Citat:
Ursprungligen postat av ZzaazZ
Jag har katt, och är uppvuxen med både katt och hundar hela livet (och även kor, hästar, får osv osv), men både ja och nej, jag känner mig lugn när jag har ute ormarna och låter dom glida runt, och även ganska avslappnande. Ormar är inte alls ett kallt kräldjur utan håller samma temperatur som deras omgivning. Dock så är det ändå inte samma sak som att mysa med ett pälsdjur, men jag tycker ändå om det. Låta ormen glida runt nacken när man sitter vid datorn osv (självklart inte min 4 meters orm då)
Att varken en hund eller en katt stortrivs att lämnas ensam i en lägenhet vet alla. Likaså blir både hunden o katten glad när man kommer hem o varit borta några timmar. Likaså blir de "nöjda o tillfredställda" o visar sin uppskattning till ägaren/husse/matte när man ger dom mat.
Kan du känna glädje o tillfredställelse från ormarna? Vi vet ju alla hur både hundar o katter gör för att visa sin uppskattning till ägaren/husse/matte. Samt i motsatta förhållande - kan du känna att ormarna är ledsna när de lämnas ensamma längre tid?
Du skrev i ett annat inlägg att du köper råttor... eller menar du möss... i djuraffären. Varför slår du råttorna/mössen med en hammare i huvudet för att ta död på dom?
Mina katter fångar kanske ett halvdussin skogsmöss varje dygn o de leker med mössen kanske uppåt en timma innan musen är så pass försvagad så att den tar sitt sista andetag o katten påbörjar sin goda måltid. Personligen skulle jag aldrig någonsin förta katternas glädje att leka med sin nyfångade mus genom att ta död på den. Hur stolt är inte en liten kattunge första gången den fångar en mus o snyggt o fint radar upp dom utanför ytterdörren på terrassen för att impa på mig som kattägare.
Bild på nyfångad mus:
http://www.fotoalbumet.se/bilder/thumbs/640/1996-20120825170804.jpg
Min fråga blir - varför köper du möss i djuraffären? Är det inte bättre att du köper ett par... hona o hane mus o själv låter mössen yngla av sig. De kan väl lätt bli ett hundratal inom någon månad. Billigare än att köpa djuraffärens dyra möss.