2011-10-10, 07:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av i.b.m
Jag har hört att det under 2011 skall bli ett möte mellan katolska kyrkan och en del storloger (inklusive SFMO) ett möte initierat av vatikanen. Det kan iofs bara vara ett rykte också...

Vet du om mötet har varit eller det bara var ett rykte?
Citera
2011-10-10, 10:25
Medlem
Det mesta av symboliken inom frimureriet känns väldigt inspirerar av judendom med inslag av mystik kring Salomons tempel och liknande, har du någon kommentar kring detta? Har det alltid varit så eller är det något som tillkom under 1700-talet? Kan man säga att frimurarna även politiskt gärna främst stödjer USA och Israel?

Anser du att det finns fog för anklagelserna att frimureriet kan vara en hot mot den demokratiska processen när inflytelserika personer och politiker kan ha en dubbel lojalitet där den öppna demokratiska debatten kan bli åsidosatt till förmån för vad som beslutas inom slutna sällskap där allmänheten inte har någon insyn eller möjlighet till påverkan? Hur rimmar detta med demokratiska principer?
Citera
2011-10-11, 20:32
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vadskamanta
Det mesta av symboliken inom frimureriet känns väldigt inspirerar av judendom med inslag av mystik kring Salomons tempel och liknande, har du någon kommentar kring detta? Har det alltid varit så eller är det något som tillkom under 1700-talet? Kan man säga att frimurarna även politiskt gärna främst stödjer USA och Israel?

Jag har undersökt en del ang, de judaistiska influenserna i det europeiska och amerikanska frimureriet, främst skotska riten, dels genom dess judiska medlemmar, och konceptet med de noakitiska lagarna som varje frimurare "barn av Noa" skall följa.
Ang, detta samt länkar för vidare läsning finns i tråden, välkommen att diskutera mer om detta där.
Judiska influenser i frimureriet, Bavariska Illuminati m,m

Dock behandlas inte det svenska frimureriet där, det svenska frimurarna kräver en kristen tro, jag undrar lite på hur de svenska frimurarna ser på noakit konceptet och om det går och förena i det svenska kristna systemet,svar ges gärna i ovannämda tråd.
Citera
2011-10-21, 09:24
Medlem
Varför väljer man att bli frimurare och hur går det till väga?
Citera
2011-10-21, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jongari
Varför väljer man att bli frimurare och hur går det till väga?
Se https://www.flashback.org/t489990
Citera
2011-10-30, 21:42
Medlem
Giant Squids avatar
En fråga som kanske frimurarna här på FB kanske kan svara på, eller någon annan fördendelen.

Jag höll på och läste i Cpoiale Cipher om en initieringsrit där man syr fast en del utav de symboler som brukar finnas på frimurarnas såkallade förkläden.

Och min fråga är om de fungerar så med symbolerna på förkläderna som hos typ scouterna eller mc-gäng tex, med deras patches som man får eller förtjänar vid uppgradering?

Börjar man med ett relativt tomt förkläde som fylls på med symboler allteftersom man uppgraderar?
Citera
2011-10-31, 13:50
Medlem
i.b.ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
En fråga som kanske frimurarna här på FB kanske kan svara på, eller någon annan fördendelen.

Jag höll på och läste i Cpoiale Cipher om en initieringsrit där man syr fast en del utav de symboler som brukar finnas på frimurarnas såkallade förkläden.

Jag har inte hunnit läsa mer än början på Copiale texten, vilken sida beskrev man den ritualen?

Citat:
Och min fråga är om de fungerar så med symbolerna på förkläderna som hos typ scouterna eller mc-gäng tex, med deras patches som man får eller förtjänar vid uppgradering?

Börjar man med ett relativt tomt förkläde som fylls på med symboler allteftersom man uppgraderar?

Nej varje grad har ett fastställt förkläde som är såpass olika att det är opraktiskt att sy dit nya symboler. Däremot är det naturligtvis så att det dyker upp mer och mer symboler allteftersom man går upp i graderna. Den första gradens förkläde är till exempel helt vitt utan några symboler.
Citera
2011-10-31, 22:05
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Jag har inte hunnit läsa mer än början på Copiale texten, vilken sida beskrev man den ritualen?
Sidan 31. Men jag reagerade på lite ordval framförallt som jag tar upp mer i tråden om Copiale cipher i inlägg 7 och del utav 9. Samt att jag får intrycket att det inte rör sig om direkta broderier som omnämns i CC, utan att man syr på någonsorts små miniatyrer (Odins), jag vet inte riktigt vad som menas.
Citat:
Nej varje grad har ett fastställt förkläde som är såpass olika att det är opraktiskt att sy dit nya symboler. Däremot är det naturligtvis så att det dyker upp mer och mer symboler allteftersom man går upp i graderna. Den första gradens förkläde är till exempel helt vitt utan några symboler.

Vitt som ett litet lamm, ok, ny symboler för varje grad som är fastställd, typ som några blå kanter eller liknande? Hur många olika fastställda förkläden finns i det svenska frimureriet? Har ni några coola udda symboler eller är de det gamla klassikerna?

Googlade lite och hittade detta intressanta om förkläden och symboler, inte om det svenska dock.
från 1730 verkar det varit lite fritt fram att göra lite vad man vill i dekorationerna, men det verkar som om det får ett stopp 1813 då man vill styra upp det lite från högkvarteret

http://freemasonry.bcy.ca/aqc/apron.html
Citat:
Before 1760, elaborately-painted or embroidered aprons came into fashion and continued to be favoured until the Union (1813). Many of these aprons were home-made, often artistically finished and adorned with symbolic designs. From 1760 onwards the printed and engraved aprons appeared, many of them being subsequently coloured by hand. (See Illustration n.)
The tendency to decorate Masonic aprons with symbolic designs began in the 1730’s, and between 1740 and 1790 this practice became widespread. These efforts were mostly crude, but many surviving examples reveal skill and taste. Indian ink, paint and embroidery were commonly used for this ornamentation. The most popular designs usually included the All-Seeing Eye, the Columns, and the Square and Compasses, all evidence of the advance of Speculative Masonry in the second half of the eighteenth century.
Citera
2011-11-01, 10:33
Medlem
i.b.ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jongari
Vet du om mötet har varit eller det bara var ett rykte?

Ingen aning om det blivit av eller inte, jag får ta och lyssna lite mer
Citera
2011-11-01, 11:01
Medlem
i.b.ms avatar
Citat:
Sidan 31. Men jag reagerade på lite ordval framförallt som jag tar upp mer i tråden om Copiale cipher i inlägg 7 och del utav 9. Samt att jag får intrycket att det inte rör sig om direkta broderier som omnämns i CC, utan att man syr på någonsorts små miniatyrer (Odins), jag vet inte riktigt vad som menas.

Översättningen är lite konstig och svårförståelig för de som inte har frimurerisk erfarenhet. Det här verkar beskriva ämbetstecken där "the supervisors" har sitt tecken i en snodd kring halsen, men även miniatyrer av dessa fastsatta på sina förkläden och varsin ämbetshammare. (ämbetstecknen för dessa sägs vara en blyvikt och en linjal)

Citat:
Vitt som ett litet lamm, ok, ny symboler för varje grad som är fastställd, typ som några blå kanter eller liknande? Hur många olika fastställda förkläden finns i det svenska frimureriet? Har ni några coola udda symboler eller är de det gamla klassikerna?

Kommer inte ihåg utantill alla detaljer på varje förkläde men första graderna ser ut som följer.
I: helt vitt förkläde
II: vitt förkläde med tre vita rosetter
III: vitt förkläde blå och gula kanter med tre blå-gula rosetter (färgerna kan variera om logen har en äldre design som inte följer standard)

På sidan: http://www.minnesotamasonicmuseum.or...s-around-world
så kan nu se ett svenskt förkläde från grad VI. (Om du ser på det förklädet så ser du att det sitter en miniatyrhammare fastsatt överst på det förklädet. Kanske det är det som Copiale texten hänvisar till)
Citera
2011-11-01, 21:34
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Översättningen är lite konstig och svårförståelig för de som inte har frimurerisk erfarenhet. Det här verkar beskriva ämbetstecken där "the supervisors" har sitt tecken i en snodd kring halsen, men även miniatyrer av dessa fastsatta på sina förkläden och varsin ämbetshammare. (ämbetstecknen för dessa sägs vara en blyvikt och en linjal)

Har du några kommentarer till varför man kallar miniatyrerna för "Odins" i CC? Är det helt enkelt ett kodord för miniatyrerna?

Citat:
Kommer inte ihåg utantill alla detaljer på varje förkläde men första graderna ser ut som följer.
I: helt vitt förkläde
II: vitt förkläde med tre vita rosetter
III: vitt förkläde blå och gula kanter med tre blå-gula rosetter (färgerna kan variera om logen har en äldre design som inte följer standard)

På sidan: http://www.minnesotamasonicmuseum.or...s-around-world
så kan nu se ett svenskt förkläde från grad VI. (Om du ser på det förklädet så ser du att det sitter en miniatyrhammare fastsatt överst på det förklädet. Kanske det är det som Copiale texten hänvisar till)

Ja det kanske är något sånt, men är detta vanligt med påsydda metallminiatyrer? Kör ni med det i nutid? Det svenska förklädet som du länkar till har ju uppenbarligen ett sådant. Men man ser inte direkt mycket utav bilder med metallminiatyrer på frimurarförkläden.

Noterar att de svenska gamla förklädet har ett stort seal of solomon eller star of david som centerpiece. Medans de flesta andra har kors på sina, t,o,m noakiterna i det skottska.
Borde inte det svenska ha ett kors, om man utmärker sig genom att vara en kristen orden?
G :et i mitten på den sexuddiga stjärnan är det Grand Arkitekten?

EDIT:Även ringen kring hammaren och stjärnan ser ut att vara i metall. Ska det vara någon sorts speciell metall?
Senast redigerad av Giant Squid 2011-11-01 kl. 22:15.
Citera
2011-11-02, 08:05
Medlem
Längst ned på denna sidan kan du se samtliga graders förkläden och regalier.

grailquest.wordpress.com/page/2/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in