Citat:
Ursprungligen postat av styckjunkaren
Om poliser, vilkas roll i samhället är att förhindra och beivra brott, i stället deltar i
genomförande av ett brott, vilken beteckning skulle du vilja sätta på detta sätt att
handla ?
Jag tror att det är flera här som förstår att det finns mer kring landsförrädarmotivet att tillföra men att det handlar om känsliga saker i förhållande till sådant som inte har direkt att göra med mordet men väl med annat i underrättelsebyken.
Det finns ett spår som visserligen än är lite oprecist när det gäller rollfördelningen t ex vid mordplatsen som sticker ut från alla andra i dagens läge och som kan få alla bitar på plats. Att det attackeras från olika håll på ett ganska oseriöst sätt av falskflaggare snarare stärker det än motsatsen. Inga andra spår har särskilt stor substans i nuläget utan är mest fria spekulationer.
Jag är säker på att det till slut kommer att tvingas upp i ljuset även om alla turer och hela bakgrunden inte blir bevisad i rättegång. Det finns insatta källor som kan avslöja överskottsmateriel om det krävs för att motivera de inom makten som fortfarande skyddar. Tiden har nämligen gjort att vissa försäkringar (dvs kunskaper om hemliga saker) passerat sitt bäst före datum och inte längre utgör ett absolut skydd.
Möjligen kan det vara så att omorganisationen av utredningen är ett tecken på att man gett utredningen möjlighet att gå vidare med saker som de tidigare inte varit bemyndigade att röra i och att det kan leda till åtminstone en partiell avtäckning men det finns inga garantier. Hur kompetent utredaren än är är denne i händerna på underrättelsekällor och kan bara agera på det han får ta del av. PU skulle behöva en underrättelseexpert i sin ledning för att kunna hantera sekretessproblem. En som samtidigt kan vara trovärdigt opartisk och publik. En funktion som är svår att fylla.
Jag tror där mera på att lösningen blir en kohandel där vissa saker avslöjas medan andra förblir dolda. För såvida inte de påstått förstörda dokumenten från t ex IB etc som kan ha kopierats dyker upp oväntat.