2013-05-14, 20:02
Medlem
BilboBus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasu99
H-ABC 15:59 755

EOEXOOEEEX
EAEXXOAXEA
EAAAEOEOAO
EEEEEEEEEE

SL biljett giltig till 15:59 2013-05-13
Helt pris 72 kr ink 6% moms
57447021144755
m.sl.se

Så ser min biljett ut, ska den verkligen se ut så eller är det mobilen som krånglar?

Citat:
Ursprungligen postat av nangfa
Åkte i morse med fejkbilljet gick utmärkt! Inga problem

verkar som min app börjat flippa. får inte de där bokstäverna. SMSet är liksom avkortat. Jaja gick och köpte mig ett sommarkort för 2400(!!!). Första gången jag betalar på typ 3-4 år så det kan jag köpa. Rätt skönt att slippa oroa sig, men jag kommer fortfarande kaxa med kontrollanter och argumentera för ett spärrlöst SL
Citera
2013-05-18, 18:33
Bannlyst
Citat:
H-ABC 15:59 755

EOEXOOEEEX
EAEXXOAXEA
EAAAEOEOAO
EEEEEEEEEE

SL biljett giltig till 15:59 2013-05-13
Helt pris 72 kr ink 6% moms
57447021144755
m.sl.se

Så ser min biljett ut, ska den verkligen se ut så eller är det mobilen som krånglar?

Någon som har en idé? Svar uppskattas.
Citera
2013-05-18, 18:44
Medlem
Kungenabous avatar
Har ni fixat detta till Göteborgs området än?
Citera
2013-05-18, 21:33
Medlem
JohnRims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungenabou
Har ni fixat detta till Göteborgs området än?

Nej, utvecklingen av den här appen är ju nedlagd. Ditt bästa hopp är https://www.flashback.org/p42984599#p42984599

Citat:
Ursprungligen postat av ftdistribution
Tackar och jao... snart är bara ett väldigt relativt begrepp. Men jo snart...
Det är väl såhär helt enkelt, så vitt jag vet just nu finns det en typ av biljett som används i Göteborg och en som används i typ resten av landet minus Jönköping. Det påståendet är inte helt korrekt men prio just nu är att få till den typen av biljetter som finns i Örebro och Västerås tex eftersom när det är klart kommer jag kunna lägga in ett flertal städer i rask följd. Sen är det dags att fixa Stockholm och sen ger jag mig på Göteborg. Det var faktiskt så att jag tittade på Göteborg det första jag gjorde men blev lite för tveksam över hur den långa raden kod ska se ut. Behöver många fler biljetter om jag ska kunna göra det där bra mene... en något begränsad version skulle jag väl kunna klämma in, eller hur är det, finns det någon annan fejkapp för Göteborg för tillfället?

Citat:
Någon som har en idé? Svar uppskattas.

ja det ska se ut så, förutom att datumet ska stå på en rad för sig, men det är väl bara så att du inte kopierat exakt hur det ser ut i din telefon. Här har du en länk till hur biljett ska se ut enligt sl: http://i.imgur.com/Hufgd9l.jpg
Senast redigerad av JohnRim 2013-05-18 kl. 21:41.
Citera
2013-05-18, 21:48
Medlem
Jag har varit iväg fr Sthlm i 10 veckor. Kan någon bekräfta om det skett några förändringar på senaste? Vilken är senaste versionen på appen?
Går det inte att ordna så att man kan få någon heads up när ny version är tillgänglig eller att man kan se de lätt här eller på annan sida?

Tack ska ni ha! =)
Citera
2013-05-18, 22:40
Medlem
JohnRims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chick-Flick
Jag har varit iväg fr Sthlm i 10 veckor. Kan någon bekräfta om det skett några förändringar på senaste? Vilken är senaste versionen på appen?
Går det inte att ordna så att man kan få någon heads up när ny version är tillgänglig eller att man kan se de lätt här eller på annan sida?

Tack ska ni ha! =)

Det har inte skett några förändringar av SL:s SMS-biljetter sedan 1 februari. Senaste version är 0.2 och utvecklingen är nedlagd som sagt.

Det har skapats en ny app här:
https://www.flashback.org/t2123914

Eftersom senaste versionen alltid lägs upp på https://github.com/ftdistribution/fT skulle du kunna använda en tjänst som mailar dig när den känner av förändring på länken (googla på watch website for change). Eventuellt får du hitta en som bara triggar då nedladdningslänken ändrats, då det verkar som om ny info om vad som ändrats i koden presenterars även fast det inte är helt klart för ny version ännu.

En sida jag använder (fast inte i det här fallet så kan inte garantera något) är femtoo.com - registera dig och gå igenom steg 1 till 2. På steg 3 klickar du på nedladdningslänken, steg 4 enable rules -> any of the following words -> skriv dit "8" utan citationstecken (eftersom det nu står ft7 - fråga mig inte varför då nuvarande version på appen är 1.60). Så får du mail/pushnotis till mobil när 1.7 kommit ut. Nackdelen är att du måste ändra regeln efter varje uppdatering.

Edit: Har du Chrome kolla in extension Page Monitor (och välj nedladdningslänken), med den behöver man bara konfigurera en gång.
Senast redigerad av JohnRim 2013-05-18 kl. 23:23.
Citera
2013-05-22, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WoDegen
Kan även tilläggas att kontrollanterna av UL-sträckan alltid går på i antingen Uppsala (vid resa mot Sthlm) eller vid Arlanda (vid resa mot Uppsala). Har man inte jättebråttom är det bara att antingen ta nästa tåg (vid påstigning i Uppsala) eller att hoppa av på Arlanda och vänta in nästa tåg där.
Brukar alltid sitta längst fram i det bakre tågsätet vid resa mot Uppsala för att kunna se kontrollanterna där. Samt gå förbi hela tåget i Uppsala för att se om det sitter kontrollanter på tåget redan.
Funkar bra om men man förlorar ju en del tid ibland då man får ta ett senare tåg.

Kan du vara snäll å förklara exakt varför det är bäst att sitta där du sitter? Är det för att kunna se ifall det går på några kontrollanter på Arlanda?

Och en till fråga som säkert redan har ställts men hittar inte svaret..
När de kontrollerar biljetterna på upptåget, är det samma sak som när buss chaufförerna kollar eller har de nåt sätt som gör så att de kan se att det är en fejkbiljett?

Sprico
Citera
2013-05-22, 22:57
Medlem
WoDegens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sprico
Kan du vara snäll å förklara exakt varför det är bäst att sitta där du sitter? Är det för att kunna se ifall det går på några kontrollanter på Arlanda?

Och en till fråga som säkert redan har ställts men hittar inte svaret..
När de kontrollerar biljetterna på upptåget, är det samma sak som när buss chaufförerna kollar eller har de nåt sätt som gör så att de kan se att det är en fejkbiljett?

Sprico
Exakt så! Kontrollanterna ställer sig vid mitten för att kunna välja om de ska gå på i främre eller bakretågsätet vid Arland. Går dom på samma man sitter kan man enkelt snabbt byta till det andra tågsätet och kliver dom på andra är man beredd att byta i Knivsta för att undvika dom. UL-kontrollanterna jobbar endast i par vilket gör att de endast kan kontrollera ett tågsäte åt gången. Dock så körs ju vissa avgångar, framförallt på mornar, kvällar samt helger med enkelt tågsäte, då funkar det bäst att sitta längst fram eftersom man då passerar hela perrongen innan tåget stannat och då hinner se eventuella kontrollanter. Jag har aldrig under mina år med Fejkbiljett/motsvarande varit med om fler än 2 kontrollanter på samma tåg/buss i UL-trafiken.

På den gamla biljetten för UL-trafiken fanns det en slumpad siffra/bokstav i koden som byttes ut varje dag. Då just denna siffra slumpades fram och ändrades varje dag kunde man inte via appen förutse denna. Detta gjorde att dels mer noggranna chafförer samt såklart kontrollanter direkt kunde se att sms:et var fake.
Med den nya biljetttypen tror jag inte denna funktion finns kvar. Dock kan alltid kontrollanterna kontakta databasen och se om det skickats ut biljett till det telefonnummer du uppgett vid den tiden fake-biljetten säger att den är mottagen.

Hoppas svaren hjälpte!
Citera
2013-05-23, 00:32
Medlem
Citat:
Exakt så! Kontrollanterna ställer sig vid mitten för att kunna välja om de ska gå på i främre eller bakretågsätet vid Arland. Går dom på samma man sitter kan man enkelt snabbt byta till det andra tågsätet och kliver dom på andra är man beredd att byta i Knivsta för att undvika dom. UL-kontrollanterna jobbar endast i par vilket gör att de endast kan kontrollera ett tågsäte åt gången. Dock så körs ju vissa avgångar, framförallt på mornar, kvällar samt helger med enkelt tågsäte, då funkar det bäst att sitta längst fram eftersom man då passerar hela perrongen innan tåget stannat och då hinner se eventuella kontrollanter. Jag har aldrig under mina år med Fejkbiljett/motsvarande varit med om fler än 2 kontrollanter på samma tåg/buss i UL-trafiken.

På den gamla biljetten för UL-trafiken fanns det en slumpad siffra/bokstav i koden som byttes ut varje dag. Då just denna siffra slumpades fram och ändrades varje dag kunde man inte via appen förutse denna. Detta gjorde att dels mer noggranna chafförer samt såklart kontrollanter direkt kunde se att sms:et var fake.
Med den nya biljetttypen tror jag inte denna funktion finns kvar. Dock kan alltid kontrollanterna kontakta databasen och se om det skickats ut biljett till det telefonnummer du uppgett vid den tiden fake-biljetten säger att den är mottagen.

Hoppas svaren hjälpte!

Tack, det hjälpte!

En Liten snabb fråga till bara angående konduktörerna på upptåget när de kollar biljetter, för svaret var inte det tydligaste. Vet du ifall nån har haft några problem att åka nu sen den senaste sms ändringen? (1/2-13 tror jag det var) och då såklart vid användning av den här appen. Egentligen spelar det inte så jätte stor roll eftersom jag har ett ungdomskort men kan fortfarande vara bra att veta plus att säkert nån annan här kanske också har nytta av det.
Citera
2013-05-23, 06:31
Medlem
.

Citat:
Kontrollanterna ställer sig vid mitten för att kunna välja om de ska gå på i främre eller bakretågsätet vid Arland. Går dom på samma man sitter kan man enkelt snabbt byta till det andra tågsätet och kliver dom på andra är man beredd att byta i Knivsta för att undvika dom. UL-kontrollanterna jobbar endast i par vilket gör att de endast kan kontrollera ett tågsäte åt gången. Dock så körs ju vissa avgångar, framförallt på mornar, kvällar samt helger med enkelt tågsäte,

Hoppas svaren hjälpte!

Hmmm, tveksamt ... :-)

Ett 'säte' är något man Sitter På.

Ett 'tåg-SET' är däremot något annat!

Så t ex meningen: "Går dom på samma man sitter kan man enkelt snabbt byta till det andra tågsätet" blir ju helt galen, och ska istället vara: "Går dom på samma man sitter I kan man enkelt snabbt byta till den andra VAGNEN". Eller ev. 'tåg-delen'.

Och: "Dock så körs ju vissa avgångar, framförallt på mornar, kvällar samt helger med enkelt tågsäte, " blir då istället: "Dock så körs ju vissa avgångar, framförallt på mornar, kvällar samt helger, med EN enkel tåg-del, "

Hursomhelst så kan man aldrig stava denna sortens 'SET' med ett Ä. :-)

.
Citera
2013-05-23, 11:04
Medlem
postal87s avatar
Dom har ändrat nått igen. Blev avslängd igår från tvärbanan och nu fick jag en skön busschaufför som bara garva men släppte på mig ändå...
Citera
2013-05-23, 15:09
Medlem
WoDegens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sprico
Tack, det hjälpte!

En Liten snabb fråga till bara angående konduktörerna på upptåget när de kollar biljetter, för svaret var inte det tydligaste. Vet du ifall nån har haft några problem att åka nu sen den senaste sms ändringen? (1/2-13 tror jag det var) och då såklart vid användning av den här appen. Egentligen spelar det inte så jätte stor roll eftersom jag har ett ungdomskort men kan fortfarande vara bra att veta plus att säkert nån annan här kanske också har nytta av det.
Har inte åkt Upptåget sen senaste ändringen tyvärr så jag vet inte exakt. Vet dock att innan ändringen var det aldrig problem med att använda sig av UL/SL-biljetten på Upptåget. Aldrig blivit ifrågasatt av konduktörerna ombord.
Dock bör det inte vara några problem då den nya appen ( https://www.flashback.org/t2123914 )funkar utmärkt även i UL-busstrafiken numera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in