2012-07-07, 14:06
Medlem
DallasSkullss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Jag har snart läst klart boken som handlar om Peter Rätz, det finns säkerligen mycket som kan diskuteras i den. Han var ju infiltratör i 9 år, att han utförde brottslighet under dessa åren tycker inte jag är det minsta konstigt. Rör man sig i kriminella kretsar går det inte att vara en hedersknyffel själv.

Enligt uppgift i boken hade han endast en pryl i bagaget, fortkörning tror jag det var. Jag förstår de i gängen som litade på honom och som han s a s golade ner att de känner sig förådda. Men han berättar också om sina "dubbla lojaliteter", hur han fick vänner som till och med mördade och där han inte underrättade polisen. Hans egen brottslighet är inget han sticker under stol med..

Men den stora frågan är egentligen inte hur Peter Rätz burit sig åt, utan det är den svenska polisen beteende. Det de sysslar med är direkt olagligt. De tar in personer som arbetar som infiltratörer och informatörer utan att ha polisutbildning. Dessutom hur smart var det att låta honom hålla på i 9 år.

Han kunde begå brott (ofta var han tvungen för trovärdighetens skull) men lever man på det sätt som han gjorde i så många år, så är det klart att du ser på verkligheten på ett annat sätt. På många sätt är Peter helt ointressant, det intressanta är vad polisen sysslar med. Om Peter skryter och skarvar, för mig är det faktiskt skit samma. Jag tycker alla böcker som lyfter upp grundläggande fel, inte minst i en organisation som polisen är bra. Där är Peter trots allt bara en bricka i spelet.

I USA har de undercover snutar och det är en jäkla skillnad, de har genomgått utbildning, de får inte arbeta mer än max 4 år just på grund av de vänskapsband som uppstår. Hur ska då en vanlig civilperson som kanske tycker det låter lite häftigt i början, blir beroende av de kickar det ger, (för det tror jag han blev) som egentligen inte förstår vad han ger sig in på? Jag läste lite i tråden, där många tyckte han var en riktig "hmm" och det kan jag verkligen förstå. För sitter man och dricker bärs ihop och umgås så måste det kännas riktigt jäkligt att bli ditsatt av vad man betraktar som sin kompis. Hade han då verkligen varit snut, så hade inte problemet funnits. Det finns väl trots allt ingen kriminell som inte vet att polisen vill sätta dit de.

Jag satt uppe till halv 5 i morse och läste, samtidigt funderade jag på detta: i Malmö har vi olösta mord, vi har gängkriminallitet, hur ska vi komma åt dessa. När det gäller de vanliga mc-gängen går det att fortsätta infiltrera, men då ska polisen göra det.
Sedan har vi M-falangen och K-falangen, där det så vitt jag förstår inte finns en chans att infiltrera, gamla kompisgäng som växt upp med varandra och är oehört misstänksamma. Jag börjar undra om de inte är de farligaste i Malmö.

Edit: ledsen för ett rörigt inlägg, är trött, men var tvungen att skriva.

Först och främst så ska man komma ihåg att boken med största sannolikhet är dramatiserad. Sen att verifiera allt är nog inte heller lätt.
Med relativt stor sannolikhet bör man ta en hel del med en nypa salt så att säga det är trotts allt Rätz egna ord i det mesta.

Sen vad gäller USA så har dom gott om CI's (Confidential Informants ) vilket är grunden till den verksamheten. Så herr Rätz skall nog mer ses i den kontexten än som en "undercover snut" med andra ord en "Snitch"
Citera
2012-07-07, 16:01
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av safarizerG
mycket bra skrivet och håller med dig fullt ut till ovannämnda skrivare..

Tack, bra att det gick att läsa´
Citera
2012-07-07, 16:45
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DallasSkulls
Först och främst så ska man komma ihåg att boken med största sannolikhet är dramatiserad. Sen att verifiera allt är nog inte heller lätt. Med relativt stor sannolikhet bör man ta en hel del med en nypa salt så att säga det är trotts allt Rätz egna ord i det mesta. Sen vad gäller USA så har dom gott om CI's (Confidential Informants ) vilket är grunden till den verksamheten. Så herr Rätz skall nog mer ses i den kontexten än som en "undercover snut" med andra ord en "Snitch"

Ja, det är mycket möjligt att boken är dramatiserad. Boken ligger bredvid mig och jag kan säga så här, det var lite macho från båda sidor. Dick berättar om hur han låter bandspelaren stå på och går lugnt och hämtar något att dricka medan han väntar på svar från Peter osv.. Det var lite coola killar som träffades och faktiskt utbytte information.

Dick hade träffat två gamla kompisar till Peter och Peter ville givetvis gärna veta vad de tyckte om honom.

Då sa Dick lite coolt, varför ska jag berätta för dig, du berättar ju inte allt för mig. Lite så kunde stilen i boken vara emellanåt.

Men jag ska även skriva av vad som står på ett försättsblad, skrivet av advokaten Johan Eriksson:

Det är värt att observera att ingen påstått att Peter Rätz ljugit, när han berättar om olika händelser under sina år som infiltratör. Det är faktiskt ingen som har hävdat det någon enda gång"

Vanliga hederliga människor försvarar alltid polisen, det har även jag gjort. Vi lägger inte ner någon större energi på vad de sysslar med, och det är en fara i vårt demokratiska samhälle. Brottsprovokation som är förbjuden i Sverige är tydlingen ok för polisen, där bryter de mot lagen.

Att Dick Sundevall skulle bedriva en egen agenda tror jag inte. Som grävande journalist gräver man djupt, väldigt djupt. Som jag förstått så har polisens skydd av Peter varit väldigt dålig. (Nu har jag några sidor kvar). Det är inte schysst. Låter man någon arbeta för sig i 9 år och utsätta sig för risker, då tycker i alla fall jag att det är deras skyldighet att ansvara för honom så länge han behöver skydd.

Det framgick också i boken att X antal infiltratörer hade blivit mördade, det var inte Peter som sa det, utan någon poliskommisarie. Samtidigt tillfogade han "det hör till jobbet". Det är en ruskigt cynisk inställning när man som polis tar in civila människor och faktiskt medvetet utsätter de för livsfara.

Jag återkommer hela tiden till polisens bristande moral, förhandstitt hade jag aldrig hört talas om. Det innebär att man går in olagligt i ett hus och tittar om det finns något. Finns det något begär man husrannsakningorder och går efteråt in lagligt och lägger vantarna på det.

Vill du berätta lite mer om vad confidential informans är, skulle jag vara tacksam. Är det sådana som tipsar snuten så kan man inte jämföra Peter med de, eftersom han var inne i verksamheten.

Edit. Är det någon som vet vem Jonas i boken är eller vilket mord i Dalarna år 2004 som menas skulle jag vara tacksam. Jonas spelar en central roll i boken eftersom det är han Peter saknar mest och som var villig att döda för Peters skull.
Citera
2012-07-07, 17:30
Medlem
Citat:
Edit. Är det någon som vet vem Jonas i boken är eller vilket mord i Dalarna år 2004 som menas skulle jag vara tacksam. Jonas spelar en central roll i boken eftersom det är han Peter saknar mest och som var villig att döda för Peters skull.

Mordet på Joe i X-teams lokaler i Falun, Peter överdriver som vanligt sin egen betydelse i detta.
Citera
2012-07-07, 18:31
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av forgottenone
Mordet på Joe i X-teams lokaler i Falun, Peter överdriver som vanligt sin egen betydelse i detta.

Tack, är jag oartig om jag frågar om du vet något mer? Allting känns intressant för mig eftersom jag har boken bredvid mig. Du vet möjligen inte vem denne Jonas är, eller har andra intressanta uppgifter?

Jag vet inte om jag har rätt att ställa denna fråga, men du väljer själv att svara, har du träffat Peter?
Citera
2012-07-08, 10:57
Medlem
Citat:
Tack, är jag oartig om jag frågar om du vet något mer? Allting känns intressant för mig eftersom jag har boken bredvid mig. Du vet möjligen inte vem denne Jonas är, eller har andra intressanta uppgifter?

Jag vet inte om jag har rätt att ställa denna fråga, men du väljer själv att svara, har du träffat Peter?

Nu är det ett tag sedan jag läste boken men jag har för mig att Jonas = Johan Darwich.

Sundevall har även skrivit boken Torpeden som handlar om just JD. Så att Jonas är JD verkar ganska rimligt.
Citera
2012-07-08, 13:01
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OdinWanderer
Nu är det ett tag sedan jag läste boken men jag har för mig att Jonas = Johan Darwich.

Sundevall har även skrivit boken Torpeden som handlar om just JD. Så att Jonas är JD verkar ganska rimligt.

Aha, tack. Jag funderade verkligen på det. Du som också läst boken, hur reagerade du när du läst boken? Själv blev jag först förbannad på polisen som använder sig av sådana här metoder. Men nu lite efteråt har jag en märklig känskla av att det är ngt som inte stämmer. Jag har svårt att sätta fingret på det, men en slags olustkänsla.

Jag ska fortsätta läsa böckerna hanterarna och den andra boken av Peter Rätz själv, så får jag se vad jag tycker.

Det finns en del andra saker att kolla upp när jag läst boken men det går inte att göra allt samtidigt.

Berätta gärna, hur du upplevde boken!
Citera
2012-07-10, 13:21
Medlem
why123s avatar
Peter Rätz känner sig lurad, enligt egen utsago har han tjänat ungefär 2500 svenska kronor i månaden. Detta kommer han på ett antal år efter han hoppat av som infiltratör. Han känner sig lurad och sviken av polisen.

Samtidigt som han konstaterar det, är han bitter för att han blev avslöjad, är det så svårt att hitta ett lika lågt betalt "arbete" igen.
Senast redigerad av why123 2012-07-10 kl. 13:23. Anledning: .
Citera
2012-07-13, 14:38
Medlem
why123s avatar
Vad var Peter Rätz för en juvel innan han blev infiltratör, nu menar jag inte det som står i boken, för det kan vara hur tillrättalagt som helst. Är det ingen som vet hur han var innan. Dick Sundevall påstår att Max Åström var kriminell och mytoman.

Hur är det egentligen med Peter Rätz?
Citera
2012-07-13, 16:52
Medlem
Citat:
Peter Rätz känner sig lurad, enligt egen utsago har han tjänat ungefär 2500 svenska kronor i månaden. Detta kommer han på ett antal år efter han hoppat av som infiltratör. Han känner sig lurad och sviken av polisen.

Samtidigt som han konstaterar det, är han bitter för att han blev avslöjad, är det så svårt att hitta ett lika lågt betalt "arbete" igen.
Han måste varit införstådd med vad han gav sig in på från första början, att han inte tjänat så mycket per månad är inte någon annans fel än sitt eget. Dessutom så har han ju tjänat pengar på annat hela tiden(bartender mm)-infitratörsverksamheten var "extrapengar"!

Jag tror inte att det är någon större större skillnad på Rätz och Åström, de har fler likheter än olikheter. Kanske Åström var lite mer brottsprovokatör än Rätz trots allt?
Citera
2012-07-13, 16:58
Medlem
Citat:
I USA har de undercover snutar och det är en jäkla skillnad, de har genomgått utbildning, de får inte arbeta mer än max 4 år just på grund av de vänskapsband som uppstår. Hur ska då en vanlig civilperson som kanske tycker det låter lite häftigt i början, blir beroende av de kickar det ger, (för det tror jag han blev) som egentligen inte förstår vad han ger sig in på? Jag läste lite i tråden, där många tyckte han var en riktig "hmm" och det kan jag verkligen förstå. För sitter man och dricker bärs ihop och umgås så måste det kännas riktigt jäkligt att bli ditsatt av vad man betraktar som sin kompis. Hade han då verkligen varit snut, så hade inte problemet funnits.
Du skriver lite rörigt men du kanske menar att risken finns att privatpersoner som infiltrerar inte vill tjalla på dom som de umgås med varje vecka? Det hade jag i varje fall haft svårt för men Rätz och Åström verkar inte ha haft det: de satte dit allt och alla vilket bara var bra men de hade knappast dåligt samvete över det utan de tänkte på sig själva
Citera
2012-07-13, 17:47
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kosmonaut1000
Du skriver lite rörigt men du kanske menar att risken finns att privatpersoner som infiltrerar inte vill tjalla på dom som de umgås med varje vecka? Det hade jag i varje fall haft svårt för men Rätz och Åström verkar inte ha haft det: de satte dit allt och alla vilket bara var bra men de hade knappast dåligt samvete över det utan de tänkte på sig själva

Ja, jag har skrivit lite rörigt, det håller jag med om. Nej, jag tycker det i grunden är fel med infiltratörer, jag tror de kan skapa ett jäkla elände. Att jag skriver rörigt beror på att jag inte hade läst hela Dick Sundevalls bok när jag skrev först.

Sedan när jag läste hur han anklagade Max Åström för att vara kriminell och utmåla Peter Rätz som en stjärna, då började jag undra och försökte kolla upp lite.

Jag är oehört kritisk till infiltratörer, jag tror det är kicksökande typer som söker sig dit. Om det är vanligt med infiltratörer i gäng, är det lätt att någon som inte överhuvudtaget har med polisen att göra, kan misstänkas just för det samma och därmed "avrättas".

Författaren anser uppenbarligen att allt Rätz säger är sanning, bara det är ett problem. Jag tyckte det var problematiskt när Rätz konstaterade att han tjänat 2500 kr i månaden. Tjallade han på de kompisarna som han nu i boken säger sig sakna för 2500 i månaden, då är jag mållös.

På något sätt är det enklare att förstå de som halkar in på ett bananskal, men medvetet sitta och gola ner de personer som han själv berättar var hans bästa vänner, känns oehört märkligt.

Dessutom beskriver han sin och familjens oehört svåra situation, samtidigt som han säger att han skulle gjort om det, för han tror på rättsamhället eller ngt sådant svammel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in