2011-03-18, 20:45
Medlem
KalleGustavs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av broadman
Jag ser en helhetsbild utifrån bibeln, vad som hänt utanför dörren de sista 10 åren vet nog de flesta som ser på nyheterna.

Här är några få av alla profetior från bibeln som talar om tiden för Jesu återkomst.

2 Petrus 3:3: Framför allt skall ni veta, att i de sista dagarna kommer det människor som drivs av sina begär och som förtalar och hånar er och frågar: ’Hur går det med löftet om hans återkomst? Ända sedan våra fäder dog förblir ju allting precis som det har varit från världens begynnelse.

2 Tim 3:1: Det skall du veta att i de sista dagarna skall det komma svåra tider. Människorna kommer att älska sig själva och vara penningkära, skrytsamma, stolta, hånfulla, olydiga mot sina föräldrar, otacksamma, gudlösa, kärlekslösa, oförsonliga, skvalleraktiga, obehärskade, råa, fientliga mot det goda, falska, egensinniga och högmodiga. De skall älska njutning i stället för Gud och ha ett sken av gudsfruktan men förneka dess kraft.

Luk 21:25: Tecken skall visa sig i solen, i månen och i stjärnorna, och på jorden skall folken gripas av ångest och stå rådlösa vi havets och bränningarnas dån. Människor skall ge upp andan av skräck, i väntan på det som skall komma över världen. Ty himlens krafter skall skakas.”

Matt. 24:7 Folk skall resa sig mot folk och rike mot rike, och det skall bli hungersnöd och jordbävningar på den ena platsen efter den andra.

Matt. 24:12 Och eftersom laglösheten tilltar, kommer kärleken att svalna hos de flesta.

Upp. 13, Dan. 2 och 7 En stormakt skall uppstå som beskrivs som ett Vilddjur.

Vad är det som har hänt utanför dörren de senaste 10 åren som är så speciellt?
Att vi har växande medial tillgång är och världen blir mer global vilket leder till att man får reda på nästan allt i realtid, det är inte samma sak som att det händer mera saker.

Jag är väl medveten om bibels profetior, men frågan är vad har man för ansvar innan man skrämmer upp folk.....åter igen - vad har du för fakta på detta, inte bara din känsla av att läsa tidningar och titta på tv.

Har du kollat upp om verkligen jordbävningar, krig, farsoter och svält har ökat????
Citera
2011-03-18, 21:03
Medlem
alla religioners heliga böcker berättar mycket som stämmer överwens med varandra och att förneka dessa är väldigt negativt.

i vår galax finns några planeter och allt är i perfekt balans för att vi ska kunna leva. Det är inte av slump vi finns här med vårt medvetande. detta är inte random.

folk trodde inte på religiösa / spirituella ideer och teorier när det handlade om drömmar. många som jag förstod det sa att vi blablabla nåt med minnet blablabla osv etc... ja, ni som kommer ihåg vad dom hade som förklaring vet väl vad jag menar. hur kommer det sig då att vi kan bli medvetna om våra drömmer inom drömmarna och styra dom? bara ett exempel på vetenskapens jävla skitsnack.

ni som har läst bibeln kan tänka er Gud som en utomjording i flygande tefat. jag säger inte att Gud är/var en utomjording, men målningar, förklaringar osv förklarar det så om man tillåter sig själv tänka så. finns även bra dokumentärer om det.

kanske inte är relevant men jag försöker bevisa med ord hur löjligt det är att försöka rationalisera allt som inte kan förklaras:
pyramider konstruerades för att begrava kungar/ledare har jag hört och att slavar flyttade flera tons block med rep och brädor. det är vad skeptiker tror. man måste vara mentalt handikappad om man tror det.

förlåt om jag inte använder svåra ord för att imponera och förlåt om jag har fel nånstans, men försök att förstå min poäng istället.

världen är korrupt, och det vet vi alla. för mig är det då logiskt att gud vill rensa världen från orättvisa och korruption för att börja om på nytt än att tro att allt är helt random.
Citera
2011-03-19, 00:02
Medlem
kmers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thealart
världen är korrupt, och det vet vi alla. för mig är det då logiskt att gud vill rensa världen från orättvisa och korruption för att börja om på nytt än att tro att allt är helt random.
Är det inte mer sannolikt att det inte finns någon gud i så fall? Med tanke på att världen är korrupt menar jag. En gud skulle väl inte skapa en korrupt värld?
Citera
2011-03-19, 01:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kmer
Är det inte mer sannolikt att det inte finns någon gud i så fall? Med tanke på att världen är korrupt menar jag. En gud skulle väl inte skapa en korrupt värld?
vi människor har förmågan att välja och bestämma hur vi ska styra våra egna liv, men girighet destruktiv i ett samhälle.
Förmågan är en gåva från Gud och det är upp till oss att se till att vi fungerar, inte Gud som bär det här ansvaret.
Senast redigerad av thealart 2011-03-19 kl. 01:25. Anledning: ändring
Citera
2011-03-20, 10:32
Medlem
Herjarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thealart
vi människor har förmågan att välja och bestämma hur vi ska styra våra egna liv, men girighet destruktiv i ett samhälle.
Förmågan är en gåva från Gud och det är upp till oss att se till att vi fungerar, inte Gud som bär det här ansvaret.

Har du någonting som stödjer att vi vore mer giriga nu, eller att vårat samhälle nu är mer korrupt än förut?
Citera
2011-03-20, 10:56
Medlem
Domedagsfanatiker er tid är här nu!
Citera
2011-03-20, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herjarn
Enligt mina källor så är det eftersom att piraterna minskar som detta sker!

All hail FSM! Ramen....
Citera
2011-03-21, 11:17
Medlem
Herjarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KingFrolic
All hail FSM! Ramen....

Ramen broder!
Citera
2013-01-10, 20:55
Medlem
Apologists avatar
Vi befinner oss i sista tiden enligt bibeln...

Vi befinner oss i sista tiden enligt bibeln så hur tolkar ni bibeln? Snälla, vill ha en seriös diskussion här med bibelkunniga troende o inte antaganden från ateister. Vill inte heller ha inlägg om muslimernas tolkning eftersom det är en annan religion.

Det finns mycket som talar för att vi är den sista generationen. Bla ser vi vad som händer i Damaskus och vi ser Ryssland-Iran-Kina koalitionen precis som bibeln förutsett, global ekonomi, monster tsunamis o katastrofer, kärnvapen som kan utrota världen, Israels bildande på en dag, jobbandet på ett fredsavtal mellan Israel o Palestina, EU, arab våren, Homosexualitet, olika smittor, apostasia o nedgång för kyrkorna, falska jesus som New Age m.m., själviskhet o festande, falska doktriner som evolutionen, media kommunikation som tv, radio m.m., droger, accepterat med occultism o Wicca, gospeln sprids till alla länder, terrorism, Islams rop att utrota Israel m.m.

Kom igen, låt höra vad ni har att säga?
Citera
2013-01-10, 21:06
Medlem
Ballistens avatar
Har själv läst några kapitel ur bibeln eftersom att jag är uppvuxen i en troende, formell, välbärgad familj i områden avlägsna från staden. Tycker inte att det är ENKELT att tolka bibeln, snarare tvärtom. Man måste exempelvis läsa ett helt evangelium för att förstå ETT citat.

Känner dock inga troende från nedre samhällsklassen men jag antar att ni inte tolkar bibeln på samma sätt, vi som är mer formella tolkar det som att vi kommer att bli frälsta av Gud men att vi INTE kan besluta om specifika datum eller år.

Så nej, vi lever icke i den sista tiden.
Citera
2013-01-10, 21:08
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apologist

Kristna har trott att de lever i den sista tiden i snart två tusen år... De har haft fel i snart två tusen år.
Citera
2013-01-10, 21:42
Medlem
Hammarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apologist
Vi befinner oss i sista tiden enligt bibeln så hur tolkar ni bibeln? Snälla, vill ha en seriös diskussion här med bibelkunniga troende o inte antaganden från ateister. Vill inte heller ha inlägg om muslimernas tolkning eftersom det är en annan religion.

Det finns mycket som talar för att vi är den sista generationen. Bla ser vi vad som händer i Damaskus och vi ser Ryssland-Iran-Kina koalitionen precis som bibeln förutsett, global ekonomi, monster tsunamis o katastrofer, kärnvapen som kan utrota världen, Israels bildande på en dag, jobbandet på ett fredsavtal mellan Israel o Palestina, EU, arab våren, Homosexualitet, olika smittor, apostasia o nedgång för kyrkorna, falska jesus som New Age m.m., själviskhet o festande, falska doktriner som evolutionen, media kommunikation som tv, radio m.m., droger, accepterat med occultism o Wicca, gospeln sprids till alla länder, terrorism, Islams rop att utrota Israel m.m.

Jag älskar sådana här påståenden. Jag är seriöst intresserad av hur du tolkar bibeln till att vi lever i den sista tiden. Det förfaller som bibeltolkar sagt detta sedan den först publicerades. När menar du helt konkret att domedagen sker?

Jag vill dessutom påpeka at på det hela taget har vi i världen bättre nu än vi någonsin haft det, världen över. Det gäller inte alla individer men över lag. Per kapita har vi har färre våldsbrott, färre dör i krig och mord, vi lever längre, det finns fler demokratier än någonsin, sjukvården fungerar bättre än någonsin tidigare, vi vet mer än någonsin, fler känner sig tryggare och friare än någonsin tidigare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in