2012-12-10, 12:05
Medlem
Evighetsmaskinen i den här tråden fungerar väl ungefär likadant som ett sånt här råtthjul: http://www.youtube.com/watch?v=KnukPahs6A4&t=0m11s

Så det låter logiskt, som att det borde fungera, eftersom det är inte mer märkvärdigt än ett råtthjul eller en åsna som springer för att man håller en morot framför huvudet, som skapar attraktion, så att åsnan försöker hela tiden nå den, på samma sätt som kulan och magneten attraheras av varandra.
Citera
2012-12-10, 12:19
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elsydeon
Evighetsmaskinen i den här tråden fungerar väl ungefär likadant som ett sånt här råtthjul: http://www.youtube.com/watch?v=KnukPahs6A4&t=0m11s

Så det låter logiskt, som att det borde fungera, eftersom det är inte mer märkvärdigt än ett råtthjul eller en åsna som springer för att man håller en morot framför huvudet, som skapar attraktion, så att åsnan försöker hela tiden nå den, på samma sätt som kulan och magneten attraheras av varandra.

Skillnaden är att kulan inte utför något "arbete" med hjulet (djuret tillför energi till systemet via muskelkraft).

I ekorrhjulet så blir djurets försök att ta sig framåt ett arbete mot hjulet som får det att rotera, men med kulan så är det magneten (och gravitationen) som påverkar kulan och sedna ska ska enl KPP kulan påverka hjulet, men jag har personligen svårt att tro att hjulet ens skulle röra sig. Antingen så är friktionen mellan kula och hjul för låg och hjulet rör sig inte alls, eller om den är hög nog så borde hjulet röra sig lite sen stanna även om KPP's teori om evig rörelse stämde så skulle hjulet fortfarande inte snurra utan på sin hjöjd voblla fram & tebax några millimeter (motsvarande kulans rörelse, sätt fingret i ett hjul och dra det upp/ner några cm utan att släppa, inte fan snurrar hjulet...)
Citera
2012-12-10, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Skillnaden är att kulan inte utför något "arbete" med hjulet (djuret tillför energi till systemet via muskelkraft).
Jag ser inte skillnaden. I ekorrhjulet är det muskelkraft och i magnet motorn är det magnetkraft. Kulan utför arbete för att den attraheras av magneten.

Citat:
men jag har personligen svårt att tro att hjulet ens skulle röra sig.
Varför rullar den då i den här videon: http://www.youtube.com/watch?v=RkLfpXpO5sQ
Citera
2012-12-10, 15:32
Medlem
cammos avatar
Citat:
Varför rullar den då i den här videon: http://www.youtube.com/watch?v=RkLfpXpO5sQ

För att det är en el-driven modell om hur den är tänkt att fungera.
Citera
2012-12-10, 15:35
Medlem
Citat:
Jag ser inte skillnaden. I ekorrhjulet är det muskelkraft och i magnet motorn är det magnetkraft. Kulan utför arbete för att den attraheras av magneten.

För att det är fejk. Vi har redan gått igenom det ett stort antal gånger i denna tråd. Jag råder dig att läsa tidigare inlägg så ser du.
Citera
2012-12-10, 15:47
Medlem
Citat:

Därför att råttan använder sig av energi som är laddade i musklerna, så länge råttan får vila och du föder den kommer den kunna fortsätta springa i hjulet.

Du tror väl inte att en död åsna åsna blir attraherad av en morot? Jag kan lova att denna kula inte lever.
Citera
2012-12-10, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cammo
För att det är en el-driven modell om hur den är tänkt att fungera.
Det låter sannolikt, men har du en källa på det?

Citat:
Ursprungligen postat av wessla
Du tror väl inte att en död åsna åsna blir attraherad av en morot? Jag kan lova att denna kula inte lever.
Huvudsaken är att metallkulor attraheras av magneter, vare sig vi definierar de som döda eller inte. Döda åsnor kan inte attraheras av något (om man inte räknar med deras gravitationella attraktion), men metallkulor kan attraheras av magneter.
Senast redigerad av elsydeon 2012-12-10 kl. 18:39.
Citera
2012-12-10, 19:38
Medlem
Citat:
Det låter sannolikt, men har du en källa på det?

Huvudsaken är att metallkulor attraheras av magneter, vare sig vi definierar de som döda eller inte. Döda åsnor kan inte attraheras av något (om man inte räknar med deras gravitationella attraktion), men metallkulor kan attraheras av magneter.

"The term perpetual motion, taken literally, refers to movement that goes on forever. However, perpetual motion usually refers to a device or system that delivers more energy than was put into it. Such a device or system would be in violation of the law of Conservation of Energy, which states that energy can never be created or destroyed, and is therefore deemed impossible by the laws of physics. Our working models assist us to better explain the impossibility of Perpetual Motion. It's excellent tool to discuss first and second Laws of Thermodynamics, Hydrostatic equilibrium Law, Law of Gravity, efficiency, friction,"

http://www.veproject1.org/vepprograms.htm

Här är källa, som postats flera gånger i tråden, detta är hemsidan den där maskinen kommer ifrån.

http://www.youtube.com/watch?v=287qd4uI7-E&feature=mfu_in_order&list=UL

Här har du flera maskiner, som även demonstreras hur dom skulle funkat.
Senast redigerad av wessla 2012-12-10 kl. 19:40.
Citera
2012-12-10, 23:38
Medlem
rumpmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wessla
Eller så kanske det bara är så enkelt att kulans vikt tas upp av magneten vågrätt så du förlorar vikt lodrätt?

För det är där jag slutar begripa hur du får till det, när magneten har mest effekt på kulan så blir den helt plötsligt väldigt tung lodrätt och tynger på hjulet, när det i själva verket blir mest tyngd vågrätt.

Alla dina argument är fel, antingen så är du sämst på att förklara dig eller så förstår du inte alls. Hur som helst om du ska övertala nån får du försöka bättre, dina smala utlägg går inte att tolka.

Just detta har även jag stora problem med. Det enda jag kan tänka mej är att magnetfältet plötsligt tar slut, och då är frågan: hur kan magneten tvinga kulan ut ur sitt eget magnetfält? Eller att gravitationen blir avsevärt större när kulan rör sig uppåt.
KPP, jag kommer inte längre, har du någon annan idé om vad som händer?
Sedan kan jag fortfarande inte förstå hur kulan kan vobbla, men det kan vi fortsätta diskutera när vi rett ut den första frågan. En sinusformad gravitation hade dock fixat biffen )
Citera
2012-12-11, 07:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rumpmannen
Just detta har även jag stora problem med. Det enda jag kan tänka mej är att magnetfältet plötsligt tar slut, och då är frågan: hur kan magneten tvinga kulan ut ur sitt eget magnetfält? Eller att gravitationen blir avsevärt större när kulan rör sig uppåt.
Sedan kan jag fortfarande inte förstå hur kulan kan vobbla, men det kan vi fortsätta diskutera när vi rett ut den första frågan. En sinusformad gravitation hade dock fixat biffen )

Det spelar ingen roll om den skulle ta tvärt slut, det är forfarande konstanta krafter vi har att göra med, enda sättet det skulle funka är om dessa krafter skulle "strömma" precis som vatten med ojämnheter, annars tar bara krafterna ut varandra. Magneten och och gravitationen måste växelvis dra i kulan för att inte ta ut varandra, tex en elektromagnet som man slår av när kulan kommit närmast, och på när den kommit närmare gravitationen igen.

Men allt detta spelar ingen roll längre, nivån på TS inlägg har hamnat under dagisnivå och jag undrar om han kanske även åkt på en psykos eller liknande, han verkar ju helt trasig
Citera
2012-12-11, 12:27
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rumpmannen

Magnetens största kraft på kulan är närmast den översta magnetkanten i hjulet.. Därför blir det alltid punkten.
Men det blir även där som magnetfältets gräns går vilken betyder att gravitationen oundvikligen blir dominerande på kulan såfort den stannat på punkten..

Citera
2012-12-11, 13:59
Medlem
KungPungPats avatar
Kan ni visualisera er rubrikerna i Aftonbladet i snar framtid: Yttrandefriheten på internet gav svenska folket energifrihet. Det började med en tråd på Flashback, efter 145 sidor kom dom till en gemensam slutsats att detta ska erkännas som vetenskap för att svenska befolkningen ska kunna få energifrihet och därefter hjälpa andra länder att gå över till fri el från kärnkraft och diverse ologiska sätt att tillverka el.

Ooh nej nej nej nej, vi är faktist svenskar och vi gillar att arbeta för George Bush, Carl Bildt och dom andra oljemiljardärerna .. Njaeee hahhahaha, i utbyte mot miljön och våran livstid? Njaaaeee det är ingen bra deal för el skapas gratis trots att elbolagen ör ett ganska bra arbete med att få folk att tro att det är väldigt jobbigt att tillverka gratis el och därför är det ständigt ökande pris, javisst..

Nej vi är gamla viking-gudar i Sverige, vi är inga vanliga människor som Reinfeldt och Carl Bild tror.. närå hahahha nu skojja jag där på slutet, eller gjorde jag?

Nu skrev jag hela inlägget typ för att jag tror att "poletten ramla ner" tillslut men sen får väl ni säga vad ni inte tror på eller om ni tror att kulan bli viktlös när den når kanten på magneten eller nått annat tok som ni vill reda ut, jag finns här.. tar emot frågor..
Kram gott folk
Senast redigerad av KungPungPat 2012-12-11 kl. 14:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in