2012-05-27, 19:09
Medlem
tjena alla människor.

Idag tvättade jag min bil eftersom att det var kanonväder och bilen var skitig.

1. Jag spruta först på vatten för att ta bort allt smuts
2. Spruta på med kallavfettning från biltema lät den vara på ca 3-4min
3. spola bort allt avfettning
4. Köpte från biltema Vax och Schampo i ett, som jag med svamp körde på lacken med.
5. Så spola jag bort allt vax osv..

6 så åker jag ut därifrån och låter bilen självtorka och efter 10 Minuter när den är torr ser den ut såhär vafan har hänt med lacken inte överallt men på Förardörren och vid bagaget?

Kolla bild?

http://imageshack.us/photo/my-images/35/24256443.jpg/
Citera
2012-05-27, 22:34
Medlem
Pratade även nyss med en som jobbar som lackerare och han kolla på bilen och sa

1.antingen var det för stark medel för lacken

2.Han kände på förardörren och bakdörren även på motorhuven och sa att jag misstänker att någon har sprayat just vid förardörren och vid andra små ställen som jag har fått samma problem, anledning till att han sa så var för att han säger att det känns inte samma alls och jag kände även att det inte känns samma alls, förardörren känns mer som om de vore som sandpapper och bakdörren "orginal" mer fint alltså lent. Och att vid bakdörren kan du se din egen skugga väldigt fint och vid passagerar dörren ser du inte alls.

Då undrar jag om det finns så pass bra spray burkar är det inget att oroa sig för att jag vill spraya lite här och där. Jag beställde in från Svenskabil färg till min bil dem skickade en liten skit 12ml färg med klarlack och man får pensla och det var absolut absolut inte samma färg fast att färgkoden heter T73 på både bilen och penseln.

VART kan man köpa samma färg till min bil så att det inte blir för stor skillnad?
Citera
2012-06-30, 17:14
Medlem
Något bra tips för att putsa kromlister och få dem att blänka fint? Värt att påpeka att dom är "fläckiga" när man tittar närmre och det är en audi det gäller.
Senast redigerad av Trippelliv 2012-06-30 kl. 17:21.
Citera
2012-06-30, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trippelliv
Något bra tips för att putsa kromlister och få dem att blänka fint? Värt att påpeka att dom är "fläckiga" när man tittar närmre och det är en audi det gäller.

Autosol har alltid fungerat för mig i alla fall.
Citera
2012-07-08, 21:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sajjkos
Pratade även nyss med en som jobbar som lackerare och han kolla på bilen och sa

1.antingen var det för stark medel för lacken

2.Han kände på förardörren och bakdörren även på motorhuven och sa att jag misstänker att någon har sprayat just vid förardörren och vid andra små ställen som jag har fått samma problem, anledning till att han sa så var för att han säger att det känns inte samma alls och jag kände även att det inte känns samma alls, förardörren känns mer som om de vore som sandpapper och bakdörren "orginal" mer fint alltså lent. Och att vid bakdörren kan du se din egen skugga väldigt fint och vid passagerar dörren ser du inte alls.

Då undrar jag om det finns så pass bra spray burkar är det inget att oroa sig för att jag vill spraya lite här och där. Jag beställde in från Svenskabil färg till min bil dem skickade en liten skit 12ml färg med klarlack och man får pensla och det var absolut absolut inte samma färg fast att färgkoden heter T73 på både bilen och penseln.

VART kan man köpa samma färg till min bil så att det inte blir för stor skillnad?

Det blir nog svårt då även om du får exakt samma färg som bilen är lackerad med så har den redan befintliga lacken suttit där och nötts och åldrats ett x antal år.

Vad jag skulle gjort vore att köpa flytande rubbing och gå loss riktigt rejält på hela bilen. Köp sån där trissa man sätter på en slagborr så det verkligen gnider ut lacken. Efter det får du vaxa den med, så kanske inte skillnaden är lika stor sen.

Ska du lacka om måste du lacka om hela bilen, annars kommer den bara se ut som ett lapptäcke.
Citera
2012-07-10, 11:30
Medlem
Ska man spola av bilen med vatten innan man kör på med avfettningsmedel? Eller kan man köra avfettningsmedel det första man gör?
Citera
2012-07-18, 21:36
Medlem
Infinitums avatar
Bästa och mest prisvärda produkterna för att städa bilen invändigt? Tänkte putsa av instrumentbrädan (dammig) och även tvätta bort smutsfläckar som finns på tyget på båda bildörrarna.

Och vart kan jag få tag i bra/väldoftande ventilations"doftis"?
Senast redigerad av Infinitum 2012-07-18 kl. 21:40.
Citera
2012-07-28, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magnum
Vill gärna ha tips på grymma avfettningsmedel.

Avfettning till fälgarna, Rim shine, köpes på närmsta statoil, funkar skitbra.

Applicera produkten, vänta, fälgen blir lila, sen är det bara att börja tvätta!
Citera
2012-07-30, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sajjkos
tjena alla människor.

Idag tvättade jag min bil eftersom att det var kanonväder och bilen var skitig.

1. Jag spruta först på vatten för att ta bort allt smuts
2. Spruta på med kallavfettning från biltema lät den vara på ca 3-4min
3. spola bort allt avfettning
4. Köpte från biltema Vax och Schampo i ett, som jag med svamp körde på lacken med.
5. Så spola jag bort allt vax osv..

6 så åker jag ut därifrån och låter bilen självtorka och efter 10 Minuter när den är torr ser den ut såhär vafan har hänt med lacken inte överallt men på Förardörren och vid bagaget?

Kolla bild?

http://imageshack.us/photo/my-images/35/24256443.jpg/

Att döma av bilden ser det ut som att kallavfettningen har geggat fast. Kallavfettning undviker jag konsekvent eftersom det är svårt att få skiten att lossna. Vanlig avfettning eller biodegreaser från t.ex shell eller okq8 funkar i 99% av fallen
Kallavfettning (tror jag) mest är ämnat för punktinsatser på asfaltfläckar och motorolja, exempelvis motortvätt, och ska man få bort skiten efter applicering är det högtryck som gäller.

I ditt fall är det helt klart rubbing med maskin som gäller för att få ordning på lacken. Som en bonus kommer du säkert att få rejält bättre lyster och glans på bilen också.
Hoppas det reder sig.
Senast redigerad av Stallhagen 2012-07-30 kl. 15:48.
Citera
2012-07-31, 08:45
Medlem
bomullsgodiss avatar
Jag har snubblat över ekologiska bilvårdsprodukter som är designade för att man inte ska behöva använda vatten överhuvudtaget när man tvättar bilen...
Spraya på och torka av, överallt... Lack, fälgar, inredning, rutor, rubbet...

Bra för miljön....

Men hur tror ni det funkar på bilen?
Citera
2012-07-31, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bomullsgodis
Jag har snubblat över ekologiska bilvårdsprodukter som är designade för att man inte ska behöva använda vatten överhuvudtaget när man tvättar bilen...
Spraya på och torka av, överallt... Lack, fälgar, inredning, rutor, rubbet...

Bra för miljön....

Men hur tror ni det funkar på bilen?

Det där förutsätter i princip att bilen är ordentligt ren och fri från t.ex sandkorn för att det ska funka. Annars repar du obevekligen lacken. Rinnande vatten behövs för att få en skitig bil ren, och några genvägar finns inte.
Citera
2012-08-14, 01:38
Bannlyst
Köpte sånna där svampar med med schampoo i på jula, funkar finfint!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in