2011-01-21, 18:18
Medlem
mr.demons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sanctus
Ibland blir jag fan förbannad när jag ser människor gå runt med typ Canada Goose jackor och grejer. Jag anser att det inte finns en enda vettig anledning till att köpa en jacka för 5000 när du kan få en som är absolut lika bra för ~600-1000. Det visar bara på fåfänga och skrytsamhet och är bara löjligt.

Jag köpte en blå gås i Canada för en 10 år sedan. Och det måste vara ett av de bättre köp jag har gjort nu när det är sååååå jävla kallt på vintern. Den värmer så mycket så man fan svettas.

Så valet är inte så svårt när det blåser iskallt ute. Inte fan drar jag på mig nån tunn rock som värmer föga. Det är då det är gåsdags. Och alla dessa parkas ( de dyrare ) är alla värda sina pengar om man ser till funktionen den har. Aldrig att du får en lika bra jacka för 600-1000. Inte en chans.
Citera
2011-01-21, 19:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Minor11
Ni som kan mycket om kläder och oftast köper dyra kläder. Ser ni stor skillnad på t.ex. en skjorta från Zara jämfört mot en fin kvalitetsskjorta från Italien? Eller en kavaj från MQ jämfört mot en från Armani? (osv osv)

Ibland kan jag tycka det känns obefogat att gå och köpa en skjorta för 1200 kronor när jag kan få en för 400 kr på t.ex. Zara. Men är det bara jag som har dåligt öga för det, eller kan ni säga att ni ärligt ser skillnad utan att behöva kolla etiketten/smådetaljerna? Förstår att det kan vara bättre tyg i de dyra märkena men hur stor visuell skillnad gör detta?

Jag tycker personligen att jag klär mig ganska snyggt även om jag sällan köper dyra märkesplagg. Men jag har aldrig funderat på ifall det syns att jag köper billigare märken. Inte för att det är ett problem för mig, men jag tycker att ämnet är intressant.

Självklart kan det vara kul att bära ett plagg bara för att man vet att det är ett kvalitetsmärke men det jag egentligen undrar är alltså ifall skillnaden är så påtagligt stor som priset?

Tråden känns lite konstig eftersom du inte har angivit några riktlinjer för vad som är dyrt och billigt i sammanhanget. En skjorta för 1200 kanske är rena kapet för någon som har pengar och tokdyrt för någon annan. Vissa kanske tom tycker H&M är dyrt i jämförelse med att handla på secondhand så för denne blir kläder från H&M exklusivt. Sedan för vissa kanske 1200kr är rena billiga nisse skräpet om du förstår vad jag menar.

Det är inte märket i sig som gör kläderna. Jag köper blandat, både kläder från etablerade märken som Boss, Armani, Zegna, Corneliani etc och det man märker mot ett varumärke som kostar typ hälften är bättre tyg, mer kvalitativa kragar på skjortorna etc. Däremot när det gäller jeans har jag märkt på de flesta dyrare modeller jag har att jeanstyget är tunnare och att passformen blir bättre. Men samtidigt har jag slitit ut många dyra modeller snabbare än tex jeans från H&M etc.

Man köper inte ett märke bara för att få loggan i nacken, man köper ett plagg för att man tycker det är bekvämt, bra tyg etc, sen om det samtidigt inte kostar så mycket är det bara ett stort plus.
Citera
2011-01-22, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
Tråden känns lite konstig eftersom du inte har angivit några riktlinjer för vad som är dyrt och billigt i sammanhanget. En skjorta för 1200 kanske är rena kapet för någon som har pengar och tokdyrt för någon annan. Vissa kanske tom tycker H&M är dyrt i jämförelse med att handla på secondhand så för denne blir kläder från H&M exklusivt. Sedan för vissa kanske 1200kr är rena billiga nisse skräpet om du förstår vad jag menar.

Jag tycker jag exemplifierade ganska tydligt vad som jag, i sammanhanget, ansåg vara dyrt och vad som jag i sammanhanget ansåg vara billigt, så tycker mina riktlinjer var tämligen tydliga.

Sen är det självklar att det är subjektivt vad folk tycker är dyrt eller billigt, men med mina exempel som grund (Zara vs Armani osv) så tycker jag inte att det råder någon direkt oklarhet i definitionerna och vad som generellt sett betraktas som dyrt eller billigt.
Citera
2011-01-22, 21:41
Medlem
submariners avatar
hej,

måste naturligtvis skilja på ett dyrare "statusmärke" som nödvändigtvis inte levererar mer kvalité än t.ex. Zara och ett dyrare märke som levererar hög kvalite - spannet är stort

bryr mig inte så mycket om "trendiga märken", men visst är det ganska lätt att skilja ett par kvalitetsskor från Vagabond och en bra skjorta från en HM

jag är själv beroende av Etons skjortor - sitter väldigt bra, håller väldigt hög kvalité på alla delar av skjortan och åker i princip bara ut ur garderoben om jag fått en fläck som helt enkelt inte går bort...
Citera
2011-01-24, 20:55
Medlem
Eskiels avatar
Tjenare,

Tycker att det är kul med så mycket respons på en sån här tråd fastän att den inte är himla gammal! Med det sagt så kan jag säga att jag, som dem flesta av mina kompisar i min umgängeskrets, inte klär mig särskilt dyrt då jag har inhandlat majoriteten av mina kläder på H&M, Dressman och liknande kedjor.

Men tänkte just på detta ämnet när jag var och köpte några Tee's för inte så längesen.

I och med att det "snart" är studenten (igen!) så spanade jag in lite olika skjortor och priser på ett ungefär för att ha lite koll. Jag gick vidare och tycktes få syn på en skjorta som såg nästan identisk ut vid en annan butik, fast för halva priset. Efter att jag noterat prisskillnaden så kände jag mig nätan tvungen att gå tillbaka till den föregående butiken för att se om jag kunde lägga märke till skillnaderna i material och eventuella saker som kan vara annorlunda pga annan tillverkningsmetod. ( Ville nästan fråga butiksägaren om jag kunde ta med skjortan... )

Jag gick som sagt tillbaka och ärligt talat så kunde jag inte se någon större skillnad.. Det var en röd/svart/grå rutig skjorta , och skillnaden var kanske tjockleken på de gråa strecken som utgjorde några av rutorna på skjortan.

Ärligt talat så känner jag mig precis som TS inte dragen till att köpa kläder allmänt som kostar mycket (mer än vad som bör betalas..) .. Ett undantag är dock Skor för det är någonting som jag har märk gör stor skilnad i kvalité och livslängd beroende på vad man betalar för dem, ..

/Eskiel
Citera
2011-01-25, 01:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miyagismandolin
Dyrare kläder kan ju vara bättre i vissa fall. Tex jeans som många skrivit om tycker jag håller minst lika bra inne på H&M som Diesel, D&G osv, dock tycker jag H&M's har bättre passform så jag håller mig enbart till dom.
.

Lite off topic, men jag tycker om att lasa vad kandisar gillar for marken i olika kategorier av produkter/varor i tidningen vanity fair, och i senaste numret var det Rihannas lista. Efter "jeans" stod det "H&M" och ingenting annat. Om det duger at henne, duger det at mig.
Citera
2011-01-25, 04:06
Medlem
ShogunAssasins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joanna
Lite off topic, men jag tycker om att lasa vad kandisar gillar for marken i olika kategorier av produkter/varor i tidningen vanity fair, och i senaste numret var det Rihannas lista. Efter "jeans" stod det "H&M" och ingenting annat. Om det duger at henne, duger det at mig.
H&M är faktiskt mycket mer respekterade i USA än det är i Sverige, här hemma så kommer man väl undan med att köpa basplagg där.

"Om det duger at henne, duger det at mig."
Vi är alla lika värda
Citera
2011-01-25, 13:38
Medlem
dindummers avatar
Folk verkar skita ut pengar i den här tråden, eller så lägger ni alla pengar ni tjänar på kläder? Finns ju viktigare saker att prioritera men det är ju förstås personligt..men någon måtta får det ju vara. Över 2500 för ett par jeans..vad fan? Det får man ju nästan en bra tv för men det antar jag att ni redan har. Bättre att spara pengarna till någonting vettigt.

Kändisar som köper väsker..för att dom är snygga? Nja, det beror på att det står någonting på dom. Det är inte som männen där man köper en Ferrari och därefter kan ligga i 400km/h med ett leende på läpparna, kvinnor blir kåt av att det står något på väskorna. Komplicerat.
Senast redigerad av dindummer 2011-01-25 kl. 13:40.
Citera
2012-09-05, 11:31
Medlem
Härom månaden så fick jag upp ögonen för det här med kvalitétskjortor. Tidigare när jag velat bära vit skjorta så har jag alltid stressat förbi h&m. Jag är förtjust i vit skjorta, det är det funktionellaste plagget jag vet och det går att matcha i oändlighet. Dock har dessa h&m skjortor efter en kvälls användning varit, enligt mig som är noga med hur kläder sitter, varit förbrukade. Har inte planerat mina klädköp så noga, och inte heller haft så gott om pengar, så det har blivit halvtaskiga framstressade outfits ifrån h&m.

Räknade hur många vita h&mskjortor som ligger i klädhögen och hittar 17 st, finns säkert fler i garderoben. Säg att en skjorta ifrån h&m kostar 300 kr. Då har jag alltså lagt ut 5100:- på skjortor som är förbrukade.

Härom månaden som sagt, så sprang jag på en skjorta ifrån Burberry jag testade och blev i provrummet förvånad över hur bra den kändes. Trots prislappen på 1400:- så kände jag att jag inte kunde gå ifrån butiken utan den skjortan med mig. Nu har jag som sagt bara använt den i en månad, men den ser fortfarande ut som ny trots 2-3 tvättar, vilket ingen av mina h&m skjortor gjort. Håller den 17 tvättar, vilket jag hoppas på och det känns som den kommer göra det, har jag alltså SPARAT 3700:-.

Ni hör ju, ibland kan man köpa dyra grejer och faktiskt spara pengar. Sen finns det ju folk som använder kläder endast för funktionen, där inte passform, kvalité eller något annat spelar någon roll. Då är det förstås inte befogat.
Citera
2012-09-05, 13:41
Medlem
Shivons avatar
Jag märker skillnad på dyrare och billigare kläder, det läggs mer handarbete och omtanke bakom dyrare kläder+ att det oftast är en ganska stor skillnad på kläderna utseendemässigt, tex en jacka från HM Vs. en jacka från Valentino.
Nu tycker jag dock Zara levererar väldigt bra, och HM har faktiskt blivit bättre.

Tyvärr är det så att för att köpa dyra kläder som ligger på 5-30 tusen per plagg, lär man bo hemma hela livet om man har en normal lön Om man dvs vill ha en hel garderob.
Citera
2012-09-05, 14:36
Medlem
hypothyroidisms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stepbrother
Härom månaden så fick jag upp ögonen för det här med kvalitétskjortor. Tidigare när jag velat bära vit skjorta så har jag alltid stressat förbi h&m. Jag är förtjust i vit skjorta, det är det funktionellaste plagget jag vet och det går att matcha i oändlighet. Dock har dessa h&m skjortor efter en kvälls användning varit, enligt mig som är noga med hur kläder sitter, varit förbrukade. Har inte planerat mina klädköp så noga, och inte heller haft så gott om pengar, så det har blivit halvtaskiga framstressade outfits ifrån h&m.

Räknade hur många vita h&mskjortor som ligger i klädhögen och hittar 17 st, finns säkert fler i garderoben. Säg att en skjorta ifrån h&m kostar 300 kr. Då har jag alltså lagt ut 5100:- på skjortor som är förbrukade.

Härom månaden som sagt, så sprang jag på en skjorta ifrån Burberry jag testade och blev i provrummet förvånad över hur bra den kändes. Trots prislappen på 1400:- så kände jag att jag inte kunde gå ifrån butiken utan den skjortan med mig. Nu har jag som sagt bara använt den i en månad, men den ser fortfarande ut som ny trots 2-3 tvättar, vilket ingen av mina h&m skjortor gjort. Håller den 17 tvättar, vilket jag hoppas på och det känns som den kommer göra det, har jag alltså SPARAT 3700:-.

Ni hör ju, ibland kan man köpa dyra grejer och faktiskt spara pengar. Sen finns det ju folk som använder kläder endast för funktionen, där inte passform, kvalité eller något annat spelar någon roll. Då är det förstås inte befogat.
Jag tror du gör något fundementalt fel med tvättmaskinen om dina billiga skjortor förstörs efter 3 tvättar.
Citera
2012-09-05, 18:09
Medlem
Det är jätteskillnad på kvalitén. Märkesplagg jag köpt för många herrans år sedan sitter fortfarande helt perfekt och ser nästan oanvända ut. Så fungerat ett välskräddat plagg, det håller tills det blir omodernt.

Plagg från t.ex H&M har max några månaders livslängd, sedan blir passformen annorlunda, sömmar börjar släppa, knappar och blixtlås måste bytas ut, det tappar färg i tvätten osv. Jämför det med ett vintage-plagg från valfritt exklusivt modehus, som kan ha uppåt 40 år på nacken, och fortfarande sitta perfekt och se fräscht ut.

Vid köp av tidlösa klassiska plagg som t.ex skinnjacka, vindjacka, quiltad jacka, smoking, kavaj eller för tjejer kanske en cocktailklänning, bör man definitivt investera i ett bättre märke. Just klassiska plagg har sett ganska lika ut de senaste åren, därför är risken minimal att plagget måste pensioneras av trendskäl. Köper du säsongsbetonade trendplagg typ ett par stentvättade skinny-jeans eller något annat vansinnigt, som snart är hopplöst ute, är det däremot helt värdlöst att lägga mer än några hundralappar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in