• 1
  • 2
2013-04-19, 19:37
Medlem
Som rubriken lyder: När är våldtäkt förlåtligt? Vad anser du?

När gärningsmannen ber om ursäkt och visar att h*n menar det? Att gärningsmannen var psykiskt sjuk? Att gärningsmannen var ung? Finns det någon särskild ålder som gör det mer förlåtligt (kan man t.ex. hävda att en 14-åring "inte förstod bättre")?

Ni behöver inte utgå ifrån mina frågor i diskussionen, de är bara till för att dra igång tankeverksamheten lite.

Själv har jag faktiskt svårt att ta ställning till frågan och det är lite därför jag vill höra andras åsikter. Sedan antar jag att synvinkeln är avgörande. Offrets syn stämmer nog inte alltid överens med samhällets. Hur ser du på det?

Edit: Jag har noterat att inte särskilt många diskuterar åldersaspekten. Låt mig ge ett exempel: En 14-åring våldtar en 3-åring. Går det i detta fall påstå att våldtäktsmannen inte förstod bättre, pga ung ålder?

Jag har även insett att min trådstart är något luddig. Det jag är ute efter är inte offrets syn, självklart förstår jag om man inte vill förlåta gärningsmannen. "Förlåta" är kanske inget bra ord. Rättfärdigande, som någon annan använde, är nog mer lämpligt... Jag är ute efter ett utifrånperspektiv.

Jag ber om ursäkt för otydlighet och de missförstånd som uppstått.
Senast redigerad av DarkerParadise 2013-04-19 kl. 20:09.
Citera
2013-04-19, 19:41
Medlem
seta23s avatar
Jag tycker att 14-års situationen är förlåtlig. Speciellt när pojkvännen är ~16 och tjejer 14. I mina ögon är det inte våldtäkt någonstans.

Då menar jag inte att killen ska våldta tjejen! Utan att det klassas som våldtäkt p.g.a. byxmyndighetslagen (om det nu är så det heter).
Citera
2013-04-19, 19:41
Bannlyst
Om offret inte ville ha sex från första början och blir tvingad till det, är våldtäkt aldrig förlåtligt oavsett vilket bakgrund GM har
Citera
2013-04-19, 19:44
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
En våldtäkt är aldrig förlåtligt, oavsett hur, var, vem och varför.
En våldtäkt är en fruktansvärd handling, ett brott. Något som kan totalförstöra livet för en människa. Hur skulle det kunna vara förlåtligt?? Aldrig!!
Citera
2013-04-19, 19:45
Medlem
Blommandagens avatar
Med lite skicklighet borde man kunna få folk att förlåta vad som helst med hjälp av tillräckligt exakt hjärnkirurgi. Slutsatsen är alltså att våldtäkt alltid är förlåtligt.
Citera
2013-04-19, 19:46
Medlem
Khils avatar
Det är aldrig förlåtligt, tror att det säger sig självt.
Offret är ju skadad för livet om inte annat, så det finns ingen direkt anledning att förlåta.
Även om en person som har utfört en sådan handling nu skulle vilja be om förlåtelse,
så tror jag bara inte på det helt enkelt...
Citera
2013-04-19, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sophisticatedcutiepie
En våldtäkt är aldrig förlåtligt, oavsett hur, var, vem och varför.
En våldtäkt är en fruktansvärd handling, ett brott. Något som kan totalförstöra livet för en människa. Hur skulle det kunna vara förlåtligt?? Aldrig!!

^^This, givetvis. Hur fan kan man tänka på något annat sätt.
Citera
2013-04-19, 19:48
Medlem
shitmagnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DarkerParadise
Som rubriken lyder: När är våldtäkt förlåtligt? Vad anser du?

När gärningsmannen ber om ursäkt och visar att h*n menar det? Att gärningsmannen var psykiskt sjuk? Att gärningsmannen var ung? Finns det någon särskild ålder som gör det mer förlåtligt (kan man t.ex. hävda att en 14-åring "inte förstod bättre")?

Ni behöver inte utgå ifrån mina frågor i diskussionen, de är bara till för att dra igång tankeverksamheten lite.

Själv har jag faktiskt svårt att ta ställning till frågan och det är lite därför jag vill höra andras åsikter. Sedan antar jag att synvinkeln är avgörande. Offrets syn stämmer nog inte alltid överens med samhällets. Hur ser du på det?

Det är en kränkning och en misshandel på en så otroligt djup nivå att det aldrig någonsin kan vara förlåtligt.
F.ö. så anser jag att våldtäkt alltid är en handling som utgår ifrån nekrofila kataktärsdrag, dvs en vilja att förstöra liv (etc) och sådana människor behöver antingen vård eller ett nackskott.
Citera
2013-04-19, 19:48
Medlem
Om offret förlåter dig.
Citera
2013-04-19, 19:53
Medlem
Kom på ett till lysande exempel: Om offret är en man som själva har begått hemska brott. T.e.x De flesta skulle nog förlåta en man som våldtog en annan våldtäktman.
Citera
2013-04-19, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carma
Kom på ett till lysande exempel: Om offret är en man som själva har begått hemska brott. T.e.x De flesta skulle nog förlåta en man som våldtog en annan våldtäktman.

Fast nu handlar det väl om ifall offret kan förlåta gärningsmannen. Oavsett vad offret har gjort tidigare, så spelar ju det ingen roll för själva förlåtelsen eller icke förlåtelsen av denna avskyvärda handling.
Citera
2013-04-19, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DarkerParadise
Offrets syn stämmer nog inte alltid överens med samhällets. Hur ser du på det?

Jag tror nog att dom flesta psykiskt friska människor i samhället är ganska överens med ett våldtäktsoffer när det gäller inställningen till en så fruktansvärd handling.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in