2012-08-06, 20:02
Medlem
TrumanBurbanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ricin
Jag har under dom senaste dagarna funderat på varför Stockholmare ska ha bil för? Okej, om man t.ex bor i Norrtälje och jobbar inne i Stockholms stad, men personerna som bor inne i stan och arbetar i stan fattar jag verkligen inte varför dom ska ha bil för

För det är jävligt skönt att slippa ta tunnelbanan eller pendeln så fort man ska lämna city?

Man har barn som hittar på aktiviteter som kräver bil?

Kunna åka och storhandla? (De pengarna man spar in när man storhandlar istället för att handla i lokala ICA-butiken motsvarar fan månadskostnaden för en bil).

Hälsa på vänner och släktingar?

Sedan så går det inte alltid så jävla fort att åka kommunalt i stockholm, inte ens innanför tullarna - självklart beroende på hur man bor.
Bor du inte precis vid en tunnelbanestation, och inte jobbet heller, så kan det lätt ta 30-40minuter kommunalt (då snackar vi buss, tunnelbana, byta tunnelbana och sedan buss igen.

Enda gången jag hellre åker kommunalt är när det är rusningstrafik.
Citera
2012-08-06, 20:06
Medlem
Jag köpte en sprillans ny bil en gång. Den var relativt billig, 139.000:- Jag betalade 60 k direkt (det går att spara ihop till) och sen betalade jag av 2500:- i månaden tills den var betald.

Såhär i efterhand är jag halvt om halvt skeptisk till om det var så jävla smart att köpa en ny bil ändå. Idag är den väl värd 50k kanske om jag har tur. Samtidigt har det varit extremt skönt att slippa skitbilar som går sönder hela tiden.

Jag kan behöva en kombi i framtiden och då tvekar jag till att köpa en ny igen just på grund av att det kostar så pass mycket som det gör. Jag har funderat på leasing men inte alls kollat upp hur det funkar och vad det kostar. Men det låter rätt skönt att bara betala 3k i månaden sen ha en ny bil utan att behöva bry sig. Pajar den så får nån annan ordna det liksom.

Jag är inte rik på något sätt och har inte så hög lön heller (är sjuksköterska).
Citera
2012-08-06, 20:09
Medlem
Men TS du ska inte tänka på värdet när du köper bil. Hur du än gör är bilköpet en förlustaffär och det får du bara acceptera. Köper du en billig bil kommer behöva laga den för dyra pengar. Köper du en dyr bil så sjunker den i värde. Du måste se på det på ett annat sätt, det är livskvalité du köper. Att köra en bil istället för att åka buss gör att man lever minst fem år längre
Citera
2012-08-06, 20:10
Medlem
Köpte nyligen en ny Mercedes C-klass årsmodell 2012 för 410.000. Min inkomst är 73.500 / månad, + min frus inkomst på cirka 20.000. Mina besparingar är runt 1,5 miljon, pga lyckade aktieinvesteringar.

Jag tjänar helt enkelt tillräckligt bra för att kunna tackla en värdeminsking på 200.000 under de tre första åren.
Senast redigerad av Weeii93 2012-08-06 kl. 20:12.
Citera
2012-08-06, 20:11
Medlem
Metacognition.s avatar
Vi ska vara glada att folk köper nya bilar för annars hade det inte blivit några begagnade åt oss!
Citera
2012-08-06, 20:15
Medlem
Många som köper nya bilar gör det genom företaget. Har för mig att min far, som köpt nytt de senaste gångerna han bytt bil, sagt att det finns någon fördel vad gäller försäkringen också när man köper nytt. Men jag kanske fick det om bakfoten.
Citera
2012-08-06, 20:38
Medlem
18137s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roedores
Det är typ sämst.

Jag har kollat på bla Skoda, Golf och Audi.
Vilket jävla skämt till månadsbelopp. Dom "lurar" en med att säga: "Det är skönt med leasing. Behöver inte bry dig om ifall bilen stannar, går sönder, behöver servas eller byta däcken. Allt ingår.

...

Leasing är enbart till för dom som inte har råd eller kan hosta upp en kontantinsats.
Inget alternativ alltså till att slippa ha banklån.

Privatleasing är idiotiskt, ja. Men väldigt många företag går med på att ge anställda personalbil (ej tjänstebil, det är ngt annat) vilket är helt kostnadsneutralt för firman då det är ren löneväxling. På en bil för 250.000 kr tjänar man ungefär 1.500 kr/mån med personalbil mot att köpa den på billån. Dessutom har du ny bil var 3:e år.
Citera
2012-08-06, 20:44
Medlem
ratboness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Weeii93
Köpte nyligen en ny Mercedes C-klass årsmodell 2012 för 410.000. Min inkomst är 73.500 / månad, + min frus inkomst på cirka 20.000. Mina besparingar är runt 1,5 miljon, pga lyckade aktieinvesteringar.

Jag tjänar helt enkelt tillräckligt bra för att kunna tackla en värdeminsking på 200.000 under de tre första åren.

ha ha. är det din första bil? tänkte på att det inte var så länge sedan du tog körkort... eller pluggade.
Citera
2012-08-06, 20:57
Medlem
kefrenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ricin
Jag har under dom senaste dagarna funderat på varför Stockholmare ska ha bil för? Okej, om man t.ex bor i Norrtälje och jobbar inne i Stockholms stad, men personerna som bor inne i stan och arbetar i stan fattar jag verkligen inte varför dom ska ha bil för

För att man kanske vill åka någonstans än runt omkring i Sthlm? Eller vad tror du?

Bara för att alla bönder stannar i sin lilla håla hela livet och inte förstår sig på alla såkallade korkade 08or, så betyder inte det att ni har rätt.
Jag åker kommunalt eller taxi när jag tar mig runt i stan. Min bil som står i varmluftsgarage dygnet runt, och den används när jag behöver den.
Citera
2012-08-06, 21:08
Medlem
scarfaceswes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrumanBurbank
För det är jävligt skönt att slippa ta tunnelbanan eller pendeln så fort man ska lämna city?

Man har barn som hittar på aktiviteter som kräver bil?

Kunna åka och storhandla? (De pengarna man spar in när man storhandlar istället för att handla i lokala ICA-butiken motsvarar fan månadskostnaden för en bil).

Hälsa på vänner och släktingar?

Sedan så går det inte alltid så jävla fort att åka kommunalt i stockholm, inte ens innanför tullarna - självklart beroende på hur man bor.
Bor du inte precis vid en tunnelbanestation, och inte jobbet heller, så kan det lätt ta 30-40minuter kommunalt (då snackar vi buss, tunnelbana, byta tunnelbana och sedan buss igen.

Enda gången jag hellre åker kommunalt är när det är rusningstrafik.

OT: Då jobbar du natt eller?.......så är du ett troll och åker T-bana till jobbet.

Jag skulle aldrig varken köpa nytt eller leasa nytt heller, även om man skulle ha möjlighet till båda (ja kanske inte en Ferrari då).
Det räcker med att köpa en ett år gammal bil för att göra en hyffsad affär.
Men jag tror ändå min taktik är rätt ekonomiskt sund. Att köpa en två-tre år gammal bil med 2-3000mil på mätaren köra den i ca 5-7år eller max 15000mil.
Citera
2012-08-06, 21:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bugatti123
jasså? väldigt bra för att ha gått i gymnasiet fortfarande för någon månad sen

samt att du nickar 93 i namnet

https://www.flashback.org/sp36139412

Hahahah detta var tamefan det roligaste jag läst, jävla troll!

Ont: Om man är särskilt händig så behövs inte en bil för 100k+, en för 60-70k räcker gott och väl.
Citera
2012-08-06, 21:11
Medlem
kefrenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Weeii93

Haha låter fantastiskt! Och hur har du kunnat uppnå allt detta, när du för ett år sedan pluggade matematik C? Och för 3 månader sen behövde hjälp med skolarbete om integration?
Egentligen är du en finnig 19 åring som sitter hemma i pojkrummet och drömmer om pengar. Sommarjobbar kanske på lager?

Du har för mycket hårprodukter och en parfym från ett klädesmärke. Du är en mall, för misslyckade personer.
Senast redigerad av kefrens 2012-08-06 kl. 21:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in