Citat:
Ursprungligen postat av Smerch
Den ena spelaren vinner den tävlingen ~99% av gångerna, men just den gången då den andra spelaren vinner är det han som är bättre, rent allmänt? För det är ju det ni diskuterat nu mot slutet, inte om vem som presterat bäst i det enskilda fallet.
Ja, den ena spelaren är bättre 99 gånger av 100, den andra 1 gång av 100. Ingen människa är felfri, alla gör misstag. Är det enbart otur att Messi inte sätter
alla sina skott?
Citat:
Jag tycker iofs att det är uppenbart att det inte är något medvetet som ligger bakom att den sämre spelaren kan vinna en enstaka omgång i ett sådant spel. Till och med i ett sånt ordnat spel med en spelare och en boll och ett tydligt mål finns det massvis av grejer som spelar in som människan varken kan påverka eller bedöma. Och då är en fotbollsmatch i jämförelse ändå oändligt mycket mer kaosartad.
Naturligtvis finns det svårigheter i att bedöma vissa saker. Skillnaderna mellan succé och fiasko kan vara hårfina, men allt som sker kan teoretiskt påverkas.
Citat:
Kan du specificera vad som inte är tur? Dina argument verkar vara att "man ser bollen" eller att det rör sig om "ansträngningar och muskelrörelser". Well, ibland gör spelare mål utan att de ens sett bollen, anser du att det heller inte är tur?
Jag vänder mig mot tur/otur som en förklaringsmodell för sport. Missar man mål samtidigt som motståndarna sätter ett har man inte haft otur, man har varit för dålig för att vinna.
Citat:
Är det bara inom sporten som du inte erkänner att tur (eller slump) existerar? Jag ser tärningen, jag bedömer läget, slår en sexa precis som jag ville, alltså är jag en skicklig tärningsspelare (bara 17% av gångerna visserligen).
Absolut. Tränar du dig att slå tärningen på ett bra sätt har du verkligen inte tur om du får bättre utfall än jag.
Citat:
De lyckades bäst i den här turneringen. Det kan man säga. Hade man haft matchserier om sju eller sjuttio matcher istället hade man säkrare kunnat säga vilket lag som faktiskt varit bäst, då hade variationen jämnat ut sig en aning.
Men nu har vi inte det. Utifrån de kriterier vi har är däremot Chelsea bäst.
Citat:
Var det otur för Liverpool att Edman fick in den träffen just mot dem?
Som du skrev tidigare innehåller en fotbollsmatch en massa små studsar och bolltouchar vilket gör att varje situation i varje match är unik. Verkligen allt klaffade för Edman i det skottet och att det gick in har inget med tur/otur att göra. Det enda Liverpool kan göra är att skylla på att deras försvarsspel var för dåligt.