2012-12-12, 23:44
Medlem
Hzjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waterfall
Var vl blommans beskrivning om Smiguns avslutning som "snuskigt fort" som var ganska kul.

Sista backen r frsts ocks ganska kul iofs nr de r skitnervsa.

Hrd - Allting...
Blomman - Str hon p benen s r det mycket som tyder p det.
Hrd - Allting har ju tytt p det
Hrd - Oh
Blomman - Aaaa
Hrd - host Hah
Blomman - Hrligt
Hrd - Hohohaha... Nu r faran ver!

Det var ju rtt bra nd. Och nr jag tnker efter hller vl Hrd en lng summerande monolog dr han upprepar "30 sekunder har hon p sig nu (...) 20 sekunder har hon p sig nu." Vari man nd kan ana en liten oskerhet i hur lngt det verkligen r kvar till mllinjen. Han missar ven p 10 r nr han ska referera till Toini Gustafssons OS-guld. (Ngot Ulfbge vertrffade dagen efter d han bommade Klas Lestanders med 20 r. )
Citera
2012-12-13, 00:04
Medlem
Gag Halfrunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hzj
DET HR R ETT KANONLGE!

JAA!

HEULLNER!!!!

Hahahaha!

JAA!

HAN KLARAR OCKS!!

EHUE!!

VILKET LOPP!!.

Japp, Blomqvist r som klippt och skuren fr rollen som den kalle, analytiske expertkommentatorn som inte jagar upp sig i ondan, utan bara nr det r lmpligt bryter in med en knivskarp analys av lget...

Ibland kan jag inte lta bli att fundera p hur ngon egentligen vgar kommentera viktigare lopp nr man vet att folk/galningar i ratal eftert kommer att sitta och analysera snder varje ord, utandning och konstpaus...

Citat:
Minns inte heller just ngra citat frn det individuella loppet, troligen fr att kommentatorerna aldrig hann bli riktigt nervsa frutom vid en liten flck i sista utfrslpan. Mste drmed konstatera att masstartsformatets avslutande dramaturgi nog inbjuder till mer klassiska kommentatorinsatser. Blomman vrlade rtt bra i damskiathlonen och femmilen ocks. ven sprinttvlingar har ju denna effekt mste n mer motvilligt konstateras. Bde Hrd och Blomman samt Vacchi stod fr lysande insatser under sprinten i Holmenkollen 2011.

Det behvs nog en ny Strmmer som kan tnda till ven under uppsummeringen av en klassisk intervallstart. Bde Mogren 93 och Wassberg vs. Gunde 84 r ju, som sagt mnga gnger frr, guldreferat.

Det mrkliga r att det nstan bara r vintersportreferat som det r kul att sitta och analysera snder p det hr sttet. Det r roligt att lyssna p gamla referat av klassiska fotbolls- och hockeyml ocks, men av ngon anledning knns det inte som att det r samma guldgruva av bisarra och udda incidenter. Frklaringen kanske helt enkelt r att kommentatorerna i vintersporterna r mer originella och bjuder mer p sig sjlva...

Frmodligen sant att vi faktiskt till slut (motvilligt) har hittat en liten, liten positiv sak med masstarterna - att det blir mer dramatiskt under ngra sekunder nr vad som helst kan slinka ur kommentatorerna. Det finns ju ngra exempel p fantastiska intervallstartsreferat ocks, som Strmmers referat av Wassberg vs Mieto 1980, nr Strmmer gissar fel: "Nej, nej, nej, du hinner inte! Men du r s nra!"

Annars var ett typiskt Strmmer-knep i intervallstartsloppen som redan var avgjorda att sitta och mla upp en vacker bild infr mlgngen, fr att p det sttet gra det "rskrnike-mssigt". Jag tror inte att det finns online, men jag har Radiosportens rskrnika frn 1991 inspelad, dr Strmmer nr han sitter och vntar p att Mogren tillsammans med DeZolt ska komma in p stadion i Val di Fiemme och skra en svensk dubbelseger, gr en utlggning i stil med:

"Solen har den rtta gula frgen och himlen har den rtta bla frgen och ett flygplan hgt, hgt druppe drar ett mycket konstnrligt vitt streck ver den bla himlen och det dr den dag d Norges frbundskapten hade lovat att Sverige skulle f mer stryk n vad vi ngonsin tidigare ftt i skidsammanhang..."

Ren poesi.
Senast redigerad av Gag Halfrunt 2012-12-13 kl. 00:11.
Citera
2012-12-13, 01:09
Medlem
Hzjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gag Halfrunt
Japp, Blomqvist r som klippt och skuren fr rollen som den kalle, analytiske expertkommentatorn som inte jagar upp sig i ondan, utan bara nr det r lmpligt bryter in med en knivskarp analys av lget...

Ibland kan jag inte lta bli att fundera p hur ngon egentligen vgar kommentera viktigare lopp nr man vet att folk/galningar i ratal eftert kommer att sitta och analysera snder varje ord, utandning och konstpaus...

Haha, sdan r han Blomman.

Men han var vl vrd att f leva ut under Vancouver-OS. Har fr mig att han brjade kommentera 95 och det r ocks det frsta msterskap jag var ordentligt insatt i. Och, tminstone fr mig som inte rknar med sprint, kan alla de msterskapen beskrivas ungefr som som sju sorger och tta bedrvelser och Vancouver. (2003 borde egentligen vara ett bra minne men tyvrr r det ju en viss stafett man minns allra mest drifrn... 2001 frstrde finlndska avsljanden gldjen ver Elofssons framfart trots att "kenvandringen fr svensk skidkning var ver" /Jacob Hrd.)

Citat:
Det mrkliga r att det nstan bara r vintersportreferat som det r kul att sitta och analysera snder p det hr sttet. Det r roligt att lyssna p gamla referat av klassiska fotbolls- och hockeyml ocks, men av ngon anledning knns det inte som att det r samma guldgruva av bisarra och udda incidenter. Frklaringen kanske helt enkelt r att kommentatorerna i vintersporterna r mer originella och bjuder mer p sig sjlva...

Hller med om det. r hur kul som helst att lyssna p eller upprepa citat frn exempelvis VM-krnikan 94, men det stannar dr och blir inga analyser. Teorin om det har vl lite med begreppen folk/galningar att gra ocks. Den som blir s knslomssigt engagerad som vra kommentatorer av sm vintersporter br ju hllas mer t galninghllet medan irrationellt beteende under fotbollsmatcher r sdant som folk i allmnhet sysslar med. Galningar r mer intressanta fr analys, srskilt som deras galenskaper bidrar till att normalisera de inte fullt s galna galningarna som analyserar.

Citat:
Frmodligen sant att vi faktiskt till slut (motvilligt) har hittat en liten, liten positiv sak med masstarterna - att det blir mer dramatiskt under ngra sekunder nr vad som helst kan slinka ur kommentatorerna. Det finns ju ngra exempel p fantastiska intervallstartsreferat ocks, som Strmmers referat av Wassberg vs Mieto 1980, nr Strmmer gissar fel: "Nej, nej, nej, du hinner inte! Men du r s nra!"

Den r bra. Kommer att tnka p ett annat orakel, nmligen Bosse "Han klarar honom inte tror jag, nej, ja, jo!" Hansson. Fr att f in ett vintercitat i detta inlgg ocks. Kan inte utan hjlp minnas vilket av Gustafssons OS-lopp det rr sig om. Dock att det enda av fyra OS-lopp som Bosse vgade tro p guld innan mlgng var 10 000 i Sarajevo d det slutade med silver. Allts hade han fel i dem alla.

Citat:
Annars var ett typiskt Strmmer-knep i intervallstartsloppen som redan var avgjorda att sitta och mla upp en vacker bild infr mlgngen, fr att p det sttet gra det "rskrnike-mssigt".

En svrbemstrad konst som jag undrar om ngon av dagens kommentatorer klarar av. Mstaren p detta var Plex och mnga av hans eftertrdare har frskt utan att lyckas. Det bsta krnikematrialet stadkommer de spontant utan att tnka efter. Sentida "tnk rskrnika"-insatser har tyvrr undantagslst vertrtt grnsen till det parodiska. Johan Ejeborg allra vrst.
Senast redigerad av Hzj 2012-12-13 kl. 01:13.
Citera
2012-12-13, 07:53
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Det finns vl ytterligare ett ganska bitskt Stenmark-citat som inte har varit uppe n, nmligen hans svar till Plex p varfr han inte vann en viss tvling:

"Om du frg s jvla dumt s slut ja k."

Det knner jag inte alls igen. Jag vill nog nd pst att jag i det nrmaste hrde och sg allt som hade med slalom att gra frn brjan av 70-talet till slutet av 80-talet. Min minnebild r att Stenmark och Plex alltid hade en "krleksfull" dialog och att Plex var vldigt frsynt i sina frgestllningar.
Citera
2012-12-13, 07:57
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hzj
Haha, sdan r han Blomman.

Men han var vl vrd att f leva ut under Vancouver-OS. Har fr mig att han brjade kommentera 95 och det r ocks det frsta msterskap jag var ordentligt insatt i.

Det stmmer att han brjade 1995. Han hade ngra sporadiska inhopp innan som ersttare fr brodern rjan. rjan brjade vid den tiden f svrt att f ledigt frn den bank han arbetade t. Detta var ngra r innan rjan blev sjuk och sedermera gick bort.

rjan Blomqvist hade en mindre offensiv stil i sitt kommenterande. Jag kan inte pminna mig ett enda citat frn honom.
Citera
2012-12-13, 19:09
Medlem
Gag Halfrunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det knner jag inte alls igen. Jag vill nog nd pst att jag i det nrmaste hrde och sg allt som hade med slalom att gra frn brjan av 70-talet till slutet av 80-talet. Min minnebild r att Stenmark och Plex alltid hade en "krleksfull" dialog och att Plex var vldigt frsynt i sina frgestllningar.

Jag var tvungen att kolla upp hur det egentligen lg till. Det var bara delvis rtt. Stenmark ska ha sagt s, men inte till Plex. Det r Plex som har berttat om anekdoten. Det str bland annat om det i skidfrbundets verksamhetsberttelse 2007/2008, dr Plex intervjuas om sina minnen:

Citat:
- Vad r ditt frsta minne av Stenmark?
- Det r frn Val d'Isere 1974. Ingemar ledde efter frsta ket fre Piero Gros. Men som Gros kte i andra ket! Han slog Ingemar med en sekund. D tittade Ingemar p mig och sedan sade han: "s dr bra blir jag aldrig". P vgen frn backen mtte vi ngra svenska journalister. En av dem frgade: "Varfr vann du inte, Ingemar?" Han fick svaret: "Om du frgar s jvla dumt, s slutar jag att ka." Ingemar fortsatte att ka och journalisterna tnkte sig fr infr frgorna i fortsttningen.

Det r ju helt riktigt att det skulle frvna om Stenmark hade sagt s till Plex, just av det skl som du sjlv skriver.
Citera
2012-12-13, 19:33
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Jag var tvungen att kolla upp hur det egentligen lg till. Det var bara delvis rtt. Stenmark ska ha sagt s, men inte till Plex. Det r Plex som har berttat om anekdoten. Det str bland annat om det i skidfrbundets verksamhetsberttelse 2007/2008, dr Plex intervjuas om sina minnen:

D kanske det var en tidningsjournalist. Jag tyckte det lt konstigt att Stenmark skulle ha sagt s till Plex.
Citera
2012-12-13, 22:49
Medlem
Ostrobothnias avatar
Fick fr mig nr trden startade att rubriken syftade p denna vinter, men diskussionen verkar vl i all vlmening dragit ivg mot "citat som inte gjorts under sommarn"
Citera
2012-12-15, 10:40
Medlem
ruckaalis avatar
Jag vill att ni spetsar ronen idag eftersom Yvette sitter i studion.
Citera
2012-12-15, 11:50
Medlem
ruckaalis avatar
Hans Olsson r gst hos Ejeborg och Strand och han fr frgan av Pernilla Wiberg om kommentatorshytten dem sitter i r liten.
Olsson svarar att han sitter i en slags lounge med champange osv.

Yvette sger lite spontat d
"Det r lite olika beroende p vem som jobbar."

Skulle det vara en pik mot Pernilla?
Citera
2012-12-15, 15:02
Medlem
ruckaalis avatar
Det r helt sjuuuuuukt asso

Hans Olsson om Jansrud och Svindal
Citera
2012-12-16, 13:23
Medlem