2013-01-22, 22:11
Medlem
Ströms.. tack.
Citera
2013-01-24, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fixiebike
Ett par mollskinnsbyxor från Charles Tyrwhitt kanske?

Hur är de? är de "pösiga"? har hört att det är endel tyg på dessa byxor.
Citera
2013-01-24, 11:30
Medlem
Fixiebikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qazwsxedc
Så är det nog. Land's End kan vara ett alternativ annars.
Citera
2013-02-02, 15:04
Medlem
Någon som sytt slag på byxor själv? Har provat ett par gånger men oftast blir det inte riktigt bra... Någon som har tips?
Citera
2013-02-02, 15:36
Medlem
ShogunAssasins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av molgar
Någon som sytt slag på byxor själv? Har provat ett par gånger men oftast blir det inte riktigt bra... Någon som har tips?
Ja, jag har lagt upp byxor själv på alla tänkbara sätt. Jag skulle nog säga att slag är det enklaste sättet att lägga upp ett bar byxor, när man vet hur man gör.

För ett slag på fyra cm behöver du 10 cm extratyg, alltså din tänkta byxlängd plus 10 cm, nåla efter behag.
  • Börja med att vika upp byxorna 10 cm, pressa byxan vid byxslutet, lägg ett par (horisontella) stoppstygn 4 cm upp från byxslutet vid bägge sidosömmar.
  • Vik ned extratyget igen, justera så att extratyget nu är 6 cm runt hela byxan, pressa det ofärdiga slaget.
  • Vänd byxan ut-och-in, vik upp de två cm extratyg som sticker nedanför det tänkta byxslutet och handsy fast det med samma teknik som när du lägger upp byxor med "dolda" stygn. Pressa.
Klart.
Citera
2013-02-02, 15:45
Medlem
Tack för tipsen! Borde man göra fotvidden under vikningen något smalare eftersom tyget som viks över kommer att ha samma vidd och därmed skrynkla till det? Alltså sy någon halv centimeter smalare 10 cm innan uppviket, tänk lite av en flaskhals. Svårt att förklara men kanske går att förstå vad jag menar...
Citera
2013-02-02, 15:53
Medlem
ShogunAssasins avatar
Citat:
Tack för tipsen! Borde man göra fotvidden under vikningen något smalare eftersom tyget som viks över kommer att ha samma vidd och därmed skrynkla till det? Alltså sy någon halv centimeter smalare 10 cm innan uppviket, tänk lite av en flaskhals. Svårt att förklara men kanske går att förstå vad jag menar...
Om du inte har byxor av carrot fit (vilket du ändå inte bör ha) så kommer det nog inte vara några problem.
Skulle du inte bli nöjd med resultatet handlar det om kanske två minuter att sprätta, så titta på vad som eventuellt gått snett och anpassa ditt nästa försök efter det.
Citera
2013-02-03, 01:35
Medlem
Oljas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qazwsxedc
Inget problem som inte går att fixas med hjälp av en skräddare. Jag tycker om deras passform kring midjan ner till knäna. Från knäna neråt har jag sytt in byxorna och jag är väldigt nöjd mer resultatet. Har 4 byxor, alla classic fit från ct varav 2 mollskin.
Citera
2013-02-03, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShogunAssasin
Om du inte har byxor av carrot fit (vilket du ändå inte bör ha) så kommer det nog inte vara några problem.
Skulle du inte bli nöjd med resultatet handlar det om kanske två minuter att sprätta, så titta på vad som eventuellt gått snett och anpassa ditt nästa försök efter det.

Jag brukar sy in byxorna något, till sisådär 18-19 centimeter. Tror inte det klassas som carrot fit utan det är väl rätt lämpligt på unga män. Vad har du själv för vidd?
Citera
2013-02-03, 17:57
Medlem
ShogunAssasins avatar
Citat:
Jag brukar sy in byxorna något, till sisådär 18-19 centimeter. Tror inte det klassas som carrot fit utan det är väl rätt lämpligt på unga män. Vad har du själv för vidd?
Carrot fit syftar snarare till ett skarpt avsmalnande byxben, än benvidden i sig, även om de två hänger ihop.
Mina byxor varierar från 18-20 cm:s benvidd med en ganska rak passform.
Citera
2013-02-03, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShogunAssasin
Carrot fit syftar snarare till ett skarpt avsmalnande byxben, än benvidden i sig, även om de två hänger ihop.
Mina byxor varierar från 18-20 cm:s benvidd med en ganska rak passform.

Ja, jag kör mer mot 20 när det kommer till kostym. Sitter just nu och syr in ett par chinos till 18cm breda som jag fyndade på Rose&Born. Ska precis börja med slagen!
Citera
2013-02-03, 18:46
Medlem
Herr gurkas avatar
Syr ni grabbar för hand? Var har ni lärt er detta? Är det syslöjdsskillzen som sitter kvar i ryggen eller har ni lärt er på internet?

Edit: Det är för övrigt ett skämt att jag fick göra flätor och gympapåsar och all möjlig skit men inte fick lära mig att sy upp ett par byxor på nio år i det allmänna skolväsendet.
Senast redigerad av Herr gurka 2013-02-03 kl. 18:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in