2012-11-10, 10:52
Moderator
Carlboms avatar
Snackade med en snubbe igår som hävdade att bilkörkortet inte ryker om man torskar på sjöfylla. Stämmer detta? Lyckas inte hitta någon säker källa (är ingen google-master iofs).
Citera
2012-11-11, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carlbom
Snackade med en snubbe igår som hävdade att bilkörkortet inte ryker om man torskar på sjöfylla. Stämmer detta? Lyckas inte hitta någon säker källa (är ingen google-master iofs).

Det stämmer, iaf för två år sen när jag åkte dit..
Citera
2012-11-11, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carlbom

Citat:
Ursprungligen postat av surrogat
Det stämmer, iaf för två år sen när jag åkte dit..

Det beror på om det är sjöfylla av normalgraden eller grov sådan. Är inte säker på om det är så att det alltid ryker vid grov och om det kan ryka vid normal sjöfylla. Om jag förstått saken rätt så är det i alla fall inte upp till polisen utan till länsstyrelsen att bestämma.
Citera
2013-01-05, 17:28
Medlem
Körkortet ryker inte under 1promille men det är säkerligen bara en tidsfråga precis som att allt som flyter under 10meter/15knop kommer att få denna trångströja likaså i moralpanikens land.

besök www.båtfolket.se och eller min sajt http://www.alltom02promillepasjon.se/

Den som tror att denna lag kom till för att öka sjösäkerheten är ordentligt "blåst".
Detta handlar endast om att ge KBV existensberättigande och införa absolutism i små steg med att införa alkoholfria zoner i etapper.
Lagen räddar inga liv, den skjuter långt över målet, men den slukar enorma resurser på ett problem som inte finns, det är påhittat och uppfunnet av politikerna som visste om att denna lag räddar inga liv när de införde den. Det finns det bevis på på min sajt, se "när kejsaren blev naken".
Citera
2013-01-05, 17:38
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ljungbergarn
Körkortet ryker inte under 1promille men det är säkerligen bara en tidsfråga precis som att allt som flyter under 10meter/15knop kommer att få denna trångströja likaså i moralpanikens land.

Den som tror att denna lag kom till för att öka sjösäkerheten är ordentligt "blåst".
Detta handlar endast om att ge KBV existensberättigande och införa absolutism i små steg med att införa alkoholfria zoner i etapper.
Lagen räddar inga liv, den skjuter långt över målet, men den slukar enorma resurser på ett problem som inte finns, det är påhittat och uppfunnet av politikerna som visste om att denna lag räddar inga liv när de införde den. Det finns det bevis på på min sajt, se "när kejsaren blev naken".
Så länge det existerar alkoholhaltiga drycker kan man göra som jag, låtsas som att lagen inte finns. Som konstaterats åtskilliga gånger i tråden, det är väldigt enkelt att inte åka fast.
Citera
2013-01-16, 18:28
Medlem
rotbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ljungbergarn

Du har fel. Är båtägare sedan många år, farit runt bl.a. Sthlms skärgård sedan länge. Ditt inlägg påminner mer om en alkoholist, känner inte dig, som vill ha rätten till sitt missbruk överallt. Det anses ok bland de flesta att ta en strongbärs, beroende på båt, när man kör. Kan man inte hantera sitt alkoholintag, skall man inte vara i någon form av trafik. Den som inte tror att alkohol påverkar framförandet av, i det här fallet, ett flytetyg, har druckit för mycket för länge. Och, jag dricker också alkohol, vid rätt tillfälle.
Citera
2013-01-16, 23:46
Medlem
kattenfritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotberg
Du har fel. Är båtägare sedan många år, farit runt bl.a. Sthlms skärgård sedan länge. Ditt inlägg påminner mer om en alkoholist, känner inte dig, som vill ha rätten till sitt missbruk överallt. Det anses ok bland de flesta att ta en strongbärs, beroende på båt, när man kör. Kan man inte hantera sitt alkoholintag, skall man inte vara i någon form av trafik. Den som inte tror att alkohol påverkar framförandet av, i det här fallet, ett flytetyg, har druckit för mycket för länge. Och, jag dricker också alkohol, vid rätt tillfälle.
Du har alldrig varit ute på sjön va?
En fin sommardag på sjön så hör de till med några öl eller en grogg.
Den gamla lagen var ju perfekt kunde du inte framföra båten på ett säkert sett så var de torsk.
Citera
2013-01-17, 03:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotberg

Om det påverkar framförandet eller inte beror ju enormt på vart man är och vilket flytetyg man är i.

Men stora skillnaden är ju att på rätt plats och rätt tillfälle kan du ju köra med 2.0 i blodet utan problem, skärgården är inte stockholms hamn en sommardag i juli med 30+ i luften och sol.
Säger inte att man ska göra det men jag menar det att säkerhetsmarginalerna är säkert hundratals gånger större än på land.

KVB har ju blivit lite gestapo på sjön med dessa regler när dom egentligen borde syssla med andra saker.

Dessutom dör väll dom flesta i alkoholrelaterade olyckor vid bryggor och i väldigt små båtar som denna lag ändå inte omfattar?
Citera
2013-01-18, 23:08
Medlem
seadogs avatar
Frågan kvarstår, hjälper lagen till att minska allvarliga olyckor/dödsfall på sjön eller är den en skrivbordsprodukt skapad av politiker med avsaknad av verklighetsförankring?
Kommer man åt vansinneskörningar av alkoholstinna, omdömmeslösa förare med denna lag, eller är det ännu en inskränkning i den förnuftiga människans vardag?

mvh
seadog
Citera
2013-01-19, 14:42
Medlem
BleAivanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seadog
Frågan kvarstår, hjälper lagen till att minska allvarliga olyckor/dödsfall på sjön eller är den en skrivbordsprodukt skapad av politiker med avsaknad av verklighetsförankring?
Kommer man åt vansinneskörningar av alkoholstinna, omdömmeslösa förare med denna lag, eller är det ännu en inskränkning i den förnuftiga människans vardag?

mvh
seadog

Det är konstaterat att antalet olyckor var färre förra året än tidigare år.
MEN det är inte fastställt vad minskningen beror på* och dessutom så
kan man inte dra några slutsatser efter bara ett år.

*Dvs beror det på vädret? De dyra bränslepriserna? Den nya sjöfyllerilagen?

Förövrigt anser jag att det är bra att det numera finns en fastgräns för sjöfylleri.
Detta eftersom man då slipper alla subjektiva bedömningar.

@kattenfritz Var går gränsen för när du inte längre anses kunna framför båten säkert?
Problemet med din synpunkt är att det finns lika många tolkningar av
det som det finns människor. Så igen var går gränsen?

@Lowtech så alla som dricker alkohol och kör båt gör det på en stor fjärd och då
utan att behöva förtöja vid en brygga i en hamn eller passera ett sund på vägen?
Citera
2013-02-04, 16:58
Medlem
Är ingen förespråkare för alkohol på sjön men anser att 0,2promille är en riktigt galen gräns. Det är trots allt en väsentlig skillnad att framföra en segelbåt i 5knop på Sthlms fjärdar eller köra bil. Hoppas verkligen att lagen ses över, så som jag förstått det hela är förutom båtägarna även polis och kustbevakare skeptiska till lagen.

Sen måste man ju nämna det orimliga. Man får inte dricka en starköl och framföra sin Maxi 84:a Däremot går det utmärkt för kapten på en oljetanker, då är det 0,8promille som gäller. Sinnessjukt...
Citera
2013-03-27, 14:40
Medlem
svea-jarls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
Där har du rätt. Lagar är till för att ifrågasättas, men inte utan argument. Man kan inte gnälla på en förnuftig lag (för en gångs skull) utan ha något gott argument som motsätter detta. Än så länge har inget sådant presenteras, annat än - jag har druckit i alla år och kört, så jag måste få fortsätta med detta! Ingenting som imponerar på lagvrängare.

Man ska väl bara förbjuda sådant som utgör ett problem ?
utgångspunkten är väl att det ska vara lagligt tills det framkommer ett skäl att förbjuda det.
Inget sådant skäl har framkommit. Därmed är lagändringen onödig.
Enkelt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in