2012-09-14, 08:59
Medlem
Loxuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malkinson
Rötmånaden är väl en myt?

Nej.
Citera
2012-09-14, 09:16
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malkinson
Rötmånaden är väl en myt?

Nope, det är ingen myt.

Dock så hakar många upp sig på tidpunkten i sig ( ~20jul-20aug) som egentligen är irrelevant. Det som är är att under den tiden så är "rötvädret" (varmt och fuktigt) vanligare.
Citera
2012-09-14, 13:22
Medlem
A.Es avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Ingen fara, är bara under värsta rätmånaden man behöver oroa sig för spnt.

Brukar alltid tina mina frysvaror över dan i rumstemp.

Skönt, tack så mycket för infon!
Citera
2012-09-15, 22:10
Moderator
Arne.Ankas avatar
Scan falukorv, inköpt idag och uppskuren direkt när jag kom hem MEN 1 burk hamnade ovanpå kylskåpet istället för i kylskåpet, har stått kanske...3-4 timmar i värmen från kylskåpet.
Är det nåt som kan ätas till frukost/middag imorgon eller är falukorv känsligt så det redan förfarits och/eller smakar fan?
Citera
2012-09-16, 09:40
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Scan falukorv, inköpt idag och uppskuren direkt när jag kom hem MEN 1 burk hamnade ovanpå kylskåpet istället för i kylskåpet, har stått kanske...3-4 timmar i värmen från kylskåpet.
Är det nåt som kan ätas till frukost/middag imorgon eller är falukorv känsligt så det redan förfarits och/eller smakar fan?

Ska inte vara nån fara om inte korven sjöng på sista versen vid inköpet.
Citera
2012-09-17, 10:24
Medlem
Moffins avatar
Jag tänkte att jag skulle äta lite mer ägg då det är nyttigt. Mitt största "problem" är att jag är lat och även en tidsoptimist så jag hinner oftast inte koka ägg på morgonen. Jag tänkte om man kunde koka flera ägg och ha i kylskåpet (oskalade) för att äta senare.

Hur länge håller ett kokt ägg i kylskåpet? Jag är EXTREMT nojig för att saker ska bli dåliga och dricker absolut inte mjölk dagen den går ut, även om jag vet att den egentligen är "okej" tycker det känns lite udda och att den smakar konstigt.

Vill gärna inte råka ut för att äta ett dåligt ägg. Jag råkade äta mögligt bröd en gång och det tog fem år innan jag kunde äta bröd igen

(Ja jag är en mes jag vet)
Citera
2012-09-17, 10:57
Medlem
[Strange Days]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moffin
Jag tänkte att jag skulle äta lite mer ägg då det är nyttigt. Mitt största "problem" är att jag är lat och även en tidsoptimist så jag hinner oftast inte koka ägg på morgonen. Jag tänkte om man kunde koka flera ägg och ha i kylskåpet (oskalade) för att äta senare.

Hur länge håller ett kokt ägg i kylskåpet? Jag är EXTREMT nojig för att saker ska bli dåliga och dricker absolut inte mjölk dagen den går ut, även om jag vet att den egentligen är "okej" tycker det känns lite udda och att den smakar konstigt.

Vill gärna inte råka ut för att äta ett dåligt ägg. Jag råkade äta mögligt bröd en gång och det tog fem år innan jag kunde äta bröd igen

(Ja jag är en mes jag vet)

Räkna med ca en veckas hållbarhet i normal kylskåpstemperatur om ägget är oskalat.
Citera
2012-09-17, 11:15
Medlem
Moffins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av [Strange Days]
Räkna med ca en veckas hållbarhet i normal kylskåpstemperatur om ägget är oskalat.

Okej då räknar jag med fyra dagar

Men det innebär ändå att jag kan koka iaf 5 ägg i taget och det är ju helt klart en förbättring.
Citera
2012-09-17, 18:02
Medlem
Glömde en gryta chili gjord på högrev framme över natten tills idag, ca 12h.

Har sedan stått i kylen sedan imorse.

Kan jag äta detta?
Citera
2012-09-17, 18:12
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Supersonicc

Kan jag äta detta?

Inga problem, brukar alltid lämna grytan över natten så att den får svalna ordentligt innan jag ställer in den i kylen/frysen.
Citera
2012-09-18, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Supersonicc

Kan jag äta detta?
Ingen aning om hållbarheten, men den lät fantastiskt god! Vilket recept gick du efter?
Citera
2012-09-18, 16:30
Medlem
En lammstek med ben, legat djupfryst i 2 år. Går den att tillaga och äta? Hört att fettet härsknar i frys också, bara väldigt långsamt...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in