Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-08-26, 03:15
Medlem
Grandiosos avatar
Han blev vittne till mordet på Palme

Sent på kvällen den 28 februari 1986 skulle Leif Ljungquist hämta sina barn från Citykyrkans sportlovsläger. På Sveavägen blev han i stället vittne till Palmemordet. Han levde under lång tid som ”Chevamannen” i medierna och är en av de få som såg mördaren fly.

Citat:
I Leif Ljungquists berättelse finns de välbekanta inslagen: Polisens tafatthet. Privatspanarnas besatthet. Turerna kring Christer Pettersson. Men det är också en berättelse om hur mordet påverkat hans liv.– Jag tänker ofta på det, säger han. Det händer att jag drömmer om de här timmarna.Bussen från sportlovslägret, som skulle anlända till Citykyrkan på Wallingatan vid elvatiden, var försenad. Så Leif och en kamrat som fanns i bilen åkte en extra sväng. När de kom ut på Sveavägen hörde de två skott. De såg en man falla ihop på andra sidan gatan. En kvinna hukade sig över honom. De såg på femton meters avstånd en tredje person springa Tunnelgatan österut.Leif gjorde – nästan samtidigt som en taxi framför honom – en u-sväng över till andra sidan gatan. Han stannade kvar vid bilen, en Chevrolet som också var hans firmabil, och ringde larmnumret 90 000.Vi lyssnar tillsammans på larmcentralens band från mordnatten.

Man hör Leif Ljungquists röst när han klockan 23.22.20 kommer fram till 90 000. ”Ja, det är mord på Sveavägen” säger han. Operatören kopplar vidare till polisen. Sedan går sekunderna. De kändes som timmar, berättar Leif. Ingen svarar hos polisen.Efter drygt en minut hör man någon på mordplatsen säga ”en taxi som håller på och ringer”. Då tänker Leif Ljungquist att han inte behöver hänga kvar och klockan 23.23.40 lägger han på. Sekunden senare svarar polisen. Det ska senare visa sig att Leif Ljungquists uppgifter om var mördaren tog vägen kanske hade haft avgörande betydelse – om den hade nått fram snabbare.– Det är sådant man funderar mycket på – kunde man gjort si eller så i stället, säger han.

Stoppade en ambulans
Leif Ljungquist anslöt sig till dem som fanns vid mordplatsen och det var först nu han fick klart för sig att den döde var Olof Palme. Han stoppade en ambulans som råkade köra förbi. Det var den som förde bort makarna Palme några minuter senare.– Jag var väldigt aktiv i själva krisögonblicket. När de första poliserna kom berättade jag för en av dem att det var Palme som var skjuten. Han vägrade tro mig men när han förstod att det var allvar blev han som handlingsförlamad. Han bara släppte i väg oss.– Han skulle förstås ha tagit med oss till polishuset för förhör! Så vi åkte till kyrkan och hämtade ungdomarna. Jag kom ihåg att jag sa till dem ”kan ni lasta in era skidor själva”, för jag var helt tagen. Och jag sa ”Jag tror att Palme är skjuten”. Fast jag ju hade sett det med egna ögon så var det overkligt.Det var först dagen därpå som Leif Ljungquist förhördes ordentligt.

– Jag kom till jobbet på lördagen, men jag fungerade inte, kunde inte prata med kunderna. Så hörde jag på radion att de vädjade till alla som kunde veta något att höra av sig så då ringde jag in. Sen kom tårarna.Stark personlighetDet är ingen överdrift att säga att han levt med de ödesdigra minuterna som en inre film under de tjugo år som gått. Men det har inte knäckt honom för gott: Han tycks vara en stark personlighet, van att bestämma och ta initiativ. Han var, och är, fortfarande egen företagare i golvbranschen med välkänd butik i Vallentuna. Kunglig hovleverantör till och med. Han har sedan 1970-talet lagt många kvadratmeter mattor i de kungliga slotten. Och han tycks ha båda fötterna på jorden.Han fnyser åt de flesta privatspanares mer eller mindre stolliga idéer. Flera har förstås försökt få honom att stödja just deras teorier.

– Nu när Christer Pettersson är död känns det trots allt lättare, säger han.Han har ända sedan Christer Pettersson dök upp som misstänkt varit övertygad om att han var den skyldige. Leif Ljungquist såg aldrig mördarens ansikte. Men den speciella gångstilen fastnade i medvetandet, hävdar han. Lika säkert som ett fingeravtryck, tycker han i dag.Han kände sig hotad av Christer Pettersson – bland annat ringde en av hans kvinnliga bekanta och framförde hotelser. Det är Leif Ljungquists egen förklaring till att han teg om sin tydliga övertygelse att Pettersson var mördaren, i två rättegångar och vid en konfrontation. Av andra har han förstås blivit kritiserad för detta.– Jag har aldrig sagt i rätten att jag är helt säker på rörelsemönstret. Men jag satt med en orolig familj och för mig var de den första prioriteringen. Jag hörde i ”Kalla Fakta” att Holmér förringade min hotbild. Det kunde han säga som alltid hade fyra livvakter med sig!
Hot inspelade på band

Hoten ledde aldrig till åtal, trots att de fanns inspelade på band, skandal tycker Leif Ljungquist i dag.En bidragande orsak till hans rädsla var att en dagstidning publicerade en bild från rekonstruktionen av mordet, där man tydligt kunde se registreringsnumret på hans Chevrolet.– Det var en tung period. När jag gick ut efter jobbet gick jag med en spade i handen, ett varv runt bilen innan jag klev in – varje kväll. Ständigt var jag på min vakt. Men polisen här ute ställde upp och bevakade mig, jag fick överfallslarm till exempel.

För många av sina bekanta berättade han om vad han verkligen trodde om Christer Pettersson, fastän han var betydligt vagare i domstolen. Kanske hade rättegången fått ett annat utfall om han vittnat tydligare. Men själv är han tveksam till hur stor betydelse det hade och tycker att det stora misstaget var att man inte trodde på Lisbet Palme. Hon var trots allt den som såg mördaren i ansiktet.

Läs mera här: http://www.dagen.se/nyheter/han-blev-vittne-till-mordet-pa-palme/
Senast redigerad av Grandioso 2012-08-26 kl. 03:33.
Citera
2012-08-26, 05:24
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyberdealer
Det enda material som kommit fram och pekar med säkerhet mot Pettersson är att han fanns på platsen. Han hade alltså möjlighet. Man brukar i regel tala om 3 saker: Motiv, medel och möjlighet. Av dessa kriterier uppfyllet Pettersson endast 1.

Vad gäller Lisbeth Palme så finns några oklarheter. För det första så har hon förmodligen inte sett mördarens ansikte

Jag tror att bilden du och så många andra har av Christer Pettersson är huvudsakligen
baserad på det ni fick se av honom i media på 90-talet och framåt, och det har påverkat
er på ett avgörande sätt i bedömningen av honom och vad han förmår och inte förmår.

Jag har skrivit om just det här "problemet" nyligen i huvudtråden för övrigt.
Som CP framstod under den här nämnda tidsperioden var han ju inte på 80-talet, det ser
vi på olika bilder på honom från den tiden. En relativt spänstig, fräsch herre, inte alls
ovårdad och nergången som fallet dessvärre blev sedermera i och med ett accelererande
missbruk av droger och alkohol.
Säkerligen fullt kapabel att obehindrat ta sig upp för ett antal trappor efter fullbordad
gärning och villa bort eventuella förföljare.
Fullt kapabel att invänta ett biobesöks slut utan att behöva gå bärsärkagång av någon
vild otålighet. Lika förmögen att följa efter det tilltänkta offret utan att riva upp himmel
och jord medan han gjorde det, utan att behöva väcka någon som helst uppmärksamhet.
Snyggt och fint och beslutsamt gå förbi paret Palme medan de ägnade en stund åt att
spana in i något intressant skyltfönster och ställa sig vid det där berömda hörnet, vid
avfasningen.

Vänta lite till. Ingen stirrighet i uppträdandet för den sakens skull. Så mycket lugn, kyla
och behärskning samt beslutsamhet var nog denne "buse" mäktig att mobilisera vid behov.
En missbrukande psykopat av Chrilles kaliber var sedan också fullt kapabel att ta
de där få stegen ut på trottoaren och komma ikapp sitt kända offer för att därpå
skriva kriminalhistoria genom ett enda "lyckat" skott i ryggtavlan på detta offer.

Det var inte "vraket" Pettersson som stod på Sveavägen den sena kvällen.

För den kände professorn Lars Lidberg som under många års tid haft CP som patient var
det inte alls någon omöjlighet direkt att denne skulle kunna ha begått ett "kallblodigt"
statsministermord. Läs artikeln med honom som jag länkade nån sida bakåt.
Var det någon som lärt känna Pettersson grundligt i hans psyke så var det väl denne
Lidberg.

Sedan angående MOTIV, som du tycker dig absolut sakna här, så har jag ju redan
redogjort för det. Chrilles och Tingströms gemensamma hat mot samhället och
i Palme fanns den yttersta representanten för detta. Underskatta inte heller "Bombmannens"
inflytande över sin "lärljunge" från Kumla.

Och slutligen en kommentar till det andra citerade här ovan:
Jo, med största sannolikhet såg verkligen Lisbet Palme sin makes baneman rätt in i ansiktet
under några sekunder.
Ett av de centralaste vittnena i hela dramat, Inge Morelius, har lämnat uppgifter
i sitt vittnesmål om att han är säker på att de haft ögonkontakt med varandra.
Senast redigerad av Grandioso 2012-08-26 kl. 05:35.
Citera
2012-08-26, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Jag tror att bilden du och så många andra har av Christer Pettersson är huvudsakligen
baserad på det ni fick se av honom i media på 90-talet och framåt, och det har påverkat
er på ett avgörande sätt i bedömningen av honom och vad han förmår och inte förmår.
Det jag baserar min åsikt om Christer Petterssons MO och psykiska läggning på är ingenting mindre än att jag har granskat hans tidigare brott som han begick före 1986. Många som var hans kamrater under tidiga år, till exempel teateråren, vittnar om att han hade sin expolsiva läggning redan då.

Citat:
Jag har skrivit om just det här "problemet" nyligen i huvudtråden för övrigt.
Som CP framstod under den här nämnda tidsperioden var han ju inte på 80-talet, det ser
vi på olika bilder på honom från den tiden. En relativt spänstig, fräsch herre, inte alls
ovårdad och nergången som fallet dessvärre blev sedermera i och med ett accelererande
missbruk av droger och alkohol.
Säkerligen fullt kapabel att obehindrat ta sig upp för ett antal trappor efter fullbordad
gärning och villa bort eventuella förföljare.
Fullt kapabel att invänta ett biobesöks slut utan att behöva gå bärsärkagång av någon
vild otålighet. Lika förmögen att följa efter det tilltänkta offret utan att riva upp himmel
och jord medan han gjorde det, utan att behöva väcka någon som helst uppmärksamhet.
Snyggt och fint och beslutsamt gå förbi paret Palme medan de ägnade en stund åt att
spana in i något intressant skyltfönster och ställa sig vid det där berömda hörnet, vid
avfasningen.
Du talar om hur han såg ut, men tycker du verkligen att en person som dräper en annan människa på grund av ett kramdjur som hamnar i snöslask verkar balanserad? För just det inträffade 1970. Man behöver inte se ut som ett vrak för att vara ett, Hagamannen såg ju ut som en trevlig medelsvensson.

Citat:
Vänta lite till. Ingen stirrighet i uppträdandet för den sakens skull. Så mycket lugn, kyla
och behärskning samt beslutsamhet var nog denne "buse" mäktig att mobilisera vid behov.
En missbrukande psykopat av Chrilles kaliber var sedan också fullt kapabel att ta
de där få stegen ut på trottoaren och komma ikapp sitt kända offer för att därpå
skriva kriminalhistoria genom ett enda "lyckat" skott i ryggtavlan på detta offer.

Det var inte "vraket" Pettersson som stod på Sveavägen den sena kvällen.
Du har ingen kommentar till det faktum att vi vet från väldigt många vittnen att Pettersson var höggradigt berusad den aktuella kvällen? Jag påstår att den som hade ihjäl Palme, oavsett om det var Pettersson eller någon annan, var nykter.

Citat:
För den kände professorn Lars Lidberg som under många års tid haft CP som patient var
det inte alls någon omöjlighet direkt att denne skulle kunna ha begått ett "kallblodigt"
statsministermord. Läs artikeln med honom som jag länkade nån sida bakåt.
Var det någon som lärt känna Pettersson grundligt i hans psyke så var det väl denne
Lidberg.
Å andra sidan har överläkaren på Säter påstått att Sture Bergwall är en seriemördare. Vilken han bevisligen inte är, så han har friats i en mängd fall. Jag påstår inte att professorn har fel, jag vill bara ge ett perspektiv. Sedan har vi också ett känt faktum, Pettersson blir mer aggressiv av alkohol. Det är möjligt att han i nyktert tillstånd skulle kunna göra någonting liknande, men han var berusad den aktuella kvällen och alkoholiserad redan då sedan ganska många år tillbaka.

Citat:
Sedan angående MOTIV, som du tycker dig absolut sakna här, så har jag ju redan
redogjort för det. Chrilles och Tingströms gemensamma hat mot samhället och
i Palme fanns den yttersta representanten för detta. Underskatta inte heller "Bombmannens"
inflytande över sin "lärljunge" från Kumla.
Jag känner att det är ett mycket svagt motiv. Han går upp alldeles bakom Palme och skjuter. Min känsla är att mordet har personlig bäring och den som skjuter har själv huvudmotivet.

Citat:
Och slutligen en kommentar till det andra citerade här ovan:
Jo, med största sannolikhet såg verkligen Lisbet Palme sin makes baneman rätt in i ansiktet
under några sekunder.
Ett av de centralaste vittnena i hela dramat, Inge Morelius, har lämnat uppgifter
i sitt vittnesmål om att han är säker på att de haft ögonkontakt med varandra.
Du väljer att inte kommentera det faktum att det egentligen, om Lisbeth såg mördaren, räcker med att mördaren har liknande ögon och kanske en mustasch som gör att han påminner något om Pettersson. Utpekandet görs många, många år efter mordet och därför är tillförlitligheten ganska låg i ett sådant vittnesutpekande, enligt experter jag talat med. Hade det skett en vecka efter mordet, visst. Men flera år gör mig tveksam.
Citera
2012-08-27, 15:50
Medlem
Det är sant att utredningarna inte håller och att man inte kan döma någon på det dåliga underlag som fanns. Däremot är CP fullt tänkbar som mördare. Den amfetaminpåverkade antihjälten beskrivs av vittnen som för övrigt träffar helt rätt avseende gångstil, det speciella ansiktet och blicken står och spanar och väntar utanför biografen. Hans gångstil när han springer upp för trappan stämmer bra in på CP och lyssnar man på CP i tingsrätten så hör man en fokuserad och mycket beräknande man. Störd men inte dum eller fladdrig.
Citera
2012-08-27, 19:57
Medlem
Grandiosos avatar
Jerker Söderbloms slutförhör med Christer Pettersson

http://www.youtube.com/watch?v=v_gYMcvgDUg
Citera
2012-08-27, 21:22
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyberdealer
Det jag baserar min åsikt om Christer Petterssons MO och psykiska läggning på är ingenting mindre än att jag har granskat hans tidigare brott som han begick före 1986. Många som var hans kamrater under tidiga år, till exempel teateråren, vittnar om att han hade sin expolsiva läggning redan då.

En sån läggning utesluter ändå inte att han kan vara gärningsmannen här.
Det är en komplex personlighet. Bristande impulskontroll, ja visst, men ävenledes en
individ med ett kallt, beräknande sinnelag när så behövdes.
En människa är i regel inte möjlig att spika fast i en färdig modell och man har den att
utgå ifrån i alla situationer sedan. Så förutsägbara är få i denna värld.
Nej, mannen här hade fler strängar än så på sin lyra, det är jag övertygad om.

En psykopatisk personlighetsstörning i grunden är för handen här och den individtypen
med den speciella störningen är duktiga på inte minst skådespelarkonst...

Citat:
Du talar om hur han såg ut, men tycker du verkligen att en person som dräper en annan människa på grund av ett kramdjur som hamnar i snöslask verkar balanserad? För just det inträffade 1970. Man behöver inte se ut som ett vrak för att vara ett, Hagamannen såg ju ut som en trevlig medelsvensson.

Nej, det är verkligen inte balanserat, det håller jag med om.
Många var de gånger CP spårade ur alldeles fullständigt i sitt liv, men det förhindrar
fortfarande inte att han är fullt möjlig som Olof Palmes mördare.
Det har antytts förresten att han kan ha begått fler dråp eller mord som aldrig blivit kända.
Vid faderns plötsliga död fanns det tydligen några små misstankar som dock avskrevs.

Christer var inget vrak vid tiden för mordet på statsministern. Inne i missbruk förvisso, men än
återstod en bra tid innan han var rejält nerkörd och under isen.

Citat:
Du har ingen kommentar till det faktum att vi vet från väldigt många vittnen att Pettersson var höggradigt berusad den aktuella kvällen? Jag påstår att den som hade ihjäl Palme, oavsett om det var Pettersson eller någon annan, var nykter.

Jo, det har jag!
Är det så säkert att han var så attans berusad?
Även om så vore fallet att han var ganska välfylld inombords med tjack och sprit, så
minskar det inte direkt sannolikheten för att han är rätt man här.
Snarare tvärtom, enligt min lilla uppfattning. Det behövdes nog förresten ganska mycket
kemiskt berusningsgodis för att Chrille skulle gå omkull i rännstenen så att säga eller bli
berövad sin handlingskraft.

Det är faktiskt så många gånger i kriminella sammanhang att förövare blir mer kallhamrade
och handlingsbenägna i påverkade tillstånd. Ja, till yttermera visso så är det ju ett
välkänt fenomen att särskilt yrkesförbrytare "preparerar" sig med företrädesvis den
narkotikaklassade bensodiazepinen Rohypnol/Flunitrazepam innan man ger sig ut på
sina "äventyr" för att kapa av hämningar och bli mindre empatiska och mera djärva.

Nej, för mig förefaller det mycket troligare att en person som tar för sig att skjuta ihjäl
sitt lands statsminister har dragit i sig diverse grejer dessförinnan. Fast det blir helt
osannolikt för dig.

Citat:
Å andra sidan har överläkaren på Säter påstått att Sture Bergwall är en seriemördare. Vilken han bevisligen inte är, så han har friats i en mängd fall. Jag påstår inte att professorn har fel, jag vill bara ge ett perspektiv. Sedan har vi också ett känt faktum, Pettersson blir mer aggressiv av alkohol. Det är möjligt att han i nyktert tillstånd skulle kunna göra någonting liknande, men han var berusad den aktuella kvällen och alkoholiserad redan då sedan ganska många år tillbaka.

I helt nyktert tillstånd tror jag faktiskt han avstått från sin handling på Sveavägen.

Angående Bergwall - är du säker på att han inte narras nu igen? Lurar hela rättsväsendet
på nytt? Tror du att han är oskyldig till allt man lagt honom till last?
Visst - en rättsskandal är det i stora stycken och advokat Borgström är ju bara för sorglig.
En ren jävla pajas hela han med sitt icke-agerande i fallet eller vad fan man ska kalla det.
Dock personligen lite tveksam till om den gamle Quicken är så rakt igenom oskyldig
när allt kommer omkring.

Citat:
Jag känner att det är ett mycket svagt motiv. Han går upp alldeles bakom Palme och skjuter. Min känsla är att mordet har personlig bäring och den som skjuter har själv huvudmotivet.

Ja, det är din känsla, din uppfattning. Själv tycker jag faktiskt bakgrundsbiten med
Tingström väger ganska tungt här och är tillräckligt nog för att utlösa denna gärning.
Jag påminner om Chrilles egna ord till fästmön: "Jag gjorde det för "Bombmannens" skull."

Citat:
Du väljer att inte kommentera det faktum att det egentligen, om Lisbeth såg mördaren, räcker med att mördaren har liknande ögon och kanske en mustasch som gör att han påminner något om Pettersson. Utpekandet görs många, många år efter mordet och därför är tillförlitligheten ganska låg i ett sådant vittnesutpekande, enligt experter jag talat med. Hade det skett en vecka efter mordet, visst. Men flera år gör mig tveksam.[/

Faktiskt väljer jag att kommentera det avsnittet också när jag ändå håller på:

Pettersson hade "oturen" att ha ett mycket speciellt utseende och särskilt en
MYCKET speciell blick
, så har man sett in i det ansiktet och dessa ögon bara en endaste
liten kort stund så är jag tämligen övertygad om att det glömmer man inte i första taget.

Det är en avgjord brist givetvis att utpekandet görs så pass många år efteråt, men det kan
ju inte Lisbet Palme lastas för. Hösten 1989 fick hon först möjlighet att konfronteras
med mannen ifråga och från det ögonblicket var hon äntligen kvitt ovissheten om vem som
tagit livet av hennes make en senvinterkväll 3 år tidigare.
Hennes igenkännande var omedelbart och hon VISSTE och stor lättnad förstås för henne
och familjen nu i och med denna händelse.
Att sedan andra väljer att ifrågasätta hennes tillförlitlighet och frikänner den åtalade
i andra instansen för bristande bevis förändrar ju inte saken för henne och de anhöriga.

De vet, de har fått sanningen om vem som mördade maken och fadern.

Och två veckor innan Chrille plötsligt gick och dråsade i asfalten utanför behandlingsstället
och slog så sig illa att han senare dog av blödningar i hjärnan, hade han låtit antyda för
bland andra Lennart Håård på aftonbladet, med vilken han för övrigt kommit att
utveckla en viss vänskap, att han vid ett anordnat möte med en av sönerna Palme skulle
berätta som det låg till en gång för alla; att det var han som dödade fadern och att han
ville be om ursäkt för detta nu, hur det nu skulle vara möjligt.

Christer visste i det läget att hans tid var utmätt. Läkare hade visst gett honom högst
sex månader till att leva, så förstörd var han invärtes av sitt hårda leverne genom åren.

Nu blev det alltså inte så. Varken med erkännandet inför sonen eller den oundvikliga
döden längre fram. Den kom redan nu och så var den djupt tragiska berättelsen
om livet som Christer Pettersson till ända.
Man får hoppas att han äntligen vid sitt upphörande fick den frid som livet inte mäktade
bringa honom.
Senast redigerad av Grandioso 2012-08-27 kl. 21:46.
Citera
2012-08-27, 22:34
Medlem
Grandiosos avatar
Mårten Palme, Yrsa Stenius vid Christer Petterssons död

http://www.youtube.com/watch?v=8FPr2AurShM
Citera
2012-08-28, 01:35
Medlem
Grandiosos avatar
Än en gång tänkte jag upplåta lite utrymme åt personen Carl Göran Edquist/Borgenstierna
som alltså är en tänkbar bakgrundsfigur i historien om mordet på Statsminister Olof Palme.
Mannen som bland annat släppte det hatfyllda bokverket: Land Du Förskingrade, ett
alster som man påträffade hemma hos Christer Pettersson.

Jag ska återge ett par avsnitt ur Per Wikströms utgåva från 1999: Det Onda Arvet,
där omtalade Carlbergska Stiftelsen med Edqvist vid rodret ett antal år spelar en
väsentlig roll.

"...Född i Kiruna den 11 april 1915. Fadern var kyrkoherde och lille Carl-Göran var fem år
när pappan fick tjänst i Katarina församling i Stockholm. Uppväxten kan knappast beskrivas
som lycklig, ens med 20-talets mått mätt. Modern plågades av ständig "nervverk".
Carl-Göran var stökig i skolan och i februari 1924 relegerades han från Katarina realskola
för resten av terminen.

Den 15-årige nazisten Carl-Göran och två tonåriga kumpaner hade försökt lura ut
kommunistledaren Hugo Sillén till Nacka sydost om Stockholm. Förevändningen var att
det skulle finnas en helt ny grupp ungkommunister som uppgavs vilja ansluta sig till
Sillén-kommunisterna. Attentatsmännen planerade att binda Hugo Sillén vid ett träd
och måla honom med rödfärg. Den djupsinniga symboliken i detta skulle få kommunisterna
att inse hur fel de hade tänkt.
Men Sillén och hans medarbetare kände sina medlemmar i Nacka och förstod att det var
en fälla. De valde att träffa gruppen på tidningen Ny Dags redaktion.
När den tonåriga nazisttruppen anlände den 7 februari 1931 slet Carl-Göran upp en pistol
och kom med den klassiska repliken "upp med händerna".
Istället för att kapitulera kastade sig några handfasta kommunister över attentatsmännen.
De senare var hyggligt beväpnade med bland annat två pistoler av märket FN Browning.
Men det hjälpte inte, den lilla nazistgruppen blev övermannad och överlämnades
så småningom till polisen. Kuppen betydde slutet för deras studier vid Saltsjöbadens
samskola.

Sedan studierna misslyckats satsade Carl-Göran istället på en militär karriär och fick fast
anställning på Svea Livgarde, men efter bara ett år slutade han efter konflikter med sina
överordnade. I en sinnesundersökning beskrevs Edquist som "en brådmogen yngling
med ett rikt fantasiliv och drömmar om krigarlivet".
Den då 18-årige Edquist satsade istället på att bli bonde. Våren 1935 köpte föräldrarna
en gård i Tanums socken på västkusten. Där födde han upp kaniner och värvade frivilliga
till Waffen-SS.

1939 anmälde han sig som finlandsfrivillig. Riktigt hur han tog sig ut som soldat var oklart,
men när vinterkriget var över bosatte sig Edquist i Uddevalla. Han söp allt våldsammare
och blev medlem i i nazistpartiet Svensk opposition.
De flesta av Edquists projekt gick överstyr. Han satte sprätt på både sina egna och
faderns pengar. Dessutom lurade han av en förmögen änka i Stockholm 100 000 kronor,
en svindlande summa på den tiden.

I augusti 1944 lämnade han uppgifter till tyskarna om att två sjömän på fartyget
M/S Gripsholm skulle vara spioner. Fartyget användes vid utväxling av krigsfångar
och anlöpte då och då tysk hamn. De två sjömännen greps och en av dem torterades svårt.
Efter det reste Edquist till Norge för att ta värvning i Waffen-SS.
Han kommenderades till Berlin där han enligt egen uppgift dränkte en tysk SS-man i ett
badkar och därefter hamnade i koncentrationsläger.
Klart är i alla fall att han vid krigsslutet satt i tysk fångenskap.
De amerikanska styrkorna förde honom först till ett uppsamlingsläger utanför Neapel i
Italien varifrån han så småningom transporterades till Sverige.

Efter hemkomsten häktades Carl-Göran Edquist.
Sinnesundersökningen visade att han var psykopat, men det var inte värre ställt med hans
psykiska hälsa än att han dömdes till två års straffarbete för bland annat olovlig
underrättelseverksamhet och vårdslöshet mot borgernär.
Uppgifterna från krigsåren var hämtade från Landsarkivet i Göteborg.
Efter 1945 hade Edquists verksamhet avsatt spår i ett antal rättegångsprotokoll.
I april 1949 dömdes han för häleri och medhjälp vid grov stöld. Straffet på 3,5 år avskräckte
inte kyrkoherdesonen. Han fortsatte i stor stil under hela 50-talet: Diamantsmuggling och
checkbedrägerier blandades med tveksamma valutaaffärer och bilstölder.
Själv kallade sig Edquist för disponent och höll hov på Stockholms restauranger.
Men domarna duggade tätt över honom. Under 50-talet dömdes han för bland annat grovt
bedrägeri, förskingring och grov trolöshet mot huvudman.
På vanlig svenska blev han svindlare av det mer storslagna formatet,
Efter pressens misslyckade försök att avslöja Carlbergska stiftelsen 1965 gav sig Edquist
in i klubbranschen och figurerade kring klubben Pussy-Cat på Hornsgatan 62.

Efter 60-talet fanns det bara några små noteringar i mappen.
Edquist bytte till moderns gamla släktnamn Borgenstierna och agerade då och då
mellanhand när försäkringsbolag skulle skaffa tillbaka stulet gods.
Hans sista offentliga framträdande var som juridiskt ombud åt den obducent som dömdes
för styckning av en mördad kvinna. Delar av hennes kropp, dock inte huvudet, hade
hittats vid Karlbergsstrand under Essingeleden i maj 1984.
Obducenten friades emellertid från mordet på kvinnan och efter det lyckades Borgenstierna
driva fram höga skadestånd.

1995 var den högst ovanliga karriären över i och med att Borgenstierna dog en högst
vanlig död i sin lägenhet i Hägersten."

Det verkar vara stört omöjligt att hitta något fotografi på denne märklige man.
Hade inte suttit helt fel att få syna facet på denne gynnare med sitt minst sagt brokiga
förflutna.
Senast redigerad av Grandioso 2012-08-28 kl. 01:51.
Citera
2012-08-28, 06:41
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
År 1965 avslöjade tidningen Expressen Carlbergska stiftelsen som en nazistcentral som utgjorde ett hot mot rikets säkerhet. Carlberg som var stor fastighetsägare och välkänd nazist bildade stiftelsen 1957. Till stiftelsen överlämnade han sin stora boksamling som bestod av nazistisk och antisemitisk litteratur. Vidare fick stiftelsen 100 000 kronor och brukanderätten till lokaler på Birger Jarlsgatan 23. Efter Carlbergs död 1962 leddes stiftelsen, i vilkens styrelse ingick flera välkända nazister, under ett par år av kommendörkapten Percy Hamilton. Därefter övertogs ledningen av Björn Lundahl som redan medan Carlberg levde arbetat med bibliotekets utveckling och systematisering. Lundahl åtalades och som juridiskt ombud för Lundahl fungerade Carl Göran Edqvist, som även övertog ledningen av stiftelsen. Enligt referat i nazisttidningen Fria Ord undervisade han rättens ledamöter i sionism och antisemitism. Expressens storstilade avslöjande medförde enbart att Lundahl dömdes för olaga vapeninnehav. Efter rättegången krävde Lundahl med biträde av Edqvist ett antal tidningar på skadestånd. De pengar som flöt in använde tydligen Edqvist och Lundahl när de etablerade sig i sexklubbsbranschen. I en fastighet som Edqvist disponerade på Hornsgatan förekom klubbar med namnen Club 62, Play-Girl och Pussy-Cat. År 1968 dömdes Edqvist till fängelse för misshandel och anstiftan till mened. Dessa brott hade samband med klubbverksamheten.

Edqvist ägnade sig under 1970-talet åt tidningsutgivning. Pressextra var ett sådant alster. Inför valet 1976 stod han bakom en organisation som kallade sig för Riksförbundet för demokratisk upplysning. Organisationen gav ut en falsk valtidning. Den falska tidningen hade namnet Socialdemokrater 76, medan socialdemokraternas egen tidning hade namnet Socialdemokraten 76. I början av 1980-talet utkom boken “Land du förskingrade” som hade Edqvist med flera som författare. Enligt vad Anna-Lena Lodenius och Stieg Larsson uppgav i sin bok “Extremhögern” såldes boken av organisationen Bevara Sverige Svenskt (BSS), som bildades 1979. På insidan av boken ”Land du förskingrade” finns en bild av Olof Palme. På Palmes skjortkrage är ritat en liten djävul och under bilden står följande text:

Olof Joakim Palme, som svärjande lämnade statsministerposten 1976, är en av de personer, som bär ansvaret för ungdomsarbetslösheten, ty vem vill anställa ungdom, som varken kan skriva, läsa, räkna eller ens tala hjälpligt. Vem vill anställa ungdom som tycker i stället för att tänka och som besvarar vänliga rättelser med hot om stryk.

Palme är förvisso ingen statsman och som politiker är han blott ett sympton på hur sjukt det svenska folket under de senaste tjugo åren har blivit.

Längre fram i boken står: ”nu spelar det väl ingen roll vad Olof Palme säger, ty hans tid är snart ute ( – - – )”. Ett exemplar av boken hittades vid husrannsakan hos Christer Pettersson. Pettersson vägrade att uppge hur boken hamnat i hans ägo. Men med stor sannolikhet hade Pettersson fått boken av Tingström eller direkt av Edqvist.

I november 1978 anmälde Edqvist chefsåklagare Denckert för förtal. Bakgrunden var att Edqvist 1975 av tingsrätten i Handen och Svea Hovrätt dömts till fängelse för anstiftan till grov stöld. I sin resningsansökan till HD framhöll Edqvist att vissa vittnen ändrat sina berättelser och numera var villiga att lämna för honom förmånliga uppgifter. Detta bemöttes av Sigurd Denckert, som framhöll att: ”det på goda grunder kunde antagas att vittnenas ändrade uppgifter är ett resultat av påtryckningar som riktats mot dem.” Med anledning av detta yttrande stämde Edqvist Denckert för förtal. I tingsrätt och hovrätt togs målet inte upp med hänsyn till den lagstiftning som då gällde. 1980 vände sig Edqvist med en revisionsinlaga till HD. HD beviljade prövningstillstånd, men då tog Edqvist tillbaka sin anmälan. När Edqvist i början av 1980-talet blev juridisk expert åt bombmannen Tingström hade båda således kontroverser med åklagaren Denckert.

Den 16 juli 1982 exploderade en sprängladdning på altanen utanför Denckerts villa. Bomben utlöstes när en pojkvän till Denckers dotter öppnade altandörren. Pojkvännen omkom och villan totalförstördes. Den 22 februari 1983 exploderade en sprängladdning i skattehuset. En väska med en bomb hade placerats i ett kafferum och utlöstes när en kvinna skulle flytta väskan. Kvinnan omkom. Den 8 augusti 1983 upptäcktes en väska utanför entrén till Kronofogdemyndighetens i Nackas lokaler. Personalen misstänkte att det rörde sig om en bomb och tillkallade polisen. Polisen lät utrymma lokalerna och när väskan besköts utlöstes bomben och åstadkom stor förödelse. Den 22 december 1983 sprängdes Hannu Hyttinens lägenhet varvid Hyttinen omkom. De fynd som gjordes tydde på att Hyttinen hållit på med att konstruera en bomb.

I varje fall bomberna vid Denckerts villa och i Skattehuset hade en likartad konstruktion. För bombdåden blev i ett tidigt skede Lars Tingström och Hannu Hyttinen misstänkta. Båda hade tvister med myndigheterna och Tingström hade dessutom gjort uttalande som hade uppfattats som hot. De två var under lång tid föremål för polisens spaning och polisen spanade mot Hyttinens lägenhet när explosionen där inträffade.

Tingström dömdes i mars 1985 av tingsrätten till livstids fängelse för medverkan i bombdåden och från den tidpunkten var han fram till sin död frihetsberövad. Han överklagade tingsrättens beslut och inför hovrättsförhandlingarna inträdde Per (Pelle) Svensson som Tingströms advokat. Domen om livstids fängelse stod emellertid fast. Hovrätten ansåg dock att bomben i Skattehuset kunde vara ett verk enbart av Hyttinen.

Citat:
När jag 1998 på Carlssons förlag utgivit boken ”Överklass,nazism och högerextremism blev jag uppsökt av en person som GK benämner Lars H, mest känd som ”führen på häktet” och som ledare för 30-novemberföreningen. Han var missnöjd över att han omnämnts i boken utan att vara tillfrågad. Samtalet flöt emellertid lugnt och eftersom jag visste att Lars H i nazisttidningen Fria Ord skrivit om Carlbergska stiftelsen frågade jag honom om vad som hände med stiftelsen efter Expressens avslöjande. Han sade sig inte veta detta. Däremot talade han om att han kände Carl Göran Edqvist och varit hemma hos denne och ätit middag. Han sade sig också vara upphovsman till beteckningen BSS (Bevara Sverige Svenskt). Kontakten mellan Edqvist och Lars H liksom att BSS gav ut Edqvists bok visar att Edqvist hade kontakt med högerextremister. Och han måste ha känt många från sin tid i Nationalsocialistiska blocket, Svensk opposition (Nysvenska rörelsen) och från Carlbergska stiftelsen. Det måste betraktas som anmärkningsvärt att Carl Göran Edqvist och boken “Land du förskingrade” inte omnämnts vare sig vid rättegångarna eller i GK:s betänkande. Det är också anmärkningsvärt att motivbilden/brottshypotesen palmehat inte blev tillräckligt utredd. Åklagarnas brottshypotes om att Christer Pettersson upptäckt makarna Palme vid biografen Grand och därefter anskaffat ett vapen och väntat utanför biografen när föreställningen var slut kan vara felaktig. Vapnet kan Pettersson ha haft sedan tidigare. Han kan av högerextremister, och det fanns gott om sådana bland annat inom polisen, via Carl Göran Edqvist utsetts att bli den som skulle röja Palme ur vägen och blivit tillkallad att utföra dådet när någon noterat att makarna Palme gick på bio utan vakter.

http://knanilsson.wordpress.com/2011/07/19/ondskan-hatet-mordet-om-mordet-pa-olof-palme/
Citera
2012-08-29, 00:58
Medlem
Titta 22:33 och framåt en bit i detta klipp: http://www.youtube.com/watch?v=QAaiK0duwFQ&feature=relmfu

Att Chrille inte kunde röra sig hyfsat smidigt? Bullshit Förövrigt i detta klipp som Leif Ljungqvist blev övertygad om att det där var gärningsmannen!

Klipp från när CP förnekar mordet i förhör: http://www.youtube.com/watch?v=v_gYMcvgDUg

Här framgår att det finns sex personer som pekat ut Christer Pettersson. Då är inte Leif L och Lennart G inräknad (deras tips inkom senare). Intressant. Tydligt exempel på att polisen sitter på mer material om Chrille som pekar på hans skuld som inte läckts ut.
Senast redigerad av Krita88 2012-08-29 kl. 01:02.
Citera
2012-08-29, 04:01
Medlem
Grandiosos avatar
Gert Fylking, Ingemar Krusell vid Christer Petterssons död

http://www.youtube.com/watch?v=4cJgJgssl7k&feature=related
Citera
2012-08-29, 18:22
Medlem
Grandiosos avatar
Klipp med Chrille och fästmön Anki i Bollnäs där det bland annat inhandlas ett par skor
till herr Pettersson.

Från kommentarsfältet:
Citat:
dom gamla skorna som han ger till hon i kassan såldes på tradera för 7000kr

Inte illa om det är sant. Kan det vara någon som köpt Chrilles gamla utgångna skodon
i tron att det var just dessa han hade på sig den där sena fredagskvällen i februari 86 på
Sveavägen...?

http://www.youtube.com/watch?v=-0HzNfS1KgU&feature=relmfu
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in