Citat:
Ursprungligen postat av i.b.m
Jag har inte hunnit läsa mer än början på Copiale texten, vilken sida beskrev man den ritualen?
Sidan 31. Men jag reagerade på lite ordval framförallt som jag tar upp mer i tråden om Copiale cipher i inlägg 7 och del utav 9. Samt att jag får intrycket att det inte rör sig om direkta broderier som omnämns i CC, utan att man syr på någonsorts små miniatyrer (Odins), jag vet inte riktigt vad som menas.
Citat:
Ursprungligen postat av i.b.m
Nej varje grad har ett fastställt förkläde som är såpass olika att det är opraktiskt att sy dit nya symboler. Däremot är det naturligtvis så att det dyker upp mer och mer symboler allteftersom man går upp i graderna. Den första gradens förkläde är till exempel helt vitt utan några symboler.
Vitt som ett litet lamm, ok, ny symboler för varje grad som är fastställd, typ som några blå kanter eller liknande? Hur många olika fastställda förkläden finns i det svenska frimureriet? Har ni några coola udda symboler eller är de det gamla klassikerna?
Googlade lite och hittade detta intressanta om förkläden och symboler, inte om det svenska dock.
från 1730 verkar det varit lite fritt fram att göra lite vad man vill i dekorationerna, men det verkar som om det får ett stopp 1813 då man vill styra upp det lite från högkvarteret
http://freemasonry.bcy.ca/aqc/apron.html
Citat:
Before 1760, elaborately-painted or embroidered aprons came into fashion and continued to be favoured until the Union (1813). Many of these aprons were home-made, often artistically finished and adorned with symbolic designs. From 1760 onwards the printed and engraved aprons appeared, many of them being subsequently coloured by hand. (See Illustration n.)
The tendency to decorate Masonic aprons with symbolic designs began in the 1730’s, and between 1740 and 1790 this practice became widespread. These efforts were mostly crude, but many surviving examples reveal skill and taste. Indian ink, paint and embroidery were commonly used for this ornamentation. The most popular designs usually included the All-Seeing Eye, the Columns, and the Square and Compasses, all evidence of the advance of Speculative Masonry in the second half of the eighteenth century.