2012-12-29, 17:00
Citat:
Ursprungligen postat av korruptio
Han tog inte livet av sig. Han drevs till självmord av Hanna. Det är ju uppenbart.
Citat:
Ursprungligen postat av Yazman
Exakt, hon tog ju i princip livet av sin farsa så man kan ju tycka att det borde ha gjort henne lite mer ödmjuk, att det skulle fått henne att inse att folk inte alltid tycker som hon. Men vad gör hon? Tvärtom hon tycker att det är sprillans bra idé att fortsätta prata skit om folk och enbart tänka på sig själv och se sig själv som jordens medelpunkt, om ytterliggare några tar livet av sig på grund av hennes respektlösa aggerande så gör ju det varken till eller från för henne. Förbannade kräk till gnällkärring.
Citat:
Ursprungligen postat av KlartSur
Samma sak med morgonpasset i P3. Man har tydligen bestämt att bedriva någon officiell terapi för HH, där hon alltid tillåts ta över programmet närhelst hon vill och sätta sitt eget liv i centrum, något som tyvärr drabbar alla lyssnare. Jag minns henne för övrigt som precis likadan redan innan hon drev sin far till självmord, så detta påverkade inte hennes personlighet.
Det här börjar bli rejält löjeväckande och osmakligt.
Hanna drev inte sin pappa till självmord. Han hade länge haft dessa tankar, vilket Hanna även talar om i sitt vinterprat. Det var således ingen impulshandling. Och även om det hade varit det, så hade det fortfarande varit hans eget val. Man tar inte livet av sig på grund utav några bråk hit eller dit utan det ligger betydligt djupare, underliggande psykologiska mekanismer bakom en sådan handling.
Hannas pappa, Lars Erik Hellquist, var knappast en okomplicerad person utan tvärtom väldigt speciell och egen. Något som inte bara framkommit genom Hannas bok och tidigare sommarprat 2009 utan även genom hans egna uttalanden. Livet kan alltså inte alltid ha varit så lätt för hans anhöriga heller. Ändå hade Hanna en väldigt förlåtande attityd gentemot sin excentriske pappa.
Lars Erik Hellquists egna ord beskriver det hela relativt tydligt:
Lars Erik Hellquist efter att ha läst dotterns bok:
Du fick mig att förstå att jag varit en dåre, Hanna
Publicerad: 2009-01-30
Hanna är en produkt av en äventyrlig, oansvarig dåre till far och en jordnära, socialt välanpassad förskolelärare till mor. Som alla förstår är det en omöjlig kombination, lite grann som Lady och Lufsen. Mitt förhållande med Hannas mor kan liknas vid ett mor- och sonförhållande, Hannas mamma tog över efter min egen mamma. Hon gav mig frihet, trygghet, ett städat hem och mat på bordet. En vardag.
En frihet som jag inte riktigt kunde hantera, jag ville se mer, uppleva mer, sätta mina egna gränser.
[---]
Jag ser mig själv i Hanna, och jag ser Hanna i mig. På gott och ont.
Men efter att ha läst boken förstår jag att det inte riktigt var så enkelt. Jag ser en unge med en klump av osäkerhet i magen. Vad blir det för äventyr denna gång, kommer pappa att vara stolt över mig?
Min självbild fick sig en rejäl törn, Hanna såg mig, såg mig från sin egen horisont, klarsynt, analyserande och sant.
Jag har inbillat mig att vi var som ler och långhalm, att hon uppskattade de här pappalekarna. Utan klump i magen, utan kravet på att prestera. Att hon såg fram emot äventyren.
När jag ser vårt förhållande i skrift så ser jag att det nog inte var så enkelt, som jag i min fåfänga trodde att det var.
Jag är en naken människa. Jag tar vilka smällar som helst. Jag har inget behov av att upprätthålla en fasad mot omvärlden.
Hanna har haft modet att skildra ett förhållande som fortfarande pågår, ett förhållande jag kan dra lärdom av, och som jag fortfarande kan påverka. Jag tar åt mig lite av Hannas framgång och känner en enorm glädje och stolthet.
Jag älskar min dotter, över allt annat, och jag vet att den kärleken är besvarad.
LARS ERIK HELLQUIST
http://www.newsmill.se/node/3501
Citat:
Ursprungligen postat av susanlynette
Jag minns när Hanna och hennes pappa var med i Skavlan, de verkade ha en väldigt nära relation om än inte okomplicerad.
Exakt.
Senast redigerad av Lostworld 2012-12-29 kl. 17:05.
Senast redigerad av Lostworld 2012-12-29 kl. 17:05.