Citat:
Ursprungligen postat av
blabla12345
Multiverse proklameras av somliga att vara oändlig . Ett sätt att besvara "vad kom före big bang" och samtidigt undvika Gud-postulat. Nu är det så att block-teorin löser detta problem med oändlighet, då den har en start och slutpunkt, rent kronologiskt.
Vilket problem med oändlighet, exakt? Vad är det logiska problemet med ett oändligt multiversum?
Citat:
Jag tror en fullständig teori skulle vara något i stil med att universum existerar av nödvändighet. Det vore lika dumdristigt att ifrågasätta varför universum finns, som mattematikens "existens".
Detta är det mest troliga svaret och något som kan uppfyllas med blockteorin, då vi slipper "oändlig regress" Ett oändligt multiverse beträffande händelser är mycket invecklat och bäddat för huvudvärk. Ett multiverse med en början är knäppt av en annan anledning.
En teori där universums existens och naturlagarna är det enda som kan följa av ett par grundläggande lagar vore det ultimata. Dvs. någon princip som väljer ett unikt universum ur alla möjliga tänkbara, och på så sätt förklarar varför världen är som den är. Tyvärr har vi idag inte en susning om hur en sån princip skulle se ut. Strängteorin är väl det närmsta vi har idag, men inte är det särskilt nära.
Och sen, varför är ett multiverse med en början knäppt? Våra modeller om inflation verkar peka ditåt. Och "block-teorin" (vilket inte är en riktig teori, den gör inte några förutsägelser utan är mer en tolkning/filosofi tycker jag) löser ändå inte frågan/problemet med Big Bang och en början. Varför inte? Jo, även om vi antar att tiden är en illusion och betraktar hela 4d-blocket som är vårt universum, så behöver vi fortfarande en förklaring till varför det finns en punkt "i ena änden" av den fjärde dimensionen där hela universum verkar gå och bli singulärt. Varför ser den delen av rumtiden ut så? Samma problem, aningen andra ord.
Citat:
Trådskaparen frågar om Multiuniversum är det enda logiska. Gud ingår i dennes resonemang och jag menar då att denna entitet är helt meningslös i blockteorin! Att det finns mattematisk konsekventa teorier till stöd för multiverse är en annan femma, betyder inte att det är nödvändigt. Vi har inga fullständiga teorier.
Jag håller med om att multiversum inte är det enda logiskt möjliga; men det är en logisk möjlighet. Det jag inte alls ser är hur en viss filosofi kring tidens natur spelar in i frågan.