2012-11-12, 00:25
Medlem
Jag arbetar inte sedan många år tillbaka på grund av att jag fick möjligheten att kliva av med fortsatt bra inkomst och dessutom har ärvt pengar. Jag kan idag inte förstå hur arbetande människor får ihop sin vardag eller ens fritid och hur folk orkar göra mer än att sköta sitt arbete.

Jag förstår att många har svårt att orka med mycket mer i livet än jobbet och därmed ofta går in i väggen eller blir lätt uppgivna och deprimerade. Jag funderar kring detta med tid både vad gäller dygnets timmat men också längden man lever och hur mycket av den tiden som folk lägger på att vara på sitt arbete.

Det är inte bara arbetstiden utan mycket "spilltid" som går till att resa till och från jobbet eller att göra matlåda och tvätta kläder eller vad det nu kan vara. Idag skulle jag inte orka arbeta alls och tycker faktiskt synd om de flesta som arbetar för liten lön och mycket skatt och för detta får de ge upp den tid som de kunde gjort något bättre med.

Min fråga är således om ni som arbetar känner att livet går er förbi eftersom ni förlorar så mycket tid på att arbeta och hur mår ni egentligen innerst inne?
Citera
2012-11-12, 00:29
Medlem
negerbarns avatar
Jag får mer gjort i mitt liv om jag har ett jobb att gå till. Även om jag skulle bli helt ekonomiskt oberoende skulle jag nog fortfarande vela ha en sysselsättning, men då deltid.
Citera
2012-11-12, 00:32
Medlem
Christopher.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SergioTacchini
Jag arbetar inte sedan många år tillbaka på grund av att jag fick möjligheten att kliva av med fortsatt bra inkomst och dessutom har ärvt pengar. Jag kan idag inte förstå hur arbetande människor får ihop sin vardag eller ens fritid och hur folk orkar göra mer än att sköta sitt arbete.

Jag förstår att många har svårt att orka med mycket mer i livet än jobbet och därmed ofta går in i väggen eller blir lätt uppgivna och deprimerade. Jag funderar kring detta med tid både vad gäller dygnets timmat men också längden man lever och hur mycket av den tiden som folk lägger på att vara på sitt arbete.

Det är inte bara arbetstiden utan mycket "spilltid" som går till att resa till och från jobbet eller att göra matlåda och tvätta kläder eller vad det nu kan vara. Idag skulle jag inte orka arbeta alls och tycker faktiskt synd om de flesta som arbetar för liten lön och mycket skatt och för detta får de ge upp den tid som de kunde gjort något bättre med.

Min fråga är således om ni som arbetar känner att livet går er förbi eftersom ni förlorar så mycket tid på att arbeta och hur mår ni egentligen innerst inne?

Arbete skapar frihet sa tysken, och något ligger i det. Jag har arbeten där jag hjälper människor, det ger något tillbaks till mig. Vid sidan av det studerar jag, är i princip igång 24/7. Döden kommer vi alla nå så småningom, hade jag fått 10 miljoner av någon slump så hade jag omvärderat mitt liv, men tills den dagen så accepterar jag min roll i samhället.

Oavsett hur rik jag vore hade jag arbetat, skillnaden hade bara varit att jag arbetat under mina villkor, troligen hade jag blivit någon form av politiker om pengarna inte var ett problem. Att bara tillfredsställa mina egna lustar, ligga i sängen och bli matad med druvor är inte min stil.
Citera
2012-11-12, 00:35
Medlem
RutSvenssons avatar
Jag har roligt på jobbet. Jag skulle aldrig klara av att gå upp innan 12 på morgonen om jag inte hade mitt jobb.

Att ha struktur på livet ger bättre levnadsstandard.
Och som sagt, att ha roligt på jobbet är ett måste.
Citera
2012-11-12, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Arbete skapar frihet sa tysken, och något ligger i det. Jag har arbeten där jag hjälper människor, det ger något tillbaks till mig. Vid sidan av det studerar jag, är i princip igång 24/7. Döden kommer vi alla nå så småningom, hade jag fått 10 miljoner av någon slump så hade jag omvärderat mitt liv, men tills den dagen så accepterar jag min roll i samhället.

Oavsett hur rik jag vore hade jag arbetat, skillnaden hade bara varit att jag arbetat under mina villkor, troligen hade jag blivit någon form av politiker om pengarna inte var ett problem. Att bara tillfredsställa mina egna lustar, ligga i sängen och bli matad med druvor är inte min stil.
Så du tror att alla som inte arbetar käkar druvor och ligger på sängen?

Citat:
Ursprungligen postat av RutSvensson
Jag har roligt på jobbet. Jag skulle aldrig klara av att gå upp innan 12 på morgonen om jag inte hade mitt jobb.

Att ha struktur på livet ger bättre levnadsstandard.
Och som sagt, att ha roligt på jobbet är ett måste.
Intressant för jag hör aldrig folk som jobbar säga att de har kul på jobbet och de gnäller alltid över den där idioten på jobbet som tror han eller hon kan allt. Min erfarenhet av arbetslivet var att det sög kraften ur en på grund av alla idioter man tvingades spendera tid med.

Pennalismen på svenska arbetsplatser är ju legendarisk.
Citera
2012-11-12, 00:50
Medlem
Finans.killens avatar
Skaffa ett jobb som du tycker är givande.
Citera
2012-11-12, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finans.killen
Skaffa ett jobb som du tycker är givande.
Ja det finns ju en del men alldeles för få som verkar ha det. Jag skulle inte ens vilja ha ett jobb oavsett vad det var eller hur mycket det betalade mig för det är inte bara tiden man förlorar utan den personliga integriteten där folk som inte bryr sig om en parasiterar på en dagarna i ända.

Jag vet att försvarsmekanismerna hos mig och andra är starka då man har ett jobb och man försöker rättfärdiga det meningslösa slöseri med sitt liv som pågår. Därför har vi denna överdrivna glädje på Fredag och supandet på helgerna som ska väga upp för detta.

Jag tycker så synd om er när ni skrapar bilrutan klockan 6 medan nordanvinden blåser i 20 minusgrader.
Citera
2012-11-12, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.

Arbete skapar frihet sa tysken och vred på gasen och sålde sen sin trasiga uniform för en brödbit.
Citera
2012-11-12, 01:43
Medlem
Skulle också vilja ha ett roligt jobb.
Citera
2012-11-12, 02:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av negerbarn
Jag får mer gjort i mitt liv om jag har ett jobb att gå till. Även om jag skulle bli helt ekonomiskt oberoende skulle jag nog fortfarande vela ha en sysselsättning, men då deltid.
Bra, jobba så sånna som mig kan leva på sånna som dig.
Citera
2012-11-12, 02:30
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SergioTacchini

Beror helt på hur arbetslivet ser ut. Ett jobb jag uppfattat som meningslöst hade varit rent slöseri med tid. Jag skulle säga att det faktiskt är bättre att ha ett jobb som är okej än att enbart sitta hemma, gå runt på stan, se tv och mest gå runt. Jag har haft jobb som varit kul att gå till och där jag på söndagen hoppats på att arbetsveckan skulle börja. Då har jag inte upplevt att jag slösar bort tid.

Möjligen att jag tyckt ibland på arbetet att jag kunde gjort något annat och jag ändå slösar bort tid på en stol. Men inte mådde jag dåligt utan tvärt om jag mår bra av att arbete. Egentligen skulle jag föredra att jobba sex månader om året och "gå runt" i sex månader. Arbete i sig är inte dåligt utan mest att det aldrig tar slut förutom under semestern och på helgerna.
Citera
2012-11-12, 03:02
Medlem
negerbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hoppanu
Bra, jobba så sånna som mig kan leva på sånna som dig.

Om du kallar det du gör "leva" så visst, det gör jag så gärna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in