Citat:
Ursprungligen postat av Ricin
Gjorde testet nu, och jag hoppas på att det gick bra! Får man någon bekräftelse mail om att man klarade det och väntar telefonintervju, eller?
Jag satt häromdagen och kollade på klippet där invandraren rånade snubben som ramlade ner på spåret i september, eller när det var. Föraren öppnar ju dörrarna vilket resulterar i att somliga resenärer hoppar ner på spåret för att försöka hjälpa snubben. Detta kan väl inte vara helt okej väl? Alltså från förarens sida då, som öppnade dörrarna
Du får ingen mailbekräftelse utan de hör av sig med en telefonintervju om detta blir aktuellt.
Jag tror personligen inte att trafikledningscentralen (TLC) skulle gå med på att man öppnar dörrarna om man har en PUT (person under tåg), men det är omöjligt att veta. Ser väldigt fel ut. TLC måste kontaktas vid PUT, men det känns som att föraren öppnade för att kolla innan han faktiskt kontaktade dem.
Citat:
Ursprungligen postat av king_ozzelott
Okej där ser man!, jo det var som jag trodde. 3/8 måste iaf. så för 3 vagnar, och något mer kanske? Hur mycket gas/broms? =) Berätta gärna senare.
Det som stör eller kanske skrämmer mig mest är ju just PUTar, eller person under tåg som det kallas. Jag var på Slussen för ett par månader sedan när Mörby Centrum kom indundrande söder ifrån C14 vagn. Tvärnit precis i början av perrongen sedan tyst. Väktare kom springande och sade åt alla att evakuera. Inget vidare. Har en kollega som dessutom såg en dåre hoppa!, Ush!
Hur är det hälsomässigt då?, man färdas ju i tunnlarna dagarna i ända?
Hade tänkt bli pilot först då eftersom jag älskar sådan här teknik, men tåg och just C20 är inte helt fel heller. Schysst även med "bara" 10 veckors utbildning och sedan får man köra.
Finns det en simulator på MTR?, eller mock-up?, hur tränar man det första, som hands-on så att säga?
M.v.h.
//Ozzelott
Får fråga vad som gäller med skyltarna!

Annars är det ju känslan man får gå på, vilket kan märkas beroende på vilken förare man åker med.
Jag har inte tänkt något alls vad gäller PUT, det skrämmer mig inte. Jag är inte känslokall, men skulle jag gå och tänka på det så hade jag nog gått in i väggen. Det finns risker med allt man gör!
Jag själv vill bli lokförare och anser att jobbet som tunneltågförare är en riktigt bra start. Tror inte att det ser så fel ut på CV:t om du ska bli pilot. MTR ser gärna att de som ansöker har erfarenhet inom transport.
Utbildningen börjar med teori och efter bara någon dag börjar man övningsköra. Ingen simulator, du sätter dig i ett riktigt tåg "dag ett". Det går inte direkt snabbt första gången.