Citat:
Ursprungligen postat av Gag Halfrunt
Japp, Blomqvist r som klippt och skuren fr rollen som den kalle, analytiske expertkommentatorn som inte jagar upp sig i ondan, utan bara nr det r lmpligt bryter in med en knivskarp analys av lget...
Ibland kan jag inte lta bli att fundera p hur ngon egentligen vgar kommentera viktigare lopp nr man vet att folk/galningar i ratal eftert kommer att sitta och analysera snder varje ord, utandning och konstpaus...
Haha, sdan r han Blomman.
Men han var vl vrd att f leva ut under Vancouver-OS. Har fr mig att han brjade kommentera 95 och det r ocks det frsta msterskap jag var ordentligt insatt i. Och, tminstone fr mig som inte rknar med sprint, kan alla de msterskapen beskrivas ungefr som som sju sorger och tta bedrvelser och Vancouver.

(2003 borde egentligen vara ett bra minne men tyvrr r det ju en viss stafett man minns allra mest drifrn... 2001 frstrde finlndska avsljanden gldjen ver Elofssons framfart trots att
"kenvandringen fr svensk skidkning var ver" /Jacob Hrd.)
Citat:
Det mrkliga r att det nstan bara r vintersportreferat som det r kul att sitta och analysera snder p det hr sttet. Det r roligt att lyssna p gamla referat av klassiska fotbolls- och hockeyml ocks, men av ngon anledning knns det inte som att det r samma guldgruva av bisarra och udda incidenter. Frklaringen kanske helt enkelt r att kommentatorerna i vintersporterna r mer originella och bjuder mer p sig sjlva...
Hller med om det. r hur kul som helst att lyssna p eller upprepa citat frn exempelvis VM-krnikan 94, men det stannar dr och blir inga analyser. Teorin om det har vl lite med begreppen folk/galningar att gra ocks. Den som blir s knslomssigt engagerad som vra kommentatorer av sm vintersporter br ju hllas mer t galninghllet medan irrationellt beteende under fotbollsmatcher r sdant som folk i allmnhet sysslar med. Galningar r mer intressanta fr analys, srskilt som deras galenskaper bidrar till att normalisera de inte fullt s galna galningarna som analyserar.
Citat:
Frmodligen sant att vi faktiskt till slut (motvilligt) har hittat en liten, liten positiv sak med masstarterna - att det blir mer dramatiskt under ngra sekunder nr vad som helst kan slinka ur kommentatorerna. Det finns ju ngra exempel p fantastiska intervallstartsreferat ocks, som Strmmers referat av Wassberg vs Mieto 1980, nr Strmmer gissar fel: "Nej, nej, nej, du hinner inte! Men du r s nra!"
Den r bra. Kommer att tnka p ett annat orakel, nmligen Bosse
"Han klarar honom inte tror jag, nej, ja, jo!" Hansson. Fr att f in ett vintercitat i detta inlgg ocks. Kan inte utan hjlp minnas vilket av Gustafssons OS-lopp det rr sig om. Dock att det enda av fyra OS-lopp som Bosse vgade tro p guld innan mlgng var 10 000 i Sarajevo d det slutade med silver. Allts hade han fel i dem alla.
Citat:
Annars var ett typiskt Strmmer-knep i intervallstartsloppen som redan var avgjorda att sitta och mla upp en vacker bild infr mlgngen, fr att p det sttet gra det "rskrnike-mssigt".
En svrbemstrad konst som jag undrar om ngon av dagens kommentatorer klarar av. Mstaren p detta var Plex och mnga av hans eftertrdare har frskt utan att lyckas. Det bsta krnikematrialet stadkommer de spontant utan att tnka efter. Sentida "tnk rskrnika"-insatser har tyvrr undantagslst vertrtt grnsen till det parodiska. Johan Ejeborg allra vrst.