2013-03-11, 16:21
Medlem
MrMadoffs avatar
Tja, har kört ett tag men endast lastbil+släp ekipage, nu ringde en av mina arbetsgivare och ville att jag skulle köra ner ett trailerekipage söderut imorgon, alltså trailerdragare. Eftersom jag aldrig har kört det undrar jag nu om någon här inne kan komma med något matnyttigt tips jag bör tänka på? Det borde väl vara lättare att backa med ett sånt ekipage va? Sen något man bör tänka på i kurver och rondelltagningar? Sen har jag heller aldrig kopplat isär eller ihop en dolly ens, vad bör man tänka på när man ska koppla ihop trailer med bilen eller isär??? Kan någon förklara grundligt?

Tack på förhand!
Citera
2013-03-12, 22:41
Medlem
weiskorvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrMadoff
Tja, har kört ett tag men endast lastbil+släp ekipage, nu ringde en av mina arbetsgivare och ville att jag skulle köra ner ett trailerekipage söderut imorgon, alltså trailerdragare. Eftersom jag aldrig har kört det undrar jag nu om någon här inne kan komma med något matnyttigt tips jag bör tänka på? Det borde väl vara lättare att backa med ett sånt ekipage va? Sen något man bör tänka på i kurver och rondelltagningar? Sen har jag heller aldrig kopplat isär eller ihop en dolly ens, vad bör man tänka på när man ska koppla ihop trailer med bilen eller isär??? Kan någon förklara grundligt?

Tack på förhand!

Du kanske redan kört iväg men iaf.

1. Sänk luftfjädringen på bilen.
2. Backa så långt in under trailern att kingpin (pinnen under trailern) är ca 1 dm från vändskivans bakre del.
3. Höj luftfjädringen så att vändskivan ligger imot och s.a.s lyfter trailern.
4. backa tills det tar stop och du borde höra klickljud.
5. Kolla så att handtaget på vändskivan är låst. Det finns en spärr som gör att handtaget inte kan åka framåt, den skall vara "låst".
6. Veva upp benen. (motsols=upp, medsols=ner)
(7)För att vara på den säkra sidan sätter du dig i bilen och lägger i framåtväxel, kommer du inte framåt har du lyckats låsa vändskivan.
8. Koppla luft och el. Kontakterna passar bara på ett sätt.

9.Kör och se glad ut.
Citera
2013-03-13, 05:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrMadoff

Tack på förhand!

Om du ska koppla dolly så ska du alltså köra en link?
Citera
2013-03-13, 05:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av santaman
Ska man köra i Norge ska det göras för norska arbetsgivare som har har en helt annan förståelse och ödmjukhet tillskillnad från transportledare utomsocknes.

Finns inga pengar för svenska åkerier i att köra Norge, de som fortsätter pressar chaufförerna för hårt, vilken chaufför känner inte den pressen?

Varken Båtsfjord eller Andenes kommer ha en tidslossning, ser faktiskt Norge som ett bättre alternativ vintertid idag, därför där vet man vad man har tillskillnad från Sverige.

Lite kuriosa om ett norsk åkeri i bergen som frågar sina anställda om någon åker till oslo, finns ingen som tar den, inga hard feelings från åkeriet. Lite förvånande dock att norrmännen ratar resan, kanske bortskämda, trots allt rullar okunniga/rutinerade polacker dagligen på tuffa vägar.

Man må hata polacksvinen, men se "glidare" i lågskor och skinnpaj i hemsedal vintertid får en att undra, hur jobbigt kan det vara!

Men skämtar du? Du säger att du hatar "polacksvinen", antar att det är pga att de pressar priserna, cabotage osv? Men du som svensk chaufför i Norge pressar ju lönerna för de norska chaufförerna. Tycker du har lite dubbelmoral.

Rätta mig gärna om jag har fel.
Citera
2013-03-13, 05:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krakan
”En hel bransch har blivit laglös” http://www.transport.se/Transportarbetaren/Start/Nyheter1/Vi-jobbar-som-daglonare/

"– Värst är det för en tjej jag snackar med ibland. Hon är ensamstående med barn. Vissa månader räcker pengarna inte till mat på bordet. Jag känner faktiskt ingen chaufför i den här svängen som får riktig, schyst lön. Jo, förresten, ett par gubbar på Wasa åkeri."

Är det verkligen såhär illa? Finns det någon grus-lasse i tråden?

Hade ett vikariat i schaktbil några veckor hos en åkare för några år sen som hade uppdrag från LCB i Åkersberga, hade 196kr/h. Dock inte lika mycket som jag tjänar nu men helt klart ok tycker jag.
Citera
2013-03-13, 09:43
Medlem
Daineas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ikna
Om du ska koppla dolly så ska du alltså köra en link?

Link och dolly är två olika saker.
Citera
2013-03-13, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dainea
Link och dolly är två olika saker.

Jo det vet jag, men rörde till det i skallen. Tyckte det var konstigt att han skulle köra trailerdragare och ha med en dolly att göra så då gick tankarna direkt till link.
Senast redigerad av ikna 2013-03-13 kl. 16:07.
Citera
2013-03-13, 16:59
Medlem
SleighBellss avatar
Sådär, nu har jag tagit mitt pick och pack och flyttat neråt i landet till Sthlm. Tänkte försöka hitta jobb här som chaufför men det verkar lite halvsvårt för mig som inte besitter nån erfarenhet alls från yrket. Kan man räkna med att hitta nåt speditörjobb eller är det lika kört som finkörningarna med trailer och släp.

Är det nån som har koll på vad lönerna snittar här nere för en chaufför som kör paket, tex?
Citera
2013-03-23, 00:41
Medlem
dekarons avatar
Sleighbells: Jooo, alltså... det är väldigt mättat här i Stockholm, anser jag, och lönerna är därefter - likaså många av villkoren. Nu har jag jobbat som inhyrt för ett flertal företag här i Stockholm och det är allt annat än organiserat och sympatiskt - för det faktum att man har ett privatliv. Men om man gillar jobba lätt över 12 timmar om dagen + resa till och från jobbet i rusningstrafik så har man hittat rätt.

Det är viktigt att veta vad man får betalt för och vart man söker jobb. Hamnar man fel förlorar man grymt mycket pengar och egen tid p.g.a oseriös åkare. Sen angående den fråga om löner när man kör paket/parcel så diffar det relativt mycket. Vissa chaufförer påstår att dem hade en lön som snittade runt 115kr/h och andra en lön som för en C-korts chaufför, runt 120kr/h. Sen har vi dem som kör grusbil som snittar runt, enligt vad jag hörde en chaufför berätta, ca 150-160kr/H. Vi har också C-chaufförer som kör matvarutransporter för, t.ex., DagAB som tjänar runt 32000kr/månaden. Tror dock att det är efter många år av trogen tjänst samt så lär dem kratta ihop en del övertid för dem pengarna. Som inhyrd tjänar du inte i närheten av dem pengarna.

Jag kör på mitt C-kort just nu för ett stort företag här i Stockholm och har det otroligt stressigt med ingen OB eller övertidsersättning, fast kollektivavtalet kräver någon form av ersättning. Oftast verkar det som om dem planerar in övertid vissa dagar och förväntar sig att man jobbar över. Men det positiva är ju att kollegorna är toppen och att det är ALLTID extremt lätt att få jobb där. Dock om man vill köra övertid för dem så kan man inte förvänta sig mer än ett marginell tillägg på lönen. En kille, t.ex., kör ca 15 stopp/dag + 1 till 4 extrastopp men får 'bara' 2000kr extra per månad på sin fasta lön på ca 17000 netto.

Begrunda det faktum att det är 20 arbetsdagar/månad och det betyder att denne chaufför kör ut MINST 20 stopp extra. Som mest kan han köra ut 80 stopp extra för 2000 kr extra/månad, vilket är skamligt av arbetsgivaren att utnyttja honom så. Framförallt då hans lön är till minst 70% betalad av staten så borde ju han få MINST 5000kr för att köra ut så mycket.

Hur som helst så lär dem flesta åkare vilja hyra in personal då det är i längden billigare för dem. Dessutom så kan dem planera styrkan på arbetskraften efter behov utan tjafs från facket och dylikt. Vilket är svårt att finna sig i om man vill ha någon form av trygghet i arbetet, pengarna är inte heller särskilt bra för att vara inhyrd chaufför. Ca 145kr/h MED utbetalad semesterlön, telefon, bränslekostnader m.fl. Om du hade tänkt dig köra soppbil, vilket jag vill göra, så lär du få svaret att du bör vända dig till ett bemanningsföretag först. För att sen, genom bemanningsföretaget, kontakta åkaren igen för en möjlig temporär anställning.

Det finns extremt mycket mer att skriva om men jag bör sluta här.
Senast redigerad av dekaron 2013-03-23 kl. 00:45.
Citera
2013-03-23, 11:13
Medlem
santamans avatar
Citat:
Men skämtar du? Du säger att du hatar "polacksvinen", antar att det är pga att de pressar priserna, cabotage osv? Men du som svensk chaufför i Norge pressar ju lönerna för de norska chaufförerna. Tycker du har lite dubbelmoral.

Rätta mig gärna om jag har fel.
Förklara gärna hur en svensk chaufför pressar priserna i Norge, om du inte begriper hur det funkar i Sverige är det bättre du är tyst en framstår som en clown.
Citera
2013-03-23, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av santaman
Förklara gärna hur en svensk chaufför pressar priserna i Norge, om du inte begriper hur det funkar i Sverige är det bättre du är tyst en framstår som en clown.

Fråga en norrman som inte är så glad över att svenskarna kommer dit och tar deras jobb för lägre lön så får du säkert en väldigt detaljrik förklaring..
Citera
2013-03-23, 15:04
Medlem
Daineas avatar
Citat:
Fråga en norrman som inte är så glad över att svenskarna kommer dit och tar deras jobb för lägre lön så får du säkert en väldigt detaljrik förklaring..

Svenskar som kommer hit och kör för norska åkare brukar tjäna lika mycket som oss. Polackerna brukar dom däremot med framgång lura den första tiden.
Svenskar som kör för svenska åkeriertjänar ofta ungefär som oss också tack vare att det fortfarande existerar avtalsenlig lön i Sverige och i Norge förlorar vi stora pengar utan tilläggen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in