2013-11-05, 01:33
Medlem
Har de senaste dagarna läst på en del om frimurare men lyckas inte förstå helt vad det går ut på. Det är alltså ett brödraskap som går ut på att medlemmarna ska förbättra sig själva och bli bättre människor, ifall jag lyckats förstå det rätt. Hur går detta till?

Inom brödraskapet finns olika ranker, vad är meningen med dessa ranker? Har den översta ranken kontakt med den lägsta? Har alla frimurare kontakt med alla eller är det mer instängt inom sina områden?
Citera
2013-11-05, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av euroheartjosh
Har de senaste dagarna läst på en del om frimurare men lyckas inte förstå helt vad det går ut på. Det är alltså ett brödraskap som går ut på att medlemmarna ska förbättra sig själva och bli bättre människor, ifall jag lyckats förstå det rätt. Hur går detta till?

Inom brödraskapet finns olika ranker, vad är meningen med dessa ranker? Har den översta ranken kontakt med den lägsta? Har alla frimurare kontakt med alla eller är det mer instängt inom sina områden?

Det går helt enkelt till genom ett pedagogiskt system där symboler, handlingar, berättelser och liknande lär oss något om hur vi bör uppföra oss mot oss själva och mot varandra.

Vad gäller graderna så är meningen helt enkelt den att den visar hur långt man har kommit. Se det som kapitel i en bok. Du måste ha läst första, andra och tredje kapitlet för att förstå vad som händer i fjärde kapitlet. Det kan också vara så att något som inte förklarades ordentligt i första kapitlet förklaras bättre i ett senare kapitel.

Alla har kontakt med varandra i form av att man får och bör besöka loger i lägre grad än vad man själv har. Däremot så får man naturligtvis inte besöka någln grad som är högre än den man har. En loge i grad III har ofta besökare mellan graderna III och X. En loge i grad ett besöks av bröder med graderna I - X och en loge i grad IX besöks av bröder med graderba IX och X.
Citera
2013-11-11, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av euroheartjosh

Det med olika ranker. som du frågade om. Det har inget med hierarki eller pyramidliknande tänk. Snarare att pyramiden i så fall kan ställas med spetsen nedåt. Och att basen är uppåt i pyramiden, med alla nya bröder som är viktigast. Det är ju de nya bröderna som tillför allt nytt och är våran tillväxt.
Citera
2013-11-12, 13:49
Medlem
Frimureriet kan väl beskrivas som ett konservativt gäng på kristen grund. Hur ställer frimurarna sig till svenska kyrkans politisering och de nya ärkebiskopens oförmåga att bestämma sig huruvida Kristus eller Mohammed är den mer betydande profeten? Vidare så känns hennes val av "Gud är större" dvs Allah Akbar inte heller som något en konservativ troende borde acceptera rakt av och i en orden som frimurarna borde det vara uppe till diskussion. Finns någon officiell ståndpunkt i frågan eller öppen kritik?
Citera
2013-11-12, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuperKurt
Frimureriet kan väl beskrivas som ett konservativt gäng på kristen grund. Hur ställer frimurarna sig till svenska kyrkans politisering och de nya ärkebiskopens oförmåga att bestämma sig huruvida Kristus eller Mohammed är den mer betydande profeten? Vidare så känns hennes val av "Gud är större" dvs Allah Akbar inte heller som något en konservativ troende borde acceptera rakt av och i en orden som frimurarna borde det vara uppe till diskussion. Finns någon officiell ståndpunkt i frågan eller öppen kritik?

Svenska Frimurare Orden är inte bunden till svenska kyrkan. Den tar inte ställning i teologiska frågor annat än att orden står på kristen grund och att det av dess medlemmar fordras en kristen bekännelse.

Så nej, det fknns ingen officiell ståndpunkt i frågan.
Citera
2013-12-23, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av i.b.m
Samma klädsel som ni i Bifrost, mörk kostym, svart slips, alt frack. Sedan så har riddare av Carl XIII orden en speciell ordensdräkt istället för frack vid extra högtidliga tillfällen.

Måhända gammalt inlägg men är det upp till medlemen själv att välja mellan frack eller mörk kostym? måste det vara slips till svart kostym eller funkar svart fluga?
Citera
2013-12-23, 23:32
Medlem
i.b.ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElexirRasmus
Måhända gammalt inlägg men är det upp till medlemen själv att välja mellan frack eller mörk kostym? måste det vara slips till svart kostym eller funkar svart fluga?

Har inte kollat senaste skrivningen men när jag kollade senast gällde svart eller grå slips eller fluga
Citera
2013-12-24, 09:15
Medlem
Citat:

Det är upp till medlemmen själv att välja mellan frack och kostym.

Till kostym skall det vara svart slips. Förut fick man ha grå slips eller fluga men i och med nya prydnadsförordningen så är det enbart svart slips som gäller till kostym.
Citera
2013-12-24, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baath
Det är upp till medlemmen själv att välja mellan frack och kostym.

Till kostym skall det vara svart slips. Förut fick man ha grå slips eller fluga men i och med nya prydnadsförordningen så är det enbart svart slips som gäller till kostym.

Antar att det är svart frackväst och vit fluga till frack?
Citera
2013-12-24, 12:52
Medlem
Citat:
Antar att det är svart frackväst och vit fluga till frack?

Svart väst, svarta skinnskor (ej lack) och vit halsrosett i pikétyg (man har inte fluga till frack, man har halsrosett (det är bara mitt eget nörderi vad gäller kläder som gör att jag påpekar det, så man behöver inte ta så mycket hänsyn till det).
Citera
2013-12-31, 21:41
Medlem
Vilka här är faktiska frimurare? Man kan ju gissa men har några frågor jag skulle vilja ställa till någon som kan ge mig ett korrekt svar.
Citera
2014-01-01, 02:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Azothan
Vilka här är faktiska frimurare? Man kan ju gissa men har några frågor jag skulle vilja ställa till någon som kan ge mig ett korrekt svar.

Vi är några stycken här som är frimurare. Så fråga på du.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in