Flashback bygger pepparkakshus!
2012-07-22, 05:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xaidm
Definitivt antingen troll eller överdrift. Ingen, Absolut INGEN, får MVG i alla ämnen förutom Matte A och B. Någon som är så motiverad och pluggar så mycket kan absolut inte få G i Matte A. Det är bara praktiskt omöjligt.

Matte A är fan plus och minus

Jag hade MVG i alla ämnen utom matte A och bild, och då läste jag upp till matte E. Så det är mycket möjligt att få G i matte A. Beror helt på hur ens lärare känner för tillfället.
Citera
2012-07-22, 10:32
Medlem
Det är väl rätt mycket matte på psykologprogrammet? Kanske inte avancerad matte men mycket statistik som innebär en hel del räkning och tolkningar av stora siffermängder, skulle jag tro.
Näst efter ekonomi är psykologprogrammet nog den samhällsvetenskapliga utbildning som innehåller mest räkning.
Citera
2012-07-22, 15:34
Medlem
Finkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blattebrud
Du verkar vara en idiot från NV som kan siffror lika bra som ditt namn och i och med att du inte är en samhällare så är det lätt för dig att sakna empati. Kan man inte historia, så lånar man hela bibliotekets historieböcker och höjer sig, vilket inte är fallet med matte. (JO DET ÄR DET!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!) Bara jag ser siffror så blir liksom blind, vilket idioter aldrig kan fatta bara för att de själva har lätt för siffror. Min mattelärare var världens bästa människa och lärare och på min studentdag kramade jag honom lika hårt som mina andra lärare, då de 2 betygen bara var rättvisa. Du som säger att du fått MVG i matte, fast du har svårt för ämnet LJUGER!!!

Var modig du, så ska jag som yngre lära mig utav dig, är du en sådan förebild din gubbe?

Jag har fortfarande svårt för matte. Men vill man så går det. Fick kämpa med de där betygen trots att det bara handlade om Matte B.

Men fine, vill du inte bli psykolog så slipp då och kom inte här och böla. Det är väl ingen som tvingar dig?
Människor med inställningen: *lipa* jag kan inte *lipa* är ta mej fan det värsta jag vet, tro fan man inte kan, om man bestämmer sig för att inte lära sig? Det handlar om inställning och inget annat, du har förmodligen trott att du inte "kan" matte sedan innan Matte A, kanske för att du hade en dålig lärare i högstadiet som inneburit att du tror att det är DU som inte kan, jag vet inte. Men sluta för fan att gnälla och skynda dig att distansplugga upp två mattekurser innan det är för sent (de kommer ta bort möjligheten jan 13)

Du har liksom inga alternativ. Varför lyssnar du inte? Är du för fin för det eller?
Citera
2012-07-22, 15:49
Medlem
SaftMajas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basho
Det är väl rätt mycket matte på psykologprogrammet? Kanske inte avancerad matte men mycket statistik som innebär en hel del räkning och tolkningar av stora siffermängder, skulle jag tro.
Näst efter ekonomi är psykologprogrammet nog den samhällsvetenskapliga utbildning som innehåller mest räkning.

Word! Minst tre (beroende på lärosäte) längre kurser i statistik och metod, plus ett antal HP i vetenskaplig metod m.m. Det "värsta" man läser är väl faktoranalys och metaanalys, men kravet på matematik B ligger i underkant IMHO. Det varierar såklart, tror Örebro och SU läser mindre statistik, men har man flunkat matte A så tycker man nog även att icke-parametriska test typ Chi2 är krångliga.

Inte många som greppat att statistik i praktiken är huvudämnet på PP, läkarlinjen har lättare matte trots kravet på Ma C (D?)...
Citera
2012-07-22, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HarrySTruman
Jag hade MVG i alla ämnen utom matte A och bild, och då läste jag upp till matte E. Så det är mycket möjligt att få G i matte A. Beror helt på hur ens lärare känner för tillfället.

Bild är den mest idiotiska och orättvisa kurs som finns. Och den borde bara finnas i estetiska program.

Anledningen du förmodligen hade G på Matte A måste vara att du i början av gymnasiet inte var skolmotiverad. MVG på Matte A är lättare än G på Matte C.

Eftersom TS endast läste Matte A och B så måste TS ha läst en icke-naturvetenskaplig program. Och då läser man Matte A på ett år. Hela ettan. Och Matte B hela tvåan. Att få G på dessa två ämnen kräver motivation och eftersom TS hade MVG i allt annat så måste TS ha varit välmotiverad. Jag tycker bara att det är ologiskt. För att i ditt fall så läste du Matte A första terminen i ettan, och då är man generellt mindre motiverad...
Citera
2012-07-22, 17:52
Medlem
Citat:
Hej alla!

Drömyrket kräver MVG i alla ämnen. Jag har 2 G och 26 MVG, vilket inte räcker för att få en plats på utbildningen jag önskar. Har hört att man kan bli antagen på ett annat sätt, nämligen att man ska vara närvarande vid uppropet. Saknas det någon student, så har man chansen att få en plats sägs det, ligger något i det?

Någon som har en sådan erfarenhet eller känner till någon som blivit antagen på det sättet?
Tacksam för svar och tips!

Kvittar om du har mvg i allt, många har de i BII-kvoten. Så du kommer inte konkurrera så hört om det nu är en "drömutbildning". Hp-PROVET ÄR DE OSM GÄLLER
Citera
2012-07-22, 18:19
Medlem
Pastmasters avatar
Citat:
Hej alla!

Drömyrket kräver MVG i alla ämnen. Jag har 2 G och 26 MVG, vilket inte räcker för att få en plats på utbildningen jag önskar. Har hört att man kan bli antagen på ett annat sätt, nämligen att man ska vara närvarande vid uppropet. Saknas det någon student, så har man chansen att få en plats sägs det, ligger något i det?

Någon som har en sådan erfarenhet eller känner till någon som blivit antagen på det sättet?
Tacksam för svar och tips!
Jag gick en samhällsvetenskaplig linje och spikade G i både matte A och B, precis som du. Min enda utväg var att göra HP och till min förvåning var det inte svårare än vad jag trodde det skulle vara. Du får olika svarsalternativ och kan checka av din beräkning med hjälp av dessa alternativen. Första gången om du har förberett dig får du eventuellt 1,4 om du har riktigt tur, nästa gång blir det högre då du har kommit in i tidsrytmen och kan hantera situationen under tidspress.

Jag råder dig att skriva HP om du vill komma in på din drömutbildning.
Citera
2012-07-22, 20:37
Medlem
Pangon90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.Lumley
Matematik så klart, då det är ämnet som är svårast att komma igenom med "social kompetens" och god känsla för att åtminstone nominellt bocka av punkterna i betygssättningen.

Gissningsvis så är TS en tjej från en förortsskola med medelmåttig begåvning, men trevligt sätt, hög flitighet och någorlunda höga ambitioner. Eftersom lärarna är ganska tröga själva, eleverna i allmänhet dumma som spån, TS riktigt trevlig och dessutom framstår som skärpt i jämförelse med sina kamrater så anstränger lärarna sig för att ge henne alla möjligheter att få MVG, även om hon kanske inte förtjänar det. Särskilt då lärarna kan få skäll av både TS, chefen och föräldrar om så inte sker. Det hela skiter sig i matten eftersom man helt enkelt inte kan fejka en lösning av en andragradsekvation och det därmed blir omöjligt att faktiskt ge MVG där. Då det blev så illa som G så kan vi sluta oss till att antingen har TS ett jävla glapp mellan logisk och verbal förmåga, egentligen är rätt spåning eller har stött sig med sin mattelärare.

TS är alltså typisk för den sortens ambitiösa, men tröga, tjej som skolsystemet optimerats för att "lyfta fram" för att jämna ut könsorättvisor, rasism och annat hemskt. Det lite tråkiga med den approachen är att det devalverar hela utbildningsväsendet, samt att sortens bruttor som TS faktiskt sällan är så vidare produktiva i sitt senare yrkesliv när de tagit sig igenom vuxendagiset som är vår högre utbildning.

Mycket bra inlägg. Kunde inte sagt det bättre själv!
Citera
2012-07-22, 21:11
Medlem
Cornixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.Lumley
Matematik så klart, då det är ämnet som är svårast att komma igenom med "social kompetens" och god känsla för att åtminstone nominellt bocka av punkterna i betygssättningen.

Gissningsvis så är TS en tjej från en förortsskola med medelmåttig begåvning, men trevligt sätt, hög flitighet och någorlunda höga ambitioner. Eftersom lärarna är ganska tröga själva, eleverna i allmänhet dumma som spån, TS riktigt trevlig och dessutom framstår som skärpt i jämförelse med sina kamrater så anstränger lärarna sig för att ge henne alla möjligheter att få MVG, även om hon kanske inte förtjänar det. Särskilt då lärarna kan få skäll av både TS, chefen och föräldrar om så inte sker. Det hela skiter sig i matten eftersom man helt enkelt inte kan fejka en lösning av en andragradsekvation och det därmed blir omöjligt att faktiskt ge MVG där. Då det blev så illa som G så kan vi sluta oss till att antingen har TS ett jävla glapp mellan logisk och verbal förmåga, egentligen är rätt spåning eller har stött sig med sin mattelärare.

TS är alltså typisk för den sortens ambitiösa, men tröga, tjej som skolsystemet optimerats för att "lyfta fram" för att jämna ut könsorättvisor, rasism och annat hemskt. Det lite tråkiga med den approachen är att det devalverar hela utbildningsväsendet, samt att sortens bruttor som TS faktiskt sällan är så vidare produktiva i sitt senare yrkesliv när de tagit sig igenom vuxendagiset som är vår högre utbildning.

Du har ingen aning om vem TS är och ändå påstår du att han eller hon är trög och har fått sina höga betyg för att jämna ut könsorättvisor. Hör du inte själv hur det låter? Lärare har tydliga betygskriterier att följa i alla kurser, inte bara i matematik. Man har flera olika lärare under gymnasiet och jag tvivlar på att alla lärare på en skola delar ut MVG trots att TS inte förtjänade det. Det låter inte trovärdigt.
Citera
2012-07-22, 21:16
Medlem
jag hade en släkting som sökte till en utbildning och kom som första reserv både första och andra urvalet. men sen gick han dit på uppropet och så fattades det folk som han fick ta över. så han kom in på utbildningen för att några inte kom på uppropet.
Citera
2012-07-22, 21:18
Medlem
lakritcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kicksten
jag hade en släkting som sökte till en utbildning och kom som första reserv både första och andra urvalet. men sen gick han dit på uppropet och så fattades det folk som han fick ta över. så han kom in på utbildningen för att några inte kom på uppropet.
Om han var första reserv och några i denna kvot uteblev så gick det helt rätt till? Är det något särskilt du vill ha sagt?
Citera
orkarNs avatar

Moderatormeddelande

Postat av orkarN 2012-07-23, 10:46
Medlem
Men satan, kan blattebrud vänligen försöka
  • använda "förhandsgranska inlägg" innan h*n postar
  • använd multicitatknappen (tryck på citat+ på varje inlägg som ska citeras förutom det sista, sen på vanliga citatknappen i det sista inlägget i följden
  • svara med mer än en halv jävla mening och en smiley (jag har plockat tolv exakt likadana inlägg - du måste inte svara på allt folk skriver)
och kan alla andra vänligen lugna ned sig ett par hekto? Tack på förhand,

/mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in