2013-04-19, 20:01
Medlem
Det är helt upp till offret att förlåta, eller inte förlåta.

Ni diskuterar snarare huruvida det är möjligt att rättfärdiga våldtäkt.

Jag anser att det aldrig går att rättfärdiga angrepps- våld / tvång. Våld kan endast rättfärdigas som försvar mot en angripare.
Citera
2013-04-19, 20:06
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seta23
Jag tycker att 14-års situationen är förlåtlig. Speciellt när pojkvännen är ~16 och tjejer 14. I mina ögon är det inte våldtäkt någonstans.

Då menar jag inte att killen ska våldta tjejen! Utan att det klassas som våldtäkt p.g.a. byxmyndighetslagen (om det nu är så det heter).

Tror nog TS fråga var menad som Är det förlåtligt om en 14åring våldtar med motivationen "visste inte bättre?"
Citera
2013-04-19, 20:07
Medlem
Fossilens avatar
Våldtäkt kan väl vara ganska förlåtet om jag ger tillbaka. Om någon våldtar dig och du ger igen med samma mynt.
Citera
2013-04-19, 20:11
Medlem
dethalvabarnets avatar
1. Om du vore sista kvinnan/mannen på jorden och den sista mannen/kvinnan på jorden inte vill ha sex under perioden då kvinnan/kvinnan är mest fertil och artens överlevnad hänger på det.

2. I sex-fantasier. ^ovanstående brukar vara det

3. Ett samhälle där normer förlåter det.

4. Om du är en art där våldtäkt är en vanligt förekommande del av fortplantning.

5. Kommer inte på mer just nu. Men Blommandagen ide med hjärntvättning fungerar nog, en hjärntvättad person förlåter nog allt. Typ nån som blir waterboarded i gitmo skulle nog förlåta politikerna för att dom placerade honom där. kanske t.o.m. den som torterade honom/henne.
Citera
2013-04-19, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carma
Kom på ett till lysande exempel: Om offret är en man som själva har begått hemska brott. T.e.x De flesta skulle nog förlåta en man som våldtog en annan våldtäktman.

Helt ofattbart att du förstod min trådstart trots alla otydligheter.

Men ja, tror att det ligger något i det du skriver. Antar att människor skulle ha lättare att förlåta det.
Citera
2013-04-19, 20:34
Medlem
Våldtäkt är förlåtligt när förövaren är bananodlare.

Utöver det, aldrig någonsin.
Citera
2013-04-19, 21:10
Medlem
Wronskianens avatar
Föreställ er följande scenario:

En sexig, vältränad blondin blir av någon anledning kåt på en smal, svag kille på krogen och ber honom följa med in på tjejtoan. Han säger nej och vägrar följa med då han har en (ful) tjej som väntar där hemma, trots att han är nära att komma i byxorna av att se hennes urringning. När hon drar iväg honom och tvingar av honom kläderna och sätter igång med det hon vill göra njuter han för fullt. Detta då han först försöker ta sig loss men inser att det inte går, slutar streta emot och istället gör det bästa av situationen genom att njuta. När hon väl är klar börjar han gråta över att han legat med någon annan än sin tjej och går därför och anmäler blondinen för våldtäkt.

Han menar att han inte lyckades avbryta samlaget för att han var svagare än henne och paralyserad (av runkfantasin som blev verklig, vilket han dock inte nämner), vilket är sant. Han sa dessutom tydligt nej redan från första början.

Ett sådant, något overkligt scenario, lär klassas som våldtäkt, men är enligt mig okej. Han njöt av det, fick sin hemliga fantasi om att bli dominerad av en snygg blondin förverkligad och kommer inte ha men för livet (han kommer istället ha ett minne att runka till för livet).

Blondinen har genom våldtäkten begått en god, förlåtlig gärning. Håller ni med mig?
Senast redigerad av Wronskianen 2013-04-19 kl. 21:14.
Citera
2013-04-19, 21:14
Medlem
not_reallys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DarkerParadise
Som rubriken lyder: När är våldtäkt förlåtligt? Vad anser du?

Nu är det så att det är viktigt att förklara vad våldtäkt är rent terminologiskt. Enligt lag anses sexuellt umgänge med minderåriga vara = våldtäkt. Sedan finns det övergreppsvåldtäkt, där en förövare medvetet ger sig på en försvarslös och har sex med denne mot sin vilja.

Frågan är snarare hur man ger en ursäkt till varför man våldtog? "Jag ville knulla, och jag vågade inte fråga, så jag tog dig. Förlåt." Det blir bara rubbish. Det finns ingen bra ursäkt, finns inget "Jag råkade" eller "Det var inte meningen" eller "Jag var besatt av demoner, jag hörde röster som sa åt mig att våldta dig". Det spelar ingen roll vid det här laget av utvecklingen VARFÖR något hände, egentligen, bara att den som gjorde det måste klassificeras som för farlig för att ha frisläppt i samhället.

Enda sättet att förlåtas på ett bra sätt tycker jag illustreras väl i "Girl with the dragon tattoo". Några kanske har sett den och förstår vad jag menar. Scenen då hon "ger tillbaka" på den där vidriga snubben.
Det är en bra "transaktionell" payback, även fast utgångspunkten för diskussion var en verbal sådan.
Citera
2013-04-19, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av not_really
Nu är det så att det är viktigt att förklara vad våldtäkt är rent terminologiskt. Enligt lag anses sexuellt umgänge med minderåriga vara = våldtäkt. Sedan finns det övergreppsvåldtäkt, där en förövare medvetet ger sig på en försvarslös och har sex med denne mot sin vilja.

Frågan är snarare hur man ger en ursäkt till varför man våldtog? "Jag ville knulla, och jag vågade inte fråga, så jag tog dig. Förlåt." Det blir bara rubbish. Det finns ingen bra ursäkt, finns inget "Jag råkade" eller "Det var inte meningen" eller "Jag var besatt av demoner, jag hörde röster som sa åt mig att våldta dig". Det spelar ingen roll vid det här laget av utvecklingen VARFÖR något hände, egentligen, bara att den som gjorde det måste klassificeras som för farlig för att ha frisläppt i samhället.

Enda sättet att förlåtas på ett bra sätt tycker jag illustreras väl i "Girl with the dragon tattoo". Några kanske har sett den och förstår vad jag menar. Scenen då hon "ger tillbaka" på den där vidriga snubben.
Det är en bra "transaktionell" payback, även fast utgångspunkten för diskussion var en verbal sådan.

Det är många viktiga poänger du lyfter fram, tack för det.
Citera
2013-04-19, 21:45
Medlem
katekes1s avatar
[quote=DarkerParadise]Som rubriken lyder: När är våldtäkt förlåtligt? Vad anser du?

I viss mån skulle en utilitarist vara tvungen att säga att det är tillåtet om och endast om, allt annat lika, lyckan hos våldtäcksmannen överstiger den drabbade
Citera
2013-04-19, 22:59
När man är för ful och fattig för att få ligga.
Citera
2013-04-20, 01:07
Medlem
Akilles-själs avatar
Sån djävla hype det blivit det här med våldtäckt...
Det är som vilket annat grövre frihetsberövande våldsbrott och rejäl kränkning.
Och om någon 15 åring har sex med en 13 åring (och bägge vill) ser jag inte som någon våldtäckt öht.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in