Citat:
Ursprungligen postat av mackeeee
Alltså det här måste ju vara det största fiaskot i svensk kriminalhistoria att GM går fri fortfarande? Man har ju lagt ner hur mycket resurser som helst men inte kommit en millimeter närmare en lösning, vet inte om man ska skratta eller gråta.
Finns väl ett liknande mord i Stockholm där man tom tror att GM ringt och anmält överfallet till larmcentralen? Var en student runt KTH som blev nerhuggen av vad man tror är en pundare. Vad jag tror är polisens problem i den här utredningen är att man gått ut med för mycket i media. Det här med 500 meter från brottsplatsen är som jag ser det helt ointressant. Mäter man på kartan hittar man en hel del intressanta områden inom eller på gränsen till 500 meter, t ex slottet/domkyrkan, parkeringsplatsen på Drottninggatan, Hospitaltorget, mm. Nu menar jag inte att GM hängt på slottet, biktat sig för en präst eller liknande utan att om han kan ta sig till dessa platser utan att vittnen ser han eller att spår fins att följa är han i centrum och att ses som
förlorad. Det finns även ett café på Elsa Bränströms gata 1 som om det fanns 2004 skulle kunna vara en plats där GM tvättat sig så bra det går och sedan knallat vidare. Tar han sig till området runt Hospitalstorget är det fullt med caféer som han kan ha slunkit in på. Mordet skedde så tidigt så det behöver inte betyda att alla caféer haft öppet då, men ett par minuter på en toalett skulle var allt GM behöver för att tvätta av sig och förbinda såret nog bra för att ta sig vidare utan att lämna ett blodspår.
Det här är mer svårutrett än man tror just för att spåren tappas i trädgårdsföreningen. Vad jag vet finns det inget vittne som sett något vid ICA. Att man hittat mössan är det enda
spår man har runt ICA, jag börjar misstänka att det är ett villospår eller dumpning som GM gjort för att flytta bort fookus från centrum. Tanken är att ta vägen genom Trädgårdsföreningen till Alvgatan men för många vittnen finns där så han genar så snabbt han kan över Djurgårdsgatan, dumpar mössan och går Barnhemsgatan -> Elsa Bränströms Gata -> Djurgårdsgatan-> Nygatan och är i centrum. Det tar lite över 5 minuter och är så lång tid jag tror ett par handskar, fickan eller att hålla ihop såret skulle stoppa blödningen nog mycket. GM behöver sedan
bara hitta en toalett så kan han tvätta av handen, eventuellt kasta handskar och med en pappershandduk förbinda såret och
försvinna i centrum.
GM har inte gått upp i rök vid ICA, man saknar endast spår där och vad jag förstått har man inga spår mellan Trädgårdsföreningen och ICA som säger att han gått denna väg så det är endast att man hittat mössan som gör att man veta att GM varit där. Det är fullt möjligt att såret är mindre än man trott och slutat blöda under de dryga 5 minuter GM år genom Trädgårdsföreningen.
Citat:
Ursprungligen postat av sovvandring
Varför topsar polisen? Helt enkelt för att skriva av misstänkta, inget annat!
Runt 7000 personer har förhörts av polisen och 2000 personer har topsats(DNA) i Linköping.
Det vore enkelt att gå in i PKU-registret
http://sv.wikipedia.org/wiki/PKU-registret för att hitta den här killen, men polisen menar på att det får man inte, men i Anna-Lindh mordet gick det bra.
Det kan vara helt tvärtom, Polisen vill inte gå in i PKU-registret, för finns inte mördaren där så är inte GM född i Sverige efter 1975. Skandalen är då ett faktum, större än Palmemordet, 2000 misstänkta Linköpingsbor helt i onödan, säkert personer bland dom i den här tråden.
Om jag vore Linköpingsbo skulle jag vara skogstokig och kräva att Polisen får gå in i PKU-registret för att rentvå Linköpingsborna eller hitta GM. Detta är en hån mot alla Linköpingsbor!
PKU registret är inte sökbart. Polisen måste veta vem de skall kolla på och har de fel tror jag att det blir en skandal. Det är även lite svårt att motivera att PKU registret skall få användas till detta då det i praktiken skulle göra allas DNA till offentliga handlingar. När MM mördade Anna Lindh hade man en misstänkt att testa mot, det har man inte idag. Däremot tycker jag det är underligt att ingen reagerar på att polisen toppsat 2000 personer i det här fallet.
Tror inte på en mörkläggning utan en GM som haft mycket tur och
missat polisbilar, haft tur med trafiken på Djurgårdsgatan, troligen hittat en toalett eller tvättstuga att tvätta sig i och sedan försvunnit till fots i centrum. Finns en bil vågar jag sätta en peng på att den inte stått vid ICA, Barnhemsgatan är en betydligt bättre plats där en bil kan stå på utan att ses från Djurgårdsgatan eller brottsplatsen. Att ingen sett en bil på ICA beror nog på att det inte finns en bil där, finns bättre platser att parkera en bil på än just vid ICA.
Jag tipsar alla om att titta på en karta över Linköping och sedan mäta lite vägar. Man ser att det finns många platser för GM att röra sig på utan att
märkas om han har lite tur. Genar han mellan ett par hus bakom ICA ser man han inte från bilvägar, väntar han till det blir lite trafik på en väg kan han springa över gatan utan att någon ser han, kommer han till Hospitaltorget utan att lämna för mycket blod efter sig har han 10 caféer inom 200 meter, osv. Jag tror man skall tänka
vad finns det för intressant inom 500 meter än att tänka sig att GM bor inom 500 meter. Bor han så nära brottsplatsen är det fullt möjligt att han trycker
hemma ett par dagar, men han kan inte vara skriven på bostaden som gör det lite svårare. Har han hyrt ett rum, lånat en nyckel eller spenderat en helgen + en måndag hos någon?