Citat:
Ursprungligen postat av Spode
Är det vanligt att man som frimurare även är med i andra liknande sällskap? Odd Fellow, Coldinuorden, Svarta Örn, WF, Par Bricole osv? Sker det "rekrytering" mellan olika sällskap, dvs blir det lättare att bli medlem av andra ordrar om man redan är medlem i exempelvis Frimurarna?
Det varierar: det finns en del - men det är inte en majoritet - som gillar att umgås i ordenssällskapsformen och som hamnar med i minst ytterligare ett ordenssällskap. Det finns en orden som heter Tio plus - just det, för att bli medlem ska man vara med i fler än 10 ordenssällskap. Det finns dock många som har endast en sammankomst om året. En del väljer "mer av samma", att gå med i flera seriösa ordenssällskap. Andra är med i ett seriöst och ett backanaliskt, typ Par Bricole. Åter andra ett seriöst + ett "balordenssällskap" som Amaranterorden eller Innocenceorden.
Det påverkar inte rekryteringen positivt. För den som är med i väldigt många ordenssällskap så skulle jag ställa mig tveksam till att föreslå denna till frimureriet eftersom det måste få ta tid till reflektion: är man med i för många ordenssällskap, så är det kanske svårt att ge frimureriet den tid det behöver.
Citat:
Är det vanligt att frimurare bär sina (frimurarnas) symboler i vardagslivet?
Mitt intryck är att utbudet i övrigt är större än efterfrågan. Det är inte så vanligt. Kanske lite vanligare när man är ny, då vill man kanske "stoltsera" med att man kommit med.
Citat:
Vidare, hur reagerar man (generellt, det är klart det är omöjligt att säga hur alla alltid reagerar) om man som frimurare möter en annan frimurare ute i vardagen? Om man upptäcker att personen på andra sidan förhandlingsbordet på jobbet, ens bankman eller bara någon på bussen också är medlem? Spelar det någon roll alls eller fortsätter man bara som vanligt?
Utifrån de två första exemplen skulle jag personligen vara lite tveksam eftersom frimurare - enligt ordens allmänna lagar - inte får utnyttja medlemskapet för att vinna otillbörliga förmåner. I andra mer sociala sammanhang har jag gett mig tillkänna. I något sådant fall där jag sett ordensring eller pin från annat ordenssällskap så har jag kommenterat det, bara för att visa intresse för vad de uppenbarligen vill visa. Däremot inte på bussen - men det är kanske typiskt svenskt, man pratar inte med folk på bussen.
Citat:
Och hur fungerar det med riddarnamn och motton? Såvitt jag förstå så tar man dessa vid en viss grad, men hur går processen till? Jag förstår såklart att ni inte kan berätta exakt hur det går till, men hur kommer man fram till sitt namn/motto? Får man tid att fundera? Tar man hjälp av andra frimurare? Blir man tilldelad ett namn/motto?
För den som inte har ett vapen så finns tid att fundera och man får hjälp av ordens heraldiker - eller heraldiker utanför orden (ex. via
http://www.heraldik.se/heraldica/ ) eller andra frimurare så att vapnen följer god heraldisk sed. Jag tog det vapen och motto som min pappa tog fram åt vår släktgren
http://arnell.cc/vapnet.htm . Riddarnamn har jag valt själv utifrån min "walk of life" samtidigt som det går att tolka lite på olika sätt så att min son/mina söner ev. kan ha det och ändå lägga en liten personlig innebörd i det.
/J