Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-01-01, 16:51
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gattoo
Vad baserar du detta på undrar jag och säkert många med mig? Dessa spår är inte utredda så jag förstår inte hur du kan vara så övertygad!?

Nej, praktiskt taget ingenting i MOP är utrett bortom tvivel, fallet Palme är ännu så länge en härva av lösa trådar. Erkänner villigt att det är min inre övertygelse som gör mig säker på att poliser var inblandade i MOP. Inte minst bidrog och underblåste Helins och Ölvebros flackande blickar och märkliga förklaringar under Borgnäs intervju, märkliga för att komma från en åklagare och en polis, till att misstanken om polisinblandning i MOP stärktes. Polisinblandning ligger för övrigt helt i linje med min egen teori om ett politiskt/ekonomiskt motiv.
Citera
2013-01-01, 17:07
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Så du baserar din övertygelse att det inte finns någon substans i det s.k. polisspåret pga av meningsskiljaktigheter och hätska utfall på Flashback?

Det finns ingen substans i polisspåret om du menar påståendet att en polis av någon kategori sköt Olof Palme. Polisen är inblandad, men skytten/gm är inte svensk. Tllräckligt klart så ?
Citera
2013-01-01, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Poliser är inblandade i MOP, i alla möjliga funktioner - men inte i mördarrollen, inte i den skjutande funktionen. Tröttsamt med detta tragglande av persongalleri och uppräknande av namn, eller mestadels i form av initialer, som stannar i ett ekorrhjul och aldrig leder fallet Palme framåt.

Om poliser, vilkas roll i samhället är att förhindra och beivra brott, i stället deltar i
genomförande av ett brott, vilken beteckning skulle du vilja sätta på detta sätt att
handla ?
Citera
2013-01-01, 18:05
Medlem
Gattoos avatar
Citat:
Det finns ingen substans i polisspåret om du menar påståendet att en polis av någon kategori sköt Olof Palme. Polisen är inblandad, men skytten/gm är inte svensk. Tllräckligt klart så ?

Jo jag förstår hur du tänker. Personligen tror jag mycket väl att en polis kan ha avfyrat puffran likaväl som någon annan.
Citera
2013-01-01, 18:41
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av styckjunkaren
Om poliser, vilkas roll i samhället är att förhindra och beivra brott, i stället deltar i
genomförande av ett brott, vilken beteckning skulle du vilja sätta på detta sätt att
handla ?

Klandervärt är ett för milt uttryck. Illojalt mot dem som blint tror att polisen är att lita på. Flagrant missbruk av allmänhetens förtroende för en viktig samhällsfunktion som ytterst vilar på förtroende. Men som bekant begår poliser samma typ av brott som förekommer i befolkningen i stort. Mord, bedrägeri, stöld, våldtäkt, kvinnomisshandel etc, etc, etc. Alla brott som beskrivs och förekommer i BrB begås även av poliser. Läkare som mördar, tar liv i stället för att som läkaretiken förskriver, räddar liv, är väl i någon mån jämförbart. En viss skillnad dock om brottet, i polisfallet, begåtts i tjänsten. Vad är anledningen till din fråga ?
Citera
2013-01-01, 18:58
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Jo jag förstår hur du tänker. Personligen tror jag mycket väl att en polis kan ha avfyrat puffran likaväl som någon annan.

Personligen är jag övertygad om att så inte är fallet. Och ingen svensk över huvud taget, oavsett yrkeskategori.
Citera
2013-01-01, 19:08
Medlem
Gattoos avatar
Citat:
Personligen är jag övertygad om att så inte är fallet. Och ingen svensk över huvud taget, oavsett yrkeskategori.

Vad baserar du denna övertygelse på?
Citera
2013-01-01, 20:28
Medlem
Citat:
Poliser är inblandade i MOP, i alla möjliga funktioner - men inte i mördarrollen, inte i den skjutande funktionen. Tröttsamt med detta tragglande av persongalleri och uppräknande av namn, eller mestadels i form av initialer, som stannar i ett ekorrhjul och aldrig leder fallet Palme framåt.

En av dina käpphästar, framförd 67 gånger, är att man skulle komma långt genom
att plocka in Lisbet Palme och Ingvar Carlsson och sätta press på dem. Betydligt
mera befogat vore väl att göra så med de poliser som du här talar om. Och då är
det ju nödvändigt att fastställa vilka de är, t ex genom namns uppräknande.
Citera
2013-01-01, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av styckjunkaren
handla ?

Jag tror att det är flera här som förstår att det finns mer kring landsförrädarmotivet att tillföra men att det handlar om känsliga saker i förhållande till sådant som inte har direkt att göra med mordet men väl med annat i underrättelsebyken.

Det finns ett spår som visserligen än är lite oprecist när det gäller rollfördelningen t ex vid mordplatsen som sticker ut från alla andra i dagens läge och som kan få alla bitar på plats. Att det attackeras från olika håll på ett ganska oseriöst sätt av falskflaggare snarare stärker det än motsatsen. Inga andra spår har särskilt stor substans i nuläget utan är mest fria spekulationer.

Jag är säker på att det till slut kommer att tvingas upp i ljuset även om alla turer och hela bakgrunden inte blir bevisad i rättegång. Det finns insatta källor som kan avslöja överskottsmateriel om det krävs för att motivera de inom makten som fortfarande skyddar. Tiden har nämligen gjort att vissa försäkringar (dvs kunskaper om hemliga saker) passerat sitt bäst före datum och inte längre utgör ett absolut skydd.

Möjligen kan det vara så att omorganisationen av utredningen är ett tecken på att man gett utredningen möjlighet att gå vidare med saker som de tidigare inte varit bemyndigade att röra i och att det kan leda till åtminstone en partiell avtäckning men det finns inga garantier. Hur kompetent utredaren än är är denne i händerna på underrättelsekällor och kan bara agera på det han får ta del av. PU skulle behöva en underrättelseexpert i sin ledning för att kunna hantera sekretessproblem. En som samtidigt kan vara trovärdigt opartisk och publik. En funktion som är svår att fylla.

Jag tror där mera på att lösningen blir en kohandel där vissa saker avslöjas medan andra förblir dolda. För såvida inte de påstått förstörda dokumenten från t ex IB etc som kan ha kopierats dyker upp oväntat.
Citera
2013-01-01, 20:55
Medlem
Kaitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Jag tror att det är flera här som förstår att det finns mer kring landsförrädarmotivet att tillföra men att det handlar om känsliga saker i förhållande till sådant som inte har direkt att göra med mordet men väl med annat i underrättelsebyken.

Det finns ett spår som visserligen än är lite oprecist när det gäller rollfördelningen t ex vid mordplatsen som sticker ut från alla andra i dagens läge och som kan få alla bitar på plats. Att det attackeras från olika håll på ett ganska oseriöst sätt av falskflaggare snarare stärker det än motsatsen. Inga andra spår har särskilt stor substans i nuläget utan är mest fria spekulationer.

Jag är säker på att det till slut kommer att tvingas upp i ljuset även om alla turer och hela bakgrunden inte blir bevisad i rättegång. Det finns insatta källor som kan avslöja överskottsmateriel om det krävs för att motivera de inom makten som fortfarande skyddar. Tiden har nämligen gjort att vissa försäkringar (dvs kunskaper om hemliga saker) passerat sitt bäst före datum och inte längre utgör ett absolut skydd.

Möjligen kan det vara så att omorganisationen av utredningen är ett tecken på att man gett utredningen möjlighet att gå vidare med saker som de tidigare inte varit bemyndigade att röra i och att det kan leda till åtminstone en partiell avtäckning men det finns inga garantier. Hur kompetent utredaren än är är denne i händerna på underrättelsekällor och kan bara agera på det han får ta del av. PU skulle behöva en underrättelseexpert i sin ledning för att kunna hantera sekretessproblem. En som samtidigt kan vara trovärdigt opartisk och publik. En funktion som är svår att fylla.

Jag tror där mera på att lösningen blir en kohandel där vissa saker avslöjas medan andra förblir dolda. För såvida inte de påstått förstörda dokumenten från t ex IB etc som kan ha kopierats dyker upp oväntat.

Det ska bli intressant följa utvecklingen och hoppas du har rätt kring tidsfaktorn som kan få betydelse. Ny utredare, stjärn-status efter Eklund- och Mangsärendena. Han borde vilja göra ett bra jobb.

Det fetade ovan, förstår inte, är det en felskrivning, r i st f s? Annars, skyddar...?

Edit: Tredje och sista delen i Palmefilmen nu kl 21 på SVT1..
Citera
2013-01-01, 21:00
Medlem
nattekniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke

Ett riktigt långskott, som förmodligen inte ger något, är att någon som har kontakt med Jallai ber honom att låta kompisen Douglas kolla vilka affärer Östling/Grundborg hade med Securitas. Ger som sagt förmodligen inget, men man vet aldrig.
Citera
2013-01-01, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaita

Det fetade ovan, förstår inte, är det en felskrivning, r i st f s? Annars, skyddar...?

De som skyddar hemligheter som därigenom skyddar konspiratörerna och utförarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in