2013-05-02, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
Så utan all logik är det inte. Att dubbelmordet är ouppklarat efter nio år och trots en miljonbelöning kan bero på att i vissa kretsar golar man inte och i de kretsarna återfinns mördaren.

1. Det som gör mordet på Mohammed så unikt är att GM först slagit in bröstkorgen på Mohammed och sedan tar fram kniven och sticker den i Mohammed.
2. En sinnessjuk person hade tagit fram kniven på en gång.
3. Ett planerat mord hade börjat med att GM tagit fram kniven.
4. I båda fallen, 1 & 2, hade inga revben varit brutna, bara djupa knivjack i Mohammed.

På något sätt förklarar dom brutna revbenen i Mohammeds kropp vad som hände:

Troligtvis är det 2 män som har försökt prata sans med pappan om obetalda skulder, men när inte det gick försökte dom skrämma upp lilla Mohammed istället, en person fick göra det medan den andra väntade i bilen nere vid ICA-butiken. Men när GM & Mohammed gick där på Åsgatan tog Mohammed upp sin Butterflykniv och allting spårade ut.
En liten sak blev en stor sak.
Motivet behöver inte handla om så mycke pengar och mord ingick inte i planen, det bara blev så tack vare att GM fick hjärnsläpp när Mohammed tog fram kniven.
Mohammed kanske inte bara var en ”Emil-typ” utan lite kaxig också.

Scenariot är egentligen en klassiker, men i det här fallet gick det inte så bra.

Rimligtvis borde pappan eller någon av sönerna veta vilka som ligger bakom, men det får framtiden visa om GM åker dit någon annanstans.
Citera
2013-05-02, 01:20
Medlem
Varför är Mohammeds revben intryckta?
1. Mohammed är runt 140 cm lång och när han står där med Butterfly-kniven öga mot öga med GM får han ett knytnävsslag rakt i bröstkorgen av GM, hade Mohammed varit 180 cm hade slaget träffat i magen. Tack vare Mohammeds korta längd behöver inte GM rikta slaget uppåt utan det blir ett helt naturligt knytnävsslag som hade träffat en fullvuxen person i magen, knytnävsslaget är tillräckligt hårt för att bryta flera revben i den lilla pojken.
2. Mohammed rasar ihop och tappar kniven, GM tar upp den och fortsätter med kniven. Under tiden som Mohammed ålar runt på marken och försöker komma loss knivhugger GM Mohammed överallt på kroppen, allting är över inom 1 minut.
Senast redigerad av sovvandring 2013-05-02 kl. 01:24.
Citera
2013-05-02, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sovvandring
Varför är Mohammeds revben intryckta?
1. Mohammed är runt 140 cm lång och när han står där med Butterfly-kniven öga mot öga med GM får han ett knytnävsslag rakt i bröstkorgen av GM, hade Mohammed varit 180 cm hade slaget träffat i magen. Tack vare Mohammeds korta längd behöver inte GM rikta slaget uppåt utan det blir ett helt naturligt knytnävsslag som hade träffat en fullvuxen person i magen, knytnävsslaget är tillräckligt hårt för att bryta flera revben i den lilla pojken.
2. Mohammed rasar ihop och tappar kniven, GM tar upp den och fortsätter med kniven. Under tiden som Mohammed ålar runt på marken och försöker komma loss knivhugger GM Mohammed överallt på kroppen, allting är över inom 1 minut.

Mohammed tar upp kniven och mördaren säger åt honom att ta ner den eller lägga ifrån sig den. Mohammed kanske rentav lyckas hugga/sticka mördaren i handen när han sträcker fram den och ska ta kniven och det är därför GM blir så förbannad och allt spårar ur. Skadan vi lillfingret som GM ska ha fått kan alltså Mohammed ha ordnat. Jag tycker mycket klarnar, framförallt förklaringen till övervåldet och andra omständigheter, om man tänker sig att det var Mohammeds kniv.
Citera
2013-05-02, 10:22
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mackeeee
(---)Mohammed tar upp... Mohammed kanske rentav.... Mohammed ha ordnat. Mohammeds kniv.

Det har varit ett väldigt fokuserande på överfallet på grabben. Se detta överfall tillsammans med det tidigare överfallet på M:s pappa i databutiken! Polisen och rättsväsendet lurar man lätt: en raderad hårddisk. Ha-ha. Den som gick på pappan i databutiken var kroppsbyggare! Den som gick på M var boxare och då ryker revbenen all världens väg. Familjeklanens udda företagskultur finns i tråden. I vissa kretsar golar man inte. Behöver polisen mer hjälp än så här?
Citera
2013-05-02, 10:32
Medlem
MossTrumss avatar
Till mitt föregående inlägg kan jag lägga till att just i Värmland där familjeklanen kört ned företag och lämnat arbetslösa efter sig finns kriminella mc-klubbar etablerade som egna företagare uppblandade med etablissemanget.
Citera
2013-05-02, 14:56
Medlem
langaocbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheTrain
Oplanerade mord sker fre-lör nätter på stan i samband med fest/bråk...
Det är alltså planerat det här...men är det verkligen dåligt planerat?
kniven i fråga är väl inte så dum i ändamålet? är väl framtagen för just det ändamålet?
betydligt smidigare att ha med sig än en kökskniv?

Kniven saknar parerstång och är därmed rätt kass när det kommer till att hugga ihjäl folk. En ledtråd till varför den är kass är att mördaren skadade sig själv på kniven.
Kniven är framtagen för att tonåringar ska ha något ballt att visa upp för sina polare. Tror mina butterflylattjarskills sitter i än i dag
Jag tror fortfarande på ensam, grubblande, vandrande kille som det slog slint för ordentligt.
När familjen beskriver Mohammed som en "Emil-typ" (eller det är väl vad poliserna har sammanfattat det till) så betyder det nog "riktig liten odåga". Han sa något provocerande och GM såg svart.
Att han inte har torskat beror på att han lever såpass ensamt att ingen direkt tänker på vad han gjorde den här dagen, möjligen också så att han har bott så långt från Linköping att bekanta inte kopplar honom så hårt till staden.
Som jag har varit inne på tidigare, GM bor en bit utanför säg Motala och i stället för att ta bussen in till "stan" och typ komvux, tar han bussen till Linköping för att vandra runt. Ingen i någon av hans kurser tänker på att han är frånvarande då han har varit det sen första veckan. Hans föräldrar tror att han var i skolan den här dagen om han bodde hemma vid tillfället. Sen kan han skilja sig en del från signalement och fantombild. Fantombilden är väl gjord efter parkbänksmannen och jag tror att det är ett villospår att GM ens var inne i parken. Signalementet utifrån hårstrået var att han var blond men har gått över till (?) cendrè-färgat. Kanske har GM ganska mörkt hår med inslag av ljusare hårstrån och att ingen skulle beskriva honom som blond.
Såvitt jag vet så automat-topsas inte alla som söker vård för psykisk ohälsa inom östergötlands landsting, så han kan ha mått skit efter dådet utan att bli tagen.
Jag tycker iaf att det inte går att avskriva ensam-galning-teorin utifrån något "då borde han åkt fast nu"-axiom.
150.000 invånare i Linköpings kommun, lika många i Norrköping+nästan hela länet ínom en timmes bussfärd. Sen det här med golningsbenägenhet. Det kan finnas dussintals personer som någongång har slagits av tanken att den där skumma killen på komvux lätt hade kunnat vara dubbelmördaren utan att tipsa polisen.
Senast redigerad av langaocb 2013-05-02 kl. 15:46.
Citera
2013-05-02, 21:23
Medlem
blueyellowlions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av langaocb
Kniven saknar parerstång och är därmed rätt kass när det kommer till att hugga ihjäl folk. En ledtråd till varför den är kass är att mördaren skadade sig själv på kniven.
Kniven är framtagen för att tonåringar ska ha något ballt att visa upp för sina polare. Tror mina butterflylattjarskills sitter i än i dag
Jag tror fortfarande på ensam, grubblande, vandrande kille som det slog slint för ordentligt.
När familjen beskriver Mohammed som en "Emil-typ" (eller det är väl vad poliserna har sammanfattat det till) så betyder det nog "riktig liten odåga". Han sa något provocerande och GM såg svart.
Att han inte har torskat beror på att han lever såpass ensamt att ingen direkt tänker på vad han gjorde den här dagen, möjligen också så att han har bott så långt från Linköping att bekanta inte kopplar honom så hårt till staden.
Som jag har varit inne på tidigare, GM bor en bit utanför säg Motala och i stället för att ta bussen in till "stan" och typ komvux, tar han bussen till Linköping för att vandra runt. Ingen i någon av hans kurser tänker på att han är frånvarande då han har varit det sen första veckan. Hans föräldrar tror att han var i skolan den här dagen om han bodde hemma vid tillfället. Sen kan han skilja sig en del från signalement och fantombild. Fantombilden är väl gjord efter parkbänksmannen och jag tror att det är ett villospår att GM ens var inne i parken. Signalementet utifrån hårstrået var att han var blond men har gått över till (?) cendrè-färgat. Kanske har GM ganska mörkt hår med inslag av ljusare hårstrån och att ingen skulle beskriva honom som blond.
Såvitt jag vet så automat-topsas inte alla som söker vård för psykisk ohälsa inom östergötlands landsting, så han kan ha mått skit efter dådet utan att bli tagen.
Jag tycker iaf att det inte går att avskriva ensam-galning-teorin utifrån något "då borde han åkt fast nu"-axiom.
150.000 invånare i Linköpings kommun, lika många i Norrköping+nästan hela länet ínom en timmes bussfärd. Sen det här med golningsbenägenhet. Det kan finnas dussintals personer som någongång har slagits av tanken att den där skumma killen på komvux lätt hade kunnat vara dubbelmördaren utan att tipsa polisen.

Så har jag också tänkt och även påpekat det i tråden visserligen, att självklart är det många att gå igenom men jag undrar ändå om inte en sån person hade dykt upp på radarn vid det här laget med tanke på hur många de har förhört och toppsat och skulle de bara hitta rätt gubbe så....Men jag medger att han möjligen t.o.m skulle kunna vara kvar i Linköping teoretiskt sett, fast jag tror ju ändå inte på en slumpmässig galning i första hand och då blir det ju en annan sak. Om det är en psykopatisk galning som bor någorlunda i krokarna varför har han då inte gjort något liknande igen? Jag tror att tidpunkten är fel för en "grubblare" att gå omkring, kan tänka mig att dessa snarare är ute på kvällar/nätter. Blond, cendréfärgad, mellanblond- det är ganska godtyckligt tycker jag vad detta exakt innebär, man kanske inte ska hänga upp sig för mycket på hårfärgen heller.
Citera
2013-05-02, 22:16
Medlem
langaocbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueyellowlion
Jag tror att tidpunkten är fel för en "grubblare" att gå omkring, kan tänka mig att dessa snarare är ute på kvällar/nätter. Blond, cendréfärgad, mellanblond- det är ganska godtyckligt tycker jag vad detta exakt innebär, man kanske inte ska hänga upp sig för mycket på hårfärgen heller.

Jag antar att det är vanligare att den typen är uppe sent och sover länge men att vakna tidigt och inte kunna somna om förekommer ju också vid depressioner och liknande.
Som jag skrev om i en annan post kan du ju handla om någon som "dygnar" medvetet eller varit vaken hela natten, eller som i fallet med min hypotetiska GM, en skolkare som inte kan vara hemma vid den tiden.

Citat:
Om det är en psykopatisk galning som bor någorlunda i krokarna varför har han då inte gjort något liknande igen?

Menar du psykopatisk eller psykotisk? Jag tror inte på någon av dom diagnoserna när det kommer till GM. Jag ser inte riktigt varför GM absolut måste ha gjort något brottsligt igen. Jag tror som sagt inte på någon psykotisk/schizofren GM och då kanske han har självbevarelsedrift nog att ligga jävligt lågt efter det stora psykbrytet.
Citera
2013-05-03, 08:35
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Så har jag också tänkt och även påpekat det i tråden visserligen, att självklart är det många att gå igenom men jag undrar ändå om inte en sån person hade dykt upp på radarn vid det här laget med tanke på hur många de har förhört och toppsat och skulle de bara hitta rätt gubbe så....Men jag medger att han möjligen t.o.m skulle kunna vara kvar i Linköping teoretiskt sett, fast jag tror ju ändå inte på en slumpmässig galning i första hand och då blir det ju en annan sak. Om det är en psykopatisk galning som bor någorlunda i krokarna varför har han då inte gjort något liknande igen? Jag tror att tidpunkten är fel för en "grubblare" att gå omkring, kan tänka mig att dessa snarare är ute på kvällar/nätter. Blond, cendréfärgad, mellanblond- det är ganska godtyckligt tycker jag vad detta exakt innebär, man kanske inte ska hänga upp sig för mycket på hårfärgen heller.
Problemet med GM är att han inte (vad vi vet) begått ett liknande brott igen! Det är fullt möjigt att han begått mer brott efter det här där han bara undvikit att bli gripen. Att han skall ha överfallit någon igen är inte svårt att se, för mig är det svårare att tänka mig en GM som inte gjort det (under förutsättning att han inte är drogad med mediciner). Nu behöver han inte mördat igen men överfall med liknande MO borde man kolla upp. Det sker ett par dåröverfall om året där GM oprovocerat överfallit någon och skulle det finnas ett par av dessa som är olösta med en GM som liknar Linköpingmördaren tror jag det kan vara vår GM. Har han lämnat landet är det nog möjligt för han att bli både gripen och dömd utan att polisen här får veta något.

Som ni förstår om ni läser mina poster ser jag det inte som svårt eller vidare konstigt att GM lyckas gå upp i rök. Man kan gissa på en bil, enbostad, en handske, en joggingtur till en buss, osv som GM använt sig av för att försvinna och att försvinna i en stad som Linköping är inte svårt. Det enda som är ett egentligt probelm för GM är att han möjligen blöder men stoppas blödningen eller kan begränsas så pass att han kan gå utan att lämna ett blodspår man kan följa är han borta. Utan att veta något om skadan så kan jag tom se att GM helt enkelt sätter den skadade handen i den andra och stoppar blodflödet nog bra. Jag vill inte prova att skära mig själv i handen men vet från fingerskador att man sluter andra handen runt såret och går och får det omplåstrat. Blödningen minskar kraftigt om man gör detta mot att låte det rinna eller droppa fritt.

För mig är inte GM så smart som vissa vill göra han till. Lek med tanken att en polisbil kom körandes längs Djurgårdsgatan samtidigt som GM sprang över så förstår ni vad jag menar. Jag tror GM haft en extrem tur i att komma undan och att om vi fick veta hur GM försvann hade vi nog knappast blivit imponerade utan mer undrat hur han kunde ha sån tur. Jag tror inte att det finns bilar, boenden i närheten eller liknande utan att GM knallat på norrut från ICA och sedan försvunnit i stan. En hand i fickan, en handske eller att stoppa flödet med den andra handen är nog för att GM skall kunna gå runt obemärkt i ett par minuter och det är allt som behövs för att han skall komma utanför 500 meters radien, 500 meter är en promenad på 5 minuter man kan jogga betydligt snabbare.

Ser vi att GM kan stoppa blödandet så länge? Kan GM känna till någon toalett eller liknande han kan tvätta såret på och möjligen göra ett förband med lite pappershanddukar? Säger vi att detta är möjligt måste vi acceptera att GM kan försvinna i stan. Jag tror GM rört sig norrut eller mot centrum så frågan är om det finns någon plats han kunde göra detta på. Tänk ett café eller liknande med en toalett som inte behöver nyckel.
Citera
2013-05-03, 08:38
Medlem
blueyellowlions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av langaocb
Jag antar att det är vanligare att den typen är uppe sent och sover länge men att vakna tidigt och inte kunna somna om förekommer ju också vid depressioner och liknande.
Som jag skrev om i en annan post kan du ju handla om någon som "dygnar" medvetet eller varit vaken hela natten, eller som i fallet med min hypotetiska GM, en skolkare som inte kan vara hemma vid den tiden.

Menar du psykopatisk eller psykotisk? Jag tror inte på någon av dom diagnoserna när det kommer till GM. Jag ser inte riktigt varför GM absolut måste ha gjort något brottsligt igen. Jag tror som sagt inte på någon psykotisk/schizofren GM och då kanske han har självbevarelsedrift nog att ligga jävligt lågt efter det stora psykbrytet.

Ja, jag menar väll det jag skriver....Det är stor skillnad på psykopatisk och psykotisk ifråga om beteende. Finns det en konflikt med Ammouris på något sätt så behöver GM naturligtvis inte ha begått något liknande igen, då finns det ju ingen anledning, men jag tror man kan sluta sig till att GM inte var psykotisk hur det än är med motivet. Saken är den att en person som begår något liknande slumpmässigt (alltså en GM du verkar tro på) torde ha någon form av psykisk ohälsa som troligen märks. Om inte, så är han troligen psykopatisk och det märks inte på samma sätt utåt, kruxet är bara att hade han varit våldspsykopat med såna här tendenser så borde han rimligen ha gjort något igen.
Citera
2013-05-03, 08:58
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Ja, jag menar väll det jag skriver....Det är stor skillnad på psykopatisk och psykotisk ifråga om beteende. Finns det en konflikt med Ammouris på något sätt så behöver GM naturligtvis inte ha begått något liknande igen, då finns det ju ingen anledning, men jag tror man kan sluta sig till att GM inte var psykotisk hur det än är med motivet. Saken är den att en person som begår något liknande slumpmässigt (alltså en GM du verkar tro på) torde ha någon form av psykisk ohälsa som troligen märks. Om inte, så är han troligen psykopatisk och det märks inte på samma sätt utåt, kruxet är bara att hade han varit våldspsykopat med såna här tendenser så borde han rimligen ha gjort något igen.
Saken är den att om Ammouris är grovt kriminella är det möjligt att de gett igen utan att blanda in polisen. Om det finns en koppling mellan mordet och familjen tror jag att det är genom pappan och affärerna man hitta denna. Tar du t ex smuggel sprit/cigg så var det tidigare stora pengar. Du köpte paket för under tian och sålde dem för 25~35 kronor. Räkna själv på hur mycket pengar detta ger. En limpa smuggelcigg kostade runt 200 kronor!

Jag vill inte påstå att Ammouris var kriminella men de pengar det skulle handla om och hur ilsken någon skulle bli över en ny konkurrent skulle nog kunna motivera att skicka någon på lill-grabben i familjen, var kanske meningen att hota men att det övergick till mord? Affärerna pappan haft talar även för moms/skattefiffel som kan dra till sig folk du inte vill ha att göra med. Utpressning är möjligt motiv som jag ser det. Samma sak där, ett hot blev till dubbel mord.

Kan vara så att meningen var att hota grabben för att senare prata med pappan och när allt sket sig valde man att lägga ner allt då man fattar ungefär var det skulle sluta. Tänker vi på varifrån GM kommer är det väl som mest en handfull grupper vi kan tänka oss fick den här idéen? Alla inblandade fattar att hålla tyst för man vill inte bli dömd för stämpling till dubbelmord på en 8 åring och en tant. Något sådant skulle fläcka ner de inblandade för livet och göra det väldigt svårt för dem att fortsätta på den krimnella banan.
Citera
2013-05-03, 09:09
Medlem
David Pruttons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 02-02-2012
Saken är den att om Ammouris är grovt kriminella är det möjligt att de gett igen utan att blanda in polisen. Om det finns en koppling mellan mordet och familjen tror jag att det är genom pappan och affärerna man hitta denna. Tar du t ex smuggel sprit/cigg så var det tidigare stora pengar. Du köpte paket för under tian och sålde dem för 25~35 kronor. Räkna själv på hur mycket pengar detta ger. En limpa smuggelcigg kostade runt 200 kronor!

Jag vill inte påstå att Ammouris var kriminella men de pengar det skulle handla om och hur ilsken någon skulle bli över en ny konkurrent skulle nog kunna motivera att skicka någon på lill-grabben i familjen, var kanske meningen att hota men att det övergick till mord? Affärerna pappan haft talar även för moms/skattefiffel som kan dra till sig folk du inte vill ha att göra med. Utpressning är möjligt motiv som jag ser det. Samma sak där, ett hot blev till dubbel mord.

Kan vara så att meningen var att hota grabben för att senare prata med pappan och när allt sket sig valde man att lägga ner allt då man fattar ungefär var det skulle sluta. Tänker vi på varifrån GM kommer är det väl som mest en handfull grupper vi kan tänka oss fick den här idéen? Alla inblandade fattar att hålla tyst för man vill inte bli dömd för stämpling till dubbelmord på en 8 åring och en tant. Något sådant skulle fläcka ner de inblandade för livet och göra det väldigt svårt för dem att fortsätta på den krimnella banan.

Ja, rent generellt sett är det ju en typ av människor vi diskuterar som har en om inte obefintlig så åtminstone betydligt mindre benägenhet att blanda in polis överhuvudtaget.

Jag kan ju tycka att sådana här stenar skulle vara ordentligt vända på av polisen, men jag kanske misstar mig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in