2013-05-28, 16:41
Medlem
InsanityWolfs avatar
Internationellt renommerade Robert Koch Institut hävdar i en ny studie:

Kvinnor misshandlar oftare män i hemmet än män misshandlar kvinnor.

Kvinnor Män
Fysiskt våld mot partnern 1,3 0,3
Psykiskt våld mot partnern 3,8 2,8
Personer som utsatts för fysiskt våld av sin partner 1,2 0,9
Personer som utsatts för psykiskt våld av sin partner 6,1 3,3

Mätvärden är angivna i procent.

Kommentarer ? Anmärkningar ?

Källa:
http://www.spiegel.de/panorama/gesellschaft/degs-studie-auch-maenner-werden-in-beziehungen-opfer-von-gewalt-a-902153.html

http://www.rki.de/DE/Content/Gesundheitsmonitoring/Studien/Degs/degs_node.html
Senast redigerad av InsanityWolf 2013-05-28 kl. 16:55.
Citera
2013-05-28, 16:47
Medlem
Det är väl möjligt att vissa kulturer har det så men har svenska kvinnor det för sig är frågan?
Citera
2013-05-28, 16:54
Medlem
LittlePerverts avatar
I en ny studie där 6000 tyska människor fått svara på ett gäng frågor ja.

Jag tycker inte att 6000 personer är tillräckligt underlag för att konstatera någon sanning i det hela. Dessutom gäller studien endast personer i Tyskland och är inte allmängiltig.

Bland de där 6000 framkom att kvinnor oftare tar till våld i hemmet, medan männen oftare tar till våld utanför hemmet.

Så jag vet inte riktigt vart du vill komma. Underlaget är för klent, man har ingen aning om sanningshalten då man t.o.m. själv uttrycker att man inte kan säkerställa svarens äkthet då det gäller en känslig fråga.
Så undersökningen visar ingenting.

Däremot är jag absolut villig att inse att mörkertalet av män som misshandlas i relationer antagligen är enormt. Men just den där undersökningen visar ju ingenting
Citera
2013-05-28, 16:55
Medlem
InsanityWolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garmethew
Det är väl möjligt att vissa kulturer har det så men har svenska kvinnor det för sig är frågan?

Studien behandlar tyskarna. Ser ingen stor skillnad mellan tyskar och svenskar på den punkten.
Citera
2013-05-28, 16:56
Medlem
LittlePerverts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InsanityWolf
I
Kvinnor misshandlar oftare män i hemmet än män misshandlar kvinnor - i hemmet inte generellt.

Kvinnor Män

Mätvärden är angivna i procent. Av 6000 tillfrågade vuxna tyska personer.

Gör inte mer av saken än det är
Citera
2013-05-28, 17:05
Medlem
InsanityWolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LittlePervert
Däremot är jag absolut villig att inse att mörkertalet av män som misshandlas i relationer antagligen är enormt. Men just den där undersökningen visar ju ingenting

Jag tycker att 6000 ändå är relevant om man använder korrekta statiska matematiska modeller, opinionsundersökningar innan val har oftast inte högre antal deltagare och träffar ändå mycket bra, Robert Koch institut har ett bra renommé.

Jag vill bara hänvisa att det är en studie man kan diskutera i motsats till vanliga feministiska "studier" där man bara säger att DET är så. Punkt slut. Och studien motstrider det feministiska argumentet att våld ALLTID kommer från män. Det är poängen !!
Citera
2013-05-28, 17:12
Medlem
Citat:
Internationellt renommerade Robert Koch Institut hävdar i en ny studie:

Kvinnor misshandlar oftare män i hemmet än män misshandlar kvinnor.

Kvinnor Män

Mätvärden är angivna i procent.

Kommentarer ? Anmärkningar ?

Källa:
http://www.spiegel.de/panorama/gesel...-a-902153.html

http://www.rki.de/DE/Content/Gesundh...degs_node.html

Jag vet inte hur mycket jag ger för den studien. Kvinnor har högre siffror I allt, så om det inte finns en enorm hemlig extremt våldsam lesbisk grupp i tyskland, så är det något fel.
Citera
2013-05-28, 17:18
Medlem
LittlePerverts avatar
Citat:
Jag tycker att 6000 ändå är relevant om man använder korrekta statiska matematiska modeller, opinionsundersökningar innan val har oftast inte högre antal deltagare och träffar ändå mycket bra, Robert Koch institut har ett bra renommé.

Jag vill bara hänvisa att det är en studie man kan diskutera i motsats till vanliga feministiska "studier" där man bara säger att DET är så. Punkt slut. Och studien motstrider det feministiska argumentet att våld ALLTID kommer från män. Det är poängen !!

Men då ser du också att procenten är högre på antalet kvinnor som blivit utsatt för våld av sin partner än män, både på psykiskt och fysiskt våld. Så med din slutsats kan man då säga att när kvinnor är våldsamma sker det mest i hemmet, män är våldsamma lite överallt och män är mer, oftare, våldsamma än kvinnor.
Korrekt?

Återigen, de säger själva att de inte kan säkerställa sanningshalten i svaren. Hur säker blir undersökningen då?
Hur har man gjort urvalet? Är det frivilliga som fått svara? Jämnt antal singlar/personer i relation? Jämnt fördelat mellan sociala grupper? Bra spridning i landet?

Alla vettiga människor vet att kvinnor också är våldsamma i relationer. Men din undersökning visar inte mycket alls. Dåligt försök helt enkelt. 6000 människor, som kanske ljuger, ska representera en större grupp?
Citera
2013-05-28, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orden
Jag vet inte hur mycket jag ger för den studien. Kvinnor har högre siffror I allt, så om det inte finns en enorm hemlig extremt våldsam lesbisk grupp i tyskland, så är det något fel.
Många lebbor är mycket våldsbenägna Där är nog svaret.
Citera
2013-05-28, 17:21
Medlem
Citat:
Jag tycker inte att 6000 personer är tillräckligt underlag för att konstatera någon sanning i det hela.

6000 är mer än nog. Redan vid tusen har man en rimlig säkerhet för stora skillnader 6000 är inget problem alls, I sig. Sen kan det ju finnas andra problem med metodiken. Te-ex. är det skillnad på vad folk säger sig göra och vad dom faktiskt gör.
Citera
2013-05-28, 17:36
Medlem
valter-eggons avatar
Citat:
I en ny studie där 6000 tyska människor fått svara på ett gäng frågor ja.

Jag tycker inte att 6000 personer är tillräckligt underlag för att konstatera någon sanning i det hela. Dessutom gäller studien endast personer i Tyskland och är inte allmängiltig.

Bland de där 6000 framkom att kvinnor oftare tar till våld i hemmet, medan männen oftare tar till våld utanför hemmet.

Så jag vet inte riktigt vart du vill komma. Underlaget är för klent, man har ingen aning om sanningshalten då man t.o.m. själv uttrycker att man inte kan säkerställa svarens äkthet då det gäller en känslig fråga.
Så undersökningen visar ingenting.

Så det du säger är att undersökningar där det är möjligt för de som svarar att ljuga är meningslösa?

Undersökningar med 6000 svarande är med mycket god marginal säkerställda. I opinionsmätningar frågar man oftast 1000 personer vilket brukar vara den gräns man anses bör uppnå för att säkerställa statistiken.
Citera
2013-05-28, 17:48
Medlem
VlnteJoBaRokaHaschs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av valter-eggon
Så det du säger är att undersökningar där det är möjligt för de som svarar att ljuga är meningslösa?
Nej, men man måste ju fundera kring rapporteringsbias. Att det potentiellt är ett stort problem i den här studien framgår ju av att andelen kvinnor (män) som utsatts för våld inte alls speglas av andelen män (kvinnor) som utsatt sin partner för våld. Vilket redan har påpekats i tråden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in