Citat:
Ursprungligen postat av Squalo
Helt sant. 0.6 enheter är väldigt bra. Jag gjorde provet för ett år sen, alltså VT05. Jag fick hyffsat resultat, 27/40 ord var väl sådär, och här är det mycket slumpen som avgör vilka ord man får. Sv. läsförståelsen fick jag 14/20 på, vilket väl var min sämsta del, med tanke på att medel låg på 12/20. Den kände jag verkligen att jag sumpade medans jag satt där.
Då hade jag alldrig sett ett prov före kl. 22.00 kvällen innan. Så jag hoppas på utrymme för förbättring i år. Jag hoppas nog endå på att höja mig 0.2 poängsteg, vilket är ungefär så mycket som man höjer sig, vad jag har hört från diverse lärare. Drömmen vora väl 0.3, men det är väl tveksamt om det går att fixa...
Man har ju hängt ganska mycket på Flashback det senaste året, så jag får hoppas att det hjälper. Tveksam till om så är fallet, men men...
Jo 0,6 är rätt stor skillnad på första och andra gången. Det var nog en kombination av att jag första gången skrev vad som kändes som lite under vad jag "borde" ha gjort då medan andra gången kändes det som jag nådde något av ett maxresultat (1,5). Skulle nog ej komma så mycket högre känns det som. Skulle tippa på att man kunde dra av en tiondel i vardera änden pga tillfälligheter så den reella ökningen på dessa fem år var kanske 0,4-enheter och det främst på de svenska orden och svensk läsförståelse som ökade medan matten var bra på bägge och engelskan var dålig båda försöken (inte oväntat).
Du hade rätt bra på orden, dom är inte så enkla. 27 är bra där tycker jag.
Minns att det var en extra mattedel första gången och att den delen som räknades bort hade jag full pott på, typiskt...

Delen som handlar om statistik och tolka diagram och sådant tror jag för övrigt är den som är enklast att kunna träna upp om man ligger dåligt till. Värre med den där man ska klura ut vilka påståenden som stämmer om det är A eller B, bägge eller inget. Den kan vara klurig, speciellt om man får lite "sirap" i huvudet så blir det lätt svårtänkt när man har flera olika möjligheter att bolla med. Man kan ju vara säker på att t ex A stämmer, men stämmer även B? Då är det enklare med raka frågor med ett enda rätt svar som är i de andra delarna på provet. Särskilt om man är trött/tappat skärpan lite.
Tror i vart fall inte jag kan komma så mycket högre med mina språkliga svagheter. Då måste provet göras om och få mindre tyngd på det språkliga om det ska gå att höja för min del. Därför skriver jag inte nu i vår för jag är 100 på att jag inte får över 1,5. Tror snarare det skulle vara risk för en sänkning, skulle vara svårt att nå förra resultatet ens. Så det skiter jag i. Även om man får räkna det bästa så känns det omotiverande att göra om det när det känns som jag kommer göra sämre än sist. Och det i sig gör nog att det blir sämre när känslan är att jag "maxade" sist. Så jag står över i vart fall vårens prov. Sen får man väl se. Går kanske att förbättra något ytterligare, men känns inte så nu i alla fall.