2013-10-11, 14:17
Medlem
Tänkte bara säga mitt ord i detta. Har jobbat i ca 2 veckor nu som försäljare för Göta energi. Tänker verkligen inte försöka sälja något men förklara till punkt o pricka vad avtalet gäller.

Vårat ETI avtal, el till inköpspris så att säga. Består av en månadskostnad som bestäms efter förbrukning.

0- 2000 kWH = 39 kr/mån
2001- 5000 kwH = 49 kr/mån
5001- 20000 kWh = 59 kr/mån
20001-30000 kWh = 79 kr/mån
30001-40000 kWh = 99 kr/mån

Dessa är våra fasta kostnader och de följer din förbrukning och enligt det muntliga avtalet kan det INTE ändras om inte förbrukningen gör det.
För denna månadskostnad får ni El till inköpspris, alltså den gångna månadens pris. För att få en inblick hur priset räknas så utgår vi från en förbrukning på 2000 kWh.

Den genomsnittliga el kostnaden de senaste 3 åren har varit 29 öre/kWh. Och fast kostnad, Så:

2000 x 0.29 = 580 kr
39 x 12 = 468 kr

Detta blir alltså 1048 kr/ år. (exl. energiskatt och moms.)
Av detta priset så tillkommer moms på ca. 20% och energiskatt på 40% så på en höft ca 60% mer.
Så ca en årskostnad på 1700 (avrundat av uppåt) med en förbrukning på 2000 kWh.

Just idag 11.10.2013 ligger ALLA kostnader för kWh priset: 88,34 öre/kWh. + 39 kr per månad.
Detta är priser jag tagit från våra papper, Göta Energi's hemsida och Elskling.se så det stämmer överens.

Så just nu om du har en Elförbrukning på över ca 2000 kWh/år så ÄR vi en av de billigaste på marknaden. Utöver de kostnaderna ovan så har vi en tilläggstjänst som ligger på 15 kr i månaden MEN i avtalet säger vi klart o tydligt att den kan avbrytas när som helst.

Så för att sammanfatta det jag skrivit.
39 kr i månaden på en förbrukning på mindre än 2000 kWh/år. = 468 kr
El till inköpspris på 29/öre per kWh i genomsnitt per år. = 580 kr
Moms + Energi skatt som är 60% mer. Av 1048 kr så blir det = 628 kr

Allt som allt ca 1700 kr per år inkl ALLT. = ~1700

Utöver detta så är det ingen bindnings tid, och en uppsägnings tid på 3 månader för att skydda kunderna och Göta Energi som företag.

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
Är avtalet till punkt o pricka. Avtalet SKA inte bryta några nuvarande avtal och det tillkommer heller ingen start avgift, fakturerings avgift eller liknande.

Jag har sett i tråden att folk haft kvar El-konto fast ni sagt nej till det. Kontakta då kundtjänst för att säga upp det för den kan du stänga av och på när som. I registreringen kan du säga att du inte vill ha den tydligt så avbokar försäljaren det i reggen. Som jag sa är detta avtalet till punkt o pricka, svarar gärna på frågor men huvudsakligen

John Gustafsson
Försäljningschef Göta Energi
John.gustafsson@gotaenergi.se
0765-26 02 79

som ni bör kontakta. Tack och hej från mig.
Citera
2013-10-11, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tommytola
Tänkte bara säga mitt ord i detta. Har jobbat i ca 2 veckor nu som försäljare för Göta energi. Tänker verkligen inte försöka sälja något men förklara till punkt o pricka vad avtalet gäller.

Av detta priset så tillkommer moms på ca. 20%???

Till privatpersoner skall moms alltid vara inkluderat och inte särredovisas!!!!
Citera
2013-10-13, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Discolampan
Av detta priset så tillkommer moms på ca. 20%???

Till privatpersoner skall moms alltid vara inkluderat och inte särredovisas!!!!
Rätt säker att jag visade att moms på 20% och Energiskatt på 40% tillkommer.
Citera
2015-04-22, 12:18
Medlem
Mvks avatar
Vafan är det för fel på er som köper saker av nån robot till telefonförsäljare?

Är ni 95 och aldrig sett en dator?

Vad mer köper ni över telefon?
Badkar, bilar, hus?

Det tar en dator med internetuppkoppling 4 min att få reda på förmånligaste avtalet via elskling.

Med så många idioter, varför är jag inte miljonär än?
Citera
2015-05-13, 21:36
Medlem
Har Göta Energi, sänkt min kostnader på förbrukningen med 12%, hade ett fast avtal innan med standard-pris på 0.85 (inklusive statliga skatter).
Gäller att kunna vad det handlar om, men bollade mellan dem och ett annat företag, de ringde upp mig (kunnig försäljare, gjorde uträkning med mig och guida mig, han gjorde sin uträkning, jag gjorde min, de överensstämde i slutet och det jag fastnade för vara den korta bindningstiden samt själva princip-saken, vrf betala mer.. staten får sitt ändå liksom.
Citera
2015-05-13, 21:37
Medlem
http://www.gotaenergi.se/privat/elav...ill-inkopspris

Gå in och titta själva om det skulle tjäna er med.
Citera
2015-08-16, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mvk
Det tar en dator med internetuppkoppling 4 min att få reda på förmånligaste avtalet via elskling.

Med så många idioter, varför är jag inte miljonär än?
Och det tar en idiot fyra evigheter att förstå att elskling inte är din vän utan endast ytterligare ett säljbolag som kammar hem stora pengar på att folk tror att de ser efter "allmänhetens" bästa. Anledningen till att man hittar "lägre" priser på elskling är för att elbolagen slipper betala löner till säljare för att sälja deras elavtal.

Elskling är samma skit som compricer eller pricerunner. Det finns alltid någon som tjänar pengar på dig. Välkommen till facebook-generationen.
Citera
2016-01-21, 20:23
Bannlyst
Har Eon just nu, och har svinkallt hemma, har runt 17.5 grader, eller 18, men det skall ju vara 20.

Sen fick jag något erbjudande om att jag kunde byta tilll Göta Energi och få 500kr att köpa mat på Willys för.

Är det något att satsa på? Alltså är det någon som har Göta Energi och hur tycker ni det fungerar?

MVH
Citera
2016-02-01, 11:52
Medlem
Jag fick oxå påringning mycket vi fixar allt och mycket muntliga överenskommelser.

Kan någon berätta mer om företaget och erbjudandet dvs är det juste grejor eller?
Citera
2016-02-29, 18:45
Medlem
FuckPFs avatar
Jag kan verkligen varna för Göta Energi.

En bekant nappade på deras erbjudande genom SIBA. Man fick 500kr i rabatt på en valfri vara om man tecknade sig för 12-månader.

http://www.siba.se/content/gota-energi

39kr i månadsavgift + ett rörligt elpris till "inköpspris". Erbjudandet i sig är inte så mycket att orda om. Varken bra eller dålig. Prismässigt ligger det ungefär på medel om man jämför med andra el-leverantörer. Deras sk "elkonto" som man får "på köpet" är ett skämt. En onödig kostnad. Så det finns mycket bättre alternativ om man vill byta.

Kruxet var att säljaren på SIBA lovade 2 veckors ångerrätt. Så vid lite eftertanke någon dag senare så beslöt min vän att annullera kontraktet.

Kontakt med Göta Energi's kundtjänst är ett skämt. Väldigt snabba på att svara i telefon. Problemet är bara att "first line" inte kan annullera eller avsluta abonnemang. Så då blir det en vidarekoppling till en annan avdelning. Väntetiden dit är extrem. De ignorerar kunden. Allt för att låta ångerrätten löpa ut....

När väl en kontakt etablerats så vägrar de att skicka ut en skriftlig bekräftelse per email om att annuleringen är mottagen.

So be warned.... Ringer ni dit så spela in samtalet så ni har någon form utav bevis. Annars blir ni sodomiserade
Citera
2016-03-29, 14:20
Medlem
Blev uppringd idag av en försäljare som sade sig ha ett erbjudande för de som har ett företag tecknat (vilket jag har)
Minns inte exakt hur han sa, men i alla fall så var det prat om att de kunde sälja till inköpspriset istället. Han var väldigt på och ville teckna avtal på en gång, men jag som satt i bilen hade ingen lust att ta ett sådant beslut i all hast. Jag bad honom återkomma om en vecka eller två, men då blev han lite sur och sa att "det tar ju bara 5 minuter att plocka fram elräkningen"
Det gör det förvisso, men jag vill ha tid att googla, fundera och diskutera med andra. Det slutade med att jag sa att "jamen återkom på torsdag då så får vi se om jag har hunnit göra vad jag ska då"
Vet inte om jag tänker svara när han ringer på torsdag. HATAR försäljare som inte kan respektera ens egen önskan!
Ska kolla lite mer på hemsidan och se om jag blir klok på´t.
Någon mer än jag som har fått "företags-erbjudandet"?
Citera
2016-05-09, 23:57
Medlem
Lame-Names avatar
Jag har arbetat på samma callcenter som götaenergi håller till på alltså teleperformance i Göteborg på masthugstorget.
Jag arbetade inte på götaenergi men åt en annan kund i samma lokaler. Alla företag som har sin kundtjänst där är halvt om halvt blufföretag, götaenergi, teleoperatören 3 och mediamarkt, de enda företaget som sköter sig bra där är Samsung kundtjänst men det är bara för att det är en kundtjänst bara för teknisk support och inte nån försäljning. Resten av företagen lurar kunderna så mycket de kan.

Som ett exempel så satt jag alltså på 3s kundtjänst, när man ringer till kundtjänst så förväntar man ju sig att få hjälp. Men vi fick lära oss att vi skulle "hjälpa" kunderna så snabbt som möjligt eller få kunden att glömma problemet de ringde in om och istället ge dem erbjudanden om nya produkter eller abonnemang. Jag sa upp mig efter 3mån för att jag inte orkade med en äckliga attityden de här företagen kör mot sina kunder. Sen var inte arbetsförhållanden speciellt bra heller, enormt mycket stress och så fick man skäll av chefen i ett "utvecklingssamtal" om man inte sålde tillräckligt mycket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in