2012-12-17, 01:27
Medlem
För att folk inte har vett nog att ange sin lön korrekt, ska man jämföra lön är det månadslön brutto alternativt taxerad inkomst av tjänst som gäller.
Citera
2012-12-17, 04:26
Medlem
Bbobis avatar
Man kan tjäna bra beroende på vad man kör.

Kör du farlig last, sover i bilen osv så kan du tjäna bra med risktillägg osv. 45k efter skatt tror jag inte direkt på men före skatt är inte omöjligt. Men visst kryddar han säkert lite också.

Vet en kille som kör lastbil där han i princip sökt jobb med så många risktillägg som möjligt. Han säger sig tjäna runt 40k också. Nu var det nog ett par år sedan vi talade om det så minns inte exakt. Men runt 40 sa han.

I vissa yrken kan man faktist tjäna mer än man tror om man väljer rätt inriktning.
Citera
2012-12-17, 06:36
Medlem
Bairuilongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
"Tomma tunnor skramlar mest", ett ordspråk som brukar stämma in väl. De som faktiskt tjänar bra tenderar att vara återhållsamma och inte ge sig in i diskussioner, än mindre skryta.
Ja så är det ibland. Dock finns det undantag där även de ej tomma tunnorna skramlar, och de undantagen tror jag oftast är de som nyligen fått lite mer pengar än de är vana vid, och då gärna vill trumpeta ut att de är "rika":
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig 1.1
...PS. Ontopic. Jag sparar jävligt mycket mer än futtiga SEK15 000 i månaden.

Överlag tror jag att fenomenet att överdriva sin inkomst är någon form av samma mekanism som får folk i t ex Facebook att försöka förhärliga sitt liv med bilder på sitt "fredagsmys" med franska ostar och vin och göra sken av att man lever ett lyckligare liv än vad man gör.

Mvh
Citera
2012-12-17, 10:09
Väldigt vanligt bland knegare och säljare...

Har en polare som är bilmek, mycket jobb på vinter = mycket övertid = mycket lön. Han springer runt och visar lönespecarna på 30-40 netto. Klart man blir lite avundsjuk när man själv har studerat och fortfarande lyfter mindre ...

Sen fick jag syn på hans deklaration, årsinkomst 2011 = 250 tusen.
Citera
2012-12-17, 10:59
Medlem
Vissa människor kanske skäms för sin lön och ljuger därmed för att inte låta så "dåliga".
Citera
2012-12-17, 12:25
Medlem
Några trådar har ju redan givet svaret dvs OB tillägg som om man är fackligt ansluten är väldigt bra ersatt. Visst man får jobba natt och extra pass men då kan man komma upp på en högre lön. Folk brukar dock generellt inte tycka att det är värt det.
Citera
2012-12-17, 13:13
Medlem
k4d9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QkNN
När du säger att du tar ansvar för din framtid genom att spara (du som tjänar så jättebra), låt säga att du sparar 15 000 i månaden. när du är 65, så har du några miljoner på banken. Du har sugit ur samhället pengar som du aldrig kommer kunna göra av med innan du dör, som istället för att stimulera den globala ekonomin, leder till att du har tjänat en normal inkomst hela ditt liv, och en person har blivit av med jobbet.

lol, man suger inte ut något ur samhället genom att spara sina pengar. Pengar har inget egentligt värde. Skulle du bränna upp dina pengar skulle det inte heller försvinna något värde ur samhället, andras pengar skulle bara få mer köpkraft. samma sak gäller om du gräver ner dem eller har de i madrassen.
Citera
2012-12-17, 14:05
Medlem
Det fina är att alla avdrag man gör på deklarationen dras bort ifrån summan som kommer upp på "de som tjänar mest".
Utan detta så hade jag legat med i listorna "De under 30 som tjänar mest där du bor", vilket jag inte vill.
Ingen i min bekantskapskrets har att göra med hur mycket jag tjänar.
Citera
2012-12-17, 14:06
Medlem
TRRRRISTs avatar
Men det är också jobbigt med tattare som inte förstår att visa människor tjänar uppemot 100.000 i månaden utan någon övertid eller annat.

Jag jobbar 3-4 dagar i veckan och tjänar mellan 60-100 i månaden, folk skriker alltid att man ljuger när man berättar om det hela.

DET GÅR INTE! JAG JOBBAR PÅ MCDONALDS OCH MAXLÖNEN LIGGER PÅ RUNT 25.000 i MÅNADEN EFTERSOM JAG ALDRIG UPPLEVT NÅGOT ANNAT.

Den sämst betalde jag känner är socionom och drar in något runt 30 i månaden efter skatt.

Vad dödsgrävare och lagernissar tjänar har jag ingen aning om, men jag vet att de flesta hantverkare drygar ut kassan med svartjobb (vilket jag också skulle gjort om jag kunde).
Citera
2012-12-17, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TRRRRIST
Men det är också jobbigt med tattare som inte förstår att visa människor tjänar uppemot 100.000 i månaden utan någon övertid eller annat.

Jag jobbar 3-4 dagar i veckan och tjänar mellan 60-100 i månaden, folk skriker alltid att man ljuger när man berättar om det hela.

DET GÅR INTE! JAG JOBBAR PÅ MCDONALDS OCH MAXLÖNEN LIGGER PÅ RUNT 25.000 i MÅNADEN EFTERSOM JAG ALDRIG UPPLEVT NÅGOT ANNAT.

Den sämst betalde jag känner är socionom och drar in något runt 30 i månaden efter skatt.

Vad dödsgrävare och lagernissar tjänar har jag ingen aning om, men jag vet att de flesta hantverkare drygar ut kassan med svartjobb (vilket jag också skulle gjort om jag kunde).

Va kan man tjäna 30k efter skatt som socionom?

http://www.lonestatistik.se/loner.as.../Socionom-1530

Tydligen gör ca 1% av alla socionomer det enligt denne statistik.
Citera
2012-12-17, 16:21
Medlem
TRRRRISTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whockie
Va kan man tjäna 30k efter skatt som socionom?

http://www.lonestatistik.se/loner.as.../Socionom-1530

Tydligen gör ca 1% av alla socionomer det enligt denne statistik.

Antar att dessa 1% bor i Stockholm och jobbar med blattar, för det är det han gör.
Citera
2012-12-17, 16:32
Medlem
Bairuilongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TRRRRIST
...
...

Det ligger i farans riktning att det kan finnas folk i din bekantskapskrets som är åsyftade i rubriken till denna tråd.

Mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in