2012-02-21, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krackshot
Jag blev precis uppringd på mobilen. Tjejen öppnade med "Hej, jag ringer angående ditt elavtal på *min hemadress*". När jag frågade "Du ringer om vad?!" slängde hon på luren. Grejen är att jag bor i en hyresrätt med allt inkluderat i hyran. Någorlunda koll ska dom väl ha, eller ringer dom till allt och alla?

Numret som ringde mig var 08-55771494. Första gången jag blivit uppringd på mobilen utav en försäljare. Har enbart mobil dels för att slippa alla sälj-hjon, men nu verkar det lugnet vara över... Någon som har numret till Göta Energis VD och callcentrets VD så att man kan ringa dom 10-20 gånger under helgnätterna? Gärna mobil och hemnummer.

EDIT: Hittade Göta Energis VD, Olov Tommy Hjert Mobil: 070-3446116. Man borde väl se till att kolla upp callcenters när man anlitar dom...
Hittar inte callcentrets VD, bara namn, el Masry, Mo Mohamed Hussein (f. 1980). Dock suppleanten Peter Robert Lihnell (f. 1979). Han kan tydligen nås på telefonnummer 0708-888919.

Samma el Masry som är med i denna artikel? http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14405459.ab
Citera
2012-02-21, 19:34
Medlem
Frostnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sedated90
Haha! Måste vart exakt samma brud som ringde mig idag! Hon var riktigt irriterande och kritiserade också min extremt höga elkostnad vi har också runt 200-250 kr i månaden för elen. Sedan så börjar hon spy galla på vårt elbolag (GodEl) för de skänker faktiskt inte så mycket till välgörenhet som du tror de skänker nästan ingen.

Även om Göta Energi är ett rätt risigt elavtal har hon rätt i att GodEl inte skänker speciellt mycket pengar sett till varje enskild kund. 95000 kunder och 4 miljoner skänkta kr förra året (siffror tagna från deras egna hemsida) ger ca 42 kr per kund, inte direkt stora summor i välgörenhet. Bryr du dig om det (och således är GodEls målgrupp) skänker du förmodligen redan mer varje månad. Sen får man ju räkna med att en försäljare får det att låta som att det du betalar idag är mycket, men att bli otrevlig är ju ungefär det dummaste man kan göra. Typiskt nybörjarmisstag.
Citera
2012-02-21, 19:55
Medlem
Jag blev uppringd idag av en irriterande klämkäck tjej från Faceways som ville ge mig ett "fantasktiskt erbjudande". Jag bad henne ringa tillbaka och under tiden sökte jag på Göta energi och Faceways, tog fram mitt nuvarande rörliga avtal och räknade på hennes erbjudande.
När hon ringde tillbaka talade jag om för henne att om man räknar bort det påslag som min nuvarande leverantör har så tjänar jag ca 190 kr/år på hennes erbjudande varpå hon sa " det e väl bra, du kan köpa en extra pizza!" Men jag var inte klar med mina beräkningar för när jag räknade på skillnaden på fasta avgiften 39/mån kontra 25/mån hos min nuvarande leverantör visade sig att jag tjänar knappt 20 kr/år på hennes erbjudande. Hennes oförskämda kommentar till detta var "ja, då har du råd med en extra kola till jul" .
När jag sökte på Faceways hittade jag följande information:

Deras omsättning 2011 var nästan 22 MSEK och vinstmarginalen över 14% (väldigt hög).
Mo Mohamed Hussein el Masry figurerar förutom i Faceways även i ett antal andra bolag som tycks vara moder- och dotterbolag kors och tvärs.

Det verkar vara ett gäng skojare som är i farten, så VARNING!
Citera
2012-02-21, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bloffe
Samma el Masry som är med i denna artikel? http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14405459.ab

Ja, det är samma kille.
Citera
2012-04-11, 19:16
Medlem
miikoss avatar
Har idag skickat iväg ett brev om att jag förbjuder Göta energi ab att behandla mina personuppgifter för marknadsföring. Enligt 11 § PUL

Om de inte följer det, så bord man kunna meddela datainspektionen. Återstår att se om de vågar fortsätta.
Citera
2012-06-13, 16:00
Medlem
MindreModigMans avatar
Jag vill ge Göta Energis kundservice lite ros för snabbast svar på ett email - 45 sek!

Känns rätt svårslaget
Citera
2012-06-13, 16:19
Medlem
Och jag sade för några månader sedan upp Göta Energi. Första månaden var billig. Sen blev det snordyrt. Förra vintern (som var riktigt kall) betalade avsevärt mindre än vad vi gjorde med Göta Energi i år. När jag ringde o sa upp skiten, frågade jag om det kommer hem ngt papper på uppsägningen. Nej, sådana skickar dom tydligen inte ut. Ska bli kul o se hur mycket jag får bråka 1 Juli.

Btw, så skriver de sina fakturor med typsnittet Comic Sans MS. Skitsamma egentligen, men jag stör mig som fan på det. Ser grymt oproffsigt ut.
Citera
2012-06-28, 12:04
Medlem
Lundin89s avatar
Så om jag förstått det här rätt nu som gröngöling på elavtal, så suger Göta Energis erbjudande för en lågförbrukare som jag?

De ringde och prackade på mig ett avtal som lät bra nu, men jag vet att jag har 14 dagars ångerrätt så jag tänkte att jag ju kan titta på det i och med att jag är i behov av ett nytt elavtal till hösten.
Citera
2012-06-29, 15:09
Medlem
PaulPaljetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lundin89
Så om jag förstått det här rätt nu som gröngöling på elavtal, så suger Göta Energis erbjudande för en lågförbrukare som jag?

De ringde och prackade på mig ett avtal som lät bra nu, men jag vet att jag har 14 dagars ångerrätt så jag tänkte att jag ju kan titta på det i och med att jag är i behov av ett nytt elavtal till hösten.
Om du är lågförbrukare finns det än mindre anledning att fippla med avtalen. Ta en stabil elhandlare och kör på deras rörliga avtal.
Vad gäller elhandel är det väldigt pressat på marknaden som det är. Det är i huvudsak om du binder vid rätt tillfälle som du kan göra en god affär.
Citera
2012-07-02, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lundin89

Den fasta avgiften i Göta Energi äter nästan garanterat upp ett (eventuellt) lägre spotpris.

Jag körde compricer för att välja elavtal (https://www.compricer.se/el/bolag/) men bor du i lägenhet så är det nästan garanterat minimal fast avgift som är viktigast för dig.

Gällande Göta Energi är jag kluven, supporten är ganska bra men de använder sig av något jäkla "elkonto" där du får betala skyhög ränta och jag godkände aldrig något sådant men upptäckte ändå att det rök ytterligare 40 kr/månad p.g.a. räntor från det kontot.
Citera
2012-12-06, 15:33
Medlem
Blir i detta nuet terroriserad av en säljare från Göta El, jag spelar medgörlig för att sedan lägga in dödsstöten efter en halvtimmes gagg! Älskar att få säljarna att tro att dom har mig på kroken ....
Citera
2013-02-20, 16:16
Medlem
Hej alla,

Efter att ha läst igenom den här långa tråden kände jag att det var läge att ge en kommentar. Som företrädare för företaget ifråga ska jag dock inte ge mig in i någon debatt här, den kan jag inte vinna. Men jag vill ändå ta ansvar för vår verksamhet och förtydliga en del saker. Här cirkulerar ganska mycket direkt felaktiga uppgifter om priser, fakturaavgifter och mycket annat. Samtidigt som vissa pekar på saker vi arbetar på att förbättra.

För det första vill jag understryka att Göta Energi är ett seriöst bolag. Vi ägs av Norges största energikoncern, och har varit verksamma i många år nu, vi är alltså inte ett litet bolag med enda intresse att tjäna pengar. Vi är däremot ett vinstdrivande bolag, med löner att betala, kunder att serva och en ägare som vill ha viss avkastning. Så ja, tjäna pengar i lagom takt är viktigt, liksom det är för alla företag. Däremot vill vi inte göra det genom att lura kunder, då har vi såklart med tiden inga kunder kvar. Och tjänar inga pengar.

När det gäller hur vi räknar fram priset på våra rörliga avtal så tillämpar vi precis samma metod som de flesta andra. Det finns två modeller på marknaden, medelspot och volymviktat rörligt pris. Vi tillämpar den senare, liksom de flesta andra större elbolag, eftersom det blir så nära vårt faktiska inköpspris som man kan komma. För den som vill se våra historiska rörliga priser några år tillbaka i tiden så finns detta tillgängligt på vår hemsida www.gotaenergi.se. Sen kan man diskutera hur man ska ta betalt. För vårt mest populära avtal, El till inköpspris, så har vi inget ”påslag” med några öre på inköpspriset för varje kilowattimme som förbrukas. Istället har vi en fast månadsavgift på några tior. Vi har valt denna modell för att det är lättare för våra kunder att veta vad vi ”tjänar” på dem, samt att vi inte tjänar mer bara för att kunden förbrukar lite mer el en månad. Dessa tior är det vi använder för att kunna erbjuda bra kundservice, skicka ut fakturor (OBS vi har aldrig haft några faktureringsavgifter) och alla administration som krävs för att alla kunder ska få el till sitt hem, korrekta fakturor i tid etc etc.

Att vi arbetar aktivt med externa säljbolag är sant, och det är en verksamhet som emellanåt är svår att kontrollera, med hög personalomsättning och ganska mycket unga människor som kanske inte alltid har kunden (varken elkunden eller oss) som högsta prioritet. Vi har av den orsaken minskat den typen av försäljning de senaste åren. Samtidigt har ca 25% av Sveriges hushåll dyra tillsvidareavtal som är extremt olönsamma för kunden, och dessa kunder gör vi en stor tjänst då de annars inte orkat söka upp ett elbolag med bättre villkor. Vi arbetar hårt med kvalitetssäkring och säljare som vi upptäcker missköter sig lämnar omedelbart våra säljteam. Detta gäller även enskilda säljbolag som inte håller kvaliteten. Kunder som hör av sig till oss med upplevda problem tar vi på stort allvar, och agerar omedelbart. Min förhoppning är att alla som upplever något negativt som en konsekvens av vår säljverksamhet hör av sig till mig personligen, så att vi får en chans att förbättra oss. Vi tar fullt ansvar för verksamheten, men är inte ofelbara på något sätt – det är vi medvetna om.

Våra kunder är dock väldigt nöjda med oss. Varje år genomför branschen en stor kundnöjdhetsundersökning (SKI) där de flesta serösa elbolag deltar. Våra kunder är klart nöjdare än tex de hos de tre jättarna Eon, Fortum och Vattenfall. Vi får goda betyg på både prisvärdhet, kundservice och korrekta, läsbara fakturor. Samma kundnöjdhetsmått presenterar bla Elskling.se på sin web, så där kan den intresserade jämföra.

Elavtal är lite knepigt att jämföra, det förstår man av att läsa tråden här. Man förbrukar olika mycket el varje månad, det finns avtal med rörligt pris, fast pris och diverse mellanting. Ett tips för den som vill ha hjälp är att använda någon av prisjämförelsetjänsterna som tex Elskling eller Compricer, välj en leverantör du tycker har bra pris. Ring sedan till denna för att teckna samma avtal du sett, och få en känsla av vilken service de erbjuder (tog det 20 minuter eller två minuter att få svar?). Men uppgifterna som cirkulerar här att vi tar in kunder på billiga avtal och sedan höjer priserna är direkt felaktigt. Sannolikt har man förbrukat mer en en månad, eller så har det rörliga inköpspriset på elbörsen gått upp vilket gör att fakturan blir högre. Jämför med din bil - stiger marknadspriset på bensin och du kör 100mil extra en viss månad så blir räkningen större. Oavsett om du är kund hos Shell eller Statoil.

Men lita ”lagom mycket” på forum, bilden blir lätt lite snedvriden. Vi har självklart saker att arbeta med, men också saker som gör att våra kunder uppenbarligen är väldigt nöjda.

Nu kan man såklart ”kommentera sönder” mitt inlägg, men jag får ta risken. Men helst av allt tar jag gärna åsikter och frågor framförd till mig direkt. Så vill någon komma i kontakt med mig för att ställa frågor, eller framföra någon synpunkt tar jag gärna emot det. Missar jag att besvara ett samtal, skicka bara ett mail. Svar garanteras. Självklart kan man också ringa direkt till vår kundservice på 020-23 15 00 om man ha frågor om våra avtal, priser eller avgifter.

John Gustafsson
Försäljningschef Göta Energi
John.gustafsson@gotaenergi.se
0765-26 02 79

Med vänlig hälsning

John Gustafsson
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem