Såg "Sånger från andra våningen" av Roy Andersson.
Jag kollar främst på film med min flickvän som inte är svensk, ibland kollar vi på svensk film och det ger mig en kick dom gånger hon verkligen fastnat för svenska filmer. Fanny & Alexander tyckte hon var fantastisk och nu hade jag en längre tid velat ge Roy en till chans.
Jag såg "en fågel satt på en gren" när den kom ut 14/15 och tyckte den mest bara var udda och förstod den verkligen inte. Den var småkul men det kändes mest meningslöst.
Jag vet inte om det är att jag "förstår" film mer nu eller om jag bara blivit en jävla posör, eller om det är för att vi rökte varsin holk innan vi kollade men oavsett vad, igår FÖRSTOD jag filmen. Jag förstod satiren, jag förstod vad den drev med, jag kände känslorna och jag skrattade mig harmynt. Jag har länge känt att hela genren komedi förstörts för mig, att jag inte klarar av kaka-på-kaka-mentaliteten som finns hos så många komedier där det är för hög densitet i skämten, för mycket hela tiden. Insåg nu att det kanske handlar om att söka mig till en ny typ av komedi, en mer absurd typ.
Jag älskar repetitionen i skämten, hur saker dras till sin spets utan att kännas krystat. Användningen av musik och poesi är bra, det är visuellt väldigt tilltalande.
Det är verkligen en typ av film man sällan stöter på, en film som inte försöker vara verklighetstrogen, en lågmäld men innehållsrik film. Jag älskar film som har en lekfull relation till verkligheten, som Fellinis 8 1/2, eller Synecdoche, New york.
10/10 eller kanske 9.5. Men det var en otrolig filmupplevelse och något på många sätt ganska unikt. Är man intresserad av film tycker jag det är värt att ge den en chans.
Citat:
Ursprungligen postat av
Knife-wrench
Är jag ensam om att tycka att Sånger från Andra Våningen är fruktansvärt, fruktansvärt rolig? Jag skrattade så att jag grät de första tio minuterna! Jag älskar den här sortens surrealistiska, nattsvarta humor. Scenen där kvinnan förklarar för barnet hur många böcker de vuxna i rummet har läst, som följs av offerscenen är helt makalöst bra, kan inte sluta skratta!
Ingemar Bergman möter Monty Python möter Kafka möter David Lynch - helt makalöst bra!
Det är en typ en "vuxen" humor som är otroligt sällsynt som jag älskar.