2013-02-22, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av king_ozzelott
2. Hur vet man när man ska bromsa? - Finns det några markeringar för detta eller går man "på känsla"?
Jag vet ju att när man står på perrongen så finns det skyltar i stil med 3/8 vad betyder de?

//Ozzelott

Man lär sig snabbt ungefär var man behöver börja bromsa för att stanna rätt, finns inga märken då bromssträckan påverkas av väderlek.

Och skyltarna du tänker på heter Hållmärke och säger var man ska stanna med första vagnen vid ett specifik tåglängd. t.ex 3/8 säger var man ska stanna med ett tåg med antagligen 3 C-20 vagnar eller ett gammalt tåg med 8 C-x vagnar. Är det inga siffror på Hållmärket så ska man stanna där oavsett tåglängd.
Citera
2013-02-22, 00:40
Medlem
Citat:
Finns det en simulator på MTR?, eller mock-up?, hur tränar man det första, som hands-on så att säga?

M.v.h.

//Ozzelott

Nope, finns inga tågsimulatorer utan man tar ett vanligt tåg och kör redan första dagen under utbildningen med utbildaren/instruktören med i hytten ute på de vanliga trafikspåren. Sedan dröjer det ett tag innan man börjar köra med trafikanter då man första tiden kör med tomma tåg.
Citera
2013-02-22, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ricin
Gjorde testet nu, och jag hoppas på att det gick bra! Får man någon bekräftelse mail om att man klarade det och väntar telefonintervju, eller?

Jag satt häromdagen och kollade på klippet där invandraren rånade snubben som ramlade ner på spåret i september, eller när det var. Föraren öppnar ju dörrarna vilket resulterar i att somliga resenärer hoppar ner på spåret för att försöka hjälpa snubben. Detta kan väl inte vara helt okej väl? Alltså från förarens sida då, som öppnade dörrarna

Du får ingen mailbekräftelse utan de hör av sig med en telefonintervju om detta blir aktuellt.

Jag tror personligen inte att trafikledningscentralen (TLC) skulle gå med på att man öppnar dörrarna om man har en PUT (person under tåg), men det är omöjligt att veta. Ser väldigt fel ut. TLC måste kontaktas vid PUT, men det känns som att föraren öppnade för att kolla innan han faktiskt kontaktade dem.

Citat:
Okej där ser man!, jo det var som jag trodde. 3/8 måste iaf. så för 3 vagnar, och något mer kanske? Hur mycket gas/broms? =) Berätta gärna senare.

Det som stör eller kanske skrämmer mig mest är ju just PUTar, eller person under tåg som det kallas. Jag var på Slussen för ett par månader sedan när Mörby Centrum kom indundrande söder ifrån C14 vagn. Tvärnit precis i början av perrongen sedan tyst. Väktare kom springande och sade åt alla att evakuera. Inget vidare. Har en kollega som dessutom såg en dåre hoppa!, Ush!

Hur är det hälsomässigt då?, man färdas ju i tunnlarna dagarna i ända?

Hade tänkt bli pilot först då eftersom jag älskar sådan här teknik, men tåg och just C20 är inte helt fel heller. Schysst även med "bara" 10 veckors utbildning och sedan får man köra.

Finns det en simulator på MTR?, eller mock-up?, hur tränar man det första, som hands-on så att säga?

M.v.h.

//Ozzelott

Får fråga vad som gäller med skyltarna! Annars är det ju känslan man får gå på, vilket kan märkas beroende på vilken förare man åker med.

Jag har inte tänkt något alls vad gäller PUT, det skrämmer mig inte. Jag är inte känslokall, men skulle jag gå och tänka på det så hade jag nog gått in i väggen. Det finns risker med allt man gör!

Jag själv vill bli lokförare och anser att jobbet som tunneltågförare är en riktigt bra start. Tror inte att det ser så fel ut på CV:t om du ska bli pilot. MTR ser gärna att de som ansöker har erfarenhet inom transport.

Utbildningen börjar med teori och efter bara någon dag börjar man övningsköra. Ingen simulator, du sätter dig i ett riktigt tåg "dag ett". Det går inte direkt snabbt första gången.
Citera
2013-02-22, 14:28
Medlem
king_ozzelotts avatar
Låter helkul alltihopa!, får verkligen hoppas att de hör av sig nu.

Nu är det ju så att jag har ett par jobberbjudanden utomlands ifrån, i stort sett ett par stycken från hela Europa, men kommer man in här så verkar det ju vara riktigt kul att köra tåg!

Själva "körstickan" verkar vara väldigt känslig är den det?, den är väll en sk. "combined power handle" som gör att man bromsar och kör med samma grepp?

Sedan finns det ju en färd-dator har jag sett till vänster, gul display verkar det vara. Vad är det för något?

M.v.h.

//Ozzelott
Citera
2013-02-25, 16:21
Medlem
Citat:
Låter helkul alltihopa!, får verkligen hoppas att de hör av sig nu.

Nu är det ju så att jag har ett par jobberbjudanden utomlands ifrån, i stort sett ett par stycken från hela Europa, men kommer man in här så verkar det ju vara riktigt kul att köra tåg!

Själva "körstickan" verkar vara väldigt känslig är den det?, den är väll en sk. "combined power handle" som gör att man bromsar och kör med samma grepp?

Sedan finns det ju en färd-dator har jag sett till vänster, gul display verkar det vara. Vad är det för något?

M.v.h.

//Ozzelott

Det är klart du ska ge det ett försök om du får chansen!

Känslig och känslig, det beror på hur man ser det. Den har ju ett ganska kort avstånd från neutralt till max, så det skulle man ju kunna säga. Ja, körkontrollen både accelererar och bromsar, du har alltså ett neutralläge i mitten.

Förardisplayen visar till exempel status på dörrar, aktuell station och om något är fel på tåget.
Citera
2013-04-18, 03:03
Medlem
Klokans avatar
Hej,

Vad ligger ingångslönen på för en tunneltågförare idag? Vanligt OB inräknat. Jag har sökt till den nyligen upplagda tjänsten och gjorde testet förra veckan, som gick relativt smärtfritt.

Mvh
Citera
2013-04-24, 14:34
Medlem
Jag gjorde matrigma-testet för någon vecka sedan och tyckte att det gick uruselt, döm av min förvåning när jag öppnar inkorgen och ser att jag fått ännu ett test (MINT) skickad till mig som jag ska göra över internet. Innebär detta att jag klarade matrigma-testet?! Eller är personlighetstestet MINT något som skickas till samtliga sökande?!
Citera
2013-04-26, 00:19
Medlem
sayitwithatazers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klokan
Hej,

Vad ligger ingångslönen på för en tunneltågförare idag? Vanligt OB inräknat. Jag har sökt till den nyligen upplagda tjänsten och gjorde testet förra veckan, som gick relativt smärtfritt.

Mvh

20500/månad, OB beror ju på hur många obekväma arbetstimmar du jobbar och det skiljer sig från tjänst till tjänst.

Citat:
Ursprungligen postat av finnebandy
Jag gjorde matrigma-testet för någon vecka sedan och tyckte att det gick uruselt, döm av min förvåning när jag öppnar inkorgen och ser att jag fått ännu ett test (MINT) skickad till mig som jag ska göra över internet. Innebär detta att jag klarade matrigma-testet?! Eller är personlighetstestet MINT något som skickas till samtliga sökande?!

Vet inte om bara de som gör tillräckligt bra ifrån sig på matrigmatestet får MINT men har du gjort bra ifrån dig på testerna får du ett mail som säger så iaf! Det kan ta en månad att få besked.
Citera
2013-04-26, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av finnebandy

Jag gjorde endast matrigmatestet och gick vidare. Något MINT fick jag inte göra, och detta var hösten 2012.
Citera
2013-05-23, 12:28
Medlem
skylten92s avatar
Bumpar denna tråd lite. Har ett par frågor till er som jobbar eller söker jobb som tunneltågförare.

1. Hur lång tid kan det dröja tills man blir telefonintervjuad efter att man har gjort de första testerna som man får via mail? Jag har gjort både Matrigma och MINT testerna för kanske en vecka sedan.

2. Är det någon som kan ge exempel på hur ens schema kan se ut för en arbetsvecka om man arbetar heltid?

3. Blir det några problem att köra tunnelbana om man är väldigt kort i längd(under 160 cm)?

Tack!
Citera
2013-05-23, 14:42
Medlem
skylten92s avatar
Någon?
Citera
2013-05-25, 20:13
Medlem
1. Hur lång tid kan det dröja tills man blir telefonintervjuad efter att man har gjort de första testerna som man får via mail? Jag har gjort både Matrigma och MINT testerna för kanske en vecka sedan.
Det kan ta någon månad innan de hör av sig för en eventuell telefonintervju, beroende på hur många som sökt just denna tjänst.

2. Är det någon som kan ge exempel på hur ens schema kan se ut för en arbetsvecka om man arbetar heltid?
Scheman varierar lite utifrån vad man har för fridagsgrupp. Detta är hur mitt schema kan se ut. Notera att tider beror på vad man har för tjänst/paket (Ut/Mellan/In/Natt) (Jag jobbar In);
Vecka 1:
Måndag: Jobb (14.52 - 22.59)
Tisdag: Jobb (14.12 - 23.04)
Onsdag: Ledig
Torsdag: Jobb (14.12 - 22.40)
Fredag: Jobb (15.12 - 24.21)
Lördag: Jobb (21.43 - 26.24 (02.24))
Söndag: Jobb (17.19 - 24.21)

Vecka 2:
Måndag: Ledig
Tisdag: Jobb (16.18 - 24.26)
Onsdag: Jobb (15.12 - 24.41)
Torsdag: Jobb (14.32 - 22.59)
Fre-sön: Ledig

Observera att tiderna är ungefärliga.

3. Blir det några problem att köra tunnelbana om man är väldigt kort i längd(under 160 cm)?
Nej, det bör inte vara några problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in