Flashback bygger pepparkakshus!
2012-09-20, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kladd
Håller med dig om att det blir konstigt oavsett. Jag är lite tveksam på ditt sista exempel där dock, måste inte referens-parentesen komma i direkt anslutning till citatet?
Tror att det bästa är: (Fittson cited in Flatlus, 2012) i parentesen, och "Flatlus blablabla, In: Antologi blablabla" i referenslistan ändå?

Inte nödvändigtvis, det kan komma i slutet på meningen och behöver inte följa direkt på namnet eller citatet. Bara det är helt klart och tydligt vem som har sagt vad och att du inte utger dig för att det är du själv som säger något.

Vad du gör här är ju att du talar om författare A som i sin tur talar om vad författare B har sagt tidigare. Att detta sedan sker i en antologi spelar egentligen inte någon roll, det kunde stått i vilken bok som helst. Att det är en antologi är bara viktigt för hur det sedan ser ut i referenslistan.

Exempelvis jag använde en antologi av W och i den fanns ett kapitel av M, när jag skriver använder jag bara (M, 1923) men i ref listan står det "M, K. (1993). AVSNITTSTITEL. I: W, K. H. (red.). BOKTITEL. UPPLAGA. TRYCKORT: UTGIVARE. SIDOR."
Citera
2012-09-20, 18:22
Medlem
IAmLikeYous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av looorg
Inte nödvändigtvis, det kan komma i slutet på meningen och behöver inte följa direkt på namnet eller citatet. Bara det är helt klart och tydligt vem som har sagt vad och att du inte utger dig för att det är du själv som säger något.

Vad du gör här är ju att du talar om författare A som i sin tur talar om vad författare B har sagt tidigare. Att detta sedan sker i en antologi spelar egentligen inte någon roll, det kunde stått i vilken bok som helst. Att det är en antologi är bara viktigt för hur det sedan ser ut i referenslistan.

Exempelvis jag använde en antologi av W och i den fanns ett kapitel av M, när jag skriver använder jag bara (M, 1923) men i ref listan står det "M, K. (1993). AVSNITTSTITEL. I: W, K. H. (red.). BOKTITEL. UPPLAGA. TRYCKORT: UTGIVARE. SIDOR."
Man skriver författarens efternamn och årtal inom parantes i den löpande texten. (Efternamn, 2012). Så vet man vad man ska leta efter i referenslistan sedan.
Citera
2012-09-20, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IAmLikeYou
Man skriver författarens efternamn och årtal inom parantes i den löpande texten. (Efternamn, 2012). Så vet man vad man ska leta efter i referenslistan sedan.

Det är inte någon som påstått att det inte skall vara med men det går lika bra att ha det i slutet på meningen som att använde det precis efter citatet, beroende på hur du har lagt upp din text. Det ena är inte mer rätt eller fel än det andra.
Citera
2012-09-20, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IAmLikeYou

Glöm inte sidhänvisning, dvs (Efternamn, 2012:134). Den som är intresserad av att kolla dina referenser kan inte förväntas leta igenom en hel bok för att hitta det du hänvisar till.
Citera
2012-10-15, 16:20
Medlem
Uppsats

Hej. Jag håller på att skriva en uppsats på högskolan. Jag behöver hjälp med hur ja skall citera och lämna referenser. Om ja skriver ett "citerat", skall jag då skriva (bok, författare, år) efter? eller hur refererar man citatet?

Tack på förhand
Citera
2012-10-15, 16:53
Medlem
bon-vivants avatar
http://www1.aucegypt.edu/academic/writers/

Välj om du vill använda Oxford- eller Harvard-stil. http://deakin.edu.au/current-students/study-support/study-skills/handouts/oxford-docnote.phphttp://libweb.anglia.ac.uk/referencing/harvard.htm

Det brukar också finnas info och hjälp om hur man skriver akademiska uppsatser på högskolans nätverk, leta där.
Citera
2012-10-16, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bon-vivant
http://www1.aucegypt.edu/academic/writers/

Välj om du vill använda Oxford- eller Harvard-stil. http://deakin.edu.au/current-students/study-support/study-skills/handouts/oxford-docnote.phphttp://libweb.anglia.ac.uk/referencing/harvard.htm

Det brukar också finnas info och hjälp om hur man skriver akademiska uppsatser på högskolans nätverk, leta där.

Tack så mycket! I uppgiften har ja läst 2 vetenskapliga artiklar som jag först skall beskriva och sedan diskutera. En av artiklarna är skriven av Magee. Om jag skulle skriva "Magee menar på att..." skall man då referea till artiklarna då varje gång man skriver om dennes åsikter?

Mvh
Citera
2012-10-28, 15:40
Medlem
bon-vivants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trislke
En av artiklarna är skriven av Magee. Om jag skulle skriva "Magee menar på att..." skall man då referea till artiklarna då varje gång man skriver om dennes åsikter?

Mvh

Först av allt, skriva aldrig "menar på att". Det är inte korrekt svenska. Du behöver inte referera till respektive artikel i varje ny mening, men det måste tydligt framgå vilken artikel du refererar till. Detta förutsatt att du inte blandar de olika artiklarna, då måste du vara tydligare. Hoppas att det var till någon hjälp. Det finns ju olika sätt att referera, jag länkade till de två vanligaste. Vissa ämnen är mer kompatibla med ett visst system, och kanske har ni fått anvisningar om vad som är att föredra. När jag skrivit akademiska uppsatser inom statsvetenskap och freds- och konfliktvetenskap har jag föredragit fotnoter, då jag tycker texten blir lättare att läsa och mer överskådlig. Ett tips är att söka på google scholar efter uppsatser inom samma ämne, så kan du se hur andra har gått till väga.
Citera
2012-10-31, 09:36
Medlem
CastelulBrans avatar
Refererar enligt Harvardsystemet.

Hur refererar jag till en tabell, refererar jag bara till sidan tabellen står på?

Eller refererar jag till tabellen endast?

Ex.

(Nye, 2011, s. 62)
Eller
(Nye, 2011, tabell 2.1)
Citera
2012-10-31, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CastelulBran
Refererar enligt Harvardsystemet.

Hur refererar jag till en tabell, refererar jag bara till sidan tabellen står på?

Eller refererar jag till tabellen endast?

Ex.

(Nye, 2011, s. 62)
Eller
(Nye, 2011, tabell 2.1)

s. 62, känns rimligast. Tabell X.X används så vitt jag vet enbart för hänvisning inom en artikel/bok.
Citera
2012-11-02, 09:24
Medlem
CastelulBrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dais4773
s. 62, känns rimligast. Tabell X.X används så vitt jag vet enbart för hänvisning inom en artikel/bok.
Tack !
Citera
2012-11-08, 13:08
Medlem
Referera till antologi enligt APA

Hej! Jag har försökt googla runt men blir inte riktigt klok på hur man ska skriva (i text och i referenslistan) när man refererar till en antologi. Någon som kan beskriva detta på ett sätt så att en lågstadieelev förstår ungefär..?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in