2006-02-14, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Squalo
Vari ligger osäkerheten? Du kan gå in och kolla om betalningen har skett från ditt konto till mottagarens.

Sen får du ett brev med informationen var, när, hur, på posten om ett tag,

Äsch jag vet inte, vill bara inte att det ska gå snett för då finns det en risk att jag inte skulle ha tid att fixa det eftersom sista anmälningsdagen är imorgon :P
Jag lyckas alltid med att ta tag i saker och ting så sent som möjligt, bestämde mig redan i september för att göra provet ;P

Men men, det går nog fint.
Citera
2006-02-15, 23:07
Medlem
I-Ss avatar
I sista stund

Mindre än en timme kvar nu att anmäla, ni som vill prova här finns anmälan på nätet, betala med bankkort:

http://hprov.it.gu.se/
Citera
2006-02-16, 10:15
Medlem
Fick 101 päng tre prov i rad för några år sen, och hade tänkt skriva igen nu när jag börjat läsa en kurs på högskolan. Testade att skriva ELF- och LÄS-delarna från ett gammalt högskoleprov. Jag kände mig mycket säkrare på engelskadelen än förut, svenskan brukar gå bra och jag fick hyffsat resultat nu också. Men jag måste säga att jag fortfarande tycker den är rätt flummig på sina håll.
Citera
2006-02-28, 18:39
Medlem
Går det att göra en sen anmälan till Högskoleprovet?

Ja, jag har varit så himla klantig och glömt anmäla mig till Högskoleprovet i tid. Sista datum var 15 februari. Provet skrivs den 1:a april. Jag mailade min gymnasieskolas syo-konsulent angående saken, och till svar fick jag tre ord: "svaret är NEJ". Så jag kanske borde ge upp egentligen efter att ha fått det svaret. Har dock varit i kontakt med honom förr och tycker han är riktigt dålig, och i den här frågan hade jag gärna sett att han utvecklat sig mer, typ "det här har varit på tal förr och därför har en skarp gräns måst sättas" eller liknande. Hursomhelst undrar jag om nån här vet nåt om huruvida det går att göra en sen anmälan till hp. Jag fattar att man inte kan komma dan innan provet och vilja göra det. Men om jag hade kommit den 16 februari, hade det varit blankt nej då också? Tänk om jag hade tänkt anmäla mig men blivit påkörd av en bil och tvingats ligga på sjukhus i en vecka, och sen blivit utskriven när det var försent. Hade man inte kunnat ta hänsyn till mina omständigheter då eller hade jag tvingats vänta ett halvår pga det? Nån som vet vilken högre instans man isåf kan vända sig till och för vilken man kan förklara sina speciella skäl? Det är fyra veckor kvar till provtillfället och jag kan inte tänka mig att det är praktiskt omöjligt att ordna så att folk fortfarande kan komma med på det hela. Jag vet att jag är otroligt dum. Jag mår dåligt över att jag kanske inte kommer ha en chans att söka till de universitetsutbildningar jag är intresserad av nu till hösten, eftersom jag inte gjort Högskoleprovet. Förmodligen har jag kastat bort ett halvår av mitt liv. Hade jag bara velat anmäla mig för två veckor sen så hade det ju inte varit några problem alls. Men nu är det bråttom att försöka med vad som försökas kan.
Citera
2006-02-28, 19:03
Medlem
Är inte helt säker men jag tror det är kört för våren, men testa att höra av dig till högskoleverket. De vet ju garanterat:

Telefon: 08-563 085 00
Fax: 08-563 085 50
E-post: hsv@hsv.se

Om det inte går så är ju inte livet över för det. Att ta ett jobb i ett halvår är inte helt fel, studiemotivationen ökar och du får lite slantar att göra roliga saker för(eller använda för att slippa ta så mycket studielån...).
Citera
2006-02-28, 19:51
Medlem
Jag kom av en slump in på högskolan väst's hemsida och de har förlängt anmälningstiden t.o.m 3 mars:

http://www.hv.se/extra/pod/?action=pod_show&id=25&module_instance=2

Högskolan väst har provorterna:
Färgelanda, Grebbestad, Lilla Edet, Ljungskile, Munkedal, Lysekil, Strömstad, Trollhättan, Uddevalla, Vänersborg.

Har ju ingen aning om var du bor men är du desperat över att göra så går det ju alltid tåg...
Citera
2006-02-28, 19:56
Medlem
Ring till det universitet/högskola som håller i provet på din ort... Dom vet om nån!
Citera
2006-02-28, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MysT
Jag kom av en slump in på högskolan väst's hemsida och de har förlängt anmälningstiden t.o.m 3 mars:

http://www.hv.se/extra/pod/?action=pod_show&id=25&module_instance=2

Högskolan väst har provorterna:
Färgelanda, Grebbestad, Lilla Edet, Ljungskile, Munkedal, Lysekil, Strömstad, Trollhättan, Uddevalla, Vänersborg.

Har ju ingen aning om var du bor men är du desperat över att göra så går det ju alltid tåg...
Tack! Det här kan rädda mig! Jag bor i Örebro så jag kan definitivt ta mig till nån av de där orterna med tåg på 2-3 timmar. Men får man göra det för en högskola vars "område" man inte tillhör? Är det nån som kan svara på det redan ikväll så vore det väldigt schysst. Annars ringer jag Högskolan väst om det det första jag gör imorrn bitti.
Citera
2006-02-28, 20:51
Medlem
Man får göra högskoleprovet var man vill.
Önskad provort anges när man betalar.
Citera
2006-02-28, 23:51
Medlem
Se där.........då har man anmält sig till högskoleprovet då och om allt går som det ska kommer jag skriva det i Trollhättan. Tack så mycket MysT och pumas för all hjälp Så nu vet alla det som tror att dom var för sent ute, att det går att anmäla sig till hp vid högskolan väst. Skynda!
Citera
2006-03-05, 13:36
Medlem
Jonas_Pampariuss avatar
En liten taktikfråga.

Hur gör ni med den gula lappen där man kan fylla i svarsalternativen för att kunna rätta på egen hand? Det tar ju trotts allt lite tid. Och förresten, svarar ni på frågorna direkt på kryss-pappret eller gör ni några slags markeringar i häftet och för sedan över svaren. Har för mig (men minnet är lite grumligt) att man kan få kryssa i det gula pappret i efterhand om man har anteckningar i häftet. Är det så? Alltså, kryssningstaktik. Tankar!
Citera
2006-03-05, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas_Pamparius
Hur gör ni med den gula lappen där man kan fylla i svarsalternativen för att kunna rätta på egen hand?
Jag skrev provet ett par gånger för sisådär 5 år sedan och då fick man alltid ett par minuter utöver provtiden för att föra över svaren från svarshäftet till kom-ihåg-lappen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in