2006-02-13, 11:46
Medlem
Vad är det för grön lapp du snackar om?
Man kan väl anmäla sig via internetbank lr bara genom att gå till banken och skicka in ett inbetalningskort? :S
Citera
2006-02-13, 11:51
Medlem
I-Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lampis
Man kan väl anmäla sig via internetbank lr bara genom att gå till banken och skicka in ett inbetalningskort? :S

Ja här:

http://hprov.it.gu.se/

Säkrast är nog att betala med kort även om de tar 10 kr i avgift så är man säker att det är anmält och klart. Inte så kul stå där oanmäld om man ska söka in till någon utbildning till hösten. Kan vara värt en tia att vara säker på det i så fall. Annars kan det bli en dyr snålhetstia där
Citera
2006-02-13, 13:31
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I-S
Stämde på mig. Höjde 0,6-enheter från första gången till andra gången. Det var 5 år emellan (gjorde första i gymnasiet). Tror det berodde på bättre läsförståelse och ordförråd som utvecklats naturligt under de 5 åren. Främst via flitigt läsande/skrivande på nätet. Det ger nog en hel del för text/orddelen (vilket ju är huvuddelen av provet) att "surfa" mycket.

Tyvärr läser jag inte mycket på engelska så där lyckas det ej så bra ändå...ni som är unga ännu rekomenderar jag att lära er bra engelska, det har man stor nytta av för framtiden...lite OT nu men ett litet allmänt livstips kan inte skada.

Som sagt svårt att plugga på kort tid på denna typ av prov, men man kan ju kolla upp hur provet är uppbyggt osv. Dock lär traditionellt pluggande inte ge så mycket. Det är ju inget kunskapstest i den bemärkelsen.

Det är lite av samma sits som om man ska vara med i Jeopardy, svårt att plugga på förhand, men bra om man kan reglerna och upplägget.

Helt sant. 0.6 enheter är väldigt bra. Jag gjorde provet för ett år sen, alltså VT05. Jag fick hyffsat resultat, 27/40 ord var väl sådär, och här är det mycket slumpen som avgör vilka ord man får. Sv. läsförståelsen fick jag 14/20 på, vilket väl var min sämsta del, med tanke på att medel låg på 12/20. Den kände jag verkligen att jag sumpade medans jag satt där.

Då hade jag alldrig sett ett prov före kl. 22.00 kvällen innan. Så jag hoppas på utrymme för förbättring i år. Jag hoppas nog endå på att höja mig 0.2 poängsteg, vilket är ungefär så mycket som man höjer sig, vad jag har hört från diverse lärare. Drömmen vora väl 0.3, men det är väl tveksamt om det går att fixa...

Man har ju hängt ganska mycket på Flashback det senaste året, så jag får hoppas att det hjälper. Tveksam till om så är fallet, men men...
Citera
2006-02-13, 13:32
Medlem
Squalos avatar
Citat:

Man kan anmäla sig på internet, men jag tror inte det går i alla län. Annars finns en lapp som är grön att hämta hos syon, med PG-nummer mm.
Citera
2006-02-13, 14:18
Medlem
I-Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Squalo
Helt sant. 0.6 enheter är väldigt bra. Jag gjorde provet för ett år sen, alltså VT05. Jag fick hyffsat resultat, 27/40 ord var väl sådär, och här är det mycket slumpen som avgör vilka ord man får. Sv. läsförståelsen fick jag 14/20 på, vilket väl var min sämsta del, med tanke på att medel låg på 12/20. Den kände jag verkligen att jag sumpade medans jag satt där.

Då hade jag alldrig sett ett prov före kl. 22.00 kvällen innan. Så jag hoppas på utrymme för förbättring i år. Jag hoppas nog endå på att höja mig 0.2 poängsteg, vilket är ungefär så mycket som man höjer sig, vad jag har hört från diverse lärare. Drömmen vora väl 0.3, men det är väl tveksamt om det går att fixa...

Man har ju hängt ganska mycket på Flashback det senaste året, så jag får hoppas att det hjälper. Tveksam till om så är fallet, men men...

Jo 0,6 är rätt stor skillnad på första och andra gången. Det var nog en kombination av att jag första gången skrev vad som kändes som lite under vad jag "borde" ha gjort då medan andra gången kändes det som jag nådde något av ett maxresultat (1,5). Skulle nog ej komma så mycket högre känns det som. Skulle tippa på att man kunde dra av en tiondel i vardera änden pga tillfälligheter så den reella ökningen på dessa fem år var kanske 0,4-enheter och det främst på de svenska orden och svensk läsförståelse som ökade medan matten var bra på bägge och engelskan var dålig båda försöken (inte oväntat).
Du hade rätt bra på orden, dom är inte så enkla. 27 är bra där tycker jag.

Minns att det var en extra mattedel första gången och att den delen som räknades bort hade jag full pott på, typiskt... Delen som handlar om statistik och tolka diagram och sådant tror jag för övrigt är den som är enklast att kunna träna upp om man ligger dåligt till. Värre med den där man ska klura ut vilka påståenden som stämmer om det är A eller B, bägge eller inget. Den kan vara klurig, speciellt om man får lite "sirap" i huvudet så blir det lätt svårtänkt när man har flera olika möjligheter att bolla med. Man kan ju vara säker på att t ex A stämmer, men stämmer även B? Då är det enklare med raka frågor med ett enda rätt svar som är i de andra delarna på provet. Särskilt om man är trött/tappat skärpan lite.

Tror i vart fall inte jag kan komma så mycket högre med mina språkliga svagheter. Då måste provet göras om och få mindre tyngd på det språkliga om det ska gå att höja för min del. Därför skriver jag inte nu i vår för jag är 100 på att jag inte får över 1,5. Tror snarare det skulle vara risk för en sänkning, skulle vara svårt att nå förra resultatet ens. Så det skiter jag i. Även om man får räkna det bästa så känns det omotiverande att göra om det när det känns som jag kommer göra sämre än sist. Och det i sig gör nog att det blir sämre när känslan är att jag "maxade" sist. Så jag står över i vart fall vårens prov. Sen får man väl se. Går kanske att förbättra något ytterligare, men känns inte så nu i alla fall.
Citera
2006-02-13, 16:44
Medlem
Squaol så det enda som behövs för att anmäla sig är att skicka in ett PG-inbetalningskort med personuppgifter och anmälningskostnaden 350 kr sen är man anmäld?
Citera
2006-02-13, 19:41
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I-S
Jo 0,6 är rätt stor skillnad på första och andra gången. Det var nog en kombination av att jag första gången skrev vad som kändes som lite under vad jag "borde" ha gjort då medan andra gången kändes det som jag nådde något av ett maxresultat (1,5). Skulle nog ej komma så mycket högre känns det som. Skulle tippa på att man kunde dra av en tiondel i vardera änden pga tillfälligheter så den reella ökningen på dessa fem år var kanske 0,4-enheter och det främst på de svenska orden och svensk läsförståelse som ökade medan matten var bra på bägge och engelskan var dålig båda försöken (inte oväntat).
Du hade rätt bra på orden, dom är inte så enkla. 27 är bra där tycker jag.

Minns att det var en extra mattedel första gången och att den delen som räknades bort hade jag full pott på, typiskt... Delen som handlar om statistik och tolka diagram och sådant tror jag för övrigt är den som är enklast att kunna träna upp om man ligger dåligt till. Värre med den där man ska klura ut vilka påståenden som stämmer om det är A eller B, bägge eller inget. Den kan vara klurig, speciellt om man får lite "sirap" i huvudet så blir det lätt svårtänkt när man har flera olika möjligheter att bolla med. Man kan ju vara säker på att t ex A stämmer, men stämmer även B? Då är det enklare med raka frågor med ett enda rätt svar som är i de andra delarna på provet. Särskilt om man är trött/tappat skärpan lite.

Tror i vart fall inte jag kan komma så mycket högre med mina språkliga svagheter. Då måste provet göras om och få mindre tyngd på det språkliga om det ska gå att höja för min del. Därför skriver jag inte nu i vår för jag är 100 på att jag inte får över 1,5. Tror snarare det skulle vara risk för en sänkning, skulle vara svårt att nå förra resultatet ens. Så det skiter jag i. Även om man får räkna det bästa så känns det omotiverande att göra om det när det känns som jag kommer göra sämre än sist. Och det i sig gör nog att det blir sämre när känslan är att jag "maxade" sist. Så jag står över i vart fall vårens prov. Sen får man väl se. Går kanske att förbättra något ytterligare, men känns inte så nu i alla fall.

Jag hade inte sett något högskoleprov innan jag gjorde ett sånt kort-prov som är ungefär 20 minuter per del på internet. Minns att jag hade runt 40% rätt på NOG-uppgifterna ("matte"), och när jag gjorde det riktiga provet fick jag 16/22, vilket jag är nöjld med, efter att ha gått och lagt mig utan att ha minsta koll på vad det hela handlade om kvällen innan. Läsförståelsen är den del jag tror att jag kommer klara bättre den här gången.

När jag gjorde provet i våras fick vi en extra statistikdel, men jag har ingen koll på om den gick bättre eller sämre än den som räknades. Statistiken är lätt om man håller sig skarp, man kan öva lite så tekniken sitter, men med ord är det ju svårare att plugga enkelt.

Det har ju varit skriverier om att provet ska göras om, på något vis. Så det kanske blir någon förändring.
Citera
2006-02-13, 19:45
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Squaol så det enda som behövs för att anmäla sig är att skicka in ett PG-inbetalningskort med personuppgifter och anmälningskostnaden 350 kr sen är man anmäld?

Jo, så är det. Men, du ska ha ett speciellt inbetalningskort, inte ett vanligt. Det har rutor för adress och sånt, och rutor för var du ska skriva provet, och om det är höst eller vårens prov...

Annars anmälning via internet.
Citera
2006-02-13, 22:57
Medlem
Och om man anmäler sig via internet, betalning med plusgiro, så skriver man all info, personnr, adress etc etc i meddelandefältet?
Citera
2006-02-13, 23:22
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Och om man anmäler sig via internet, betalning med plusgiro, så skriver man all info, personnr, adress etc etc i meddelandefältet?

Det vet jag inte. Minns inte hur jag gjorde förra året, men på något sett anmälde jag mig på internet, och betalade in med ett giro-konto via min internetbank.
Citera
2006-02-14, 10:07
Medlem
Okay, jag betalade med min internetbank med plusgiro...

Får man ingen bekräftelse att man blivit antagen till att göra provet? :S
Är lite osäker om anmälningen verkligen fungerade...
Citera
2006-02-14, 10:10
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Okay, jag betalade med min internetbank med plusgiro...

Får man ingen bekräftelse att man blivit antagen till att göra provet? :S
Är lite osäker om anmälningen verkligen fungerade...

Vari ligger osäkerheten? Du kan gå in och kolla om betalningen har skett från ditt konto till mottagarens.

Sen får du ett brev med informationen var, när, hur, på posten om ett tag,
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in