Citat:
Ursprungligen postat av DarkerParadise
Edit: Jag har noterat att inte särskilt många diskuterar åldersaspekten. Låt mig ge ett exempel: En 14-åring våldtar en 3-åring. Går det i detta fall påstå att våldtäktsmannen inte förstod bättre, pga ung ålder?
Nej, inte ens barn våldtar utan att förstå de gör fel, ännu mindre chans att en tonåring skulle tro att det är okey att våldta en 3 åring. Vi snackar om väldigt sjuka människor isåfall.
Citat:
Ursprungligen postat av DarkerParadise
Jag har även insett att min trådstart är något luddig. Det jag är ute efter är inte offrets syn, självklart förstår jag om man inte vill förlåta gärningsmannen. "Förlåta" är kanske inget bra ord. Rättfärdigande, som någon annan använde, är nog mer lämpligt... Jag är ute efter ett utifrånperspektiv.
Jag ber om ursäkt för otydlighet och de missförstånd som uppstått.
Hela diskussionen blir fel när du förvägrar offrets syn på det hela. Det är allt det handlar om, nämligen vad offret tyckte och upplevde. Du och jag har inte en chans att komma in och säga till någon som våldtagit att det är förlåtligt ifall offret tycker annorlunda.
Jag har överhuvudtaget svårt att se att våldtäkt skulle vara förlåtligt i den meningen att förövaren skulle slippa undan straff.