2012-08-28, 13:47
Medlem
Obolenskys avatar
Källa - film - hur anges det

i en källförteckning (då det handlar om en spelfilm [av SFI typ] utgiven på t.ex en videokassett)? Vilken källa anger det?
Citera
2012-08-28, 14:23
Medlem
Doug.Wilsons avatar
Om filmen är en dokumentär eller någon liknande faktafilm bör den ha ett ISBN-nummer du kan ange som källhänvisning utöver titeln och inslagets tidsomfång.

SFI? svenska för invandrare? stiftelsen för insamlingskontroll? svensk filmindustri?
Citera
2012-08-28, 16:18
Medlem
Det blir lite gissning här då spelfilmer kanske inte direkt hör till det vanligaste att använda som referensmaterial. En Harvard referens borde se ut enligt följande:

Film Titel (utgivningsårtal). [Video/DVD/Film -- någon av dem] Utgivare.

Alternativet här vore kanske att se det som en form av tv program och då brukar det istället vara:

Programnamn (årtal när det sändes). Avsnittsnamn. [TV-program] Utgivare (ex: Sveriges Television), kanal, datum för sändningen.

Vilket exempelvis blir ungefär så här ..

Björnes Magasin (2012). Björne testar kokain. [TV-Program] Sveriges Television, SVT 1, 28 Augusti.

Ännu ett alternativt är att leta upp någon uppsats i Filmvetenskap eller dyligt och kolla hur de refererar till filmer, det borde nog vara det vanligaste området om du vill kolla på hur andra har gjort. I övriga studier lär det inte vara överdrivet vanligt med referenser till filmer.
Citera
2012-09-20, 02:55
Medlem
Hjälp med referens, Harvard-systemet

Okej, säg att jag läser en bok, och författaren (nedan Författaren) använder ett citat av någon annan (nedan kallad Filosofen) och jag vill citera det citatet. Då lär jag skriva det såhär:

"citat citat citat" (Filosofen cited in Författaren 2007)

Men säg att Författarens text ingår i en antologi. Skriver jag då

"citat citat citat" (Filosofen cited in Författaren in Redaktören 2010) ?

eller hur går jag till väga?

(Frågan gäller alltså inte referens-listan, utan hur jag gör i den anslutande parentesen)

Tacksam för hjälp!
Citera
2012-09-20, 07:19
Medlem
Har lärt mig att kapitel i antologier refereras genom författaren till kapitlet, du behöver inte i texten lägga in redaktören.
Citera
2012-09-20, 08:31
Medlem
laxsills avatar
Den här guiden förklarar ca allt om Harvard-systemet. Använd den slaviskt! http://libweb.anglia.ac.uk/referencing/harvard.htm
Citera
2012-09-20, 08:34
Medlem
project_xs avatar
Citat:
Att referera i andra hand är i allmänhet inte att rekommendera. Du bör läsa den källa du faktiskt hänvisar till. Men om du ändå väljer att göra det måste både originalkällan och sekundärkällan anges i referensen. Observera att källhänvisningen i texten ska gå till originalkällan.
Exempel:
Saxe, M. och Alvfors, P. (2007) Advantages of integration with industry for electrolytichydrogen production. Energy, vol. 32, ss. 42-50. Citerad i M. Balat, Potential importance of hydrogen as a future solution to environmental and transportation problems. International journal of hydrogen energy, vol. 33, nr 15, (2008) ss. 4013-4029.
Hänvisning i text:
(Saxe 2007)

http://www.lib.chalmers.se/education/guides/references/

Var det något sådant du var ute efter?

EDIT: laxsill var före
Citera
2012-09-20, 08:41
Medlem
rayraviolis avatar
Kuk Fittson har en artikel med titeln "Det kliar" i antologin Ebola: En hyllning till livet sammanställd av Markus Flatlus år 2010, utigiven av Tarm förlag i Säter.

Så här ser artikeln ut i litteraturlistan (exempelvis):

Fittson, Kuk (2010) "Det kliar", i Markus Flatlus (red.), Ebola: En hyllning till livet (Säter: Tarm förlag, 2010).

I löptext: (Fittson 2010)
Citera
2012-09-20, 08:43
Medlem
rayraviolis avatar
Det är ok att citera citat så att säga. Bara det framgår. Men det är alltid bättre att gå till originalet.
Citera
2012-09-20, 10:52
Medlem
Författaren i antologin har jag grepp om, det är när det blir tre nivåer som förvirrar mig. Alltså, Filosofens citat i Författarens text i Antologin. Referenslistan är som sagt lugnt, det är parentesen jag inte tycker ser riktigt riktig ut (Filosofen citerad i Författaren i Antologin).

Men jag tror att jag är någorlunda klar över hur jag ska gå tillväga iaf. Skriver (Filosofen citerad i Författaren) i parentesen och Författaren i Antologin i referenslistan.

Tack för hjälpen hörrni!

Citat:
Men det är alltid bättre att gå till originalet.

Givetvis, jag håller med dig. Det här är dock blott en a-kurs, så det finns inget utrymme för sådant.

(Edit: skönhetsfel)
Senast redigerad av Kladd 2012-09-20 kl. 11:02.
Citera
2012-09-20, 13:43
Medlem
Det blir oavsätt hur du gör egentligen ganska konstigt. Det enklaste är egentligen att kolla i antologin vad han refererar till, hämta den boken och istället referera direkt till det intressanta citatet. Varför skulle det inte finnas utrymme för det i en A kurs, har ni fått instruktioner om att ni bara får använda en enda bok eller?

Annars blir det väldigt luddigt skrivet; "Författaren A citerar i Antologi B av Redaktör C vad Författare D säger ... ". Det är många, långa och krångliga steg in där.

Det behöver iofs inte bli så krångligt, för att använda tidigare exempelnamn går det bra att skriva något i stil med: Fittson citerar Flatlus "citatet", Fittson anser sålunda att Flatlus måste vara dumihuvudet som hade sex med en apa och därmed fick Ebola. (Fittson, 2012).
Citera
2012-09-20, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av looorg
Det blir oavsätt hur du gör egentligen ganska konstigt. (text)

Håller med dig om att det blir konstigt oavsett. Jag är lite tveksam på ditt sista exempel där dock, måste inte referens-parentesen komma i direkt anslutning till citatet?
Tror att det bästa är: (Fittson cited in Flatlus, 2012) i parentesen, och "Flatlus blablabla, In: Antologi blablabla" i referenslistan ändå?

Ang varför det inte finns utrymme: Alltså det här är alltså en deluppgift i en 7,5 poängs delkurs i en A-kurs. Den representerar väl någonting i stil med 1½ poäng. Vi har en litteraturlista på tre böcker, uppgiften är utformad utifrån denna litteratur, och läraren avråder från att gå utanför den. Ambitionsnivån blir liksom därefter. Och ärligt talat, sorgligt men sant, så tror jag att hon mest skulle tycka att jag gjorde mig till. Det är inte den första a-kursen jag läser, men definitivt den med starkast betoning på a:et, om du förstår vad jag menar...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in