2013-03-01, 11:35
Medlem
Ringde till Nacka tingsrätt och fick följande information.

Den 11 Januari i år kom det in en förfrågan från bedrägeriroteln i Huddinge om en offentlig försvarar för Amanda. Målet gäller bedrägeri

Målnummer: b 252 - 13

Vad och hur många målsägare det är kan inte Nacka tingsrätt uttala sig om, eftersom det ligger under sekretess. Han rekommenderade mig att ringa till polisen i fråga, men nämnde också att det var minimal chans att jag skulle få ut informationen.

Jag tror att jag har fått ner den information jag fick korrekt, men ber om ursäkt i förhand om något har blivit fel. Målnumret finns om någon vill ställa mer frågor eller kontrollera den information som jag angivit.
Citera
2013-03-01, 13:51
Medlem
jackflashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hejsanhejhej
Ringde till Nacka tingsrätt och fick följande information.

Den 11 Januari i år kom det in en förfrågan från bedrägeriroteln i Huddinge om en offentlig försvarar för Amanda. Målet gäller bedrägeri

Målnummer: b 252 - 13

Vad och hur många målsägare det är kan inte Nacka tingsrätt uttala sig om, eftersom det ligger under sekretess. Han rekommenderade mig att ringa till polisen i fråga, men nämnde också att det var minimal chans att jag skulle få ut informationen.

Jag tror att jag har fått ner den information jag fick korrekt, men ber om ursäkt i förhand om något har blivit fel. Målnumret finns om någon vill ställa mer frågor eller kontrollera den information som jag angivit.

Tack för den mycket intressanta informationen. Det bör väl innebära att förundersökningen är klar? I så fall borde även FUP:en vara tillgänglig. Kan inte se någon som helst anledning till att målet skulle vara sekretessbelagt. Informationen hemligstämplas väl oftast när det handlar om sexualbrott eller minderåriga?

Kan någon för övrigt begära ut ny information från Kronofogden eller göra en UC på henne? Hade varit kul att se hur hela affären påverkat hennes ekonomi.
Citera
2013-03-01, 13:55
Medlem
Medalines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jackflash
Tack för den mycket intressanta informationen. Det bör väl innebära att förundersökningen är klar? I så fall borde även FUP:en vara tillgänglig. Kan inte se någon som helst anledning till att målet skulle vara sekretessbelagt. Informationen hemligstämplas väl oftast när det handlar om sexualbrott eller minderåriga?

Kan någon för övrigt begära ut ny information från Kronofogden eller göra en UC på henne? Hade varit kul att se hur hela affären påverkat hennes ekonomi.

FUP är klar när ärendet lämnas in för åtal till TR.
Kan ju dröja ett bra tag.

Hon har ju bara blivit tilldelad en offentlig försvarare.
Citera
2013-03-05, 13:06
Medlem
Liten update från Kronofogden:

Det finns 25 ärenden på henne varav 19 stycken är allmäna mål och sex stycken är enskilda mål.

De allmäna målen avser trängselskatt, studieskulder och felparkeringsavgifter till den nätta summan av 29.716:-

De enskilda målen ligger på 40.760:-

Så hennes totala skuld hos Kronofogden ligger på 70.476:-
Citera
2013-03-05, 13:42
Medlem
henki420s avatar
Konstigt att pappan inte löst ut hennes KF-skuld. Det kanske blev för mycket?

Att bedrägerierna ligger under tusenlappen är strategiskt då det blir en lägre brottsrubricering och därmed svårare att få myndigheterna att bry sig. Dessutom blir nog de flesta försiktigare när beloppet blir högre.

Men för att få volym på pengarna måste man begå multipla bedrägerier och genom många användarnamn. Det är troligt att tradera-bedragaren (som möjligen är Amanda) har mer än två alias.

Inte heller första gången som det myglas med just LEGO-satser på tradera. Rätt prisgrupp och stor omsättning. Om man letar bland pågående och avslutade annonser kanske man kan hitta fler alias?
Citera
2013-03-05, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henki420
Konstigt att pappan inte löst ut hennes KF-skuld. Det kanske blev för mycket?

Att bedrägerierna ligger under tusenlappen är strategiskt då det blir en lägre brottsrubricering och därmed svårare att få myndigheterna att bry sig. Dessutom blir nog de flesta försiktigare när beloppet blir högre.

Men för att få volym på pengarna måste man begå multipla bedrägerier och genom många användarnamn. Det är troligt att tradera-bedragaren (som möjligen är Amanda) har mer än två alias.

Inte heller första gången som det myglas med just LEGO-satser på tradera. Rätt prisgrupp och stor omsättning. Om man letar bland pågående och avslutade annonser kanske man kan hitta fler alias?

Nej precis, det är lättare att komma undan om man lurar folk på mindre belopp. Hade jag bara betalat för 1 sak hade jag aldrig "orkat" göra en polisanmälan.
Men nu blev summan större och jag ilsknade till utav bara helvete..
Sen samlar jag och grabben på denna kategori så vi har stenkoll på alla säljare.
Men efter 1000 gjorda affärer och alla har gått bra så väntade jag mig inte denna nit.
Citera
2013-03-05, 17:59
Medlem
Medalines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GossipGirl
Liten update från Kronofogden:

Det finns 25 ärenden på henne varav 19 stycken är allmäna mål och sex stycken är enskilda mål.

De allmäna målen avser trängselskatt, studieskulder och felparkeringsavgifter till den nätta summan av 29.716:-

De enskilda målen ligger på 40.760:-

Så hennes totala skuld hos Kronofogden ligger på 70.476:-

Är de enskilda målen specificerade?
Citera
2013-03-16, 08:20
Medlem
Hej! Det känns som om det är dax för en uppdatering? AM gör vadå och kommer dom andra målen igång eller ....? /C
Citera
2013-03-16, 14:02
Medlem
brutefishs avatar
sambon fick hem papper från polisen i veckan.
förundersökning nerlagd...

detta gällde varor köpta via hennes webshop.

jag tycker det är mycket märkligt att man lägger ner ärendet då hon knappast är ensam om att anmäla.
det sänder ju bara ut en signal till mig i alla fall, va kriminell, polisen bryr sig inte.
Citera
2013-03-16, 15:19
Medlem
Medalines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish

jag tycker det är mycket märkligt att man lägger ner ärendet då hon knappast är ensam om att anmäla.
det sänder ju bara ut en signal till mig i alla fall, va kriminell, polisen bryr sig inte.

Suck..

Typiskt lata snutar på utredningeroteln.
Begär överprövning, omedelbums!

De har en förbannad skyldighet att åtala!
Senast redigerad av Medaline 2013-03-16 kl. 15:26.
Citera
2013-03-16, 16:43
Medlem
Pappersvargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish

What?! Jag antar att du inte skämtar men skämtar du?
Citera
2013-03-16, 17:02
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pappersvargen
What?! Jag antar att du inte skämtar men skämtar du?
nope. dagens sanning.

jag kan inte riktigt fatta det, det är ju ingen duvunge vi pratar om. hon är fälld sedan tidigare och sedan dess dragit på sig X antal anmälningar. det är ju ytterst tacksamt med flera vid rättegång, men nä, snutfittorna valde att lägga ner caset. dessutom är anmälan gjord för ganska länge sedan. tror hon anmälde i augusti eller något sådant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in