Citat:
Ursprungligen postat av ufomammut
Det stämmer inte helt. Har du konsumerat drogen på lagligt vis är det inte olagligt att ha det i blodet. Du kan inte bli dömd i Sverige för att ha brukat Cannabis i Danmark, t ex.
Det är något många inte förstår i Sverige. Dom skriver på strafföreläggande och på så vis erkänner. Hade man istället nekat och tagit det till rättegång och där hävdat att restprodukterna i urin kommer från tidigare konsumtion i t ex Danmark så går man fri. Poliserna är duktiga i Sverige på att lura folk och folk vet heller inte hur det fungerar så det resulterar i att poliserna kan jaga efter folks urin hela dagarna och håva in böter och siffror i statistiken.
Ontopic så är det ett bra förslag. Men jag håller med kaktusbaktus5. Att sjukhus erbjuder injektioner dagligen för missbrukare hade varit ett ännu bättre förslag. Det hade dessutom konkurrerat ut den illegala marknaden helt.
Precis! Det är som du säger, bla. därför jag körde med Fet(a) bokstäver på den. För om man nu ska vara petig så är det inte heller olagligt i sig, att ha droger i blodet. Utan det är ett bevis för bruk. Därför ansåg jag att det borde framgå iaf. och vara självförklarligt. Ville inte gå in på diverse undantag och teknikaliteter. Vilka i och för sig är viktiga, men inte lika relevant för just den här tråden.
Det var en fråga jag ställde norrmannen, om deras lagstiftning.
Jag vill minnas att jag anmärkt lite löst på samma sak som du i någon gammal tråd. För det är viktigt att folk känner till lagen och sina rättigheter. Vad ska man säga, tack för förtydligandet dårå! hehe