2012-10-22, 13:48
Medlem
Spodes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spode
Är det vanligt att man som frimurare även är med i andra liknande sällskap? Odd Fellow, Coldinuorden, Svarta Örn, WF, Par Bricole osv? Sker det "rekrytering" mellan olika sällskap, dvs blir det lättare att bli medlem av andra ordrar om man redan är medlem i exempelvis Frimurarna?

Edit: Kom på några fler frågor över lunchen

Är det vanligt att frimurare bär sina (frimurarnas) symboler i vardagslivet. Tänker väl främst på manschettknappar, pins osv. Frimurarna verkar ju ha en hel del produkter i sin webshop. Vidare, hur reagerar man (generellt, det är klart det är omöjligt att säga hur alla alltid reagerar) om man som frimurare möter en annan frimurare ute i vardagen? Om man upptäcker att personen på andra sidan förhandlingsbordet på jobbet, ens bankman eller bara någon på bussen också är medlem? Spelar det någon roll alls eller fortsätter man bara som vanligt?

Och hur fungerar det med riddarnamn och motton? Såvitt jag förstå så tar man dessa vid en viss grad, men hur går processen till? Jag förstår såklart att ni inte kan berätta exakt hur det går till, men hur kommer man fram till sitt namn/motto? Får man tid att fundera? Tar man hjälp av andra frimurare? Blir man tilldelad ett namn/motto?

(Citerar även mitt förra inlägg som hamnade sist på föregående sida, så det inte försvinner!)
Citera
2012-10-23, 00:31
Medlem
Citat:
Är det vanligt att man som frimurare även är med i andra liknande sällskap? Odd Fellow, Coldinuorden, Svarta Örn, WF, Par Bricole osv? Sker det "rekrytering" mellan olika sällskap, dvs blir det lättare att bli medlem av andra ordrar om man redan är medlem i exempelvis Frimurarna?

Det varierar: det finns en del - men det är inte en majoritet - som gillar att umgås i ordenssällskapsformen och som hamnar med i minst ytterligare ett ordenssällskap. Det finns en orden som heter Tio plus - just det, för att bli medlem ska man vara med i fler än 10 ordenssällskap. Det finns dock många som har endast en sammankomst om året. En del väljer "mer av samma", att gå med i flera seriösa ordenssällskap. Andra är med i ett seriöst och ett backanaliskt, typ Par Bricole. Åter andra ett seriöst + ett "balordenssällskap" som Amaranterorden eller Innocenceorden.

Det påverkar inte rekryteringen positivt. För den som är med i väldigt många ordenssällskap så skulle jag ställa mig tveksam till att föreslå denna till frimureriet eftersom det måste få ta tid till reflektion: är man med i för många ordenssällskap, så är det kanske svårt att ge frimureriet den tid det behöver.

Citat:
Är det vanligt att frimurare bär sina (frimurarnas) symboler i vardagslivet?

Mitt intryck är att utbudet i övrigt är större än efterfrågan. Det är inte så vanligt. Kanske lite vanligare när man är ny, då vill man kanske "stoltsera" med att man kommit med.

Citat:
Vidare, hur reagerar man (generellt, det är klart det är omöjligt att säga hur alla alltid reagerar) om man som frimurare möter en annan frimurare ute i vardagen? Om man upptäcker att personen på andra sidan förhandlingsbordet på jobbet, ens bankman eller bara någon på bussen också är medlem? Spelar det någon roll alls eller fortsätter man bara som vanligt?

Utifrån de två första exemplen skulle jag personligen vara lite tveksam eftersom frimurare - enligt ordens allmänna lagar - inte får utnyttja medlemskapet för att vinna otillbörliga förmåner. I andra mer sociala sammanhang har jag gett mig tillkänna. I något sådant fall där jag sett ordensring eller pin från annat ordenssällskap så har jag kommenterat det, bara för att visa intresse för vad de uppenbarligen vill visa. Däremot inte på bussen - men det är kanske typiskt svenskt, man pratar inte med folk på bussen.

Citat:
Och hur fungerar det med riddarnamn och motton? Såvitt jag förstå så tar man dessa vid en viss grad, men hur går processen till? Jag förstår såklart att ni inte kan berätta exakt hur det går till, men hur kommer man fram till sitt namn/motto? Får man tid att fundera? Tar man hjälp av andra frimurare? Blir man tilldelad ett namn/motto?

För den som inte har ett vapen så finns tid att fundera och man får hjälp av ordens heraldiker - eller heraldiker utanför orden (ex. via http://www.heraldik.se/heraldica/ ) eller andra frimurare så att vapnen följer god heraldisk sed. Jag tog det vapen och motto som min pappa tog fram åt vår släktgren http://arnell.cc/vapnet.htm . Riddarnamn har jag valt själv utifrån min "walk of life" samtidigt som det går att tolka lite på olika sätt så att min son/mina söner ev. kan ha det och ändå lägga en liten personlig innebörd i det.

/J
Senast redigerad av jonar242 2012-10-23 kl. 00:39.
Citera
2012-10-23, 05:45
Medlem
Citat:

Vad jag vet så är det inte så överdrivet vanligt. Särskilt inte att de har många medlemskap. De flesta är, vad jag kan förstå, endast med i frimurarna.

Citat:
Är det vanligt att frimurare bär sina (frimurarnas) symboler i vardagslivet. Tänker väl främst på manschettknappar, pins osv. Frimurarna verkar ju ha en hel del produkter i sin webshop.

Det är sällan man ser någon som har manschettknappar med ordenssymboler i vardagslivet. En pin på rock eller kavajslaget är vanligare. Jag har en pin som jag ibland har på mig, det beror lite på om jag har flyttat den från senaste platsen jag hade den på. Det är inget som följer med mig vart jag än går. Jag tycker generellt att mina kavajer är snyggast utan en massa märken.

Citat:
Vidare, hur reagerar man (generellt, det är klart det är omöjligt att säga hur alla alltid reagerar) om man som frimurare möter en annan frimurare ute i vardagen? Om man upptäcker att personen på andra sidan förhandlingsbordet på jobbet, ens bankman eller bara någon på bussen också är medlem? Spelar det någon roll alls eller fortsätter man bara som vanligt?

Vid förhandlingsbordet eller bankman skulle jag inte ge mig tillkänna. Risken för att det skulle dyka upp frågor om att otillbörligen gynna en annan medlem skulle bli allt för stor.

Vid en utbildning jag gick för några år sedan visade det sig att läraren var frimurare. Han hade ringen på sig så jag såg det relativt fort men jag väntade med att presentera mig till efter vi var examinerade och satt vid middagen, just för att det inte skulle kunna dyka upp några frågor kring huruvida jag fått någon specialbehandling bara för att jag också var murare.

Skulle jag sitta bredvid någon på en länge tågresa som har en sådan symbol och som inte verkar vara upptagen kanske jag skulle ge mig tillkänna för att ha någon att prata med en stund.

Sedan skall man också vara medveten om att bara för att en person köpt en pin på en för allmänheten öppen webshop så betyder det inte att personen faktiskt är frimurare.
Citera
2012-10-23, 14:09
Medlem
i.b.ms avatar
Citat:
Min erfarenhet är att det är relativt vanligt på mindre orter där man har flera ordenssällskap representerade. Själv är jag förutom Svenska Frimurarorden även medlem av Odd Fellow. Först så blev jag frimurare och när jag några år senare blev tillfrågad om Odd Fellow så tackade jag ja. I mitt fall så berodde det främst på att det inte finns en lokal Frimurarloge där jag då bodde men däremot en Odd Fellow loge. För att besöka frimurarna så fick jag åka 70 km och det kändes som en god idé att ha en lokal loge att besöka.

Citat:
Är det vanligt att frimurare bär sina (frimurarnas) symboler i vardagslivet. Tänker väl främst på manschettknappar, pins osv. Frimurarna verkar ju ha en hel del produkter i sin webshop. Vidare, hur reagerar man (generellt, det är klart det är omöjligt att säga hur alla alltid reagerar) om man som frimurare möter en annan frimurare ute i vardagen? Om man upptäcker att personen på andra sidan förhandlingsbordet på jobbet, ens bankman eller bara någon på bussen också är medlem? Spelar det någon roll alls eller fortsätter man bara som vanligt?
Jag bär alltid mina ordensringar (Frimurarna och Odd Fellow) och när jag bär kavaj så har jag även ett frimurarkors där. Jag brukar notera andra som bär ordenssymboler men sällan kommentera det. Däremot så får jag relativt ofta frågor om symbolerna jag bär och svarar gärna på frågor.

Citat:

När man kommer till receptionen så skall man medföra ett förslag till sin sköld med riddarnamn och valspråk. I allmänhet så brukar man bli påmind om att börja tänka på skölden efter att man tagit grad VII och då har man normalt nästan två år på sig till Grad VIII då man skall ha förslaget klart. Hur man kommer fram till sin sköld är lite olika och det finns inga fasta regler (annat än rent heraldiska) hur man skall utforma skölden. Själv hade jag min sköld klar till 90% redan när jag hade grad III, inklusive riddarnamn och valspråk men jag var ovanligt tidigt ute
Citera
2012-10-23, 22:37
Medlem
Spodes avatar
Tackar och bockar för allas mycket uttömmande svar! Precis vad jag sökte Intressant att få olikar personers perspektiv på det hela också. Några följdfrågor dock.

Jonar, är det du som ligger bakom sidan du länkade till (arnell.cc)? Har varit inne där och tittat runt, mycket informativ och bra! Och exempeln var bara något jag använde som typiska vardagssituationer. Jag var mer ute efter hur man reagerade (om alls) när man i vardagssituationen stötte på en okänd persom från samma orden. Finns det restriktioner på vad man får bära när?

i.b.m, vad anser du vara de främsta skillnaderna mellan Odd Fellow och Frimurarna?

Och även om det inte sker någon direkt rekrytering mellan sällskapen så kan jag tänka mig att det ändå kan vara någon slags indikator, eller? Jag menar, om personen redan är medlem i X sällskap så lär väl dels betyda att det är en vettig person, och att han både gillar och passar i ordrar.

Kan två frimurare ha samma namn? Det finns ju några stycken så kontrollerar man inte innan finns väl risken att de populäraste upprepar sig. Hur går det till om man vill lämna, exempelvis frimurarna? Är det bara att meddela sitt utträde och allt är frid och fröjd? Inga problem eller folk som tycker illa om en?
Senast redigerad av Spode 2012-10-23 kl. 22:42.
Citera
2012-10-23, 23:56
Medlem
Citat:
Jonar, är det du som ligger bakom sidan du länkade till (arnell.cc)? Har varit inne där och tittat runt, mycket informativ och bra! Och exempeln var bara något jag använde som typiska vardagssituationer. Jag var mer ute efter hur man reagerade (om alls) när man i vardagssituationen stötte på en okänd persom från samma orden. Finns det restriktioner på vad man får bära när?

Och även om det inte sker någon direkt rekrytering mellan sällskapen så kan jag tänka mig att det ändå kan vara någon slags indikator, eller? Jag menar, om personen redan är medlem i X sällskap så lär väl dels betyda att det är en vettig person, och att han både gillar och passar i ordrar.

Kan två frimurare ha samma namn? Det finns ju några stycken så kontrollerar man inte innan finns väl risken att de populäraste upprepar sig. Hur går det till om man vill lämna, exempelvis frimurarna? Är det bara att meddela sitt utträde och allt är frid och fröjd? Inga problem eller folk som tycker illa om en?

Ja, det är min webplats, tack för positiv respons. Vad jag vet är det tämligen fritt att bära vadsomhelst närsomhelst, med ett undantag: ordensinsignierna används aldrig utanför ordenssällskapen, till skillnad mot riddarordnar.

Det är sant: ofta har ordenssällskapen faddersystem så det är klart att det är positivt att någon velat stödja ditt medlemskap. Samtidigt är det viktigt att det inte går automatik i det utan att man försöker kolla hur väl han passar i det/de sällskapet/-en och hur engagerad han är.

Samma namn - du menar riddarnamn? Jag tror att heraldikerna har rätt bra koll, kan tänka mig att arkiv är datoriserade nu, så om samma riddarnamn inte får förekomma så går det att undvika, men jag vet inte om det är så. Om du menar samma civila namn så är det inget större problem: i matrikeln framgår vilken loge du tillhör, födelseår, år du inträdde i orden och år du fick nuvarande grad. Det gör att det går att klura ut vem som är vem, eftersom folk med samma namn sällan på på samma ort, eller är födda samma år, eller inträdde samma år.

I OAL (Ordens Allmäna Lagar, finns på frimurarorden.se, regleras utträde, det finns möjlighet att utträda så att man kan återkomma: inte helt ovanligt att bröder som varit i princip passiva i decennier plötsligt har en sådan livssituation att ordenssällskapen kan kännas relevanta igen. Oftast "no hard feelings" om man lämnar och det finns en förhoppning från ordenssällskapens sida att dem som hoppat av återkommer. Enda undantaget är om den som lämnar orden också sviker sitt avgivna löfte att inte avslöja ordens ritualer, då är det klart att folk blir sura.
Senast redigerad av jonar242 2012-10-24 kl. 00:08.
Citera
2012-10-24, 13:44
Medlem
Spodes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonar242
Ja, det är min webplats, tack för positiv respons. Vad jag vet är det tämligen fritt att bära vadsomhelst närsomhelst, med ett undantag: ordensinsignierna används aldrig utanför ordenssällskapen, till skillnad mot riddarordnar.

Medaljer och sådant menar du? De bärs väl mig veterligen bara i de sammanhang de gavs, om de inte är riddarordnar (som du säger), eller andra officiella medaljer. Jag skulle till exempel aldrig få för mig att bära någon av mina medaljer utanför studentikosa sammanhang, för det är där jag har fått dom.

Citat:
Samma namn - du menar riddarnamn? Jag tror att heraldikerna har rätt bra koll, kan tänka mig att arkiv är datoriserade nu, så om samma riddarnamn inte får förekomma så går det att undvika, men jag vet inte om det är så. Om du menar samma civila namn så är det inget större problem: i matrikeln framgår vilken loge du tillhör, födelseår, år du inträdde i orden och år du fick nuvarande grad. Det gör att det går att klura ut vem som är vem, eftersom folk med samma namn sällan på på samma ort, eller är födda samma år, eller inträdde samma år.

Det var riddarnamn jag menade. Civila namn måste nästan upprepas i en så stor organisation, och de är ju samtidigt svårare att göra något åt.

Citat:
I OAL (Ordens Allmäna Lagar, finns på frimurarorden.se, regleras utträde, det finns möjlighet att utträda så att man kan återkomma: inte helt ovanligt att bröder som varit i princip passiva i decennier plötsligt har en sådan livssituation att ordenssällskapen kan kännas relevanta igen. Oftast "no hard feelings" om man lämnar och det finns en förhoppning från ordenssällskapens sida att dem som hoppat av återkommer. Enda undantaget är om den som lämnar orden också sviker sitt avgivna löfte att inte avslöja ordens ritualer, då är det klart att folk blir sura.

Ok, tack! Det verkar vettigt att man kan vara en passiv medlem om man plötsligt inte skulle vilja/kunna/hinna vara med, men ändå inte behöver gå ur orden. Och det är klart folk blir upprörda om man avslöjar hemligheterna, de finns ju trots allt av en anledning.

Jag skall nog läsa OAL närmare tror jag! Verkar intressant.
Citera
2012-10-25, 03:29
Medlem
joppes avatar
Citat:

Edit: Kom på några fler frågor över lunchen

Du har fått en del svar redan, men tänkte ge mina eftersom det skilljer lite eftersom jag bor och är frimurare i Danmark (men frimurare i det svenska systemet).

Här i Danmark räknas det som dålig stil att en frimurare är med i andra ordnar. Det finne inget dom förbjuder det, men när man blir medlem får man veta att ordnen förväntar att man håller sig där.

Det är personligt om man bär symboler utanför logen. Själv bär jag alltid ringen, men annars inget som visar att jag är frimurare. Vid sammankomster kan det hända jag bär manchetknappas med frimurarsymboler eller liknande. Men diskret. I Danmark bär alla frack, hög hatt och vita skinnhandskar till mötena. Så en massa pins och liknande kan lätt bli fel.

Ser jag en annan person med ringen, brukar jag nämna den. Pins och liknande kan alla köpa, så det brukar jag inte reagera på.
Citera
2012-10-25, 09:33
Medlem
Citat:
Jag skall nog läsa OAL närmare tror jag! Verkar intressant.
Den borde vara obligatorisk läsning för alla som seriöst vill diskutera frimureri i Sverige.

Inte minst de två första kapitlen som beskriver Ordens mål och syfte. Resten är mest frågor om organisation mm och framför allt intressant internt.

De första två kapitlen är till och med så grundläggande att det är ett krav att de läses upp i loge minst en gång om året. (Hur vet man det? För att det står i OAL, som är publik.)
Citera
2012-10-26, 11:10
Medlem
Spodes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joppe
Du har fått en del svar redan, men tänkte ge mina eftersom det skilljer lite eftersom jag bor och är frimurare i Danmark (men frimurare i det svenska systemet).

Här i Danmark räknas det som dålig stil att en frimurare är med i andra ordnar. Det finne inget dom förbjuder det, men när man blir medlem får man veta att ordnen förväntar att man håller sig där.

Det är personligt om man bär symboler utanför logen. Själv bär jag alltid ringen, men annars inget som visar att jag är frimurare. Vid sammankomster kan det hända jag bär manchetknappas med frimurarsymboler eller liknande. Men diskret. I Danmark bär alla frack, hög hatt och vita skinnhandskar till mötena. Så en massa pins och liknande kan lätt bli fel.

Ser jag en annan person med ringen, brukar jag nämna den. Pins och liknande kan alla köpa, så det brukar jag inte reagera på.

Tack för ett intressent perspektiv! Danmark verkar ha en striktare syn på frimureriet än i Sverige. Och naturligtvis bär man inga pins eller liknande på en frack, jag syftade på ens vardagskläder. Ringar verkar vara populärt!

[quote=lindq]Den borde vara obligatorisk läsning för alla som seriöst vill diskutera frimureri i Sverige.

Citat:
Inte minst de två första kapitlen som beskriver Ordens mål och syfte. Resten är mest frågor om organisation mm och framför allt intressant internt.

De första två kapitlen är till och med så grundläggande att det är ett krav att de läses upp i loge minst en gång om året. (Hur vet man det? För att det står i OAL, som är publik.)

Läste igenom de två första kapitlen och skummade lite lätt igenom resten. Intressant! För övrigt verkar inte länken i första inlägget fungera längre
Citera
2012-12-10, 14:54
Medlem
SoulStoneRiders avatar
Min kompis pappa är frimurare men han är ateist! Hur går det ihop?
Har de tummat på reglerna eller har farsgubben hans dragit en lögn tror ni?
Citera
2012-12-12, 12:44
Medlem
Svenska Frimurare Orden förutsätter kristen bekännelse = han är medlem i någon av övriga frimureriska organisationer i Sverige. Se http://sv.wikipedia.org/wiki/Frimure...reri_i_Sverige

/J
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in