2012-08-08, 16:49
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TKD_1337
Är du alltid så här eller finns det gånger du vill diskutera sakligt?

Verkar? Läs så framgår allt tydligt. Jag ser inte några som helst problem med att ha egna åsikter om diverse händelser även om man själv är medveten om att det inte alltid är klarlagt, vilket jag själv har påpekat.

På senare tid har du börjat använda parentes trots att du själv hållit dig till att skriva just "politisk plan". Jag vet inte vad som är så oklart men något är det så vi kör en enkel fråga: kan något ses som "etnisk rensning" även om det inte finns en "politisk plan"?
Det handlar inte om dina ”åsikter om diverse händelser”, det handlar om att du påstår att det har skett en ”etnisk rensning”. När jag började ta upp begreppet försökte jag förklara för dig att det måste vara en plan/politik för att det ska kunna definieras som ”etnisk rensning”. Efter flera inlägg fick jag resultat, du nämnde avsiktlig policy. Sedan försökte jag få dig att lägga fram bevis på en ”avsiktlig policy” som avser ”etnisk rensning”. Eftersom jag inte fick en sådan källa har du därefter börjat skriva om att det inte är ”klarlagt” ifall det skett en ”etnisk rensning”. Vad låter det som om inte en ombytt åsiktsposition på grund av brist på bevis?

Svar på din fråga: Om en plan/politik är inblandad och har anpassats så kan det ses som ”etnisk rensning”.

Citat:
Sött försök mig men det duger inte. Jag var hur tydligt som helst och skrev: "[j]ag anser att Israel har begått etniska rensningar". Detta skrev jag i samband med mitt inlägg som innehöll mer än Benny Morris statistik så jag skulle uppskatta om du höll dig till sanningen. När du svarade mig så skrev jag: "[d]etta tycker jag visar att etnisk rensning förekom". Hur tydlig som helst är jag, men jag förstår att du plötsligt drar upp ett nytt kort.
Läste du vad jag frågade om i inlägget du länka?

”… Hursomhelst har jag inte blivit bemött av en källa som visar att en etnisk rensning har skett.

Jag frågar om en källa som visar att en ”etnisk rensning” har skett och därmed hänvisar du till, Lydda och Ramle samt Benny Morris statistik. Därav innebär det att du anser att en ”etnisk rensning” har skett på grund av Lydda och Ramle, där det i klar text stod varför man gjorde motstånd (förklarade det två inlägg sen). Det innebär att den återstående ”källan” du har kvar är Benny Morris statistik, och notera att ingen av dessa källor innefattar en avsiktlig policy att ”etnisk rensa” palestinier. Vad har du mer att komma med?

Citat:
Öhh... jag kopierade in text ("[f]ör det första har du inte kunnat bidra med en källa som bevisar en policy för ”etnisk rensning”, därför förstår jag inte hur du kan ”se” det som ”etnisk rensning” om det inte uppfyller det viktigaste ”kriteriet”") och infogade ett annat inlägg som också visar samma sak (här är den relevanta texten från den länken: "[h]ursomhelst har jag inte blivit bemött av en källa som visar att en etnisk rensning har skett").
Okej, jag förstår inte hur ”jag går in på hur andra ser händelserna som”.

Citat:
Det stämmer bra att det var mitt intryck och det baserade jag på hur du formulerade dig: "[j]ag har massvis med källor som berättigar mitt påstående. Här är två klipp där två palestinier själva berättar hur det var". Du har numera förklarat vad du egentligen menade och jag har inget mer att säga om den saken men du glömde att berätta varför du tror att jag tror "att Benny Morris konstaterade att arabledare var orsaken till flyktingproblemet"?
Om du baserade dig på hur jag formulerade mig så förstår du nog även att jag skrev att jag har källor som berättigar mitt påstående, ett påstående som har varit klar, nämligen att arabledare ska ha gett order om att lämna Palestina. Sen är det ju kufiskt att jag efter så många gånger har skrivit vad jag påstår, ändå får du till att jag anser att arabledare är orsaken till flyktingproblemet. Detta baserar du på ett par videklipps titlar som jag hänvisade till, som olägligt inte passade med mitt påstående. "att Benny Morris konstaterade att arabledare var orsaken till flyktingproblemet", var ett misstag av mig eftersom jag inte förstod vad du först menade när du skrev om Benny Morris konstaterande.

Citat:
Du borde inte vara så glad med tanke på att du inte förstår multipla simpla förklaringar.

När vi diskuterar WHO-definitionen får du ju hålla dig till den. Jag tänker främst på "--- psykisk skada, skador i den känslomässiga utvecklingen ---". Klart nog? Låt mig också påminna dig om att poängen är att visa att våld faktiskt riktades mot civila araber, något du nekade till, och du vill gärna minska definitionen av våld bara för att det ska stärka ditt ursprungliga påstående. Det är verkligen patetiskt!
Varför förstår jag inte ”multipla simpla förklarningar”? Viktigare, vilka ”multipla sumpa förklarningar”? Du beskriver det som om du har bombaderat med mig med förklaringar när fallet är att du enbart kommit med WHO’s definition av våld i två olika språk.

Jag är superglad att du äntligen förklarat hur du får utvisning till våld. När du ändå nämner psykisk skada så måste man självfallet använda ”Physical force or power…that either results in or has a high likelihood of resulting…psychological harm”. Det måste innebära att fysiskt skada måste ha använts som senare orsakar eller har hög sannolikhet att orsaka psykisk skada. Därför kan utvisning inte klassas med våld, däremot kan våld utnyttjas i samband med utvisning. Capish?
Citera
2012-08-08, 17:43
Medlem
TKD_1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Det handlar inte om dina ”åsikter om diverse händelser”, det handlar om att du påstår att det har skett en ”etnisk rensning”.

Jag upprepar det jag skrev: "[j]ag ser inte några som helst problem med att ha egna åsikter om diverse händelser även om man själv är medveten om att det inte alltid är klarlagt, vilket jag själv har påpekat". Alltså kan man ha åsikter om diverse händelser även om man själv är medveten om att det inte är klarlagt, vilket jag också påpekat, så jag förstår inte varför du menar att det "det handlar" om två olika saker.

Citat:
När jag började ta upp begreppet försökte jag förklara för dig att det måste vara en plan/politik för att det ska kunna definieras som ”etnisk rensning”. Efter flera inlägg fick jag resultat, du nämnde avsiktlig policy. Sedan försökte jag få dig att lägga fram bevis på en ”avsiktlig policy” som avser ”etnisk rensning”. Eftersom jag inte fick en sådan källa har du därefter börjat skriva om att det inte är ”klarlagt” ifall det skett en ”etnisk rensning”. Vad låter det som om inte en ombytt åsiktsposition på grund av brist på bevis?

Svar på din fråga: Om en plan/politik är inblandad och har anpassats så kan det ses som ”etnisk rensning”.

Du gillar att ändra dig och skriver nu: "plan/politik". Det var inte detta jag bemötte. Inte heller var det formuleringen "avsiktlig policy" som jag opponerade mig mot. Jag opponerade mig mot att du hävdade att det måste finnas en "politisk plan" innan något kan ses som etnisk rensning. Politisk plan. Tar du tillbaks ditt påstående om detta? Och är du numera medveten om att även enskilda händelser kan ses som etnisk rensning?

Citat:
Läste du vad jag frågade om i inlägget du länka?

”… Hursomhelst har jag inte blivit bemött av en källa som visar att en etnisk rensning har skett.

Jag frågar om en källa som visar att en ”etnisk rensning” har skett och därmed hänvisar du till, Lydda och Ramle samt Benny Morris statistik. Därav innebär det att du anser att en ”etnisk rensning” har skett på grund av Lydda och Ramle, där det i klar text stod varför man gjorde motstånd (förklarade det två inlägg sen). Det innebär att den återstående ”källan” du har kvar är Benny Morris statistik, och notera att ingen av dessa källor innefattar en avsiktlig policy att ”etnisk rensa” palestinier. Vad har du mer att komma med?

Jo, jag läste men du kommenterar inte det jag tog upp. Min kategorisering av händelsen byggde jag på mer än Benny Morris statistik. I samma del skrev du också att jag "försöker byta åsiktsposition" men jag vill se dig bevisa det också, så kör på!

Du glömde visst att jag klistrat in relevant text, se första citat-tagen här: https://www.flashback.org/sp38398644. Om du glömde bort det omedvetet eller inte låter jag bli att spekulera i, men visst blir jag förvirrad när jag faktiskt hänvisade till en beskrivande Wikipedia-artikel i det inlägget samtidigt som jag i två andra inlägg påpekat att jag hänvisat till detta inlägg: https://www.flashback.org/p38525460#p38525460 och https://www.flashback.org/p38580625#p38580625.

Du förstår ännu inte att det fanns olika faser i den palestinska utvandringen från Lydda och Ramle. Lika förvånad är jag över att du kallar judarnas/Israels agerande för "motstånd".

Citat:
Okej, jag förstår inte hur ”jag går in på hur andra ser händelserna som”.

Du gör ju det bara några meningar innan du skriver detta ovan om att du inte förstår...

Citat:
Om du baserade dig på hur jag formulerade mig så förstår du nog även att jag skrev att jag har källor som berättigar mitt påstående, ett påstående som har varit klar, nämligen att arabledare ska ha gett order om att lämna Palestina. Sen är det ju kufiskt att jag efter så många gånger har skrivit vad jag påstår, ändå får du till att jag anser att arabledare är orsaken till flyktingproblemet. Detta baserar du på ett par videklipps titlar som jag hänvisade till, som olägligt inte passade med mitt påstående. "att Benny Morris konstaterade att arabledare var orsaken till flyktingproblemet", var ett misstag av mig eftersom jag inte förstod vad du först menade när du skrev om Benny Morris konstaterande.

Jag har förklarat flera gånger, inklusive i delen du just citerade, att jag nu förstår vad du egentligen menade (intrycket man fick av videoklippen var ju som sagt en helt annan än det du ville förmedla enligt din klargöring). Du har fel i att jag "ändå får" det till att du anser att arabledarna var orsaken så vad som är kufiskt är ju att du tillskriver mig den här åsikten.

Citat:
Varför förstår jag inte ”multipla simpla förklarningar”? Viktigare, vilka ”multipla sumpa förklarningar”? Du beskriver det som om du har bombaderat med mig med förklaringar när fallet är att du enbart kommit med WHO’s definition av våld i två olika språk.

Jag är superglad att du äntligen förklarat hur du får utvisning till våld. När du ändå nämner psykisk skada så måste man självfallet använda ”Physical force or power…that either results in or has a high likelihood of resulting…psychological harm”. Det måste innebära att fysiskt skada måste ha använts som senare orsakar eller har hög sannolikhet att orsaka psykisk skada. Därför kan utvisning inte klassas med våld, däremot kan våld utnyttjas i samband med utvisning. Capish?

Dessa förklaringar består av att jag i flera inlägg förklarade varför det inte bara är "fysiskt trauma" och dylikt som ingår i begreppet "våld" men detta var överkurs för dig, så att säga.

Nej, det måste inte innebära att fysiskt skada har utövats.
Senast redigerad av TKD_1337 2012-08-08 kl. 18:43.
Citera
2012-08-15, 19:38
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Jag upprepar det jag skrev: "[j]ag ser inte några som helst problem med att ha egna åsikter om diverse händelser även om man själv är medveten om att det inte alltid är klarlagt, vilket jag själv har påpekat". Alltså kan man ha åsikter om diverse händelser även om man själv är medveten om att det inte är klarlagt, vilket jag också påpekat, så jag förstår inte varför du menar att det "det handlar" om två olika saker.
Att du tycker att det har skett en ”etnisk rensning” utan klara bevis gör det problematisk. Exempelvis, en person blir knivhuggen och fakta säger det är ett mordförsök. Kan man gå runt och tycka att det är mord fastän det är mordförsök? Det jag försöker få fram är att du kallar det ”etnisk rensning” trots att det inte är det då du inte uppgivit en källa som avser avsiktlig policy för ”etnisk rensning”. När man gör som du gör skapar man falsk bild av vad som egentligen hände eftersom du påstår något som inte är klarlagt och därför bildas det ett problem även om du inte ”ser som helst problem” med det.

Citat:
Du gillar att ändra dig och skriver nu: "plan/politik". Det var inte detta jag bemötte. Inte heller var det formuleringen "avsiktlig policy" som jag opponerade mig mot. Jag opponerade mig mot att du hävdade att det måste finnas en "politisk plan" innan något kan ses som etnisk rensning. Politisk plan. Tar du tillbaks ditt påstående om detta? Och är du numera medveten om att även enskilda händelser kan ses som etnisk rensning?
Du har alltså inte läst att jag skrivit plan/politik förut? Okej, låt oss se:

Första stycken, notera datumet - https://www.flashback.org/sp38321107

Fösta stycket påpekar jag att plan är synonymt med politik (liksom plan/politik), notera datumet -https://www.flashback.org/sp38345047

Jag vet inte om du bortsåg från det jag skrev medvetet eller av misstag. Jag tar absolut inte tillbaks mitt påstående, varför skulle jag göra det? Eftersom du är opponent mot att jag benämner det som (politisk) plan vill jag fråga dig något. Om en politisk plan hade funnits och avsåg ”etnisk rensning”, skulle det innebära att en ”etnisk rensning” inte har skett på grund av att en politisk plan har varit inblandad?

För att svara på din sista fråga: Är ambivalent kring det därför diskuterar jag det med dig.

Citat:
Jo, jag läste men du kommenterar inte det jag tog upp. Min kategorisering av händelsen byggde jag på mer än Benny Morris statistik. I samma del skrev du också att jag "försöker byta åsiktsposition" men jag vill se dig bevisa det också, så kör på!

Du glömde visst att jag klistrat in relevant text, se första citat-tagen här:https://www.flashback.org/sp38398644. Om du glömde bort det omedvetet eller inte låter jag bli att spekulera i, men visst blir jag förvirrad när jag faktiskt hänvisade till en beskrivande Wikipedia-artikel i det inlägget samtidigt som jag i två andra inlägg påpekat att jag hänvisat till detta inlägg: https://www.flashback.org/p38525460#p38525460 och https://www.flashback.org/p38580625#p38580625.

Du förstår ännu inte att det fanns olika faser i den palestinska utvandringen från Lydda och Ramle. Lika förvånad är jag över att du kallar judarnas/Israels agerande för "motstånd".
Jag har skrivit min sida om hur du bytt åsiktsposition i mitt förra inlägg, det behövs inte förlänga det bara för du känner för det. Jag ska iallafall göra det kortfattad för dig:

Ditt påstående:Jag anser att Israel begått ”etniska rensningar”, 2012-07-02 (källa https://www.flashback.org/sp38138873.

Nästa dag (2012-07-03) skriver du detta (källa https://www.flashback.org/sp38157873
Citat:
Nu tog du bort:

Citat:
Occurrences[125]
military assault on settlement 215
influence of nearby town's fall 59
expulsion by Jewish forces 53
fear (of being caught up in fighting) 48
whispering campaigns 15
abandonment on Arab orders 6
unknown 44

Detta tycker jag visar att etnisk rensning förekom.

Du använder dig av fakta genom att hänvisa till Benny Morris statistik för att stödja ditt påstående om att det förekommit ”etnisk rensning”. Du har självfallet även hänvisat till Lydda och Ramle, men konstigt nog syns det att du inte behövde nämna det i inlägget för att ”bevisa” att en ”etnisk rensning” förekom. Du skrev även ” Detta tycker jag visar att etnisk rensning förekom.” vilket klargjorde att endast statistiken själv visar att en etnisk rensning har förekommit.

14 dagar senare - Jag har redan sagt att jag ser det som "etnisk rensning" men att det inte är något faktum. (källa https://www.flashback.org/sp38345351)

Notera att det tog dig 14 dagar tills du fastslog att det inte är ett faktum, och jag drag slutsatsen att du fastslog att inte det är ett faktum eftersom du inte kunde uppvisa källa för en avsiktlig policy som avser ”etnisk rensning”. Återigen, vad är det om inte en ombytt åsiktsposition på grund av brist på bevis?

Jag är förvånad att du är förvånad.

Citat:
Du gör ju det bara några meningar innan du skriver detta ovan om att du inte förstår...
Tack för din "utförliga förklaring", men jag kvarstår med ett frågetecken. Låt oss skippa det här, kommer ingen vart ändå.

Citat:
Jag har förklarat flera gånger, inklusive i delen du just citerade, att jag nu förstår vad du egentligen menade (intrycket man fick av videoklippen var ju som sagt en helt annan än det du ville förmedla enligt din klargöring). Du har fel i att jag "ändå får" det till att du anser att arabledarna var orsaken så vad som är kufiskt är ju att du tillskriver mig den här åsikten.
Juste, du förstår vad jag ”egentligen” menade för att jag klargjorde det även om jag påpekat det jag klargjorde tidigare, nämligen det som utlöste diskussionen…:
Citat:
Hur många som lydde dessa ledare är inte huvudpoängen och inte det jag är ute efter, det är faktumet att ledarna pläderade för en sådan utvandring.

https://www.flashback.org/sp38036372
Istället för att förstå vad jag egentligen menade valde du att fortsätta anklaga mig för att ha förstorat det och abstraherat mig från fakta även när jag skrev att jag inte gjorde det. Nu tycker du att jag gjort det ”klart” för dig om vad jag menade trots att jag tidigare förklarat vad jag var ute efter.

Citat:
Dessa förklaringar består av att jag i flera inlägg förklarade varför det inte bara är "fysiskt trauma" och dylikt som ingår i begreppet "våld" men detta var överkurs för dig, så att säga.

Nej, det måste inte innebära att fysiskt skada har utövats.

Jag kan tyvärr inte hitta dessa ”förklaringar” av vad våld är i tråden förutom definitionen som du fastställt på två olika språk, men du får gärna försätta överdriva.

Jo det måste det enligt definitionen. Psykisk skada är något som resulteras vid användning av fysiskt våld. Det står så i definitionen. ”the intentional use of physical force or power… that either results in or has a high likelihood of resulting in injury, death, psychological harm, maldevelopment or deprivation”.
Citera
2012-08-15, 21:19
Medlem
TKD_1337s avatar
Citat:
Att du tycker att det har skett en ”etnisk rensning” utan klara bevis gör det problematisk. Exempelvis, en person blir knivhuggen och fakta säger det är ett mordförsök. Kan man gå runt och tycka att det är mord fastän det är mordförsök? Det jag försöker få fram är att du kallar det ”etnisk rensning” trots att det inte är det då du inte uppgivit en källa som avser avsiktlig policy för ”etnisk rensning”. När man gör som du gör skapar man falsk bild av vad som egentligen hände eftersom du påstår något som inte är klarlagt och därför bildas det ett problem även om du inte ”ser som helst problem” med det.

Jag ser inte hur din liknelse skulle passa in. Vi både är överens, om jag förstått dig rätt, att det förekommit deportationer av palestinier ("expulsions"). Den stora tvistefrågan handlar om man kan kalla dessa händelser som "etnisk rensning".

Citat:
Du har alltså inte läst att jag skrivit plan/politik förut? Okej, låt oss se:

Första stycken, notera datumet - https://www.flashback.org/sp38321107

Fösta stycket påpekar jag att plan är synonymt med politik (liksom plan/politik), notera datumet -https://www.flashback.org/sp38345047

Jag vet inte om du bortsåg från det jag skrev medvetet eller av misstag. ---

Att du ändrat dig till bl.a. detta från "politisk plan" är just det jag kritiserar. Detta gör jag här (svar på ditt första inlägg som är länkad ovan). Här är mitt svar på ditt andra inlägg där jag också tar upp din formulering om "politisk plan". Bägge hittas i de tre första styckena, respektive.

Citat:
Jag tar absolut inte tillbaks mitt påstående, varför skulle jag göra det? Eftersom du är opponent mot att jag benämner det som (politisk) plan vill jag fråga dig något. Om en politisk plan hade funnits och avsåg ”etnisk rensning”, skulle det innebära att en ”etnisk rensning” inte har skett på grund av att en politisk plan har varit inblandad?

För att svara på din sista fråga: Är ambivalent kring det därför diskuterar jag det med dig.

Blanda inte ihop korten. Jag har inte påstått att existensen av en politisk plan innebär att det inte har förekommit etnisk rensning så svaret på din fråga är naturligtvis nej.

Citat:
Jag har skrivit min sida om hur du bytt åsiktsposition i mitt förra inlägg, det behövs inte förlänga det bara för du känner för det. Jag ska iallafall göra det kortfattad för dig:

Ditt påstående:Jag anser att Israel begått ”etniska rensningar”, 2012-07-02 (källa https://www.flashback.org/sp38138873.

Nästa dag (2012-07-03) skriver du detta (källa https://www.flashback.org/sp38157873

Du använder dig av fakta genom att hänvisa till Benny Morris statistik för att stödja ditt påstående om att det förekommit ”etnisk rensning”. Du har självfallet även hänvisat till Lydda och Ramle, men konstigt nog syns det att du inte behövde nämna det i inlägget för att ”bevisa” att en ”etnisk rensning” förekom. Du skrev även ” Detta tycker jag visar att etnisk rensning förekom.” vilket klargjorde att endast statistiken själv visar att en etnisk rensning har förekommit.

14 dagar senare - Jag har redan sagt att jag ser det som "etnisk rensning" men att det inte är något faktum. (källa https://www.flashback.org/sp38345351)

Notera att det tog dig 14 dagar tills du fastslog att det inte är ett faktum, och jag drag slutsatsen att du fastslog att inte det är ett faktum eftersom du inte kunde uppvisa källa för en avsiktlig policy som avser ”etnisk rensning”. Återigen, vad är det om inte en ombytt åsiktsposition på grund av brist på bevis?

Jag är förvånad att du är förvånad.

Jag tycker att det är talande att det är först nu på senare tid som du drar upp det här (falska) kortet om att jag inte skulle ha påpekat redan tidigt i diskussionen att det är inte är klarlagt om händelserna kan ses som etnisk rensning. Desperat må jag säga...

Låt oss nu se vad du hade att bjuda på i din så kallade sammanställning. Det är mycket riktigt att jag hänvisade till Lydda och Ramle i det första inlägget men det gör jag också i det andra inlägget när jag svarar på samma sätt som i det första inlägget: tar upp Lydda och Ramle och efter det går jag in på att att jag ser det som etnisk rensning. Så jag har helt rätt i att min kategorisering av händelsen byggde på mer än Benny Morris statistik. Du bortsåg också från att jag hänvisat till flera som ser det som etnisk rensning, se detta: "[d]u glömde visst att jag klistrat in relevant text, se första citat-tagen här:https://www.flashback.org/sp38398644. Om du glömde bort det omedvetet eller inte låter jag bli att spekulera i, men visst blir jag förvirrad när jag faktiskt hänvisade till en beskrivande Wikipedia-artikel i det inlägget samtidigt som jag i två andra inlägg påpekat att jag hänvisat till detta inlägg: https://www.flashback.org/p38525460#p38525460 och https://www.flashback.org/p38580625#p38580625".

Nu till nästa sak. Du hävdar att det tog mig 14 dagar tills jag "fastslog att det inte är ett faktum". Som stöd för ditt påstående hänvisar du till https://www.flashback.org/sp38345351. Det inlägget skrev jag 2012-07-16, 03:46. Tråkigt nog blundar du för ett inlägg jag skrev 2012-07-05, 23:39.
Jag kan förstå om du inte anser att det begåtts någon etnisk rensning, då de lärda fortfarande tvistar om den palestinska utvandringen bör ses som det men jag förstår inte riktigt dina argument (att deporteringar förekom är dock ett faktum, något du själv håller med om). Att Lydda och Ramle inte blev helt tömda på araber tycker jag inte är ett bra argument till varför det inte kan ses som "etnisk rensning". ---

https://www.flashback.org/p38190635#p38190635
Fult gjort av dig att diktera ihop egna sanningar. Tycker du själv inte det är tråkigt att hålla på så?

Citat:
Juste, du förstår vad jag ”egentligen” menade för att jag klargjorde det även om jag påpekat det jag klargjorde tidigare, nämligen det som utlöste diskussionen…:

Istället för att förstå vad jag egentligen menade valde du att fortsätta anklaga mig för att ha förstorat det och abstraherat mig från fakta även när jag skrev att jag inte gjorde det. Nu tycker du att jag gjort det ”klart” för dig om vad jag menade trots att jag tidigare förklarat vad jag var ute efter.

Bra att du insåg att jag inte "ändå får" det till att du anser att arabledarna var orsaken.

Citat:
Jag kan tyvärr inte hitta dessa ”förklaringar” av vad våld är i tråden förutom definitionen som du fastställt på två olika språk, men du får gärna försätta överdriva.

Jo det måste det enligt definitionen. Psykisk skada är något som resulteras vid användning av fysiskt våld. Det står så i definitionen. ”the intentional use of physical force or power… that either results in or has a high likelihood of resulting in injury, death, psychological harm, maldevelopment or deprivation”.

Jag vet att du inte kan hitta dessa förklaringar och det är oroväckande att du saknar den förmågan.

Det är inte bara "fysiskt våld" som ingår i "physical force or power".
Senast redigerad av TKD_1337 2012-08-15 kl. 22:17.
Citera
2012-08-27, 09:33
Medlem
BlizzardKings avatar
I en krönika i Svenska Dagbladet för lite sedan utpekas Malmö som en stad där rasismen florerar, i synnerhet mot judar, som då speciellt kallas för antisemitism då judar uppenbarligen har monopol på offerrollen. Men om rasismen i "Israel" är det knappast någon som skriver ett ord:
Citat:
Israel's Alternative Information Center (AIC) and +972 are both reporting on another racist flyer being distributed by Lahava , The Organisation for the Prevention of Assimilation in the Holy Land. The threatening flier warns Palestinians ("Arabs") against "visiting Jerusalem malls or the pedestrian street....this isn't the place for you." The reason? Allegedly to protect Jewish women from contact with 'Arabs'.
http://mondoweiss.net/2012/08/we-are-unwilling-for-an-arab-to-date-a-girl-from-among-our-people-israeli-org-uses-zion-square-lynch ing-to-push-racist-agenda.html
Citera
2012-09-21, 15:35
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Jag ser inte hur din liknelse skulle passa in. Vi både är överens, om jag förstått dig rätt, att det förekommit deportationer av palestinier ("expulsions"). Den stora tvistefrågan handlar om man kan kalla dessa händelser som "etnisk rensning".
Det är vi överrens om vilket du har rätt i, men för att kunna kalla det ”etnisk rensning” måste det ha funnits en avsiktlig policy för att det ska kunna ses som ”etnisk rensning”. Såvida du inte kan bevisa detta kan man inte se det som ”etnisk rensning” eftersom, som jag har flera gånger förklarat, ”etnisk rensning” avser en avsiktlig policy.

Citat:
Att du ändrat dig till bl.a. detta från "politisk plan" är just det jag kritiserar. Detta gör jag här(svar på ditt första inlägg som är länkad ovan). Här är mitt svar på ditt andra inlägg där jag också tar upp din formulering om "politisk plan". Bägge hittas i de tre första styckena, respektive.
Fast jag har inte ändrat mig även om det är något du ivrigt vill. Du skrev på det här sättet ” Du gillar att ändra dig och skriver nu: "plan/politik". Det var inte detta jag bemötte.”. Beakta att du skrev att det är något som du inte ”bemötte” fastän det var något du gjorde, vilket jag bevisade i mitt förra inlägg. Jag har förklarat vad jag menar med ”politisk plan” flera gånger och jag har inte lust att göra det igen, den är ingen vits för dig då du ignorerar förklaringen.

Citat:
Blanda inte ihop korten. Jag har inte påstått att existensen av en politisk plan innebär att det inte har förekommit etnisk rensning så svaret på din fråga är naturligtvis nej.
Varför tvistar då du om det om det inte kontrar en ”etnisk rensning”? Mitt syfte med diskussionen med dig om den s.k. ”etniska rensningen” är att försöka förstå varför du ser det som en ”etnisk rensning”. Vi har diskuterat och både håller med om att en ”etnisk rensning” avser en avsiktlig policy. Baserad på vad du har skrivit, ”Etnisk rensning är inte ett faktum”, därför förstår jag det som att du inte kan bidra med en sådan källa vad gäller ”etnisk rensning”. Det innebär att en ”etnisk rensning” inte har förekommit eftersom händelserna inte passar in med definitionen som vi båda har förstått och är överrens om.

Jag ber dig vänligt att rätta mig om jag missuppfattad något.

Citat:
Jag tycker att det är talande att det är först nu på senare tid som du drar upp det här (falska) kortet om att jag inte skulle ha påpekat redan tidigt i diskussionen att det är inte är klarlagt om händelserna kan ses som etnisk rensning. Desperat må jag säga...

Låt oss nu se vad du hade att bjuda på i din så kallade sammanställning. Det är mycket riktigt att jag hänvisade till Lydda och Ramle i det första inlägget men det gör jag också i det andrainlägget när jag svarar på samma sätt som i det första inlägget: tar upp Lydda och Ramle och efter det går jag in på att att jag ser det som etnisk rensning. Så jag har helt rätt i att min kategorisering av händelsen byggde på mer än Benny Morris statistik. Du bortsåg också från att jag hänvisat till flera som ser det som etnisk rensning, se detta: "[d]u glömde visst att jag klistrat in relevant text, se första citat-tagen här:https://www.flashback.org/sp38398644. Om du glömde bort det omedvetet eller inte låter jag bli att spekulera i, men visst blir jag förvirrad när jag faktiskt hänvisade till en beskrivande Wikipedia-artikel i det inlägget samtidigt som jag i två andra inlägg påpekat att jag hänvisat till detta inlägg:https://www.flashback.org/p38525460#p38525460 och https://www.flashback.org/p38580625#p38580625".

Desperat? Snarare du som är desperat med tanke på att du har ändrat på din åsiktsposition (ja, jag står kvar för påståendet). Det är mer osmakligt när du försöker skylla ifrån dig och anklaga mig för att vara desperat i syfte för att rätta dig.
Det du inte förstår är att det är fortfarande en bytt åsiktsposition. Du påstådd att en ”etnisk rensning” har skett och detta baserade du på Benny Morris statistik samt händelserna i Lydda och Ramle. Du har i ett tidigare inlägg hänvisat till en artikel i Wikipedia som ska ha visat vad syften bakom invadering av Lydda och Ramle berodde på, och det var inte för att ”etnisk rensa” palestinier.

När jag skrev detta:
”Ja, det gjorde du och i första meningen står det:Inget som tyder på att det verkligen existerade en etnisk resning.

Enligt dig existerade en etnisk rensning eftersom ”den palestinska utvandringen från Lydda och Ramle berodde på både "expulsions" och människor som "fled" (flydde i och med skräcken för att drabbas).” samt Benny Morris statistik.

Numera när vi diskuterat om en avsiktlig policy har funnits har du skrivit att det inte är ett faktum. Det gjorde du 14 dagar senare. Du har påstått att du hade nämnt detta tidigare än 14 dagar, nämligen här:
Citat:
Jag kan förstå om du inte anser att det begåtts någon etnisk rensning, då de lärda fortfarande tvistar om den palestinska utvandringen bör ses som det men jag förstår inte riktigt dina argument (att deporteringar förekom är dock ett faktum, något du själv håller med om). Att Lydda och Ramle inte blev helt tömda på araber tycker jag inte är ett bra argument till varför det inte kan ses som "etnisk rensning". ---

Du har inte alls antytt att ”det inte är ett faktum”, du har skrivit att du förstår min syn och förklarar senare varför. I andra inlägg har du tydligt antytt att det inte är ett faktum, fast det hade du gjort efter 14 dagar.

Hur kan jag göra egna sanningar när jag hänvisat till dina inlägg som belägg?

Citat:
Bra att du insåg att jag inte "ändå får" det till att du anser att arabledarna var orsaken.
Nästa gång du gör en sådan anklagelse får du beredd på att erkänna att du har gjort fel istället för att göra diskussionen till en lek bara för att du inte vill synas ha fel.

Citat:
Jag vet att du inte kan hitta dessa förklaringar och det är oroväckande att du saknar den förmågan.

Det är inte bara "fysiskt våld" som ingår i "physical force or power".
Man kan inte hitta något som inte existerar, och det borde du veta med tanke på vår diskussion angående ”etnisk rensning”.

Jaha? Vad är det mer som ingår i ”physical force or power”? Om det är ”psychological abuse” du syftar på så får du förklara när man har använt det och hur utvisning kan sättas i ekvation med psykologiskt övergrepp. Det är så sorligt hur desperat du är.
Citera
2012-09-21, 22:46
Medlem
TKD_1337s avatar
Citat:
Fast jag har inte ändrat mig även om det är något du ivrigt vill. Du skrev på det här sättet ” Du gillar att ändra dig och skriver nu: "plan/politik". Det var inte detta jag bemötte.”. Beakta att du skrev att det är något som du inte ”bemötte” fastän det var något du gjorde, vilket jag bevisade i mitt förra inlägg. Jag har förklarat vad jag menar med ”politisk plan” flera gånger och jag har inte lust att göra det igen, den är ingen vits för dig då du ignorerar förklaringen.

Kul att du äntligen svarar på mitt inlägg efter så många veckor. Blev du påmind när jag citerade dig i tråden om Iran? Se nu till att besvara: https://www.flashback.org/p39423096#p39423096. Konstigt att du i den tråden argumenterar för att det inte är en ockupation då jag och du haft en diskussion om det i denna tråd och då påpekade jag att det rörde sig om en militär ockupation men då hade du inget att komma med. Ynkligt. Få se nu vad du kan komma med.

Har du inte ändrat dig från att skriva "politisk plan" till "plan/politik"? Jag noterade att du ändrat dig till att skriva "plan/politik" och då svarade du genom att säga att du använt den formulering tidigare - det var detta du ville bevisa så jag vet inte vad du menar med här ovan. Då förklarade jag att det var just den ändringen jag kritiserat. Andra stycket: https://www.flashback.org/sp38850259 (det stycket är det du just citerade).

Citat:
Citat:
Detta jag nyss beskrivit syns ju tydligt i det inlägget du hämtade mitt citat (ovan) från:
När jag började ta upp begreppet försökte jag förklara för dig att det måste vara en plan/politik för att det ska kunna definieras som ”etnisk rensning”. Efter flera inlägg fick jag resultat, du nämnde avsiktlig policy. Sedan försökte jag få dig att lägga fram bevis på en ”avsiktlig policy” som avser ”etnisk rensning”. Eftersom jag inte fick en sådan källa har du därefter börjat skriva om att det inte är ”klarlagt” ifall det skett en ”etnisk rensning”. Vad låter det som om inte en ombytt åsiktsposition på grund av brist på bevis?

Citat:

https://www.flashback.org/sp38723648

Nekar du fortfarande till att det handlade huruvida du ändrat dig (vilket du gjorde)? Det är också här jag förklarar att det inte är din formulering "plan/politik" som jag argumenterat mot utan att du ändrat dig till det från "politisk plan". Den sistnämnda formuleringen är den jag bemött då jag anser att den är felaktig (mer om det nedan).

Citat:
--- Det är vi överrens om vilket du har rätt i, men för att kunna kalla det ”etnisk rensning” måste det ha funnits en avsiktlig policy för att det ska kunna ses som ”etnisk rensning”. Såvida du inte kan bevisa detta kan man inte se det som ”etnisk rensning” eftersom, som jag har flera gånger förklarat, ”etnisk rensning” avser en avsiktlig policy. ---

Varför tvistar då du om det om det inte kontrar en ”etnisk rensning”? Mitt syfte med diskussionen med dig om den s.k. ”etniska rensningen” är att försöka förstå varför du ser det som en ”etnisk rensning”. Vi har diskuterat och både håller med om att en ”etnisk rensning” avser en avsiktlig policy. Baserad på vad du har skrivit, ”Etnisk rensning är inte ett faktum”, därför förstår jag det som att du inte kan bidra med en sådan källa vad gäller ”etnisk rensning”. Det innebär att en ”etnisk rensning” inte har förekommit eftersom händelserna inte passar in med definitionen som vi båda har förstått och är överrens om.

Jag ber dig vänligt att rätta mig om jag missuppfattad något.

Bara så du vet så har jag flyttat ner ett av dina stycken hit...

Jag svarade på din fråga så det det handlar inte om att det "kontrar" något. Var har du fått det ifrån?

Du har i denna diskussion hävdat att det måste finnas en "politisk plan" innan det kan ses som etnisk rensning. Jag har sagt att det inte måste finnas en politisk plan, vilket är vad du hävdat. Du bygger din formulering på att "purposeful policy" kan översättas till "politisk plan".

Kolla på mitt inlägg från 19 juli. Vad hittar du i andra stycket där jag citerar Wikipedia-artikeln? Du kanske missade det men det innebär inte att jag inte har bidragit med källor som stöder mitt påstående. Problemet har varit att du använt konstiga argument, bl.a. har jag i ett par månaders tid har jag försökt få dig att förstå att ditt argument om att det måste finnas en "politisk plan" inte stämmer men det vägrar du inse. Att det inte är klarlagt, vilket stämmer in på väldigt många händelser, fenomen och liknande, innebär inte att det är ett faktum att det inte förekom någon etnisk rensning.

Citat:
Desperat? Snarare du som är desperat med tanke på att du har ändrat på din åsiktsposition (ja, jag står kvar för påståendet). Det är mer osmakligt när du försöker skylla ifrån dig och anklaga mig för att vara desperat i syfte för att rätta dig.
Det du inte förstår är att det är fortfarande en bytt åsiktsposition. Du påstådd att en ”etnisk rensning” har skett och detta baserade du på Benny Morris statistik samt händelserna i Lydda och Ramle. Du har i ett tidigare inlägg hänvisat till en artikel i Wikipedia som ska ha visat vad syften bakom invadering av Lydda och Ramle berodde på, och det var inte för att ”etnisk rensa” palestinier.

När jag skrev detta:
”Ja, det gjorde du och i första meningen står det:Inget som tyder på att det verkligen existerade en etnisk resning.

Du har ännu inte bevisat hur jag ändrat åsikt. Se till att visa det. Ja, du är desperat som kokar ihop egna sanningar (mer om detta nedan).

Nej, artikeln visade inte att etnisk rensning inte förekom i Lydda och Ramle.

Förövrigt hänvisade jag till denna artikel när jag diskuterade med Giladi: http://www.aljazeera.com/indepth/opinion/2012/05/2012513125011309135.html. Kanske har du läst den då du tidigare hänvisat till min och hans diskussion.

Citat:
Enligt dig existerade en etnisk rensning eftersom ”den palestinska utvandringen från Lydda och Ramle berodde på både "expulsions" och människor som "fled" (flydde i och med skräcken för att drabbas).” samt Benny Morris statistik.

Du kan ju inte bara leta upp citat och sen sätta in de i sammanhang du vill. Det du citerar var ett svar på när du infogade detta från Wikipedia-artikeln:
The 1948 Palestinian exodus from Lydda and Ramle was the flight or expulsion of 50,000–70,000 Palestinian Arabs when Israeli troops captured the towns in July that year..
Då skrev du det så, inklusive fetningen av "or". Då frågade jag vad du ville visa med att fetmarkerade detta. Jag påpekade också att "om du hade läst artikeln så hade du sett att den palestinska utvandringen från Lydda och Ramle berodde på både "expulsions" och människor som "fled" (flydde i och med skräcken för att drabbas)".
Senast redigerad av TKD_1337 2012-09-21 kl. 23:44.
Citera
2012-09-21, 23:09
Medlem
TKD_1337s avatar
Citat:
Numera när vi diskuterat om en avsiktlig policy har funnits har du skrivit att det inte är ett faktum. Det gjorde du 14 dagar senare. Du har påstått att du hade nämnt detta tidigare än 14 dagar, nämligen här:

Du har inte alls antytt att ”det inte är ett faktum”, du har skrivit att du förstår min syn och förklarar senare varför. I andra inlägg har du tydligt antytt att det inte är ett faktum, fast det hade du gjort efter 14 dagar.

Hur kan jag göra egna sanningar när jag hänvisat till dina inlägg som belägg?
Varför säger du att jag "inte alls antytt" att det inte är ett faktum när jag faktiskt gjort det? Du säger att jag skriver att jag förstår din syn och att jag senare förklarar varför men det du glömmer är att berätta vad i denna förklaring jag säger: jo, att de lärda tvistar om vad händelserna bör ses som. Så jag fastslår ju att det inte är ett faktum. Precis som att det inte är ett faktum att etnisk rensning inte har förekommit, vilket du inte förstår (mer om detta nedan).

Citat:
Nästa gång du gör en sådan anklagelse får du beredd på att erkänna att du har gjort fel istället för att göra diskussionen till en lek bara för att du inte vill synas ha fel.

Nu var det ju faktiskt du som kom med en anklagelse och det verkade som du förstod att du hade fel. Eller står du fast vid att jag "ändå får" det till att du anser att arabledarna var orsaken? Det var det vi diskuterade.

Citat:
Man kan inte hitta något som inte existerar, och det borde du veta med tanke på vår diskussion angående ”etnisk rensning”.

Vänta nu. På vilket sätt är det ett faktum att "etnisk rensning" inte är något som förekom ("existerar")?

Citat:
Jaha? Vad är det mer som ingår i ”physical force or power”? Om det är ”psychological abuse” du syftar på så får du förklara när man har använt det och hur utvisning kan sättas i ekvation med psykologiskt övergrepp. Det är så sorligt hur desperat du är.

Det heter "sorgligt". Se till att ha rätt på stavningen innan du slänger ur dig ord. Den enda som är desperat är ju du då denna diskussion har sitt ursprung huruvida ditt påstående stämde om att våld aldrig riktades mot civila. Till slut kunde inte ens du fortsätta hävda det och du erkände att massakrer inträffade men sedan dess har du försökt minska definitionen av våld - allt detta för att ditt korkade påstående skulle se bättre ut. Men jag är glad att du insett att du hade fel (även om du som sagt inte riktigt vågar säga det).

Det du inte förstår, trots upprepande förklaringar, är att det inte bara är "fysiskt våld" som ingår i "physical force or power". Jag har inte skrivit "psychological abuse". Var har du fått det ifrån? Det jag skrev var att jag tänker främst på "--- psykisk skada, skador i den känslomässiga utvecklingen ---". Jag har förklarat för dig att definitionen inte innebär att att fysiskt skada har utövats men det förstår du inte - så här skrev du: "[j]o det måste det enligt definitionen. Psykisk skada är något som resulteras vid användning av fysiskt våld". Var i definitionen står det att det måste ha utövats? Var i definitionen står det att "psykisk skada" är någon som resulteras (notera: resulteras) vid användning av fysiskt våld? Jag har inte heller hävdat att "våld kan klassas som utvisning". Det undrar jag också var du har fått det ifrån. Det jag har sagt är att det lyder under definitionen vi diskuterade så se till att hålla koll på vad jag skriver och inte skriver.

Kan du besvara mina funderingar gällande delen där du skrev "lie much?"? Se sista stycket: https://www.flashback.org/sp38643278. Jag tycker inte om när du kommer med så grova anklagelser och sen när du blir överbevisad låtsas du som om inget har hänt. Så tragiskt beteende.
Senast redigerad av TKD_1337 2012-09-22 kl. 00:07.
Citera
2012-09-22, 14:15
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Jag har inte svarat dig av samma anledning Giladi avslutade diskussionen.

Jag förstår varför du inte accepterar att en ”politisk plan” kan sättas i ekvation med tanke på att du inte kan visa att det skett en ”etnisk rensning”, men ändå hävdar du att det skett trots att det som skedde 1948 inte passar in på definitionen av ”Etnisk rensning”.

Hursomhelst ska jag göra ett sista försök att få dig att fatta varför jag står kvar vid mitt påstående. Jag anser att ”etnisk rensning” är politisk motiverad och därför benämner jag det som en politisk plan. I grunden handlar ”etnisk rensning” om en statlig verksamhet, politik.

Citat:
Jag svarade på din fråga så det det handlar inte om att det "kontrar" något. Var har du fått det ifrån?

Du har i denna diskussion hävdat att det måste finnas en "politisk plan" innan det kan ses som etnisk rensning. Jag har sagt att det inte måste finnas en politisk plan, vilket är vad du hävdat. Du bygger din formulering på att "purposeful policy" kan översättas till "politisk plan".

Kolla på mitt inlägg från 19 juli. Vad hittar du i andra stycket där jag citerar Wikipedia-artikeln? Du kanske missade det men det innebär inte att jag inte har bidragit med källor som stöder mitt påstående. Problemet har varit att du använt konstiga argument, bl.a. har jag i ett par månaders tid har jag försökt få dig att förstå att ditt argument om att det måste finnas en "politisk plan" inte stämmer men det vägrar du inse. Att det inte är klarlagt, vilket stämmer in på väldigt många händelser, fenomen och liknande, innebär inte att det är ett faktum att det inte förekom någon etnisk rensning.
Det komiska är att du har hållit fast vid tvisten om ”politisk plan”. Det är självklart att det inte handlar om att det inte ”kontrar” något, det handlar om varesig en ”etnisk rensning” har skett eller inte och det är en del av diskussionen. Det du har valt är att försätta tvista om ”politisk plan” istället för att diskutera själva ämnet (Etnisk rensning).

Dina källor i inlägget bestod av citat angående vad historiker anser om händelsen. Inte något faktum som skulle tyda på att etnisk rensning ska ha skett, som exempelvis en avsiktlig policy.

Citat:
Du har ännu inte bevisat hur jag ändrat åsikt. Se till att visa det. Ja, du är desperat som kokar ihop egna sanningar (mer om detta nedan).

Nej, artikeln visade inte att etnisk rensning inte förekom i Lydda och Ramle.
Förövrigt hänvisade jag till denna artikel när jag diskuterade med Giladi:http://www.aljazeera.com/indepth/opi...011309135.html. Kanske har du läst den då du tidigare hänvisat till min och hans diskussion.
Jag har absolut bevisat det, du vägrar acceptera det vilket är förståeligt. Nej, jag har inte läst artikeln då jag inte var inblandad i diskussionen mellan dig och Giladi.

Citat:
Du kan ju inte bara leta upp citat och sen sätta in de i sammanhang du vill. Det du citerar var ett svar på när du infogade detta från Wikipedia-artikeln:

The 1948 Palestinian exodus from Lydda and Ramle was the flight or expulsionof 50,000–70,000 Palestinian Arabs when Israeli troops captured the towns in July that year..
Då skrev du det så, inklusive fetningen av "or". Då frågade jag vad du ville visa med att fetmarkerade detta. Jag påpekade också att "om du hade läst artikeln så hade du sett att den palestinska utvandringen från Lydda och Ramle berodde på både "expulsions" och människor som "fled" (flydde i och med skräcken för att drabbas)".
Jag har ju skrivit ett referat av det du skrev. Du anser ju att en etnisk rensning har funnits och angett dessa som stöd samtidigt som du sedan skrev ”Jag anser att Israel har begått etniska rensningar” (läskigt när du skriver i plural ).

https://www.flashback.org/sp38138873 - Läs själv vad du skrev i början av inlägget. Om jag har kokat fram sanning på grund av det jag skrev, betyder det att du även gjort det eftersom jag baserade mig på vad du skrev.

Citat:
Varför säger du att jag "inte alls antytt" att det inte är ett faktum när jag faktiskt gjort det? Du säger att jag skriver att jag förstår din syn och att jag senare förklarar varför men det du glömmer är att berätta vad i denna förklaring jag säger: jo, att de lärda tvistar om vad händelserna bör ses som. Så jag fastslår ju att det inte är ett faktum. Precis som att det inte är ett faktum att etnisk rensning inte har förekommit, vilket du inte förstår (mer om detta nedan).
Det framgår inte tydligt eftersom även om ”de lärda tvistar” om något innebär det inte att det inte är ett faktum. De lärda tvistar fortfarande om att palestinier blev tillsagda att lämna sina hem, men det framgår tydligt, enligt dig att det inte skedde och även benämnt det som en myt. Det är därför jag anser att det som du har skrivit ovan är otydligt och därför köper jag inte det.

Citat:
Nu var det ju faktiskt du som kom med en anklagelse och det verkade som du förstod att du hade fel. Eller står du fast vid att jag "ändå får" det till att du anser att arabledarna var orsaken? Det var det vi diskuterade.
Det är inte det som jag är oense över. Det är faktum att du accepterar numera att jag inte tror att evakueringen av palestinier var orsaken bakom exodusen. Vi hade i början av diskussionen tvistad om att du ansåg att jag ska ha påstått att evakuering av palestinier var orsaken till exodusen även fast jag visat att jag inte ansåg det, men du höll fast att jag hade antytt det. Den här gången accepterar du efter att jag har klargjort det TROTS att jag hade gjort det förut i början av hela diskussionen. Det är din arrogans och envishet som stör mig.

Citat:
Vänta nu. På vilket sätt är det ett faktum att "etnisk rensning" inte är något som förekom ("existerar")?
Varesig ”etnisk rensning” har förekommit beror på hur man vill se på det och var definitions gräns går. Definitionen avser en avsiktlig policy som beträffar en ”etnisk rensning”, och i och med att en sådan policy inte har funnits kan man inte se det som ”etnisk rensning” och därför har en sådan rensning inte existerat.

Citat:
Det heter "sorgligt". Se till att ha rätt på stavningen innan du slänger ur dig ord. Den enda som är desperat är ju du då denna diskussion har sitt ursprung huruvida ditt påstående stämde om att våld aldrig riktades mot civila. Till slut kunde inte ens du fortsätta hävda det och du erkände att massakrer inträffade men sedan dess har du försökt minska definitionen av våld - allt detta för att ditt korkade påstående skulle se bättre ut. Men jag är glad att du insett att du hade fel (även om du som sagt inte riktigt vågar säga det).
Vad rart att du fastande vid min felstavning och försöker få ut din ilska, säger en hel om dig faktiskt men det ska vi lämna.

Jag skrev att våld aldrig riktades mot civila för att du inte kunde förse mig med ett belägg tills du faktiskt gjorde då jag köpte ditt påstående. Det som jag försöker förstå är hur ”utvisning kan klassas som våld”.

Citat:
Det du inte förstår, trots upprepande förklaringar, är att det inte bara är "fysiskt våld" som ingår i "physical force or power". Jag har inte skrivit "psychological abuse". Var har du fått det ifrån? Det jag skrev var att jag tänker främst på "--- psykisk skada, skador i den känslomässiga utvecklingen ---". Jag har förklarat för dig att definitionen inte innebär att att fysiskt skada har utövats men det förstår du inte - så här skrev du: "[j]o det måste det enligt definitionen. Psykisk skada är något som resulteras vid användning av fysiskt våld". Var i definitionen står det att det måste ha utövats? Var i definitionen står det att "psykisk skada" är någon som resulteras (notera: resulteras) vid användning av fysiskt våld? Jag har inte heller hävdat att "våld kan klassas som utvisning". Det undrar jag också var du har fått det ifrån. Det jag har sagt är att det lyder under definitionen vi diskuterade så se till att hålla koll på vad jag skriver och inte skriver.

Jag förstår att det inte är bara ”fysiskt våld” som ingår i definitonen. När du skriver att det inte är bara ”fysiskt våld” som ingår i ”physical force or power” är jag tvungen att kolla upp vad som ingår i det förstår du väl.

"the use of physical force or power" should be understood to include neglect and all types of physical, sexual and psychological abuse, as well as suicide and other self-abusive acts.

Det är därifrån jag fick “psychological abuse”. Du har skrivit att du tänker främst på ”psykisk skada, skador i den känslomässiga utvecklingen”, och det står inget om den ”känslomässiga utvecklingen” i definitonen, hur känns det att kunna utöva magi?

Dina ynkliga frågor:

Var i definitionen står det att "psykisk skada" är någon som resulteras (notera: resulteras) vid användning av fysiskt våld?

Definitionen: the intentional use of physical force or power, threatened or actual, against oneself, another person, or against a group or community, that either results in or has a high likelihood of resulting in injury, death, psychological harm, maldevelopment or deprivation."

Psykisk skada är något som resulteras vid användning av fysiskt våld" - BRÄND

Var i definitionen står det att det måste ha utövats? Det står “the intentional use
(=utövning) of physical force or power”

Jag har inte heller hävdat att "våld kan klassas som utvisning". Det undrar jag också var du har fått det ifrån. - Här är din mening din klant:

Precis som jag skrivit flera gånger tidigare tycker jag att att deportationer kan klassas som "våld" - https://www.flashback.org/sp38580625
Citera
2012-09-22, 14:18
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Detta är tyvärr mitt sista inlägg i den tråden då jag inte jobbar på Flashback på heltid, som du gör. Du har kallat mig ”supremacistjuden”, kan du bevisa en gång där jag har skrivit att jag är Jude? Eller måste jag svara på alla dina ynkliga frågor medan du flyr mina? Man kan undra varför palestinier inte har en stat eller varför de inte accepteras medborgarskap i arabländer, men det får man lämna till spekulation.

Ha det bra, hoppas en palestinsk stat etableras inom en god framtid.
Citera
2012-09-22, 15:04
Medlem
TKD_1337s avatar
Citat:
Jag har inte svarat dig av samma anledning Giladi avslutade diskussionen.

Jag förstår varför du inte accepterar att en ”politisk plan” kan sättas i ekvation med tanke på att du inte kan visa att det skett en ”etnisk rensning”, men ändå hävdar du att det skett trots att det som skedde 1948 inte passar in på definitionen av ”Etnisk rensning”.

Hursomhelst ska jag göra ett sista försök att få dig att fatta varför jag står kvar vid mitt påstående. Jag anser att ”etnisk rensning” är politisk motiverad och därför benämner jag det som en politisk plan. I grunden handlar ”etnisk rensning” om en statlig verksamhet, politik.

Det komiska är att du har hållit fast vid tvisten om ”politisk plan”. Det är självklart att det inte handlar om att det inte ”kontrar” något, det handlar om varesig en ”etnisk rensning” har skett eller inte och det är en del av diskussionen. Det du har valt är att försätta tvista om ”politisk plan” istället för att diskutera själva ämnet (Etnisk rensning).

Dina källor i inlägget bestod av citat angående vad historiker anser om händelsen. Inte något faktum som skulle tyda på att etnisk rensning ska ha skett, som exempelvis en avsiktlig policy.

Svarar på delar av ditt inlägg (du säger ändå att diskussionen är avslutad). Resten tycker jag inte kommer leda någonvart och/eller har jag redan upprepat flera gånger.

Dessa ordkrig och liknande har inte hänt mig i andra diskussioner så uppenbarligen är något fel när jag och du diskuterar... Mitt största problem är när du låtsas som att du inte fått bevis/källor på det du efterfrågar trots att jag gjort det. Här gjorde du det, här, här, här och här. Allt detta handlar om sak: huruvida du fått källa på att etnisk rensning förekom, vilket du fått men inte vill acceptera som trovärdig eller något, men jag har bidragit med sådan material (kolla t.ex. på mitt inlägg från 19 juli)!

Citat:
https://www.flashback.org/sp38138873 - Läs själv vad du skrev i början av inlägget. Om jag har kokat fram sanning på grund av det jag skrev, betyder det att du även gjort det eftersom jag baserade mig på vad du skrev.

Jag förstår inte vad du syftar på exakt.

Citat:
Det framgår inte tydligt eftersom även om ”de lärda tvistar” om något innebär det inte att det inte är ett faktum. De lärda tvistar fortfarande om att palestinier blev tillsagda att lämna sina hem, men det framgår tydligt, enligt dig att det inte skedde och även benämnt det som en myt. Det är därför jag anser att det som du har skrivit ovan är otydligt och därför köper jag inte det.

Bl.a. Benny Morris och andra har hjälpt till att bevisa att det inte stämmer att orsaken till nakban var att "palestinier blev tillsagda att lämna sina hem" (även om det förekom i liten utsträckning). Jag skulle inte säga att de lärda tvistar om detta. Fast saken är att om jag förklarar att en sak är omtvistat så kan du inte komma och säga att jag inte fastslagit att det inte är ett faktum om händelserna ska ses som etnisk rensning. Nu är vi inne igen på det här med ordkrig...

Citat:
Varesig ”etnisk rensning” har förekommit beror på hur man vill se på det och var definitions gräns går. Definitionen avser en avsiktlig policy som beträffar en ”etnisk rensning”, och i och med att en sådan policy inte har funnits kan man inte se det som ”etnisk rensning” och därför har en sådan rensning inte existerat.

Det är din tolkning av definitionen som jag i flera månader kritiserat men du har din åsikt och jag har min. Det innebär dock inte att etnisk rensning (ser nu att jag på något ställe råkat skriva det i plural, vilket inte spelar roll men du var ändå tvungen att påpeka det... väntat... och sorgligt!) inte förekommit utan bara att det inte är klarlagt.

Citat:
Jag skrev att våld aldrig riktades mot civila för att du inte kunde förse mig med ett belägg tills du faktiskt gjorde då jag köpte ditt påstående. Det som jag försöker förstå är hur ”utvisning kan klassas som våld”.

Det var din åsikt fram tills jag anmärkte på det och sen gav dig belägg för det. Hur ska jag kunna bevisa något innan jag får chansen?

Citat:
Jag förstår att det inte är bara ”fysiskt våld” som ingår i definitonen. När du skriver att det inte är bara ”fysiskt våld” som ingår i ”physical force or power” är jag tvungen att kolla upp vad som ingår i det förstår du väl.

"the use of physical force or power" should be understood to include neglect and all types of physical, sexual and psychological abuse, as well as suicide and other self-abusive acts.

Det är därifrån jag fick “psychological abuse”. Du har skrivit att du tänker främst på ”psykisk skada, skador i den känslomässiga utvecklingen”, och det står inget om den ”känslomässiga utvecklingen” i definitonen, hur känns det att kunna utöva magi?

Dina ynkliga frågor:

Var i definitionen står det att "psykisk skada" är någon som resulteras (notera: resulteras) vid användning av fysiskt våld?

Definitionen: the intentional use of physical force or power, threatened or actual, against oneself, another person, or against a group or community, that either results in or has a high likelihood of resulting in injury, death, psychological harm, maldevelopment or deprivation."

Psykisk skada är något som resulteras vid användning av fysiskt våld" - BRÄND

Var i definitionen står det att det måste ha utövats? Det står “the intentional use
(=utövning) of physical force or power”

Jag har inte heller hävdat att "våld kan klassas som utvisning". Det undrar jag också var du har fått det ifrån. - Här är din mening din klant:

Precis som jag skrivit flera gånger tidigare tycker jag att att deportationer kan klassas som "våld" - https://www.flashback.org/sp38580625

Du förstår det alltså. Perfekt.

Jag vet inte varför du anklagar mig för att hitta på (eller vad du nu menade i ditt tredje stycke ovan) men jag tog faktiskt den texten från den svenska definitionen och det svarade du tidigare på.

Ynkliga frågor? Tar du efter orden jag använder mot dig (i och med att jag kallade ditt beteende för "ynkligt")? Nåja. Nu får du mitt svar: 1) "results in or has high likelihood of resulting". Detta är en skillnad på att säga "resulteras", 2) står ingenting om att det måste ha utövats/inträffat, 3) du kan inte vända på citat hur du vill.

Citat:
Detta är tyvärr mitt sista inlägg i den tråden då jag inte jobbar på Flashback på heltid, som du gör. Du har kallat mig ”supremacistjuden”, kan du bevisa en gång där jag har skrivit att jag är Jude? Eller måste jag svara på alla dina ynkliga frågor medan du flyr mina? Man kan undra varför palestinier inte har en stat eller varför de inte accepteras medborgarskap i arabländer, men det får man lämna till spekulation.

Ha det bra, hoppas en palestinsk stat etableras inom en god framtid.

Okej. Det har gått ungefär tre månader sen vi började den här diskussionen så den har helt klart nått sitt slut. Vi diskuterar ändå inte något värdefullt. Jag tar tillbaks mitt ordval som jag byggde på dina åsikter (som jag uppfattade dem), din avatar (Herzl), det du skrev om palestinier (vilket jag tycker var väldigt grovt) etc. Men ja, det var fel ordval och det tar jag som sagt tillbaks!

Anledningen till att palestinier inte får medborgarskap beror på att arabländerna trodde palestinierna skulle kunna återvända och förmodligen spelar det också roll att dessa arabländerna var/är (relativt) fattiga och instabila (kolla t.ex. på Libanon där det är uppdelat mellan druser, sunnimuslimer, shiamuslimer, maroniter, ortodoxa kristna, melkiter o.s.v.). 100 000 palestinier flydde till Libanon. Förövrigt har Jordanien gett ut medborgarskap till en väldigt stor majoritet av dess palestinska befolkning som uppgår till ca 2,7 miljoner. Du vet, samma land som Geert Wildeers och andra rasister anser är hemlandet för palestinier.

Ha det bra!
Senast redigerad av TKD_1337 2012-09-22 kl. 16:04.
Citera
2012-09-22, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeimine
källa på att alla dagens judar kommer från östeuropa? eftersom det inte finns någon så faller det argumentet.

http://arxiv.org/ftp/arxiv/papers/1208/1208.1092.pdf

http://socioecohistory.wordpress.com/2012/09/13/new-genetic-research-confirms-koestlers-khazar-theory-ashkenazi-jews-are-not-the-jews-of-the-bible/

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in