2012-09-03, 18:34
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dolgtrase
Vilhelm Mobergs kritik av monarkin berörde monarkin som den såg ut efter 1809 års regeringsform. Det var den som gällde när Moberg var aktiv. Moberg gick ur tiden 1973. Varken du eller någon annan ligamedlem vet säkert vad Moberg skulle ha haft för åsikt om någonting efter Torekovkompromissen och 1974 års regeringsform. Således är det ganska meningslöst att använda honom som nödlösning varje gång det ekar tomt i skallen.

Att du förväxlar vanlig hövlighet med fjäsk bör du nog ta med dina uppfostrare. Även presidenter bemöts på ett visst sätt i officiella och ceremoniella sammanhang, en blandning av kutym, skick och tradition helt enkelt. Svenska journalister är en kategori för sig. Att många av dem blir osäkra på hur de ska förhålla sig till kungen kan du knappast klandra honom för. Efter mängden av skitsnack från den yrkeskåren är det nog svårt att agera professionellt när man väl möter offret för alla lögner och antydningar öga mot öga.

Nej. Den är fel. Kungen är bevisligen kompetent nog att utföra sina plikter som statschef. Nästa år har han suttit 40 år på tronen. Det ska vi fira ordentligt.

Mmmm ok. Vi låtsas det då.
Citera
2012-09-03, 18:42
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iSlash
Saxat fån kungahuset.se. Mina kommentarer i kursiv stil:

Konungens uppgifter
Konungens uppgifter stadgas i 1974 års regeringsform och riksdagsordning enligt följande:
1. ”Konungen är rikets statschef” (detta stadgas i regeringsformens 1 kapitel 5§) och skall som sådan representera Sverige och vara en samlande symbol för nationen.
Trams, en person kan aldrig samla en hel nation, vald eller ej.
2. Han leder den särskilda konselj som sammanträder vid regeringsskifte, liksom de regelbundna så kallade informationskonseljerna med regeringens ledamöter.
Låter som ett jobb för riksdagens talman att leda sammanträden vid regeringsskifte.
3. Han öppnar årligen riksmötet.
Ännu ett talmansjobb.
4. Han är ordförande vid sammanträde med Utrikesnämnden. Dess ledamöter utses av riksdagen för samråd med regeringen i utrikesfrågor.
Eftersom talmannen nu har fått ta över två oerhört betungande uppgifter så får väl vice talmannen ta detta.
5. Han är främste representant för den svenska försvarsmakten och innehar försvarsgrenarnas högsta grader. Dessutom är han hederschef för vissa militära enheter.
Jag är helt säker på att en yrkesofficer skulle klara detta arbete betydligt bättre än en lekman som kungen.
6. I sin funktion som rikets främste representant i förhållande till andra länder ackrediterar Kungen utländska ambassadörer. Han undertecknar också de svenska ambassadörernas kreditivbrev.
Visste inte att kungen sysslade med detta. Gissar att UD sätter små post-it lappar där han ska signera. Då kan tjänstemännen lika gärna be Calle Bildt skriva under.

Hur Republikanska Föreningen (antar att du syftar på dem) sköter sitt arbete har jag inga synpunkter på, jag är inte medlem och tänker inte bli. Inte heller bryr jag mig om vem som är deras ordförande, lika lite som jag bryr mig om vem som är ordförande i den lokala brukshundsklubben, eller för den delen Sveriges kung.

Däremot hoppas jag verkligen att du som du skriver talar i egen sak när du uppenbarligen inte vill kännas vid en av de mest grundläggande punkterna i det västerländska demokratiska rättssystemet där varje åtalad har rätt till ett juridiskt ombud.

Så litet svepande kommentarer till något Du hittat på nätet var alltså det enda svar Du kunde prestera på frågan om Du var nöjd med hur Republikanska Föreningen arbetar? Det var ju klent.
Citera
2012-09-03, 19:04
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Så litet svepande kommentarer till något Du hittat på nätet var alltså det enda svar Du kunde prestera på frågan om Du var nöjd med hur Republikanska Föreningen arbetar? Det var ju klent.

Nej, Dolgtrase frågade, jag svarade. Kanske andra vill ge sina svar, jag talar inte för dem. Varför jag skulle ha en åsikt om hur Republikanska Föreningen arbetar förstår jag inte. Mina kommentarer är bara gjorda för att visa hur enkelt jag anser det vara att omfördela statschefens arbetsuppgifter. Övriga åtaganden kungafamiljen sysslar med ligger utanför de officiella åtagandena och bör betraktas som privata. En axplock ur kalendern på kungahuset.se ger t ex följande:

Närvaro vid Paralympics
Besök i Halmstad
Närvaro av utbildning av silviasystrar
Möte med World Childhood Foundation
Närvaro vid invigning av skjutbana vid Söderåsens Shooting & Events
Högtidliga audienser (riktigt "jobb", kan dock skötas av UD eller lämplig minister)
Möte med Royal Technology Mission Tjeckien
Kommunbesök, Danderyds kommun
Närvaro vid Baden-Powell Fellowship Event
Specialvisning på Kulturarvsdag
Närvaro vid World Conservation Congress
Besök i Sölvesborg samt invigning av naturreservatet Eriksberg vilt och natur

Det där var väl elva arbetsdagar fördelat på vad, sex personer? På vilket sätt är det samhällsomstörtande om dessa punkter inte genomförs, alternativt sköts av tjänstemän eller personer med förtroendeuppdrag?

Lite kul att man lägger in punkten "Så minns vi Prins Bertil - minnesutställning på Kungliga slottet" varje dag i ett försök att fylla ut kalendern. Får man personlig guidning av någon Bernadotte eller vad?
Citera
2012-09-03, 20:20
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Nej, Dolgtrase frågade, jag svarade. Kanske andra vill ge sina svar, jag talar inte för dem. Varför jag skulle ha en åsikt om hur Republikanska Föreningen arbetar förstår jag inte. Mina kommentarer är bara gjorda för att visa hur enkelt jag anser det vara att omfördela statschefens arbetsuppgifter. Övriga åtaganden kungafamiljen sysslar med ligger utanför de officiella åtagandena och bör betraktas som privata. En axplock ur kalendern på kungahuset.se ger t ex följande:

Närvaro vid Paralympics
Besök i Halmstad
Högtidliga audienser (riktigt "jobb", kan dock skötas av UD eller lämplig minister)

Det där var väl elva arbetsdagar fördelat på vad, sex personer? På vilket sätt är det samhällsomstörtande om dessa punkter inte genomförs, alternativt sköts av tjänstemän eller personer med förtroendeuppdrag?

Lite kul att man lägger in punkten "Så minns vi Prins Bertil - minnesutställning på Kungliga slottet" varje dag i ett försök att fylla ut kalendern. Får man personlig guidning av någon Bernadotte eller vad?

Du har naturligtvis fel. Vissa uppgifter, t ex att ta emot utländska staters sändebud kan bara lösas av statschefen. Men oaktat detta så är naturligtvis uppgiften att vara statschef en uppgift i sig själv, oavsett vilken kalendarisk tid som den ger upphov till.
Citera
2012-09-03, 20:21
Medlem
Dolgtrases avatar
Citat:

Närvaro vid Paralympics
Besök i Halmstad

Nu var det ju den republikanska rörelsen jag frågade om. Alltså den republikanska organisationen, dess ordförande, ledningen, tidningen Reform, de bloggar man når via organisationens hemsida, med mera, med mera. Jag har nu förstått att du inte är republikan. Vi får väl se om någon av dem bemödar sig med att svara.

Vad gäller ditt prat om kungahusets kalender visar den, precis som du säger, ett axplock. Vad vi ser är ett urval av de officiella programpunkterna. Hovstaten och Slottsstaten har tillsammans nästan 200 anställda. Det krävs en hel del administrativt arbete, planering och samarbete för att uppdraget ska kunna förlöpa som det ska. Naturligtvis är statschefen och hans familj involverade i detta arbete. Om du nu är så intresserad av varje steg kungen tar föreslår jag att du skickar ett brev till hovet och frågar vänligt. Själv är jag måttligt intresserad. Pappersvändande har jag nog av för egen del.
Senast redigerad av Dolgtrase 2012-09-03 kl. 20:24. Anledning: Rättstavning.
Citera
2012-09-04, 13:12
Medlem
Dolgtrases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dolgtrase
Den här tråden heter Avskaffa monarkin! Alltså frågar jag er republikaner som vill avskaffa monarkin: Är ni nöjda med er organisation? Är ni nöjda med dess arbete? Är ni nöjda med er ordförande? Kan de göra ett bättre jobb? På vilket sätt då?

Utöver mina tidigare frågor har jag en till. Jag gick nyss in på Republikanska föreningens facebooksida. På sidans avdelning för foton kan man ta del av många manipulerade, ”roliga” bilder. Bland annat har man mixtrat med en bild där Victoria håller sin nyfödda dotter i famnen. I stället för Estelle kan man nu se Gollums ansikte, alltså varelsen från Tolkiens berättelser, så som det ser ut i Peter Jacksons filmatiseringar.

Om det här varit i något annat sammanhang hade jag inte reagerat. Men här handlar det om en förening som säger sig stå i framkant för och driva på en grundläggande förändring av landets statsskick. Föreningens ledande personer framhåller sig som representanter för ett seriöst alternativ till den nuvarande ordningen. På vilket sätt tror föreningen att sådant här hjälper deras sak? Vad vill man förmedla med den här bilden? Tror man att alla republikaner går igång på tarvliga grepp av det här slaget? Går de igång på sådant? Det här för faktiskt tankarna till en viss yrkeskriminell våldsbrottsling som försökte slå mynt av liknande bildförfalskningar.

Det finns harmlösa skämt. Sedan finns det smaklösa. En omgjord bild på kungen där han fått en larvig hatt med kaninöron är inget att förfasas över. Det tror jag inte att kungen heller tycker. Men småflickor som inte ens fyllt ett år borde vara fredade. Eller?

Men jag kanske inte borde vara förvånad. Vi har ju här på forumet en alldeles egen republikan som ägnar sig åt ständiga personangrepp på spädbarn. Från det hållet hörs nog bara bifall och jubel.

Men vad tycker övriga republikaner om det här? Svara gärna på mina andra frågor också.
Citera
2012-09-04, 13:34
Medlem
Dolgtrases avatar
Citat:
Du har naturligtvis fel. Vissa uppgifter, t ex att ta emot utländska staters sändebud kan bara lösas av statschefen. Men oaktat detta så är naturligtvis uppgiften att vara statschef en uppgift i sig själv, oavsett vilken kalendarisk tid som den ger upphov till.

Visst är det så. En del verkar tro att kungen har något slags nio till fem-jobb. Men statschefen är alltid statschef och har ständig jour. Det är en alldeles speciell uppgift han har, och den har han haft i snart fyra årtionden.
Citera
2012-09-04, 13:51
Medlem
Vakthoras avatar
Kungahuset kostar varje svensk tio kronor om året (har jag för mig det var) och det tycker jag är helt okej för att ha kvar ett av världens äldsta kungahus. Samtidigt som kungahuset har ett värde varje år på ca 1 miljard som de drar in till sverige av olika annledningar (turism, upphandlingar osv)

Och jag lägger mycket hellre tio kronor av min lön per år än det jag idag lägger på att försörja kriminella, bidragstagande, misshandlande invandrare
Citera
2012-09-06, 23:05
Medlem
HighHitlers avatar
Jag själv är inte nån motståndare till monarkin som den ser ut nu men jag är nyfikna på vad ni motståndare tycker om en grej jag tänkte på. Nu verkar det som att ni tycker att vi ska byta ut kungen mot en demokratiskt vald president men skulle det inte vara bra med en vald kung? Om det är att kungen föds till sitt ämbete är där skor klämmer borde väl detta fungera bra. Så kunde kungen väljas på nåt sätt och då skulle det ju inte vara nåt fel på att han får riktig makt längre. Så kan han ju ha kronan också. Jag tycker att det hade passat vårt folk, historia och vår kultur mycket bättre än att ha en president.

Så vad tycker ni om förslaget?
Citera
2012-09-18, 09:00
Medlem
iSlashs avatar
http://www.dn.se/nyheter/sverige/stodet-for-monarkin-har-sjunkit-kraftigt

Glädjande siffror. Allt fler människor använder huvudet att tänka med.
Citera
2012-09-18, 10:25
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
http://www.dn.se/nyheter/sverige/stodet-for-monarkin-har-sjunkit-kraftigt

Glädjande siffror. Allt fler människor använder huvudet att tänka med.

Jag tror Du får mycket svårt att belägga att "allt fler människor använder huvudet att tänka med".

Däremot är det intressant hur man agerar för att minska folkets sympati för ett statsskick som fungerar så pass bra. Som vanligt är ungdomen mest lättmanipulerad.
Citera
2012-09-18, 13:00
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Däremot är det intressant hur man agerar för att minska folkets sympati för ett statsskick som fungerar så pass bra. Som vanligt är ungdomen mest lättmanipulerad.

Seså, inte ska väl den här tråden behöva flyttas till konspirationer heller?

Allt fler människor ifrågasätter statsskickets struktur, det är bra. Allting i hela universum utvecklas, så även statsskick. För att något ska kunna förbättras måste det först ifrågasättas. Förändringar, även av demokratiska statsskick, är en naturlig process. Det som fungerade för en generation är inte alltid optimalt för nästa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in