Citat:
Ursprungligen postat av Kladd
Håller med dig om att det blir konstigt oavsett. Jag är lite tveksam på ditt sista exempel där dock, måste inte referens-parentesen komma i direkt anslutning till citatet?
Tror att det bästa är: (Fittson cited in Flatlus, 2012) i parentesen, och "Flatlus blablabla, In: Antologi blablabla" i referenslistan ändå?
Inte nödvändigtvis, det kan komma i slutet på meningen och behöver inte följa direkt på namnet eller citatet. Bara det är helt klart och tydligt vem som har sagt vad och att du inte utger dig för att det är du själv som säger något.
Vad du gör här är ju att du talar om författare A som i sin tur talar om vad författare B har sagt tidigare. Att detta sedan sker i en antologi spelar egentligen inte någon roll, det kunde stått i vilken bok som helst. Att det är en antologi är bara viktigt för hur det sedan ser ut i referenslistan.
Exempelvis jag använde en antologi av W och i den fanns ett kapitel av M, när jag skriver använder jag bara (M, 1923) men i ref listan står det "M, K. (1993). AVSNITTSTITEL. I: W, K. H. (red.). BOKTITEL. UPPLAGA. TRYCKORT: UTGIVARE. SIDOR."