2012-12-16, 21:28
Medlem
Lillbubbens avatar
Självklart så är det för att de skäms. Möjligtvis när lager arbetaren har jobbat över 15 timmar i veckan i en månads tid och fått ut en bra lön en gång och lever kvar i den fantasi världen. Kandke försöker inbilla sig själv att han tjänar bra så han kämpar lite extra.

Själv så tjänar jag bra, är med i Aftonbladets jävla tidning under rubriken "De tjänar mest i din kommun!" varje jävla år. Vilket jag skäms över då min årsinkomst står där och jag säger till de flesta i min bekantskapkrets att jag tjänar strax under 30k och tar man min årsinkomst och delar den med tolv så börjar den inte ens på siffran 3. Är det för att jag är svensk?

Har någon något förslag så man slipper vara med i tidningen så skulle jag gärna vilja ta del av det i ett PM. Sedan så undrar jag, om ett företag kör en sån här check på mig då får jag papper hem till mig att de kollat upp mig, men fick ingrt sådant när Aftonbladet publicerade min årsinkomst?! Wtf?

Tacksam för svar och förlåt för lite off topic. Felstavningar skyller jag på ipad.
Citera
2012-12-16, 23:08
Medlem
QkNNs avatar
Hatar folk som säger att dom tjänar så jävla mycket, men samtidigt verkar helt ovilliga att
göra av med pengarna på nått.

Antingen ljuger dom eller så är dom snåla idioter som vägrar köpa saker.

men att tjäna 25k i månaden är inte så ovanligt skulle jag tro, det är väl typ medel lönen.

jag jobbar per timme och tar ut 625kr inkl. moms. sen får jag ju skatta bort 425kr i timmen också
för att staten ska ha sitt.
Citera
2012-12-16, 23:31
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hanklennart
ja och det känns som att många har en förmåga att röra ihop lönen före och efter skatt , folk som pratar om sin lön före skatt är nog bara för att kunna svänga sig med större siffror . blir lätt lite skruvat när en anger nettolön och den andre brutto.

Det är folk som jämför nettolöner som inte är med i matchen, brutto är jämförbart medan netto varierar enormt beroende på andra faktorer som exempelvis kapitalinkomster eller ränteavdrag. En del är belånade upp över öronen, andra sparar och har inkomster på x antal tusen i månaden från kapital.
Citera
2012-12-16, 23:36
Bannlyst
satt en lök på tåget och skröt om hur mycket han tjänade. Drog till med 60-80K men när skatten och momsen var dragen så hade han 40K kvar. Såg ut som en jävla luffare också, ville bara ge han en smäll i bakhuvudet.
Citera
2012-12-16, 23:48
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KingECantona
satt en lök på tåget och skröt om hur mycket han tjänade. Drog till med 60-80K men när skatten och momsen var dragen så hade han 40K kvar. Såg ut som en jävla luffare också, ville bara ge han en smäll i bakhuvudet.

"Tomma tunnor skramlar mest", ett ordspråk som brukar stämma in väl. De som faktiskt tjänar bra tenderar att vara återhållsamma och inte ge sig in i diskussioner, än mindre skryta.
Citera
2012-12-17, 00:25
Medlem
Motvillig 1.1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QkNN
Hatar folk som säger att dom tjänar så jävla mycket, men samtidigt verkar helt ovilliga att
göra av med pengarna på nått.

Antingen ljuger dom eller så är dom snåla idioter som vägrar köpa saker.
Eller så är de vuxna och tar ansvar för sin framtid? Det är uppenbart för alla att välfärdssystemen i västvärlden kommer att bli betydligt mindre generösa allteftersom ålderspyramiderna smalnar nedåt och globaliseringen jämnar ut vanliga människors inkomster. Vi kommer att få betala betydligt mer själva, bo hos barnen, jobba längre eller helt enkelt vara utfattiga på äldre dagar.

Själv tjänar jag med objektiva mått väldigt bra. Dock har jag inga arv eller annat kapital från andra att vänta. Dessutom kan den med ögon i huvudet se att det är väldigt få som tjänar bra hela livet (fråga en 45-årig reklamare t ex vad denne tror om resten av livets utkomstmöjligheter). Jag måste utgå ifrån att allt som jag och min familj skall konsumera skall tjänas in under ett eller förhoppningsvis ett par decennier av goda inkomster. Följaktligen är jag inte snål som lever långt under den levnadsstandard jag skulle kunna ha idag, istället är jag vettig som med marginal lever på nivå med en försiktigt uppskattad livsinkomst. Om jag tar i i underrkant och det blir pengar över så kommer det att göra livspusslet lite lättare för arvingarna och det är mer värt än vad folk tror om mig när de ser hur jag lever.

När man ser folk med normalinkomster köpa dyra grejor, nya bilar, utlandsresor, moderiktiga kläder, stora bostäder och allt vad det nu är de "unnar sig" blir man bara trött och övertygad om att de förtjänar sin framtid i ekonomisk misär.

Vad gäller ämnet mer specifikt så är det fullständigt mänskligt normalt att ljuga och överdriva för att ställa sig i bättre dager. Det tar sig oerhört många olika uttryck, allt från smink och lån till konsumption till människor som ljuger upp sin anonyma användare på internet. Det är fjantigt och tyder på liten mental penis men det är väldigt mänskligt.
Citera
2012-12-17, 00:31
Medlem
QkNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig 1.1
Eller så är de vuxna och tar ansvar för sin framtid? Det är uppenbart för alla att välfärdssystemen i västvärlden kommer att bli betydligt mindre generösa allteftersom ålderspyramiderna smalnar nedåt och globaliseringen jämnar ut vanliga människors inkomster. Vi kommer att få betala betydligt mer själva, bo hos barnen, jobba längre eller helt enkelt vara utfattiga på äldre dagar.

Själv tjänar jag med objektiva mått väldigt bra. Dock har jag inga arv eller annat kapital från andra att vänta. Dessutom kan den med ögon i huvudet se att det är väldigt få som tjänar bra hela livet (fråga en 45-årig reklamare t ex vad denne tror om resten av livets utkomstmöjligheter). Jag måste utgå ifrån att allt som jag och min familj skall konsumera skall tjänas in under ett eller förhoppningsvis ett par decennier av goda inkomster. Följaktligen är jag inte snål som lever långt under den levnadsstandard jag skulle kunna ha idag, istället är jag vettig som med marginal lever på nivå med en försiktigt uppskattad livsinkomst. Om jag tar i i underrkant och det blir pengar över så kommer det att göra livspusslet lite lättare för arvingarna och det är mer värt än vad folk tror om mig när de ser hur jag lever.

När man ser folk med normalinkomster köpa dyra grejor, nya bilar, utlandsresor, moderiktiga kläder, stora bostäder och allt vad det nu är de "unnar sig" blir man bara trött och övertygad om att de förtjänar sin framtid i ekonomisk misär.

Vad gäller ämnet mer specifikt så är det fullständigt mänskligt normalt att ljuga och överdriva för att ställa sig i bättre dager. Det tar sig oerhört många olika uttryck, allt från smink och lån till konsumption till människor som ljuger upp sin anonyma användare på internet. Det är fjantigt och tyder på liten mental penis men det är väldigt mänskligt.

När du säger att du tar ansvar för din framtid genom att spara (du som tjänar så jättebra), låt säga att du sparar 15 000 i månaden. när du är 65, så har du några miljoner på banken. Du har sugit ur samhället pengar som du aldrig kommer kunna göra av med innan du dör, som istället för att stimulera den globala ekonomin, leder till att du har tjänat en normal inkomst hela ditt liv, och en person har blivit av med jobbet.
Citera
2012-12-17, 00:47
Medlem
Flaskhalsats avatar
Jag drar in mäktiga 10k i månaden!

Tror det har med jantelagen och allas vilja att ha mycket pengar och stuff att göra.. Vem vill säga att efter 20 år i yrket har de ändå bara 22k efter skatt?
Citera
2012-12-17, 00:57
Medlem
Motvillig 1.1s avatar
Citat:
När du säger att du tar ansvar för din framtid genom att spara (du som tjänar så jättebra), låt säga att du sparar 15 000 i månaden. när du är 65, så har du några miljoner på banken. Du har sugit ur samhället pengar som du aldrig kommer kunna göra av med innan du dör, som istället för att stimulera den globala ekonomin, leder till att du har tjänat en normal inkomst hela ditt liv, och en person har blivit av med jobbet.
Sugit ut? Får jag inte spara mina egna pengar och göra av med dem när jag behöver dem? Är jag osolidarisk som inte omedelbart blåser allt jag tjänar på teppanyakihällar, festande och franska handväskor?
Citera
2012-12-17, 01:01
Medlem
QkNNs avatar
Citat:
Sugit ut? Får jag inte spara mina egna pengar och göra av med dem när jag behöver dem? Är jag osolidarisk som inte omedelbart blåser allt jag tjänar på teppanyakihällar, festande och franska handväskor?

Sugit ur, ja. Du får göra precis vad fan du vill med pengarna, du kan äta upp dom och skita ut dom om du känner för de. Jag säger bara som det är.

Om du är så pass homosexuell så att du funderar på att köpa franska handväskor så är det kanske lika bra att du ger fan i att göra nått alls med pengarna. Låt dom vara på banken tills nån längre fram i ledet får ta över dom och göra nått vettigt av dom. idiot.

Fattar inte hur fan du kan ha fått ett jobb där du tjänar pengar, du låter lika fantasilös som en
hjärndöd gatsopare.
Citera
2012-12-17, 01:12
Medlem
Motvillig 1.1s avatar
Citat:
Sugit ur, ja.
Hur går det till när jag suger ut pengarna? Såvitt jag kan se så vill min arbetsgivare ge mig min ersättning i utbyte mot mitt arbete. Svårt att se en ömsesidigt frivillig transaktion som utsugning.
Citat:
idiot.

Såja såja, bara för att du, såhär i dyra juletider, är lite extra bitter över ditt misslyckade liv och din usla lön så behöver du inte ta ut din frustration på mig. Att du inte gjorde läxorna och inte vill lägga manken till nu när du är formellt vuxen är ju faktiskt ditt eget fel. Kanske skulle gå bättre om du ägnade mindre tid åt knark?

PS. Ontopic. Jag sparar jävligt mycket mer än futtiga SEK15 000 i månaden.
Citera
2012-12-17, 01:20
Medlem
QkNNs avatar
Citat:
Hur går det till när jag suger ut pengarna? Såvitt jag kan se så vill min arbetsgivare ge mig min ersättning i utbyte mot mitt arbete. Svårt att se en ömsesidigt frivillig transaktion som utsugning.

Såja såja, bara för att du, såhär i dyra juletider, är lite extra bitter över ditt misslyckade liv och din usla lön så behöver du inte ta ut din frustration på mig. Att du inte gjorde läxorna och inte vill lägga manken till nu när du är formellt vuxen är ju faktiskt ditt eget fel. Kanske skulle gå bättre om du ägnade mindre tid åt knark?

PS. Ontopic. Jag sparar jävligt mycket mer än futtiga SEK15 000 i månaden.

haha du tror att dina pengar gör dig till en duktig och stor person.

Jo det går till såhär. Du tjänar mer pengar än vad du behöver och kan göra av med.
Du gör inte rätt för pengarna och din arbetsgivare är troligtvis lurad.

Jag har så jag klarar mig, jag jobbar och jag tjänar inte mycket mer än jag gör av med varje månad.

Mitt liv är inte ett dugg misslyckat, jag valde mitt yrke i tidig ålder och har sedan dess jobbat med
det och jag gör precis som jag vill.
Men hade jag haft så jättemycket pengar som dig, så hade jag iallafall gjort någonting med dom.
Du lär ju knappast bli av med jobbet låter det som.

Bygg ett hus vettja! Eller justja, de duger du inte till. Men du kan alltid anlita en som mig för att göra det åt dig!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in