• 1
  • 2
2012-12-16, 19:17
Medlem
Konservatics avatar
Nu startar jag den här tråden för att reda ut lite ang vanliga inkomster.
Jag får för mig att många överdriver sina inkomster rätt mycket kan dra några exempel t ex en person som kör lastbil och skulle lyfta 45 lakan i månaden en annan person jobbar som truckförare på ett lager och påstår sig lyfta 25 k i månaden.. Dessa jobbar dagtid och inget över utöver arbetstiden på 40 timmar per vecka

Frågar man samma personer vad de tjänar innan skatt så har de ingen aning , det är där jag inte får ihop det, har ens folk en aning om vad man får pröjsa i skatt för att lyfta 45 k ?

Medellönen i Sverige ligger just nu på 270 k per år ca och jag vågar påstå att de flesta har ut mellan 17 och 20 tusen på ett vanligt knegarjobb allt annat är ren lögn

Det som stör mig är att de som alltid säger att de tjänar så förbannat mycket aldrig har en spänn och går klädda som reklamdockor åt Ullared.

Så vad är problemet med inkomst ? Vilken vettig arbetsgivare skulle betala 5 tusen extra till en truckförare än vad de gör på en annan arbetsplats, vi pratar 5 tusen efter skatt nu vilket betyder än större kostnad än så för arbetsgivarn..
Citera
2012-12-16, 19:20
Bannlyst
Truckföraren ljuger inte men långtradarchaffisen ljuger nog med all sannolikhet!
Citera
2012-12-16, 19:21
Medlem
GreedyGoats avatar
Antar att dom skäms lite för att dom inte har bättre lön än vad dom har.
Kan vara så enkelt?
Citera
2012-12-16, 19:26
Medlem
Konservatics avatar
Men six ... Folk man pratar med som jobbar jobbiga skift på Volvo har ut ungefär 24 tusen och han skulle ha ut 25 för att köra truck på dagtid, det går inte ihop ... I regel säger man ju 5 tusen extra för att jobba skift, det skulle innebära att ett dagstidsarbete på Volvo ger 20 ut..

Kikar man i facktidningar där folk klagar på sin dåliga inkomst har en del 17 innan skatt på heltidsarbete.
Vet en annan person som fick jobb o affär 75 procent och har 14 800 innan skatt
Citera
2012-12-16, 19:27
Medlem
Konservatics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreedyGoat
Antar att dom skäms lite för att dom inte har bättre lön än vad dom har.
Kan vara så enkelt?
Men se flesta inser ju att det är skitsnack när de inte har en aning om va de har innan skatt och dessutom har ett vanligt knegarjobb
Citera
2012-12-16, 19:30
Medlem
Konservatics avatar
Kolla här är lite medelöner bland truckförare http://www.lonestatistik.se/loner.as...uckforare-1159

Detta är bruttolöner o därför se jag svårt att köpa någon som säger sig ha 25 k netto med 4 år på samma arbetsplats
Citera
2012-12-16, 19:36
Medlem
Varför orkar du inte ens bry dig om vad andra tjänar? Och om de ljuder, vad spelar det för roll egentligen? Inte direkt så att du blir påverkad på något sätt.
Citera
2012-12-16, 19:38
Medlem
sommarlovs avatar
Folk ljuger, vilket inte gynnar oss vanliga arbetare ett dugg!

Själv reser jag runt och jobbar ganska hårt på andra arbetsplatser.
Ser många olika miljöer och olika hårda insatser för lönen.

Det som retar mig värst är vården, sjukhus.
Att promenera runt i korridorerna med vita kläder och se fånigt upptagen ut.
Maskiner som gör alla lyft.
-Så klagar de på att de har dåligt betalt!
Citera
2012-12-16, 19:59
Medlem
Bozes avatar
Den svenska avundsjukan?

Och som vanligt i trådar av detta slag vill jag få sagt att ni är keffon som pratar om nettolöner och inte bruttolöner. Det är ju helt irrelevant vad folk har netto och det är utifrån det beloppet helt omöjligt att räkna ut vad personen ifråga har brutto. TS nämner t.ex. något om 25 K netto, vad det mosvarar brutto kräver ju dels att jag gör en beräkning för att kunna jämföra med någon i samma bransch eller branschstatistik, och dels att min beräkning kommer bli fel eftersom jag inte vet alls vad denna personen har i t.ex. lånenetto vilket påverkar nettolönen för de flesta personer.
Citera
2012-12-16, 20:58
Medlem
hanklennarts avatar
ja och det känns som att många har en förmåga att röra ihop lönen före och efter skatt , folk som pratar om sin lön före skatt är nog bara för att kunna svänga sig med större siffror . blir lätt lite skruvat när en anger nettolön och den andre brutto.
Citera
2012-12-16, 21:20
Medlem
lagartos avatar
Vill man av någon anledning veta folk har i lön så ringer man till skatteverket och frågar. Det är offentlig handling. Svårare än så är det inte.

Har man mer än ett jobb så blir det iofs svårare att räkna ut, men de flesta nöjer sig mer ett jobb.
Citera
2012-12-16, 21:24
Medlem
tj.s avatar
25k som truckförare låter väl inte allt för orimligt. En vän till mig kör truck på en av de större logistikföretagen och drar in runt den summan. Netto bör tilläggas. Då jobbar han emellertid treskift vilket naturligtvis drar upp det litegran.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in