Hej alla,
Efter att ha läst igenom den här långa tråden kände jag att det var läge att ge en kommentar. Som företrädare för företaget ifråga ska jag dock inte ge mig in i någon debatt här, den kan jag inte vinna. Men jag vill ändå ta ansvar för vår verksamhet och förtydliga en del saker. Här cirkulerar ganska mycket direkt felaktiga uppgifter om priser, fakturaavgifter och mycket annat. Samtidigt som vissa pekar på saker vi arbetar på att förbättra.
För det första vill jag understryka att Göta Energi är ett seriöst bolag. Vi ägs av Norges största energikoncern, och har varit verksamma i många år nu, vi är alltså inte ett litet bolag med enda intresse att tjäna pengar. Vi är däremot ett vinstdrivande bolag, med löner att betala, kunder att serva och en ägare som vill ha viss avkastning. Så ja, tjäna pengar i lagom takt är viktigt, liksom det är för alla företag. Däremot vill vi inte göra det genom att lura kunder, då har vi såklart med tiden inga kunder kvar. Och tjänar inga pengar.
När det gäller hur vi räknar fram priset på våra rörliga avtal så tillämpar vi precis samma metod som de flesta andra. Det finns två modeller på marknaden, medelspot och volymviktat rörligt pris. Vi tillämpar den senare, liksom de flesta andra större elbolag, eftersom det blir så nära vårt faktiska inköpspris som man kan komma. För den som vill se våra historiska rörliga priser några år tillbaka i tiden så finns detta tillgängligt på vår hemsida
www.gotaenergi.se. Sen kan man diskutera hur man ska ta betalt. För vårt mest populära avtal, El till inköpspris, så har vi inget ”påslag” med några öre på inköpspriset för varje kilowattimme som förbrukas. Istället har vi en fast månadsavgift på några tior. Vi har valt denna modell för att det är lättare för våra kunder att veta vad vi ”tjänar” på dem, samt att vi inte tjänar mer bara för att kunden förbrukar lite mer el en månad. Dessa tior är det vi använder för att kunna erbjuda bra kundservice, skicka ut fakturor (OBS vi har aldrig haft några faktureringsavgifter) och alla administration som krävs för att alla kunder ska få el till sitt hem, korrekta fakturor i tid etc etc.
Att vi arbetar aktivt med externa säljbolag är sant, och det är en verksamhet som emellanåt är svår att kontrollera, med hög personalomsättning och ganska mycket unga människor som kanske inte alltid har kunden (varken elkunden eller oss) som högsta prioritet. Vi har av den orsaken minskat den typen av försäljning de senaste åren. Samtidigt har ca 25% av Sveriges hushåll dyra tillsvidareavtal som är extremt olönsamma för kunden, och dessa kunder gör vi en stor tjänst då de annars inte orkat söka upp ett elbolag med bättre villkor. Vi arbetar hårt med kvalitetssäkring och säljare som vi upptäcker missköter sig lämnar omedelbart våra säljteam. Detta gäller även enskilda säljbolag som inte håller kvaliteten. Kunder som hör av sig till oss med upplevda problem tar vi på stort allvar, och agerar omedelbart. Min förhoppning är att alla som upplever något negativt som en konsekvens av vår säljverksamhet hör av sig till mig personligen, så att vi får en chans att förbättra oss. Vi tar fullt ansvar för verksamheten, men är inte ofelbara på något sätt – det är vi medvetna om.
Våra kunder är dock väldigt nöjda med oss. Varje år genomför branschen en stor kundnöjdhetsundersökning (SKI) där de flesta serösa elbolag deltar. Våra kunder är klart nöjdare än tex de hos de tre jättarna Eon, Fortum och Vattenfall. Vi får goda betyg på både prisvärdhet, kundservice och korrekta, läsbara fakturor. Samma kundnöjdhetsmått presenterar bla Elskling.se på sin web, så där kan den intresserade jämföra.
Elavtal är lite knepigt att jämföra, det förstår man av att läsa tråden här. Man förbrukar olika mycket el varje månad, det finns avtal med rörligt pris, fast pris och diverse mellanting. Ett tips för den som vill ha hjälp är att använda någon av prisjämförelsetjänsterna som tex Elskling eller Compricer, välj en leverantör du tycker har bra pris. Ring sedan till denna för att teckna samma avtal du sett, och få en känsla av vilken service de erbjuder (tog det 20 minuter eller två minuter att få svar?). Men uppgifterna som cirkulerar här att vi tar in kunder på billiga avtal och sedan höjer priserna är direkt felaktigt. Sannolikt har man förbrukat mer en en månad, eller så har det rörliga inköpspriset på elbörsen gått upp vilket gör att fakturan blir högre. Jämför med din bil - stiger marknadspriset på bensin och du kör 100mil extra en viss månad så blir räkningen större. Oavsett om du är kund hos Shell eller Statoil.
Men lita ”lagom mycket” på forum, bilden blir lätt lite snedvriden. Vi har självklart saker att arbeta med, men också saker som gör att våra kunder uppenbarligen är väldigt nöjda.
Nu kan man såklart ”kommentera sönder” mitt inlägg, men jag får ta risken. Men helst av allt tar jag gärna åsikter och frågor framförd till mig direkt. Så vill någon komma i kontakt med mig för att ställa frågor, eller framföra någon synpunkt tar jag gärna emot det. Missar jag att besvara ett samtal, skicka bara ett mail. Svar garanteras. Självklart kan man också ringa direkt till vår kundservice på 020-23 15 00 om man ha frågor om våra avtal, priser eller avgifter.
John Gustafsson
Försäljningschef Göta Energi
John.gustafsson@gotaenergi.se
0765-26 02 79
Med vänlig hälsning
John Gustafsson