2012-07-19, 10:29
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blattebrud
Psykologprogrammet
Kan man sälja sin utbildningsplats till högstbjudande? Blev precis antagen till psykologprogrammet på UU (start 3/9) men har andra planer för hösten. ; ]
Citera
2012-07-19, 11:04
Medlem
r9s avatar
Citat:
Hej alla!

Drömyrket kräver MVG i alla ämnen. Jag har 2 G och 26 MVG, vilket inte räcker för att få en plats på utbildningen jag önskar. Har hört att man kan bli antagen på ett annat sätt, nämligen att man ska vara närvarande vid uppropet. Saknas det någon student, så har man chansen att få en plats sägs det, ligger något i det?

Någon som har en sådan erfarenhet eller känner till någon som blivit antagen på det sättet?
Tacksam för svar och tips!

For att svara pa TS fraga (valdigt manga kreativa svar men 90% OT)

Jag hade liknande betyg och kom in pa HHS genom sarskilda meriter.

For att kunna fa lite kreativ hjalp;

1. Vilken utbildning/plats soker du?
2. Vilken linje/var studerade du pa gymnasiet?
3. Vilka amnen hade du G i?
Citera
2012-07-19, 11:15
Medlem
karnstans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SaftMaja
Härligt. Ännu en prestationsångestdriven 20-årig subkliniskt ätstörd flicka med lagunobehåring på armarna och med skyhög neuroticism, som ska frälsa världen...

Sedan hamnar du i klassen med 35 andra likadana flickor (några kommer vara rakade och lesbiska men i övrigt likadana) och kanske 5-10 stycken personer med både livserfarenhet och betyg. Du kommer klara alla teoretiska kurser men suga hårt på de praktiska delarna eftersom din naivitet, begränsade livserfarenhet (Kibbutzjobb och språkresa) och ungdom gör att dina klienter, som kommer vara ibland 40 år äldre än dig, tycker att du är en liten lolla.

Sedan rullar åren på, du hamnar inom landstinget eller SiS och eftersom du är ung tjej utan längre arbetslivserfarenhet får du en PTP-lön på 24-27" som precis räcker till en hyrestvåa i förorten och en skrotbil. Du kommer undra varför det är så svårt att jobba med barnen och ungdomarna samtidigt som du börjar bekymra dig över att du snart är 30 och barnlös. Dina klienters vårdnadshavare frågar varje dag om du har egna barn ("har du självupplevd erfarenhet av barn eller är du fejk"). Dessutom kommer halva kollegiet vara en samling lallande PDT-sandlåde-Ericastiftelsen-deluxe stollar som fortfarande kör med CAT som enda kliniska instrument och som fnyser åt dina försök att arbeta positivistiskt...

Sedan rullar åren på och vipps sitter du där, förgrämd och bitter, men då är det för sent att sadla om. Så fundera en gång till på vad du vill göra!

Haha, dagens. Jag känner ett helt knippe av damer som passar in på beskrivningen ovan.

TS, det låter som om du har varit duktig i skolan. Det är jättebra. Men med MVG i nästan alla ämnen bör inte högskoleprovet vara några större problem? Jag hade medelbetyg och skrev 1,7, sedan var det bara att börja läsa det jag ville läsa. För en sån som kan allt de lär ut i skolan borde det väl bara vara att gå dit och skriva? Eller läste du nån slags anpassat program, fick G i de enda ämnena som räknas men nailade knyppling A, bollspel och syslöjd?
Citera
2012-07-19, 11:29
Medlem
Seruls avatar
Jag börjar anta att TS är en av de gynéer som drog fram hennes hundögon tillhörande tårfyllda ögon vid betygssamtalen.

Som tidigare sagt, du förtjänar inte platsen om du inte ens kan skriva HP.
Citera
2012-07-19, 11:31
Bannlyst
Citat:
Psykologprogrammet

Wtf?! Kräver psykolog programmet alla mvg?

Av ren nyfikenhet, vad hade du G i?
Citera
2012-07-19, 11:33
Medlem
Blaskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SaftMaja
Härligt. Ännu en prestationsångestdriven 20-årig subkliniskt ätstörd flicka med lagunobehåring på armarna och med skyhög neuroticism, som ska frälsa världen...

Sedan hamnar du i klassen med 35 andra likadana flickor (några kommer vara rakade och lesbiska men i övrigt likadana) och kanske 5-10 stycken personer med både livserfarenhet och betyg. Du kommer klara alla teoretiska kurser men suga hårt på de praktiska delarna eftersom din naivitet, begränsade livserfarenhet (Kibbutzjobb och språkresa) och ungdom gör att dina klienter, som kommer vara ibland 40 år äldre än dig, tycker att du är en liten lolla.

Sedan rullar åren på, du hamnar inom landstinget eller SiS och eftersom du är ung tjej utan längre arbetslivserfarenhet får du en PTP-lön på 24-27" som precis räcker till en hyrestvåa i förorten och en skrotbil. Du kommer undra varför det är så svårt att jobba med barnen och ungdomarna samtidigt som du börjar bekymra dig över att du snart är 30 och barnlös. Dina klienters vårdnadshavare frågar varje dag om du har egna barn ("har du självupplevd erfarenhet av barn eller är du fejk"). Dessutom kommer halva kollegiet vara en samling lallande PDT-sandlåde-Ericastiftelsen-deluxe stollar som fortfarande kör med CAT som enda kliniska instrument och som fnyser åt dina försök att arbeta positivistiskt...

Sedan rullar åren på och vipps sitter du där, förgrämd och bitter, men då är det för sent att sadla om. Så fundera en gång till på vad du vill göra!

Här har vi någon som själv verkar ha upplevt livets baksida.
Citera
2012-07-19, 11:34
Medlem
Kan man efter många års samlad betygsstatistik och analys av psykolog utbildningar, kan man då - dra slutsatsen att unga kvinnor är de absolut sämsta psykologerna eftersom de besitter absolut noll verklighetsförankring eller livserfarenhet och är stora konsumenter av naivitet?

Kan man exempelvis tänka sig att en soldat från Afghanistan tvingas sitta och prata med dig?

Bör staten som tillåter detta dra något gammalt över sig?
Citera
2012-07-19, 11:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HDCase
Kan man efter många års samlad betygsstatistik och analys av psykolog utbildningar, kan man då - dra slutsatsen att unga kvinnor är de absolut sämsta psykologerna eftersom de besitter absolut noll verklighetsförankring eller livserfarenhet och är stora konsumenter av naivitet?

Jo den slutsatsen kan man dra.

Citat:

Kan man exempelvis tänka sig att en soldat från Afghanistan tvingas sitta och prata med dig?

Hade inte velat vara i deras kläder.

Citat:
Bör staten som tillåter detta dra något gammalt över sig?

Ja men det visste du redan.
Citera
2012-07-19, 11:49
Medlem
Utmärkt...ty då är det antagningskriterierna det är fel på.

De som har högst betyg..skall ABSOLUT inte bli läkare eller psykologer, eller på något sätt bestämma över andras liv.

Hur stor är överrepresentationen av kvinnor inom psykolog kåren? 90%?? Motsvarar det befolkningen i stort?
Citera
2012-07-19, 11:54
Medlem
TheCrestfallens avatar
Hade MVG i allt utan 5 ämnen, där hade jag VG

OT: Satsa på ett högskoleprov, det är rätt lätt faktiskt. Har du kapaciteten att få MVG i nästan allt (förutsatt att du inte gick på nån vidrig friskola) så bör du klara ett HP!
Senast redigerad av TheCrestfallen 2012-07-19 kl. 11:56.
Citera
2012-07-19, 11:58
Medlem
vallontomtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DevilMetal
Förut har man alltid kunnat läsa upp betyg på Komvux exempelvis ett G i en kurs till ett MVG, jag vet dock inte om man kan göra det nuförtiden men jag tror att det skulle kunna vara ett bra alternativ isf.!

Ja det kan man även nu, men numera blir man genast satt i andrahandssorteringen om man läst upp något på komvux vilket jag finner underligt då kunskap alltid är kunskap oavsett när var och hur man skaffat sig den.
Citera
2012-07-19, 12:11
Medlem
gimmesmokess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pangon90
Åh va härligt, LJUVA betygsinflation.

MVG I allt, men HP är för svårt för att ens försöka satsa på... "tagit bort det alternativet"..

Skrämmande hur mycket idioter det sitter där ute med maxbetyg, medan smarta idivider kanske hamnar snäppet under pga diverse orsaker och missar den utbildning de är bättre lämpade för än faktiskt intagna..

Håller med.

Hade typ 2 pers i min klass som var ganska så dumma, men plugga som fan och fick nästan bästa betyg i allt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in