• 5
  • 6
2013-04-25, 00:42
Medlem
om njutningen överstiger smärtan
Citera
2013-04-25, 01:51
Medlem
Citat:
När är våldtäkt förlåtligt?

Beror på vem det är som förlåter. För våldtäktsmän följer nog oftast självförlåtelse efter självkritik och en slags "spirituell acceptans" av sig själv.

Jesus ska ju ha förlåtit männen som torterade och dödade honom, så i den slags bemärkelsen är t.ex. våldtäkt alltid förlåtligt.
Senast redigerad av Charlie-X 2013-04-25 kl. 02:09.
Citera
2013-04-25, 02:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DarkerParadise
Edit: Jag har noterat att inte särskilt många diskuterar åldersaspekten. Låt mig ge ett exempel: En 14-åring våldtar en 3-åring. Går det i detta fall påstå att våldtäktsmannen inte förstod bättre, pga ung ålder?

Nej, inte ens barn våldtar utan att förstå de gör fel, ännu mindre chans att en tonåring skulle tro att det är okey att våldta en 3 åring. Vi snackar om väldigt sjuka människor isåfall.

Citat:
Ursprungligen postat av DarkerParadise
Jag har även insett att min trådstart är något luddig. Det jag är ute efter är inte offrets syn, självklart förstår jag om man inte vill förlåta gärningsmannen. "Förlåta" är kanske inget bra ord. Rättfärdigande, som någon annan använde, är nog mer lämpligt... Jag är ute efter ett utifrånperspektiv.

Jag ber om ursäkt för otydlighet och de missförstånd som uppstått.

Hela diskussionen blir fel när du förvägrar offrets syn på det hela. Det är allt det handlar om, nämligen vad offret tyckte och upplevde. Du och jag har inte en chans att komma in och säga till någon som våldtagit att det är förlåtligt ifall offret tycker annorlunda.

Jag har överhuvudtaget svårt att se att våldtäkt skulle vara förlåtligt i den meningen att förövaren skulle slippa undan straff.
Citera
2013-04-25, 02:44
Citat:
Ursprungligen postat av Charlie-X
Jesus ska ju ha förlåtit männen som torterade och dödade honom, så i den slags bemärkelsen är t.ex. våldtäkt alltid förlåtligt.

Jesus är också lite speciellt. Vem nu denna Jesus var..
Citera
2013-04-25, 19:27
Medlem
Sigeas avatar
När en av de sista hundra kvinnorna på jorden börjar närma sig klimakteriet och vägrar skaffa barn.
Fast det motiverar tvångsimpregnering men inte våldtäkt i sig.
Om inte tvångsimpregnering räknas som våldtäkt?
Citera
2013-06-23, 22:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sophisticatedcutiepie
Fast nu handlar det väl om ifall offret kan förlåta gärningsmannen.

Det var ju precis det TS försökte komma fram till att det inte handlade om
Citera
2013-06-25, 23:46
Medlem
mrdominiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sophisticatedcutiepie
En våldtäkt är aldrig förlåtligt, oavsett hur, var, vem och varför.
En våldtäkt är en fruktansvärd handling, ett brott. Något som kan totalförstöra livet för en människa. Hur skulle det kunna vara förlåtligt?? Aldrig!!

Men varför? Vad är poängen med att aldrig förlåta? Hjälper det offret att inte förlåta?

Jag förstår varför man inte vill förlåta, jag är själv människa men visar en människa uppriktig ånger och vilja att förändras så förstår jag verkligen inte poängen att ej förlåta annat än känslomässiga själ.

Det finns inget logiskt och inget bra av att aldrig förlåta.
Citera
2013-06-26, 00:46
Medlem
Våldtäkt är förlåtligt när lagen inte längre har vettiga proportioner.

Läste nyligen om en som varit förkyld,
ville få det till våldtäkt när de hade sex med varandra.
Hon ansåg att hon var i ett tillstånd där hon inte längre kunde avgöra vad som var vad.

Nu kunde domen ha blivit våldtäckt,
men blev inte det.

I gråzoonen så kan man alltid diskutera vad som är vad.
Citera
2013-06-26, 04:16
Medlem
Missgärningar ska bedömas utifrån det intrinsikala värdet. Enligt hedonismen sätts njutningen som ett essentiellt mål för det mänskliga strävandet, d.v.s. njutning ska till varje pris vara realiserbar för den enskilde individen.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in