp [...] utifrån en sådan undersökning." –filipjansson

Här förkastar du extrapolering som idé. Det du inte fattar är att det du vill diskutera är vad alla andra redan fattar och accepterar, se vad jag tidigare skrev om att gå in i "Vetenskap" och hänvisa till Descartes. Det tillför inget.

1. Eftersom A hände så kommer B hända.

2. Det förefaller rimligt att A kommer föranleda B givet [logiskt resonemang].

Vi förstår att alt. 1 är felaktigt. Det du gör är att förkasta att A kommer föranleda B på basis av resonemang 1 istället för att kritisera [logiskt resonemang].

[logiskt resonemang] i detta fall är: Tysklands population är snarlik den svenska. Således är det rimligt att diskutera denna nya forskning i ämnet. Hade det varit en undersökning i Somalia så hade diskussionen haft en helt annan karaktär. Då hade frågeställningen istället varit: Kvinnor i Somalia är våldsammare än män, varför skiljer vi oss åt?

Det är ju du som börjar prata om land A och B. Detta handlar om en studie i Tyskland, inte i någon okänt land, varför börjar du babbla om detta? Vi har en undersökning i Tyskland och vi kan diskutera ifall vi kan applicera resultatet på Sverige. Vi vet vilket land undersökningen kommer ifrån, vad är problemet?
Citera
2013-05-30, 10:13
Medlem
Ubbe Cykelkedjas avatar
Den enda orsaken till att det blir ett sådant rabalder i Sverige kring sådana här resultat är för att de går helt emot den världsbild den indoktrinerade svensken fått serverat för sig, där genusvetenskapen och media bara är intresserade över att teoretisera kring hur förtryckta och synd det är om svenska kvinnor i alla möjliga situationer man kan komma på.

Att kvinnor påfaller vara minst lika våldsbenägna som män är inget man vill diskutera överhuvudtaget, då försvinner en viktig slagdänga i propagandan mot "det patriarkala förtrycket".

Så, kvinnor? Vad gör ni för att ta ert tydliga ansvar när andra kvinnor misshandlar andra människor? Eftersom ni har samma kön så har ni tydligen gemensamt ansvar och bär gemensam skuld. Det har åtminstone män fått höra i flera decennier nu. Eller ska "jämställdhet" bara gå ut på utökade rättigheter och privilegier utan mer ansvarstagande?
Senast redigerad av Ubbe Cykelkedja 2013-05-30 kl. 10:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in