2013-03-02, 16:27
Medlem
ufomammuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ALLCAPS
Är det i praktiken olagligt att ha narkotika i blodet, som här i Sverige? Kan man åka dit för narkotikabrott retroaktivt, om man tex. har bevis för tidigare bruk genom restprodukter i tex urinet? Vilka befogenheter har norsk polis för att tvinga till sig kroppsvätskor, för att sätta dit en för bruk?
Eller är bruk det man åker dit för när man blir ertappad/sedd med att använda narkotika, fast man inte har något på sig? (retorisk fråga)

Det stämmer inte helt. Har du konsumerat drogen på lagligt vis är det inte olagligt att ha det i blodet. Du kan inte bli dömd i Sverige för att ha brukat Cannabis i Danmark, t ex.

Det är något många inte förstår i Sverige. Dom skriver på strafföreläggande och på så vis erkänner. Hade man istället nekat och tagit det till rättegång och där hävdat att restprodukterna i urin kommer från tidigare konsumtion i t ex Danmark så går man fri. Poliserna är duktiga i Sverige på att lura folk och folk vet heller inte hur det fungerar så det resulterar i att poliserna kan jaga efter folks urin hela dagarna och håva in böter och siffror i statistiken.

Ontopic så är det ett bra förslag. Men jag håller med kaktusbaktus5. Att sjukhus erbjuder injektioner dagligen för missbrukare hade varit ett ännu bättre förslag. Det hade dessutom konkurrerat ut den illegala marknaden helt.
Citera
2013-03-02, 17:04
Medlem
ALLCAPSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ufomammut
Det stämmer inte helt. Har du konsumerat drogen på lagligt vis är det inte olagligt att ha det i blodet. Du kan inte bli dömd i Sverige för att ha brukat Cannabis i Danmark, t ex.

Det är något många inte förstår i Sverige. Dom skriver på strafföreläggande och på så vis erkänner. Hade man istället nekat och tagit det till rättegång och där hävdat att restprodukterna i urin kommer från tidigare konsumtion i t ex Danmark så går man fri. Poliserna är duktiga i Sverige på att lura folk och folk vet heller inte hur det fungerar så det resulterar i att poliserna kan jaga efter folks urin hela dagarna och håva in böter och siffror i statistiken.

Ontopic så är det ett bra förslag. Men jag håller med kaktusbaktus5. Att sjukhus erbjuder injektioner dagligen för missbrukare hade varit ett ännu bättre förslag. Det hade dessutom konkurrerat ut den illegala marknaden helt.

Precis! Det är som du säger, bla. därför jag körde med Fet(a) bokstäver på den. För om man nu ska vara petig så är det inte heller olagligt i sig, att ha droger i blodet. Utan det är ett bevis för bruk. Därför ansåg jag att det borde framgå iaf. och vara självförklarligt. Ville inte gå in på diverse undantag och teknikaliteter. Vilka i och för sig är viktiga, men inte lika relevant för just den här tråden.
Det var en fråga jag ställde norrmannen, om deras lagstiftning.
Jag vill minnas att jag anmärkt lite löst på samma sak som du i någon gammal tråd. För det är viktigt att folk känner till lagen och sina rättigheter. Vad ska man säga, tack för förtydligandet dårå! hehe
Senast redigerad av ALLCAPS 2013-03-02 kl. 17:07.
Citera
2013-03-02, 17:18
Medlem
maitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Vad vi kan se är att missbruk ökar om tillgången ökar och om det uppfattas som ett normaliserat beteende och kännbara konsekvenser från staten uteblir.

Nej, faktiskt helt tvärtom. Ökad tillgång på droger genom en lösare droglagstiftning leder till att missbruk och skador i allmänhet av droger minskar.

Källor:
http://www.cato.org/publications/white-paper/drug-decriminalization-portugal-lessons-creating-fair-successful-drug-policies

http://www.druglibrary.org/prohibitionresults1.htm
Citera
2013-03-02, 18:07
Medlem
ufomammuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ALLCAPS
Precis! Det är som du säger, bla. därför jag körde med Fet(a) bokstäver på den. För om man nu ska vara petig så är det inte heller olagligt i sig, att ha droger i blodet. Utan det är ett bevis för bruk. Därför ansåg jag att det borde framgå iaf. och vara självförklarligt. Ville inte gå in på diverse undantag och teknikaliteter. Vilka i och för sig är viktiga, men inte lika relevant för just den här tråden.
Det var en fråga jag ställde norrmannen, om deras lagstiftning.
Jag vill minnas att jag anmärkt lite löst på samma sak som du i någon gammal tråd. För det är viktigt att folk känner till lagen och sina rättigheter. Vad ska man säga, tack för förtydligandet dårå! hehe

Så lite så! Jag svarade inte för att vara dryg, jag gjorde det mer för att sprida ordet. Jag vill få så många som möjligt att börja neka och ta ringa narkotikabrott till rätten. Min förhoppning är att även Sverige måste börja avkriminalisera bruk då. Helt enkelt för att det kommer kosta för mycket att åtala folk för ringa narkotikabrott där bevis endast är ett positivt urinprov, då folk lätt kan hävda att dom blivit bjudna på det i Danmark och således gå fria. Poliserna kommer känna att det är lönlöst att jaga folks urin.
Citera
2013-03-02, 18:12
Medlem
marcus90_kungs avatar
Vad är det som hindrar heroinister att injicera rökheroin?
Citera
2013-03-02, 18:23
Medlem
maitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marcus90_kung
Vad är det som hindrar heroinister att injicera rökheroin?

Personen som står och kontrollerar att heroinet faktiskt röks. Du borde läsa på lite bättre om vad tråden handlar om.
Citera
2013-03-02, 18:27
Medlem
mulkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Jag tror inte Du kan generalisera utifrån mig. Vad vi kan se är att missbruk ökar om tillgången ökar och om det uppfattas som ett normaliserat beteende och kännbara konsekvenser från staten uteblir.

Fast du har inga grunder till det du säger. Medans folk här har visat dig uppsjöar av avhandlingar och forskning som visar exakta motsatsen. Du pratar ju bara.

Du hänvisade till en wikipedia länk för någon månad sedan i en liknande debatt, som du använder som grund för ditt argument. Om man läste hela artikeln så framgick det tydligt att ingen höll med personen i fråga, utan visade på att han hade fel under sin "peer review". Och att statistiken han förde var vilseledande p.g.a. att det bara handlade om ett mörkertal som bara visade sig vara större än väntat när folk vågade "komma ut".
Citera
2013-03-02, 21:27
Medlem
weazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ufomammut

Fel.

Givetvis är narkotika i blodet är olagligt. Även om du kommer med flyget ifrån amsterdam.

Hade varit en ganska vanlig bortförklaring annars.
Citera
2013-03-02, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av weaz
Fel.

Givetvis är narkotika i blodet är olagligt. Även om du kommer med flyget ifrån amsterdam.

Hade varit en ganska vanlig bortförklaring annars.
Fel.
Det är en vanlig bortförklaring och väldigt många har kommit undan med den ursäkten.
Citera
2013-03-02, 22:36
Medlem
Kanske lika bra att norska tobaksbrukare går över till rökheroin nu när norrmännen vill förbjuda allt bruk av tobak. Om man ska tro Aftonbladet.se alltså. Visst är det märkligt? Tillåt cannabis och marihuana, men förbjud tobak ...

"2040 vill Norge fimpa all tobak.

Då ska ett totalt säljförbud av cigaretter vara infört och redan om fyra år ska prillan bort.

– Tiden är mogen, säger professor Maja-Lisa Løchen."
Citera
2013-03-02, 23:00
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
De dör ju inte i mindre utsträckning om de fortsätter dela sprutor med varandra och de kommer inte sluta knarka bara för att det är förbjudet.

Svenska sprutnarkomaner dör också i överdoser och annat. Eländet blir ännu större delvis för att vi har en hård inställning till sprututbytesprogram. Om rökheroinet gör att de väljer bort sprutor så är det bara bra. KANSKE blir det lite lättare att nå ut till missbrukarna så att de kan få vård för sina problem? Det vore ju en vinst för hela samhället.

Att knarkare dör bekymrar mig inte det minsta, utan att det blir efterhand och att dessa orsakar en massa problem för samhället och de skötsamma medborgarna.
Citera
2013-03-02, 23:03
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maito

Nej, faktiskt helt tvärtom. Ökad tillgång på droger genom en lösare droglagstiftning leder till att missbruk och skador i allmänhet av droger minskar.

Källor:
http://www.cato.org/publications/white-paper/drug-decriminalization-portugal-lessons-creating-fair-successful-drug-policies

http://www.druglibrary.org/prohibitionresults1.htm

Jag vill nog gärna se ett underlag från mer pålitligt håll, innan jag accepterar att just knarkmarknaden skulle utgöra ett lysande undantag från allt annat vi vet om förhållandet mellan utbud, efterfrågan och pris.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in