Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2013-05-28, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona
Om det är som du skriver så undrar man ju varför denna info inte fick genomslag, det måste ju finnas starka skäl. Om man har allt man kan drömma om, dvs, en tipsare som kan peka ut KHD och som känner Catrine och gänget runt henne (Saba, CB osv), en tipsare som har plats och tidsspann i huvudet, då är det ju katastrof om inte allt dokumenteras och prövas vidare, mot personer som ännu lever, och du skriver också om Sabas mor, som enligt R ska veta ngt, det låter helt fantastiskt, för bra för att var sant liksom. Av ditt inlägg att döma har du mer koll på just denna avdelning än jag, och det där med Sabas mor har jag aldrig hört. Ett problem med allt detta är självklart att KHD är död, och det råder delade meningar om detta; enligt en debattör på FB så dog KHD i tumult när han vårdades inom psykiatrin, men om han suiciderade kan man ju undra om han suiciderade i anslutning till ngn del av utredningen, om han var rädd för DNA-träff eller fingeravtryck, förhör osv. KHD dog på 2000-talet tror jag, då alla spår var mkt kalla, men han kan ju ha blivit byxis ändå, snappat upp bitar av dagsdebatten osv. Det där med CB är också intressant såklart, du skriver att CB får höra av sig, och visst är han klart intressant (antagligen var han snubben på Gamla brogatan, stämmer med tid, plats och umgänge, mörkhårig också, missbrukare), men har det framkommit mer, ngt som binder CB till Catrine och datumen (15/6 och däromkring) på ett tydligare sätt. Utveckla gärna, skriv hur du tänker kring CB och datumen, 15/6 - 16/6 ...

Och jag får hänvisa till Justice som är experten men jag kan återkommer i PM om inte annat, ska inte lägga ut någon känslig info här. Tror att din inkorg är full Eremona!
Citera
2013-05-28, 11:12
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Claude-M
På vilket sätt får du ihop de två läkarna med Da Costa genom ett vittne som säger sig ha sett TH med Catrine?

Ett dagboksvittne som ej namnger någon läkare är väl inte 100%?

Det står läkarna, inte läkaren.

Nej men 99%

Det är nog rätt så ovanligt att prostituerade nämner sina kunder vid namn, att vara diskret är nog A och O när man är sexarbetare.

Vad fanns det för motiv för dagboksvittnet att ljuga egentligen, att underkasta sig långa förhör och rättegångar och allmänt mycket besvär enbart för att nita dit två läkare ?
Det fanns ingen som helst vinning i sikte, varken ekonomisk eller på något annat sätt.
Det låter helt osannolikt att dagboksvittnet fabulerat ihop det hela, varför skulle hon göra sig detta stora besvär ?
Citera
2013-05-28, 11:18
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Catrine levde med stor säkerhet en tid efter pingsten. Och din idé om en skenmanöver är intressant. Visst kan man skyffla över skulden på KHD, det är ganska tryggt, han är psykiskt sjuk och inlåst, har väl ingen större bäring på saker och ting. Kanske fick OT ett falsktips ... usch vilken röra. KHD är visst tänkbar som gärningsman, varför inte, och det speciella med honom är ju detta med namnet, att ngn pekade ut honom. Men CB och Saba fortsätter att irritera känner jag. Sabas förhör är mkt, mkt blekt, och konstigt. Saba och Catrine delade samma livsutrymme, det är helt omöjligt att Saba sanningsenligt ska ha typ inget att bidra med i aug 1984, jag tror inte på henne.

Tingsrätten skrev att styckningen ägt rum under eller i nära anslutningen till pingsthelgen, det finns alltså ett visst tidsutrymme här eller hur Eremona ?
Citera
2013-05-28, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Tingsrätten skrev att styckningen ägt rum under eller i nära anslutningen till pingsthelgen, det finns alltså ett visst tidsutrymme här eller hur Eremona ?

Nej, knappt ngt utrymme alls - jag vet inte vilken sorts matteklass du gick i, men jag kan nog gissa Mitten av juni 1984 var inte nära, i anslutning till pingsthelgen. Och 15/6 var en Fredag, rätta mig om jag har fel. Det är mao flera dgr efter pingsten, om man försöksvis styr efter Sabas, TÅ:s och JE:s vittnesmål. 1984 inföll pingstafton Lör 9/6, Sön var pingstdagen och Måndagen var annandag pingst, dvs 11/6. Och glöm för all del inte att pingsthelgen valdes totalt godtyckligt, och ingenting sa att Catrine dött under pingsten, förrän efteråt, när hela Sverige kände till påhittad plats och tidpunkt och kunde flumma loss. Att Catrine skulle ha dött under pingsten var från början bara ett löst påhitt, inget annat. Och inte ens du kan väl mena att Catrine styckmördades på RL-stationen på en vardag Kontorstid, massor med folk osv. Jag blir iofs inte heeelt förvånad om du tror detta, din logik påverkas ju inte ens av jordisk gravitation och basal lågstadielogik... Säger man nära pingsthelgen menar man ngn gång under helgen, annars hamnar man på ett vardagsdatum, och då måste tom de mest inpyrda Olsson-Rajs-sekterister tänka om. Helg och vardag är 2 olika solsysten, om man för nöjes skull ska genomföra ett styckmord på jobbet, med ett pyttelitet barn och andra människor i lokalerna.
Senast redigerad av Eremona 2013-05-28 kl. 12:51.
Citera
2013-05-28, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noicer
Och jag får hänvisa till Justice som är experten men jag kan återkommer i PM om inte annat, ska inte lägga ut någon känslig info här. Tror att din inkorg är full Eremona!

Korgen är rensad, tack för att du nämnde det. Fullt jämt, fullt jämt ...

Nej, ingen känslig info, det är svårt att styra rätt, men hänsyn ska tas förstås ... det är därför jag inte outar Vincent, finns ingen anledning, även om han är död, känns bara onödigt, och nånstans kanske ngn gammal bekant eller släkting tycker det är obekvämt, vad vet man ...

En lös tanke: om ngn studerat borde man väl kunna kolla skola, tidsperiod och annat i efterhand, det kan väl inte vara så svårt, även om det gått 30 år. Kunde var intressant att veta var skolan låg, kanske kan man hitta klass/kurs-listor. Man får hitta nya vägar. Att hitta jobbinfo om E-vägen verkar däremot vara kört, och jag blev grymt besviken, och såna grejer är inte alls offentliga tydligen. Jag kontaktade bolagsverket, och de har faktiskt Vincents namn och nuffror, men exakt bara det, och sen är det stopp. Men att kolla upp en av Catrines musikintresserade bekanta kan ju inte skada.
Citera
2013-05-28, 13:17
Medlem
Claude-Ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Nej men 99%

Det är nog rätt så ovanligt att prostituerade nämner sina kunder vid namn, att vara diskret är nog A och O när man är sexarbetare.

Vad fanns det för motiv för dagboksvittnet att ljuga egentligen, att underkasta sig långa förhör och rättegångar och allmänt mycket besvär enbart för att nita dit två läkare ?
Det fanns ingen som helst vinning i sikte, varken ekonomisk eller på något annat sätt.
Det låter helt osannolikt att dagboksvittnet fabulerat ihop det hela, varför skulle hon göra sig detta stora besvär ?

Du kan inte se varför någon skulle hitta på och göra sig det besväret bara sådär.

Faktum är dock att det är precis vad som sker vid så gott som alla stora och kända mål.

Personer hör av sig till polisen med tips som sedan visar sig vara felaktiga och sannolikt påhittade direkt ur personens egen fantasi.

Varför gör dom så?

Ett behov att få känna sig behövd och vara i centrum?

Ett hat mot en misstänkt person?

Det är bara fantasin som sätter gränsen för motivbild.
Citera
2013-05-28, 13:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av NoppigaSockar
Detta var nytt för mig. Skulle Saba har berättat allt för sin mamma? Är mamman fortfarande i livet? Jag minns bara att jag läste tidigare i tråden att hon bytt efternamn, vilken hon förmodligen gjorde för att slippa bli förknippad med sin dotter som var känd narkoman. Jag vet nämligen att både mor och syskon till en känd missbrukare i mina hemtrakter bytte efternamn av just den orsaken.

Låter som GW, som trodde pappan hade hjälpt Solnamannen att göra sig av med CdCs kropp.
Varken mer eller mindre.
Citera
2013-05-28, 13:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Claude-M
Det har ingen betydelse. Faktum kvarstår.

Faktum kvarstår att du (och andra med dig) bara gissar.
Citera
2013-05-28, 13:40
Bannlyst
Det har blivit till en slags "etablerad sanning" för Däem-vännerna här att det där "mötet på Gamla Brogatan" verkligen ägt rum den 15/6 och man förlitar sig på någon som efter 22 år poppar upp, som gubben ur lådan, och som säger hur CdC var klädd drygt 20 år tidigare. De gör detta utan någon som helst reservation.

Vad är det som säger att det där mötet inte skett tidigare, om ett sådant möte överhuvudtaget ägt rum?

Och så är det påpassligt att hävda att CdC sovit hos någon manlig bekant mellan den 11 och 14 juni. Har hon då sovit i ett enda sträck, utan att göra något annat? Har hon haft tillräckligt med heroinkapslar där eller har bekantingen haft det? Ja, med tanke på att hon behövde köpa knark väldigt ofta och behövde gå på gatan för att få ihop pluring till det. Det framgår ju inte minst av förhören, som gällt flera dagar i början av juni, precis innan hon gick upp i rök.
Citera
2013-05-28, 13:43
Medlem
Claude-Ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hagenbach
Faktum kvarstår att du (och andra med dig) bara gissar.

Behöver ej gissa. Faktum är att ingen är namngiven. Det behöver man ej gissa sig till.

Det är du och någon till som gissar.
Citera
2013-05-28, 13:50
Medlem
Uppdaterat!
Patrik Nyberg, Fast i ideologin - En analys av ideologiers betydelse för tolkningen av styckmordsrättegångarna, C-uppsats vårterminen 2001 vid institutionen för idé- och lärdomshistoria, Göteborgs universitet (handledare Mats Andrén)
Ladda ner den här
För den som missat D-uppsatsen Stigmatiseringen av obducenten finns den att ladda ner här
Senast redigerad av echoesofglory 2013-05-28 kl. 14:03.
Citera
2013-05-28, 13:51
Bannlyst
Citat:
Och glöm för all del inte att pingsthelgen valdes totalt godtyckligt, och ingenting sa att Catrine dött under pingsten, förrän efteråt, när hela Sverige kände till påhittad plats och tidpunkt och kunde flumma loss.

Det är ju vad PL-sfären hävdar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in