2012-12-17, 15:38
Medlem
Bassplays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Men vet du hur små tex. majsormar kan vara? De äter musungar och att de skulle kunna bli bitna är inte alls svårt att föreställa sig. Här är en sida med en bild på en majsorm runt handleden på en människa, den liknar ff en stor daggmask ju.
http://www.majsormar.n.nu/skotselrad
Har svårt att bedöma just hur stor den där är, men en vän till mig har en majsorm och den är väl runt en meter nu.. har kollat på när den matas och mössen brukar gömma sig lite ( dom fattar nog vad som ska hända ), ormen smyger fram och tar den lille musen snabbt som fan när den närmat sig..

Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Jo, det händer faktiskt att möss och råttor skadat ormen. Men man köper fryst mest för att det är mest praktiskt så. Man har foder för många månader i frysen. Att odla möss luktar dessutom mycket.
Hur? Bita ormen? Det har jag väldigt svårt att se, måste vara en väldigt modig liten rackare.
Odla? Vi brukade gå ner till affären, få musen i en liten låda, gå raka vägen hem och sätta ner den hos ormen så var det jobbet klart. Är absolut inte emot att ge ormen död föda, då alla inte har tid att gå ner till en djuraffär varje gång det ska matas, men att undvika levande för att en mus har en chans på miljonen att skada din orm, dumheter.
Citera
2012-12-17, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bassplay
Har svårt att bedöma just hur stor den där är, men en vän till mig har en majsorm och den är väl runt en meter nu.. har kollat på när den matas och mössen brukar gömma sig lite ( dom fattar nog vad som ska hända ), ormen smyger fram och tar den lille musen snabbt som fan när den närmat sig..

Hur? Bita ormen? Det har jag väldigt svårt att se, måste vara en väldigt modig liten rackare.
Odla? Vi brukade gå ner till affären, få musen i en liten låda, gå raka vägen hem och sätta ner den hos ormen så var det jobbet klart. Är absolut inte emot att ge ormen död föda, då alla inte har tid att gå ner till en djuraffär varje gång det ska matas, men att undvika levande för att en mus har en chans på miljonen att skada din orm, dumheter.

Det är enligt Jordbruksverket http://majsorm.nu/levandefoda.pdf förbjudet att mata djur med andra levande (ryggrads)djur. Din vän bryter mot lagen, är inte djurvän utan bara orm-vän.
Klart som fan att mössen försöker gömma sig och att de fattar vad som händer, det är en grundläggande överlevnadsinstinkt att förstå farliga situationer och fly för att rädda sitt liv, suck...jag måste lägga till en smilys
Citera
2012-12-17, 18:14
Medlem
Bassplays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Det är enligt Jordbruksverket http://majsorm.nu/levandefoda.pdf förbjudet att mata djur med andra levande (ryggrads)djur. Din vän bryter mot lagen, är inte djurvän utan bara orm-vän.
Klart som fan att mössen försöker gömma sig och att de fattar vad som händer, det är en grundläggande överlevnadsinstinkt att förstå farliga situationer och fly för att rädda sitt liv, suck...jag måste lägga till en smilys

Okej, varför säljer djuraffärerna levande möss just för att mata orm med?
Sa jag att det är fel eller konstigt eller något annat att mössen gör så?
på dig själv din tomte, jag förklarade bara vad det är som gör att jag får svårt att tro att en mus kan skada ormen.. hur du kan uppfatta det på annat sätt är minst sagt otroligt..
Citera
2012-12-17, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elektronikfreak
Skämtar du nu, eller? Kan den lilla musen skada den stora kraftiga ormen? Det ligger väl i ormens natur... liksom i kattens natur... att bl a fånga möss.

Citat:
Dummaste jag har läst på länge..
Har du sett vad som händer när du stoppar ner en liten mus i terrariet?
Inte fan är det ormen som blir skadad..¨
Om ormen däremot är gammal eller har något annat problem kan det vara bra med döda, samt att det bästa är att ta ut ormen till en separat mindre plastlåda eller något så är det mindre chans att den beter sig aggressiv i sitt vanliga hem .. sorry om jag förklarar det här sista dåligt.. menar inte direkt en matlåda men vet inte vad dom kallas.. ett litet terrarium i plast typ.

Hänt flera gånger att råttor som folk matat levande har skadat ormen väldigt allvarligt.

Precis som någon innan sa är det pga att man tvingar in en råtta tillsammans med en orm i ett trångt utrymme.

Har är 2 bilder på ormar så blivit illa bitna av råttor

http://www.herpcenter.com/reptile-articles/images/ratkillsbp/rkbp1.jpg

http://www.lafebervet.com/wp-content/uploads/2012/10/snake_wound-Alto-Rancho-width-400.jpg

Har även hänt en vän till mig som köpte en råtta till sen orm och tyckte det skulle varit häftigt att mata den levande, tog lite tid så min kompis gick ut ur rummet och när han kom tillbaks så hade råttan bitit ormen så pass mycket att han var tvungen att avliva ormen.

Detta händer oftast vid tex ömsning när ormen inte vill äta, och råttan blir stressad att vara nära den och går till anfall.
En råtta kan gnaga igenom metall rör, så den har inga problem att bita en orm så den dör.

Detta är betydligt vanligare än vad man kan tror ifall man inte håller koll på ormen.

Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Har du någon rysk råttsnok?

Nej, Håller mig mest till pytons mer än mina 2 majsormar.
Senast redigerad av ZzaazZ 2012-12-17 kl. 18:34.
Citera
2012-12-17, 18:35
Medlem
Bassplays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZzaazZ
Hänt flera gånger att råttor som folk matat levande har skadat ormen väldigt allvarligt.

Precis som någon innan sa är det pga att man tvingar in en råtta tillsammans med en orm i ett trångt utrymme.

Har är 2 bilder på ormar så blivit illa bitna av råttor

http://www.herpcenter.com/reptile-articles/images/ratkillsbp/rkbp1.jpg

http://www.lafebervet.com/wp-content/uploads/2012/10/snake_wound-Alto-Rancho-width-400.jpg

Har även hänt en vän till mig som köpte en råtta till sen orm och tyckte det skulle varit häftigt att mata den levande, tog lite tid så min kompis gick ut ur rummet och när han kom tillbaks så hade råttan bitit ormen så pass mycket att han var tvungen att avliva ormen.

Detta händer oftast vid tex ömsning när ormen inte vill äta, och råttan blir stressad att vara nära den och går till anfall.
En råtta kan gnaga igenom metall rör, så den har inga problem att bita en orm så den dör.

Detta är betydligt vanligare än vad man kan tror ifall man inte håller koll på ormen.

Jaha? Vi pratar inte ens om råttor.
Citera
2012-12-17, 18:36
Medlem
Citat:
Jaha? Vi pratar inte ens om råttor.

Det är samma sak med möss.

Om du inte vet något om saken, så var snäll att sluta idiot förklara folk som har rätt.

Att möss / råttor skadar ormar vid matning händer ifall man ger dom levande, betydligt oftare än vad man kan tro även om det är ovanligt.
Senast redigerad av ZzaazZ 2012-12-17 kl. 18:38.
Citera
2012-12-17, 18:39
Medlem
Bassplays avatar
Citat:
Det är samma sak med möss.
Och det vet du för att?
Lagligt eller inte, jag kan hålla med om att det vore dumt att sätta in en mus hos en väldigt liten orm, men när dom är fullvuxna kan det fan i mig inte vara något större problem..
Har du själv bevittnat det förstår du nog vad jag menar..
Snygg edit förresten, jag har inte idiotförklarat någon och uppenbarligen vet jag något om ämnet eftersom jag sett ormar matas med levande föda ett x antal gånger..
Citera
2012-12-17, 18:43
Medlem
Citat:
Och det vet du för att?
Lagligt eller inte, jag kan hålla med om att det vore dumt att sätta in en mus hos en väldigt liten orm, men när dom är fullvuxna kan det fan i mig inte vara något större problem..
Har du själv bevittnat det förstår du nog vad jag menar..

Jag vet det för att jag känner folk som varit med om det.

En mus kan bita/skada en full vuxen majsorm.
Som jag sa innan, det händer "nästan" enbart när ormen skall ömsa och därför inte dödar musen/råttan, men musen / råttan känner sig så pass stressade att den går till anfall.

Det händer, betydligt oftare än vad du verkar tro, även om det är ovanligt.

Och har man då en orm för 10 000 och ibland mer, så kan det ju vara väldigt dumt att chansa.
Senast redigerad av ZzaazZ 2012-12-17 kl. 18:46.
Citera
2012-12-17, 18:49
Medlem
Bassplays avatar
Citat:
Jag vet det för att jag känner folk som varit med om det.

En mus kan bita/skada en full vuxen majsorm.
Som jag sa innan, det händer "nästan" enbart när ormen skall ömsa och därför inte dödar musen/råttan, men musen / råttan känner sig så pass stressade att den går till anfall.

Det händer, betydligt oftare än vad du verkar tro, även om det är ovanligt.

Och har man då en orm för 10 000 och ibland mer, så kan det ju vara väldigt dumt att chansa.

Jag har aldrig sagt att det aldrig händer, citera just det i så fall är du snäll.
Vetskapen om hur pass lagligt det är hade jag dock inte, eftersom jag inte har orm själv har jag inte tagit reda på sånt.

Fortfarande intressant varför djuraffärerna säljer möss till detta syfte.
Citera
2012-12-17, 18:52
Medlem
Citat:
Jag har aldrig sagt att det aldrig händer, citera just det i så fall är du snäll.
Vetskapen om hur pass lagligt det är hade jag dock inte, eftersom jag inte har orm själv har jag inte tagit reda på sånt.

Fortfarande intressant varför djuraffärerna säljer möss till detta syfte.

För att inte alla ormar äter fryst mat, utan vissa vägrar äta annat än levande och nydödat.
Min Kungspyton hona vägrar äta fryst mat, och visar inte äns intresse för frysta möss/råttor oavsett hur lång tid det gått sen hon åt senast. Där emot går hon med på nydödade möss/råttor och tar dom direkt, vilket jag är glad för.
Citera
2012-12-17, 19:56
Medlem
Keffastes avatar
Vad för ödla har du?
Citera
2012-12-17, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Keffaste
Vad för ödla har du?

En Skäggagams hane